Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard sterft door het eten van te veel appels

 
Profiel   

Equnews.nl
Algemeen

[ img ]
Foto door Marjo.


In het Britse Woodbridge is een gezond paard gestorven nadat passanten hem te veel appels hadden gegeven. De eigenaars van het dier sturen nu een pleidooi de wereld in waarin ze het grote publiek vragen om te stoppen met het voederen van dieren die niet van hen zijn.

Toen Debbie Frost in Woodbridge, Suffolk bij haar paard aankwam, zag ze tot haar schrik dat hij zweette en pijn had. Ze belde onmiddellijk de dierenarts en na beoordeling kreeg Debbie te horen dat haar paard een ernstige koliekaanval had gehad. Helaas was de aanval zo hevig dat de darmen waren verdraaid en hij werd ingeslapen, meldt SuffolkLive. De koliekaanval wordt verondersteld te zijn veroorzaakt door het grote publiek dat hem appels voerde, ondanks het feit dat het paard op privé-terrein werd gehouden en er expliciet gevraagd wordt om de paarden niet te voederen.

"Ze brengen zakken appels en voer mee om de dieren te voeren en brengen zelfs hun kinderen mee naar boven. Als ik ze dan tegenhoud om te vragen wat ze aan het doen zijn, schelden ze me uit en zeggen dat het hun recht is om mijn dieren te voeren. Mac was een voormalig renpaard, dat van een rustiger leven genoot sinds hij van de renbaan was gehaald en vaak werd gecomplimenteerd als het paar op de weg aan het wandelen was.

"Hij was een perfect gezond, geliefd paard, hij was mijn leven, dit had niet mogen gebeuren," zegt Debbie. Het is niet de eerste keer dat Debbie het publiek vraagt zich te onthouden van het voeren van dieren. Als gevolg daarvan verloor een alpaca die ze bezat, het leven nadat ze was gestikt in een stuk brood. Debbie staat niet alleen met haar pleidooi, aangezien de industrie, met inbegrip van eigenaars en professionals, dezelfde boodschap blijft uitdragen: "Stop met het voederen van onze paarden".

Paardenwetenschapper Dr. David Marlin heeft zijn steun betuigd aan de nationale "Stop Feeding Our Horses"-campagne, die is opgezet om het publiek voor te lichten over de gevaren van het voeren van paarden zonder toestemming van de eigenaar. Er werd een enquête gehouden waarop 2.745 antwoorden werden gegeven die tot zorgwekkende cijfers leidden omdat het publiek paarden die niet van hen zijn, blijft bezoeken, voederen en aaien. Eigenaars en verantwoordelijken voor paarden worden aangemoedigd de boodschap te blijven delen, aangezien de strijd om paarden en ander vee veilig te houden, wordt voortgezet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 15:14 



 
Profiel   

Mensen moeten eens kappen met dieren voeren die niet van hen zijn. Hoe vaak ik vroeger mensen met zakken (vaak beschimmeld) brood heb moeten wegsturen -:(-

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 15:24 



 
Profiel   

Echt ziek. _-:(
Waar halen mensen het lef vandaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 15:43 



 
Profiel   

Ceffyl schreef
Mensen moeten eens kappen met dieren voeren die niet van hen zijn. Hoe vaak ik vroeger mensen met zakken (vaak beschimmeld) brood heb moeten wegsturen -:(-

Klopt! Ook op pensionstallen en maneges komen mensen die paarden die niet van hen zijn gaan voeren met van alles en nog wat,soms inderdaad zelfs zwaar beschimmeld brood.Ik heb al vaak gezegd dat ik niet wil dat mijn paard illegaal wordt bijgevoerd maar ze doen het toch.Zodoende is zelfs ooit een pony van mij bevangen gevoerd en nog kon ik het niet stoppen totdat deze mensen van stal werden weggestuurd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 15:44 



 
Profiel   

Bij ons zijn ook twee pony’s hoefbevangen geraakt door beschimmelde halve broden die de weide in werden gegooid. Bordjes helpen vaak niet, je moet onderhand al dreigen om de dierenarts rekening door te sturen voordat mensen beseffen wat ze andermans paarden aandoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 15:49 



 
Profiel   

Bij mijn pony heeft de buurman destijds eens het gazongras uit de opvangbak van de grasmaaier geleegd in zijn wei…
Volgens de buurman: ” gras is gras!”
We hebben het hem gelukkig duidelijk kunnen maken dat dat dus niet het geval is. Gelukkig waren we er op tijd bij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 18:43 



 
Profiel   

Als kind uit een gezin waarin niet veel luxe bestond, en gek als ik toen al was op paarden, was dat mijn enige mogelijke contact met paarden: vreemde paarden aaien en versgeplukt gras voeren. Wist ik veel dat een eigenaar daar niet zo blij mee zou zijn.

Intussen, vele jaren later, ben ik volwassen en heb zelf een paard. De weide grenst aan een drukke wandelweg en éen van mijn grootste zorgen zijn de mensen die goedbedoeld onze paarden voeren. En dat zijn er helaas erg veel!

Maar (en dus om bovenstaande reden): er is voor mij een groot verschil tussen onwetend en goed bedoeld voederen, en mensen die ondanks aanspreken op hun gedrag en informatieve bordjes toch blijven voederen. Voor de laatste soort heb ik geen greintje begrip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 21:46 



 
Profiel   

soesita schreef
Als kind uit een gezin waarin niet veel luxe bestond, en gek als ik toen al was op paarden, was dat mijn enige mogelijke contact met paarden: vreemde paarden aaien en versgeplukt gras voeren. Wist ik veel dat een eigenaar daar niet zo blij mee zou zijn.

Hier nog zo'n pennymeisje. Het verschil: wij namen geen broden of zakken appels mee.

Helaas gaat het daar wel mis: de mensen die 'voer' mee brengen. Op de zorgboerderij waar ik werk om die manier de gehele kudde geiten ziek gehad. Oorzaak: beschimmeld brood dat in hun wei was gegooit. Heeft jaren geduurd voordat ik de bezoekers duidelijk had geen brood te voeren, maar erger: ik moest het net zo lang mn collega's uitleggen |o Totdat ik verschillende artikelen van internet heb gehaald en in de overdracht heb gegooit: nee mensen, ik verzin dit niet om moeilijk te doen. Brood is écht niet geschikt als veevoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 22:00 



 
Profiel   

Ik heb gelukkig een buurman die had gevraagd of hij niet ene ton appels over de omheining kon gooien voor de de paarden. Kon ik hem zeggen van niet, hij kon de ton wel achterlaten, maar ik verdeel de appels. Ik heb nog een man gehad die een hele zak voer over het hek had leeggestort. Gelukkig vond ik het voordat ze alles ophadden en heb ik veel weg kunnen scheppen, maar zulke dingen maken me best angstig. Ze bedoelen het allemaal goed, ze hebben geen idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 22:22 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Ik heb nog een man gehad die een hele zak voer over het hek had leeggestort. Gelukkig vond ik het voordat ze alles ophadden en heb ik veel weg kunnen scheppen, maar zulke dingen maken me best angstig. Ze bedoelen het allemaal goed, ze hebben geen idee.


Ja. -O- Intussen is het inderdaad ook een van mijn eigen zorgen. Vroeg of laat gaat het, vrees ik, eens mis. Maar echt, we moeten wel bordjes hangen met de juiste info. Veel mensen bedoelen het goed maar weten niet beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 22:26 



 
Profiel   

Vreselijk… Ik ben echt zo blij dat mijn dieren nooit in een weiland direct grenzend aan de weg hebben gestaan. En mijn laatste paard stond laag in rangorde dus mochten ze bijgevoerd worden op die laatste stal ( manege ) dan liet ze dat aan zich voorbijgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 22:35 



 

Ineke2 schreef
Vreselijk… Ik ben echt zo blij dat mijn dieren nooit in een weiland direct grenzend aan de weg hebben gestaan. En mijn laatste paard stond laag in rangorde dus mochten ze bijgevoerd worden op die laatste stal ( manege ) dan liet ze dat aan zich voorbijgaan.
In het VK lopen er veel wandelroutes door weilanden heen, dus zelfs als je land niet direct aan een weg grenst, heb je nog best kans dat mensen er alsnog overheen lopen. Dat is daar heel normaal en ook gewoon legaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 22:44 



 
Profiel   

Wat verschikkelijk. Ons weiland ligt aan een wandelpad en in het begin zag ik nog verpakkingen liggen van hele broden die gegeven waren. Snel een draadje 5 meter van het hek af gehangen zodat ze er niet meer bij kunnen en iedereen persoonlijk vriendelijk gevraagd ermee te stoppen + een duidelijk bordje.
Mijn merrie staat al op knappen... Als ik dit soort dingen lees dan kan ik daar echt boos om worden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 23:33 



 
Profiel   

Zo een 5 jaar terug vond ik bij mijn pony 18!! Peren in de paddock, ze waren aan het eten dus wss waren het er nog veel meer. Daarna veel aardappelschillen, andijvie, appels en wortels. Ondanks dat de paddock achter de stal eigenaars huid was EN een bordje verboden te voeren werd het nog gedaan. Niemand uit de buurt voerde uiteraard maar toch bleef je resten vinden. Mijn pony had insulineresistentie symptomen en ik zelf gaf hem amper wat lekkers voor eigen bestwil. Fijn dat iemand anders hem voor mij kapot voerde... twee jaar terug zag ik een stel wandelaars 1 appel over het hek gooien bij 5 mini paardjes waarvan ik wist dat ze bevangen gevoelig waren. Deze mensen heb ik er op aangesproken dat ze 1 ruzie in de groep brengen en 2 dat die paarden super snel ziek worden met de behorende pijn. Mensen haalden hun schouders op en vonden dat ik niet zo moest zeuren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 23:52 



 

Helaas niet alleen bij paarden. Bij onze herten worden en masse broodzakken brood leeg gegooid, ze krijgen er pensverzuring van, dus we zijn er niet blij mee.
Maar ook kapotte ovenschalen, schilmesjes, sla met slasaus en noem het maar. We hebben onze bok laatst met parrafine behandeld, want die had weer iets vreemds gegeten.
We hebben laatst bordjes opgehangen, van brood gaan wij dood, met een dood hert als illustratie. Het biedt allemaal geen soelaas, wanhopig word je er van!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 00:36 



 
Profiel   

Ik vond steeds stokbroden bij mijn jonge paard in de opfokwei. De wei zelf was van iemand zonder kennis van paarden, dus ik vermoed dat hij heeft gezegd dat het oké was. (Ze moesten immers zijn terrein op)

Ik heb een groot bord opgehangen in de trant van "Verboden te voeren, wij worden erg ziek als u mij voert. Of betaald u de hoge dierenartskosten??! “
(helemaal precies weet ik het niet meer, maar het was ongeveer in deze strekking)

Gelukkig is het daarna gestopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 01:40 



 
Profiel   

Kunnen we met een groep hier niet eens zelf een (social media) actie van maken?

Mijn pony (gezonde 4 jarige) is afgelopen zomer overleden aan de gevolgen van GFT afval voeren over het hek.... Overal hangen bordjes niet voeren. Y;( uiteraard kunnen we het nooit zeker weten, maar we hebben resten gft langs het hek gevonden; alle paarden waren die dag ineens aan de dunne; alleen deze kreeg daar vervolgens een complicatie van en heeft het dus niet overleefd.

%) Ik word er zó ziek van. Hoe verzin je het gewoon? En zelfs collega's die ik het vertel, die dan zeggen, ja maar je mag toch wel gewoon wortels voeren, dat is toch gezond? Uhhh nee natuurlijk niet!! a) als iedereen dat doet krijgen ze veel te veel binnen, b) wortels/appels/gras zijn niet (altijd) gezond, c) waarom zou je überhaupt voeren, ze krijgen hun voer wel van hun baasjes? Je gaat wild vreemde kinderen op straat toch ook niet 'voeren'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 13:49 



 
Profiel   

Nou hier een buurvrouw die wel vreemde kinderen op straat snoep geeft… en ook niet begrijpt dat ouders dat niet willen
Zelfs iemand anders kater laten castreren zonder toestemming… en een ander ingeslapen _-:( (eigenaar heeft de rechtszaak ook nog eens verloren :( )
Er zijn rare mensen op de wereld
Heel akelig voor eenieder wiens dier hier de dupe van wordt :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 14:27 



 
Profiel   

Eilatan schreef
Kunnen we met een groep hier niet eens zelf een (social media) actie van maken?

Die gaat hier al rond in Spaans en Portugees, maar wordt natuurlijk vooral gedeeld onder paarden mensen en hun vrienden, die het al weten.
En dan heb je ook weer de mensen voor wie het werkt als een rode lap, zo van ik laat me niet vertellen wat ik doe of gewoon sowieso geen begrip van dingen hebben door een stoornis.
Maar iedereen die iets er van me krijgt is natuurlijk meegenomen.

Een van mijn paarden heeft trouwens wel eens een snoeppapiertje uitgepoept, dus het is ook niet eens alleen dingen die ze gewoonlijk wél kunnen verteren en alleen bij teveel gevaar oplevert.

Ze vinden het voeren op zich gewoon leuk en pakken alles wat voorhanden is en toevallig ook naar binnen gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 14:43 



 
Profiel   

Levensgrote fotos plaatsen van de autopsie van het paard. Ik zou al die kloothommels de schrik van hun leven geven. Stelletje eikels

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 16:02 



 

Benfan schreef
Levensgrote fotos plaatsen van de autopsie van het paard. Ik zou al die kloothommels de schrik van hun leven geven. Stelletje eikels

Ik heb er eem grafische foto van een dood hert bij geplaatst. Hielp niet veel en men vond het toch wel wat hoor, voor de kids.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 19:23 



 
Profiel   

Ach hier ook een weiland aan de dijk voor ons woonhuis, met een fietspad langs ons land wat zeker in het weekend een hele drukke recreatie route is. Heb langs de wegkant 3 draden schrikdraad extra op het hek gespannen met om de 4 meter een bordje dat we niet willen dat passanten onze dieren aanhalen en/Of voeren. Helpt amper, mensen staan er alsnog met hun klauwen tussen de schrikdraden door met grasplukken mn paarden naar het hek te lokken. Heb er een bijtgrage 14 maanden oude hengst tussen lopen die erg nieuwsgierig is, die gaat er helaas wel op af. Als ik het zie geef ik sowieso een brul of ze niet kunnen lezen, bordjes zijn echt niet te missen. Had eerst nog een schrikdraad meter van het hek af ervoor staan maar dat vond mn vriend lastig, groeide veel onkruid wat weer apart gemaaid moest worden. Hoop dat de meest hardleerse lui die met een volgeladen fiets vol koters besluiten toch aan het hek te gaan staan eens wat kindervingertjes gaan missen, maar dan ben ik waarschijnlijk toch nog aansprakelijk ondanks mn maatregelen om dat te voorkomen -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 20:21 



 
Profiel   

Ik vind het zo ontzettend asociaal dat mensen denken dat ze het recht hebben om andermans dieren te voeren. Niet alleen paarden in wei (of in natuurgebieden, zie de heisa rondom de koniks op het Waalstrand), maar ook bij dierenparken. Mensen denken niet na over de gevolgen :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 20:46 



 
Profiel   

Mijn koliek gevoelig paard stond streng op dieet. Komt er een wandelaar langs met beschimmeld brood en chips en begint dit te voeren. Gelukkig zag ik het, was net de stal aan het doen. Dus ik loop er heen, zeg hem te stoppen, maar hij zei dat hij dat zelf wel uitmaakte. Notabene op mijn terrein en aan mijn paard. Ben toen zo boos geworden en heb hem met de riek verjaagd. Dat sprak zich rond, nu durft niemand meer bij mijn paarden i de buurt te komen. Heb de man ook nooit meer gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 09:01 



 
Profiel   

Wat is dat toch dat mensen denken het recht te hebben om ANDERMANS dier te voeren? Koop dan lekker zelf een paard en vermoord hem dan vervolgens met je brood en appels :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 09:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen