Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe hooi goed opslaan?

 
Profiel   

Omdat de ruimte om hooi bij de paarden zelf op te slaan heel beperkt is, willen we een aantal kleine balen thuis opslaan.

We hebben thuis een oude overkapping (een voormalige hondenren) van zo'n 7 x 2 meter, waarvan de achter- en zijwanden van betonblokken zijn en het dak van asbesthoudende golfplaten is gemaakt. De voorkant is helemaal open.

We willen die overkapping dus graag gebruiken om hooi in op te slaan, maar er zijn een paar problemen.. Bij langdurige regenbuien komt er op plaatsen vocht in de betonnen muren, aan alle kanten. Ook op de grond komen soms natte plekken, aangezien het oude asbestdak op sommige plaatsen wat doorlekt (druppelt).

Hoe kunnen we er voor zorgen dat het hooi veilig en droog onder de overkapping kan staan? We dachten zelf aan waterdichte zeilen aan de binnenkant van de achterwand, zijwanden en het dak te bevestigen, houten pallets op de grond leggen, daar het hooi op stapelen en nog een zeil voor de open voorkant van de overkapping, zodat er ook van de voorkant geen regen bij het hooi kan komen.

Hoe zouden jullie dit oplossen? :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 21:00 



 
Profiel   

Vooral vers hooi moet wel kunnen 'ademen'. Er zit altijd een beetje vocht in de balen, dus ventileren is ook belangrijk.

Misschien dat pallets tegen de zijkanten en de vloer beter is dan zeil?
En het dak is misschien te repareren? Met een paar dunne kunststof dakplaten bijvoorbeeld. Die kun je onder de bestaande platen schuiven waar dat nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 06:18 



 
Profiel   

Op zich zijn de zeilen een prima idee omdat de ruimte dan niet meer lek is. Ik zou het alleen niet helemaal dichtmaken omdat het dan kan gaan broeien. Dus de open voorkant afschermen met zeil kan wel, maar als het droog is zou ik dit zeil wel weghalen.
Regent het ook echt naar binnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 07:27 



 
Profiel   

Ik zou het hooi iets van de wanden afleggen. Als het dak erg lek is evt een zeil losjes over het hooi leggen. Voorkant open laten als het enigszins kan. Zo kan het hooi ademen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 08:31 



 
Profiel   

Als het een dak is van 7x2 zou ik gewoon nieuwe platen leggen.
Dat kost wat, maar dan heb je een droge ruimte. Als je een paar pakken hooi moet weggoooien kost dat ook veel geld en dat is puur verlies.
Hooi onder een zeil wordt muf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 08:36 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Als het een dak is van 7x2 zou ik gewoon nieuwe platen leggen.
Dat kost wat, maar dan heb je een droge ruimte. Als je een paar pakken hooi moet weggoooien kost dat ook veel geld en dat is puur verlies.
Hooi onder een zeil wordt muf.

Het is asbest, dat is gedoe om te vervangen (al valt het wel binnen de 35m2 die je zelf mag afvoeren).

Evt een zeil over het dak heen leggen kan ook, dan verzwaar je het stuk dat over de randen hangt met balken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 08:37 



 
Profiel   

Maar je hooi onder een beschadigd asbestdak leggen (en er zelf elke dag onder moeten) dat wil je toch ook niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 08:46 



 
Profiel   

Waarom niet? Zolang je er niet in zaagt en aan klust is er niks aan de hand toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 08:58 



 
Profiel   

Als asbestplaten lek zijn dan laten de vezels los zékér als het droog is en wat waait. Het komt dus wel degelijk ónder het dak op het hooi en jij ademt het ook in !!
Ik zou het er af halen en vervangen door geïsoleerde metalen platen.
Voor afvoeren kun je bij de gemeente een formulier downloaden en hiermee krijg je een vergunning voor een x-aantal m2's, dat kost een paar tientjes. Daar lees je ook hóe je het moet aanbieden (hier in 2 lagen doorzichtig plastic).
Vervangen door weer dezelfde golfplaten (maar dan asbestvrij) zou ik niet doen want dan zit je over x-jaar met hetzelfde probleem (bin there done that), want men kan niet zien of het asbestvrij is dús gelden alsnog de asbestregels. Vandaar metalen platen en het geïsoleerde is om te voorkomen dat je dauwdruppels op je hooi krijgt zodat het niet als nog gaat schimmelen.
De voorkant zou ik dichtmaken met een dik zeil met ogen (vrachtwagenzeil-idee) wat je over een gespannen staaldraad laat schuiven. Zodoende is het waterdicht en kun je er toch makkelijk bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 09:33 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Waarom niet? Zolang je er niet in zaagt en aan klust is er niks aan de hand toch?

Dat geldt voor platen die in goede toestand zijn.
Oude lekke platen zijn een ander verhaal. Waarschijnlijk zijn die platen versleten of gebarsten en dan lossen de vezels ook zonder klussen.
En net op hooi waar je paard met zijn neus in wroet en wat jij zelf gaat uitschudden voor het stof daar wil je geen asbestvezels in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:15 



 
Profiel   

Een paard leeft niet lang genoeg om beschadigd te raken door asbestvezels. Wij mensen wel. Voor het paard is de asbest dus geen probleem.

Hooi bewaar je VAN de grond, dus minstens op pallets. Bij vochtige muren bewaar je het ook los van de muren. Ik denk dat je schuurtje van 2x7 snel te klein zal zijn.

Bij deze uitdaging ben je waarschijnlijk beter af met verpakt hooi, dat kan gewoon buiten liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:36 



 
Profiel   

Ik kan onder een afdak van ong 2x7 +/- 70/80 baaltjes kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:59 



 
Profiel   

Ook als je niet tegen een wand aan kunt stapelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 18:03 



 
Profiel   

Baaltjes zijn grofweg 120x40x30. Dat is dus 6 op elkaar, 1 rij van 17 breed en eventueel daarachter nog 1 van 5 breed. Bij elkaar dus max 22x6 = 142 baaltjes en waarschijnlijk 17x6=102 baaltjes (zonder achterliggende rij).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 18:15 



 
Profiel   

Dees schreef
Een paard leeft niet lang genoeg om beschadigd te raken door asbestvezels. Wij mensen wel. Voor het paard is de asbest dus geen probleem.

Dat is wel heel kort door de bocht.
Ik denk dat jij bedoelt dat de gevolgen van asbest kunnen soms pas na 10-tallen jaren nog zichtbaar worden. Maar dat wil niet zeggen dat er al veel vroeger schade opgetreden is. Asbest kan longproblemen veroorzaken, maar de klachten kunnen vrij algemeen zijn zodat de link naar asbest niet altijd gelegd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 19:13 



 
Profiel   

Het duurt makkelijk 20 jaar voordat asbest vezels problemen veroorzaken.
De meeste dieren maken dat gewoon in het geheel niet mee, domweg omdat ze niet lang genoeg leven. Dat is niet kort door de bocht, dat is realisme.

Niet ieder gebrek dat een mens op kan doen, geldt voor dieren in gelijke mate. En als je dan toch wel wilt doemdenken - de kans dat je paard in de problemen komt door heel iets anders, is werkelijk vele malen groter. Zou me niet zo'n zorgen maken over asbest boven hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 23:10 



 
Profiel   

Mijn boer zei altijd dat je er dan een paar pakken stro of hooi los overheen moest leggen als laagje bescherming. En de windrichting had ook een bepaalde invloed...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 05:53 



 
Profiel   

@zefiros: Zit wat in, maar als je dat oude stoffige/beschimmelde hooi er dan af veegt komt het nog op je goede hooi. Persoonlijk legde ik er dan liever een flanellen doek over; die hout vocht vast en vouw je op zonder 'morsen'..

@dees: het hooi ligt hier ook nooit strak tegen de wand maar er 10 cm van af en vwb asbest... mijn oudje is 34 geworden. Dus ik zou het risiko niet willen nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 08:45 



 
Profiel   

Dees schreef
Het duurt makkelijk 20 jaar voordat asbest vezels problemen veroorzaken.
De meeste dieren maken dat gewoon in het geheel niet mee, domweg omdat ze niet lang genoeg leven. Dat is niet kort door de bocht, dat is realisme.


Dat is niet waar. Dat mensen pas vaak na 20 jaar problemen krijgen, betekent niet dat dit voor alle diersoorten zo geldt. Hoewel het risico wel steeds groter wordt, krijgen ook dieren die korter leven vaak alsnog kanker van asbest (een muizenstudie gaf aan dat 30% van de muizen asbest-kanker krijgen. Muizen leven echter max 3 jaar). Longschade ontstaat zelfs al vrij direct (proeven van 50 dagen).

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5?imgSel=Y

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 08:57 



 
Profiel   

Even ter nuancering: Dat zijn speciaal aangepaste muizen die als kanker model dienen. De wild-type is ook niet echt een wild-type. Lab muizen zijn snel ziek.
Die krijgen waarschijnlijk ook niet slechts incidenteel 3 vezeltjes asbest over hun hooi.
Ik zou ook niet perse goede nog intakte platen vervangen vanwege het risico, maar als ze lekken dan heeft het weinig nut om ze te laten liggen. Tevens kan de gemeente je verplichten om beschadigde asbestplaten te verwijderen omdat er eventueel vezels met de wind mee verplaatst worden in dat geval.

Pallet eronder is inderdaad wel belangrijk, maar het is ook belangrijk dat de bodem eronder dan vlak is en er geen onkruid onder staat te groeien.
Bij 70 baaltjes is het ook goed te doen om af en toe wat balen opnieuw te stapelen en ze te inspecteren op rot, op die manier metk je dan snel of je ergens een minder optimaal stukje in je opslag hebt.
Zijl direct op je hooi geeft gegarandeerd rot en zijl op je dak geeft doorgaans een nog sneller rot dak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:17 



 
Profiel   

Met het oog op je asbest dak: ik zou de platen afvoeren en op marktplaats kijken. Wij hebben toevallig dit weekend Eternit platen gehaald voor op onze hooi opslag en kippenhok. Voor 2,50 per plaat dus dat valt mee.

En idd op pallets en van de muur af ivm vocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:46 



 
Profiel   

Oude Eternit platen bevatten toch ook asbest?
Dan moet je wel goed kijken of het nieuwe zijn na een bepaalde datum :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:39 



 
Profiel   

Waarom haal je die platen (met bescherming aan) er niet af. Dit gaat om een aantal m2 die je zelf mag afvoeren.
Dit mag gewoon en je kunt het ingepakt in plastic gratis kwijt bij de milieu straat.
Nieuwe plaatjes er op. Ik zou geïsoleerde sandwichpanelen nemen, dan heb je minder snel last van condens druppels.

Momenteel is de verplichting om asbest in de buitenlucht te verwijderen van de baan, maar dat gaat echt nog wel weer terug komen. Dan heb je het maar vast gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:44 



 
Profiel   

Bij mijn bijrijdpaarden staan de hooibalen op (losse) balken zodat ze niet direct op de grond staan en over de hooibalenstapel heen een groot zeil tegen stof (en ook asbest golfplaten). Werkt prima!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:51 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
@dees: het hooi ligt hier ook nooit strak tegen de wand maar er 10 cm van af en vwb asbest... mijn oudje is 34 geworden. Dus ik zou het risiko niet willen nemen.


Niemand stelt een dier 34 jaar opeenvolgend continue bloot aan asbest-verontreiniging en daarvan is ook geen sprake in deze casus - het gaat om een dak boven het hooi. Zelfs bij continue blootstelling is er ook nog altijd kans dat je dier helemaal nergens last van krijgt.
Maar laat je paard 1 nazomer wat eikels opeten en je weet zeker dat je de dierenarts kunt bellen ;)

Probeer risico's in proportie te zien.


Was dit trouwens mijn dak, ik liet het vervangen. Niet vanwege het risico dat mijn paard eventueel wat asbest tot zich zou kunnen krijgen (vind ik echt een verwaardeloosbaar risico), maar omdat ik een dergelijk slecht dak (en schuur?) niet op mijn erf wens te houden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen