Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Jonge pony.

 
Profiel   

Hei hoi,
Ik heb vrijdag les gehad op een erg jonge connemara pony, ze is net 4. Ik heb zo een vermoeden dat dat mijn vaste lespony gaat worden, en aangezien het vrijdag niet zo heel soepel ging heb ik een paar vraagjes.

Je merkt aan heel veel dat ze nog echt jong is. Qua gedrag in de stal ook al: ik duwde haar hoofd bijvoorbeeld even weg en gelijk begon ze te trappen en te bijten. Douchen vind ze ook nog best spannend.

In de les zitten de meeste 'probleempjes' (het zijn natuurlijk geen problemen, ze is nog jong en moet nog leren, maar benoem het zo maar even). Stappen gaat redelijk, alleen voor mijn gevoel wiebelt ze heel erg met haar kont ofzo, ik ben tijdens het stappen voor mijn gevoel steeds naar links en rechts aan het draven. Ook gaat ze echt heel vlot, in de stap ook al.

Ik heb haar in het hele uur dat ik op haar reed vrijdag nog geen één keer in een echte draf gekregen, ze zit steeds een beetje tussen stap en draf in. Als ik lichtrijd voelt het alsof ze stapt en tijdens het doorzitten voelt het dan weer of ze draaft. Mochten mensen hier tips voor hebben?

Galop gaat in principe best prima, alleen tijdens 'rechtsom' galopperen wil ze niet in de galop vaak, en luistert ze ook niet echt naar 'wend-hulpen' zegmaar. En dan schiet ze ineens in een halve rengalop ervandoor en luistert ze wel weer.

Bij het halt houden ging ze één keer half steigeren en wou ze echt niet stil staan, das ook een dingetje.

Zoek graag tips voor alle onderwerpen hierboven^^ wil graag leren hoe ik beter met haar om kan gaan / rijden, zo een jonge pony is heel nieuw voor mij.

Groetjes Am!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 07:18 



 
Profiel   

Het klinkt als een hele groene pony nog.
De dingen die je aangeeft met rijden, lijken mij balans problemen. En dat is ook niet gek voor een jong paard. Door kilometers te maken met een ruiter op de rug, zal dit al een heel stuk beter worden.
Rijden in de bak is extra lastig voor zo'n jong paard, omdat je telkens bochten tegenkomt. Als ze grote stukken rechtuit kan, dan zou dat ideaal zijn, maar die mogelijkheid heb je denk ik niet.

Een uur rijden is ook meteen wel erg veel voor zo'n groen paard. Doet ze dat elke dag? Met veel jonge paarden beginnen ze met iets van 20 minuutjes rijden in de bak en zeker niet elke dag. Maar ik weet ook niey of je daar iets over te zeggen hebt...

En grondwerk? Ook dmv longeren en andere oefeningen vanaf de grond kan je gericht de spieren trainen die ze gebruiken om een ruiter te dragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 07:30 



 
Profiel   

Hi Am, klinkt alsof dit dier nog flink wat training nodig heeft voor ze een echt goed lespaard is. Zowel in de stal als onder het zadel. Je betaalt flink voor de lessen eigenlijk vind ik het gek dat ze daar dan zo'n groen dier voor inzetten.

En de ellende is dat je met minder ervaring en 1x per week dit er lastig uitkrijgt. Voor het stalgedrag is goede grondwerk/ leiderschapstraining nodig. En voor onder het zadel wil je een prof die het dier een paar weken goed doorrijdt tot de gangen er netjes inzitten. Ik zou vragen om een wel goed getraind dier tot deze de basis wel beheerst

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 07:31 



 
Profiel   

ik denk dat het beter is als je deze vragen aan degene stelt die jou les geeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 07:42 



 
Profiel   

Als ze echt 4 is zul je sowieso rustig aan moeten doen.
Ik ben er niet op tegen om jonge paarden aan het werk te zetten, maar voor een 4jarige vinden wij 4 x in de week 40 minuten echt de max.
Dus protest enz. kan voortkomen uit groenheid en/of overbelasting.
Ik kan me wel voorstellen dat je daar als (manege?)klant weinig invloed op hebt. Maar het blijft een feit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 08:14 



 
Profiel   

Je hebt er natuurlijk niet veel over te zeggen als manegeruiter maar als de manegebaas verstandig is, is hij zuinig op de pony en zet hij hem niet elke dag in.
Wel fijn als de pony voorlopig een vaste ruiter krijgt. Zo te horen is de pony nog 'wiebelig' en mist nog balans. Ook heeft hij nog niet geleerd om op jouw been te lopen. Dus dat is stap 1: voorwaarts op je been. Daar moet de instructeur mee helpen (door even met de zweep erachter te staan) . Of anders zelf even een zweepje erbij. Iedere voorwaartse drang belonen (met je stem).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 08:27 



 
Profiel   

Even kijken of ik wat tips kan geven. Afgelopen winter is er een jonge fjord hier op de manege gekomen. Die is met sprongen vooruit gegaan.

Wat het stalgedrag betreft zou ik veel geruststellen als ze gespannen is en voldoende worteltjes (en snoepjes als dat mag) bij de hand houden. Dan kan je haar belonen als ze jou geduldig je gang laat gaan. Kom ook ruim op tijd naar stal zodat je rustig de tijd voor haar kan nemen. Dan kan je haar eventueel halverwege even met rust laten als ze overprikkeld raakt voor je weer door gaat met zadelen. Vooral jonge pony's kunnen zich wat overrompeld voelen als je haast hebt of te veel in één keer vraagt.

De wiebeligheid klinkt inderdaad als een jong diertje dat nog niet zo geweldig in balans is. Dat zou op termijn moeten verbeteren. Probeer zelf lekker stil te zitten zodat zij rustig haar balans kan zoeken.

De draf is moeilijk te zeggen. Het zou natuurlijk met die wiebeligheid samen kunnen hangen. Loopt ze wel actief of lijkt het zo'n traag sukkeldrafje? In dat laatste geval kan het zijn dat je iets strenger op je been moet zijn. En vergeet niet te belonen als ze verbetert ook al is het maar voor vijf stappen.

De galop klinkt niet zo vreemd. Elke pony heeft een voorkeur voor links of rechts maar kan het in principe beide kanten op leren. Die fjord die hier op de manege staat heeft een zeer sterke voorkeur voor links en begint nu pas na drie kwart jaar met de juiste hulpen consequent op rechts aan te springen.

En dit is dus mijn belangrijkste tip. Neem voor alles ruim de tijd. Het hoeft niet allemaal in drie weken goed. Als ze over een jaar prettig te rijden is ben je al heel goed bezig. Kies per les een klein haalbaar doel. En benoem dit doel ook bij je instructeur. Als die weet dat jij met een specifiek doel de les in gaat kan die daar op inspelen. Een mogelijk doel kan zijn dat je tegen het eind van de les verbetering wil zien in de draf.

Hopelijk heb je hier wat aan. Veel succes! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 08:30 



 
Profiel   

lantern schreef
Hei hoi,
Ik heb vrijdag les gehad op een erg jonge connemara pony, ze is net 4. Ik heb zo een vermoeden dat dat mijn vaste lespony gaat worden, en aangezien het vrijdag niet zo heel soepel ging heb ik een paar vraagjes.

Prima.
Al kan het geen kwaad om dat aan de instructie voor te leggen.
Citaat
Je merkt aan heel veel dat ze nog echt jong is. Qua gedrag in de stal ook al: ik duwde haar hoofd bijvoorbeeld even weg en gelijk begon ze te trappen en te bijten.

Ehm...
Dat hoort gewoon niet.
Geen idee hoe en waarom je het hoofd wegduwde, maar deze reactie is mij veel te heftig.
Citaat
Douchen vind ze ook nog best spannend.

Goed om te weten, weet je ook hoe je spanning kan laten afvloeien...?
Citaat
In de les zitten de meeste 'probleempjes' (het zijn natuurlijk geen problemen, ze is nog jong en moet nog leren, maar benoem het zo maar even). Stappen gaat redelijk, alleen voor mijn gevoel wiebelt ze heel erg met haar kont ofzo, ik ben tijdens het stappen voor mijn gevoel steeds naar links en rechts aan het draven. Ook gaat ze echt heel vlot, in de stap ook al.

Het is waarschijnlijk een balansprobleem, en geen stoutigheid.
Volgende vraag : wat weet jij over een dier in balans brengen...?
Citaat
Ik heb haar in het hele uur dat ik op haar reed vrijdag nog geen één keer in een echte draf gekregen, ze zit steeds een beetje tussen stap en draf in. Als ik lichtrijd voelt het alsof ze stapt en tijdens het doorzitten voelt het dan weer of ze draaft. Mochten mensen hier tips voor hebben?

Oejjjj....
Een jong dier rijde men bij voorkeur in de remontezit (laten we zeggen verlichte zit). Lichtrijden kan er nog mee door, maar bij een jonkie (dat niet eens makkelijk draaft zo te lezen) NIET doorzitten!
(En ik ben benieuwd naar eventuele filmpjes, wat precies gebeurt er tussen stap en draf....?)
Citaat
Galop gaat in principe best prima, alleen tijdens 'rechtsom' galopperen wil ze niet in de galop vaak, en luistert ze ook niet echt naar 'wend-hulpen' zegmaar.

Ik geef toe dat een Connemara geen echt barok paard is, maar bij barokke rassen geldt het advies om met galop te wachten tot het dier sterk genoeg is om een correcte schouderbinnenwaarts te doen in draf.
... maar als de draf bij dit dier al niet lekker gaat, zou ik galop maar efkes laten voor wat het is.
Citaat
En dan schiet ze ineens in een halve rengalop ervandoor en luistert ze wel weer.

Waarschijnlijk ook geen stoutigheid, maar onmacht. Alleen met snelheid kan ze haar balans houden = graag eerst goed de 'buik'spieren opbouwen
Citaat
Bij het halt houden ging ze één keer half steigeren en wou ze echt niet stil staan, das ook een dingetje.

.... oud advies : kijk uit, iedere keer dat je het woord 'willen' gebruikt.
Het zou kunnen zijn dat de teugelhulp fors binnenkwam. Of dat ze braaf haar zwaartepunt terugbracht en dacht dat ze omhoog moest...

En eigenlijk vind ik het raar als je dit dier in een gewone les te rijden zou krijgen als gewone leerling.
Aan de orde is inrijden.
Normaliter worden mensen daarvoor betaald, of is het een eervolle klus voor een gevorderde leerling, maar wordt die expliciet begeleid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 20:36 



 

lantern schreef
Hei hoi,
Ik heb vrijdag les gehad op een erg jonge connemara pony, ze is net 4. Ik heb zo een vermoeden dat dat mijn vaste lespony gaat worden, en aangezien het vrijdag niet zo heel soepel ging heb ik een paar vraagjes.

Je merkt aan heel veel dat ze nog echt jong is. Qua gedrag in de stal ook al: ik duwde haar hoofd bijvoorbeeld even weg en gelijk begon ze te trappen en te bijten. Douchen vind ze ook nog best spannend.

In de les zitten de meeste 'probleempjes' (het zijn natuurlijk geen problemen, ze is nog jong en moet nog leren, maar benoem het zo maar even). Stappen gaat redelijk, alleen voor mijn gevoel wiebelt ze heel erg met haar kont ofzo, ik ben tijdens het stappen voor mijn gevoel steeds naar links en rechts aan het draven. Ook gaat ze echt heel vlot, in de stap ook al.

Ik heb haar in het hele uur dat ik op haar reed vrijdag nog geen één keer in een echte draf gekregen, ze zit steeds een beetje tussen stap en draf in. Als ik lichtrijd voelt het alsof ze stapt en tijdens het doorzitten voelt het dan weer of ze draaft. Mochten mensen hier tips voor hebben?

Galop gaat in principe best prima, alleen tijdens 'rechtsom' galopperen wil ze niet in de galop vaak, en luistert ze ook niet echt naar 'wend-hulpen' zegmaar. En dan schiet ze ineens in een halve rengalop ervandoor en luistert ze wel weer.

Bij het halt houden ging ze één keer half steigeren en wou ze echt niet stil staan, das ook een dingetje.

Zoek graag tips voor alle onderwerpen hierboven^^ wil graag leren hoe ik beter met haar om kan gaan / rijden, zo een jonge pony is heel nieuw voor mij.

Groetjes Am!




ja het zijn helaas geen correct afgeleverde robotjes, geen enkele topruiter krijgt ze kant en klaar afgeleverd daar moet je zelf nog wel het een en ander aan bewerken en de loop van de tijd

een uur is ook best lang voor een jonge pony
hoeveel tijd is er rust en alleen maar even lang stappen?? zodat het kan ontspannen tijdens je les??

gymnastiseren is heel belangrijk, daar moet de eerste tijd meer tijd en aandacht voor zijn, paard/pony fysiek en mentaal in balans brengen,

hoe doe je dat: veel overgangen rijden met je zit - dus gen handrem - veel variatie en figuren rijden
als je alleen maar over de hoefslag rijdt ontwikkeld het paard/pony onvoldoende de balans

oefenen op figuren en onderdelen, een paard/pony snapt/kan het meestal niet in en keer, dud steeds weer herhalen - steeds met dezelfde en juiste hulp - tot het paard/pony EN JIJ het goed kunnen
dan nog moet je steeds de juiste voorbereiding doen met de juiste hulpen anders snapt het paard/pony niet wat jij wil

Instructie kan je daarbij helpen in de les, oefenen op onderdelen, niet eentoning worden, paard - en jij
- moet het oefenen leuk gaan vinden door het sprankelend, afwisselend met rust en ontspanning te houden

begrijp dat een spier die altijd gespannen staat eerder verzuurt

maar misschien doe je dat al allemaal en moet je gewoon geduld hebben en door blijven oefenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 07:07 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
En eigenlijk vind ik het raar als je dit dier in een gewone les te rijden zou krijgen als gewone leerling.
Aan de orde is inrijden.
Normaliter worden mensen daarvoor betaald, of is het een eervolle klus voor een gevorderde leerling, maar wordt die expliciet begeleid.


O, ik weet niet beter dan dat op onze manege (vroeger :D ) jonge paarden/pony's met een beetje handige ruiter gewoon in de manegeles werden 'gegooid'. Hop, achter een ander paard aan werden ze vanzelf wel 'manegewijs'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 10:31 



 
Profiel   

Zo ken ik het ook Babootje, was ook wel een 'eer' als je op zo'n beestje mocht :) ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 10:53 



 
Profiel   

En ja, dan wordt een braaf dier met wat mazzel manegewijs.
Hobbel op de voorhand, zet je rug vast, soms moet je schuin oversteken, soms moet je juist niet de hoek in en je mag je hals niet gebruiken voor je balans want je hoofd moet zich buigen (want de mensen denken dat dat goed is voor mijn rug)...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 13:20 



 
Profiel   

Klopt. Het opleiden van jonge dieren op een manege is sowieso wel een dingetje wat mij betreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 13:31 



 
Profiel   

Kendra schreef
Zo ken ik het ook Babootje, was ook wel een 'eer' als je op zo'n beestje mocht :) ...

Weet ook niet zo goed hoe ik mij er zelf bij voel. Het is een ontzettend leuke pony en afgezien van de paar issues tijdens het rijden echt enorm happy dat ik op haar mag.
Aan de ene kant ben ik het met de mensen hier eens dat ik haar nog een beetje te jong vind, maar aan de andere kant wil ik ook gewoon graag samen met haar leren hoe ik het beste met haar om kan gaan zegmaar, anders zetten ze waarschijnlijk iemand anders uit mijn les op haar en dat zijn voornamelijk van die kinderen die alleen maar voor hun eigen plezier rijden, helemaal boos worden als de pony iets doet wat zij niet willen en ook gelijk het paard afzweren als ze er één keer af vallen.
Zulke mensen vind ik echt zonde als op haar rijden namelijk en heb er ook geen problemen mee dat ik op haar rijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 20:29 



 
Profiel   

Klinkt alsof er meerdere dingen aan de hand zijn.

Is ze goed afgericht? Hoe is ze zadelmak gemaakt? Door wie? Hoe oud was ze? Dat heeft allemaal invloed op hoe ze zich nu gedraagt. En stel dat ze erg sensibel en gevoelig is, kan ze extra reageren bij bepaalde hulpen. Zoals het halt houden.

Waarschijnlijk is ze ook niet helemaal in balans, zo te horen bij haar draf. Dat is oefenen en helpen. Geef de juiste hulpen en zorg dat die duidelijk zijn. Wees streng maar niet gemeen. En echt super belangrijk dus; zorg voor duidelijkheid. Zo’n jong paard heeft die duidelijkheid nodig, ze snappen het anders gewoon minder goed. Maar oefening baart kunst!

Mag je “vrijrijden” in de les? Dus ga je achter anderen aan of stuur je zelf? Als je zelf mag sturen; ga een paar keer recht over de derde hoefslag. Probeer haar te corrigeren als ze wankel is of niet recht loopt. Doe dit niet met je teugel, maar met druk van je benen.

Probeer haar gewoon met heel veel geduld te behandelen! Ze is immers maar jong.

Heel veel succes hè! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 21:05 



 
Profiel   

Mbt balans : er is horizontale en verticale balans (en sommigen spreken over de diagonale balans en de lengtebuiging- als - balans).

Recept mbt horizontale balans : blijf van de teugels af (contact van maximaal drie gram) en rijd je overgangen 'terug' dmv zit en vooral zwaartepunt.
Kijk eens in dit topic, persoonlijk vind ik de bijdrage van Airnt onovertroffen.

Airnt @ [RT-D] De zithulpen voor halt

Ik voer mijn halve ophoudingen doorgaans uit zonder teugel, maar ik breng mijn zwaartepunt iets terug met mijn buikspieren, knop van de cap iets terug, navel naar de plek waar ik mijn schouderbladen een beetje naartoe breng.
Gaat prima in de verlichte zit.
Bij een jong dier heeft zwaar zitten niet mijn voorkeur, gewicht op dijbenen en zwaartepunt terug werkt beter.

Recepten mbt verticale balans: voel welke teugel 'zwaar' kan worden en of je zelf door toedoen van het paard 'op links of rechts gegooid wordt'.
Het gaat hier om vaststellen welk voorbeen het meeste gewicht draagt.
Stel de linkerteugel krijgt wat meer gewicht en jij belandt telkens aan de linkerkant van het zadel : linksvoor heeft het meeste gewicht.
Doe als volgt: ga zelf 'op rechts zitten' (of in elk geval terug naar het midden)
blijf van de 'harde' linkerteugel af (minder dan die drie gram is het streven, "gooi gewicht weg" door met je hand 1000x naar voor te gaan en weer terug)
breng je arm wat naar rechts en je hand naar voor om hoofd, maar vooral hals en schouder 'mee te nemen' naar rechts.
Op het moment dat dit lukt zal het dier ontspannen en de hals willen strekken : toestaan! Sowieso als beloning. En omdat het ruggebruik bevordert. (En daarna kun je opnieuw beginnen, geeft niets!)
Na verloop van tijd geef je minder strekruimte - en na verloop van tijd wordt dit aanleuning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:01 



 
Profiel   

Wat betreft je opmerking over het net niet draven, het kan goed zijn dat ze dan in telgang zit. Dat is lastig lichtrijden, maar tijdens doorzitten voel je inderdaad een ander ritme. Ik denk dat deze pony nog heel veel balans problemen heeft en haar rug wat vast zet. Dan is telgang makkelijker dan draven.

Alles valt of staat bij de begeleiding die je krijgt van je instructrice. Je kunt het gewoon een paar lessen uitproberen en als het niet lukt, dan kun je met je instructrice overleggen of dit wel de juiste pony voor jou is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:02 



 
Profiel   

lantern schreef
Kendra schreef
Zo ken ik het ook Babootje, was ook wel een 'eer' als je op zo'n beestje mocht :) ...

Weet ook niet zo goed hoe ik mij er zelf bij voel. Het is een ontzettend leuke pony en afgezien van de paar issues tijdens het rijden echt enorm happy dat ik op haar mag.
Aan de ene kant ben ik het met de mensen hier eens dat ik haar nog een beetje te jong vind, maar aan de andere kant wil ik ook gewoon graag samen met haar leren hoe ik het beste met haar om kan gaan zegmaar, anders zetten ze waarschijnlijk iemand anders uit mijn les op haar en dat zijn voornamelijk van die kinderen die alleen maar voor hun eigen plezier rijden, helemaal boos worden als de pony iets doet wat zij niet willen en ook gelijk het paard afzweren als ze er één keer af vallen.
Zulke mensen vind ik echt zonde als op haar rijden namelijk en heb er ook geen problemen mee dat ik op haar rijd.


Rijd je 1 x per week? Of meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 13:09 



 
Profiel   

Babootje schreef
lantern schreef
Weet ook niet zo goed hoe ik mij er zelf bij voel. Het is een ontzettend leuke pony en afgezien van de paar issues tijdens het rijden echt enorm happy dat ik op haar mag.
Aan de ene kant ben ik het met de mensen hier eens dat ik haar nog een beetje te jong vind, maar aan de andere kant wil ik ook gewoon graag samen met haar leren hoe ik het beste met haar om kan gaan zegmaar, anders zetten ze waarschijnlijk iemand anders uit mijn les op haar en dat zijn voornamelijk van die kinderen die alleen maar voor hun eigen plezier rijden, helemaal boos worden als de pony iets doet wat zij niet willen en ook gelijk het paard afzweren als ze er één keer af vallen.
Zulke mensen vind ik echt zonde als op haar rijden namelijk en heb er ook geen problemen mee dat ik op haar rijd.


Rijd je 1 x per week? Of meer?



1x per week staat er bij haar profiel

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 13:10 



 
Profiel   

O, ik had nog niet in haar profiel gekeken. Ja dan kun je er niet zoveel mee natuurlijk.
Met 1 x per week kun je zo'n pony niet verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 17:00 



 
Profiel   

Ach ts, helaas kun je er met 1x per week echt niks aan doen, ook niet als het je vaste lespony is. 4jarige horen in mijn beleving echt niet op de manege thuis.
Op de grond heeft deze pony al ontzettend veel aandacht en begrip\training nodig, nog voor je er uberhaupt op gaat, dit ga jij niet kunnen oplossen helaas. Vraag of je een andere pony mag en probeer het los te laten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 17:20 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Ach ts, helaas kun je er met 1x per week echt niks aan doen, ook niet als het je vaste lespony is. 4jarige horen in mijn beleving echt niet op de manege thuis.
Op de grond heeft deze pony al ontzettend veel aandacht en begrip\training nodig, nog voor je er uberhaupt op gaat, dit ga jij niet kunnen oplossen helaas. Vraag of je een andere pony mag en probeer het los te laten...

Vragen om een andere pony ga ik zeker niet doen. Ze blijft toch wel in de les en ik vind het rijden met haar hartstikke leuk, ik kan er echt niks aan doen dat ze in de lessen blijft rijden dus dan ben ik blij dat ik de persoon ben die dat mag doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 18:13 



 
Profiel   

Naast nog een heleboel andere personen. Dus verwacht er niets van. Tenzij je meer kunt gaan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 18:15 



 
Profiel   

lantern schreef
Anastasia24 schreef
Ach ts, helaas kun je er met 1x per week echt niks aan doen, ook niet als het je vaste lespony is. 4jarige horen in mijn beleving echt niet op de manege thuis.
Op de grond heeft deze pony al ontzettend veel aandacht en begrip\training nodig, nog voor je er uberhaupt op gaat, dit ga jij niet kunnen oplossen helaas. Vraag of je een andere pony mag en probeer het los te laten...

Vragen om een andere pony ga ik zeker niet doen. Ze blijft toch wel in de les en ik vind het rijden met haar hartstikke leuk, ik kan er echt niks aan doen dat ze in de lessen blijft rijden dus dan ben ik blij dat ik de persoon ben die dat mag doen.


Begrijp ik :j


Maar probeer dan wel echt te werken aan verbeteringen! Probeer zoveel mogelijk punten die mensen hier opmerken te gaan toepassen.
Je gaat het nou eenmaal doen, dan is het toch ook leuk om het meteen goed te doen? :D

Laat ts lekker op die pony. Anders gaat iemand anders er wel op, weinig verschil denk ik..

Kan je haar niet leasen? Voor 2 extra daagjes ofzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 18:18 



 
Profiel   

Je hebt weldegelijk invloed met een les per week. Net als jij leert de pony van elke les. En dus ook van de jouwe. Je hebt misschien minder invloed dan de andere ruiters opgeteld. Maar je bent zelf gewoon deel van die optelsom. En pony's zijn ook niet dom. Ze weten met wie ze te maken hebben. Dus als ze goede ervaringen heeft met jou onthoud ze dat.

Zeggen dat je echt niks kan bereiken met een les per week is een enorme onderschatting van de slimheid van een pony.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 18:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen