Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 102 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Flinke scheur, op ijzers helpt niet meer….

 
Profiel   

Deze voet hoeft niet perse bevangen te zijn, maar er is wel sprake van een abnormale drukverdeling....

Het is zaak hier een pro naar te laten kijken.
Voor blote voeten denk ik dan aan Klaas Feuth. Wil je je paard op ijzers houden dan zouden de gebr. Nassau van Hoofcare iets kunnen zijn.
In dat laatste geval beslissen ze mogelijk dat er röntgenfoto's nodig zijn om te kijken waarom die hoef zo onnatuurlijk uitgroeit.
Zelf zou ik denk ik kiezen voor Klaas Feuth, zonder ijzers kun je frequenter bijsturen en het paard tijdens de herstelperiode helpen met schoenen.

Ik ben wel benieuwd naar een foto van de onderzijde (even schoonmaken), of steunselmateriaal die hoef misschien zo vreemd opzij duwt. Dat de hoef 'hol' oogt ipv recht is ook heel bijzonder... daar moet toch een dieper liggende reden voor zijn.
Ik denk dat een 'gewone' smid hier niet zomaar uit komt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 07:37 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd, als deze ijzers afgehaald wordt en de voet eens goed bekapt wordt, hoe dramatisch het dan nog is. Volgens mij zal het dan al een heel ander beeld geven.
De scheur zit an sich vrij gunstig, in het slechtste geval breekt dit vroeg of laat uit, maar dit groeit vaak weer goed zonder noemenswaardige problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 08:05 



 
Profiel   

Mijn ene paard heeft ook heel snel last van flares. Van de hoefsmid heb ik toen geleerd hoe ik zelf wekelijks even de flares moet bijhouden en hij komt om de 6 weken de rest bijhouden en checken.

Ik moet een "kwartierboog" veilen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 08:09 



 
Profiel   

Goh hier is wel een hele slechte smid aan de gang geweest ja... Maar met goed regelmatig bekappen komt dit wel weer goed hoor. Je ziet ook aan de kroonrand dat, ter hoogte van de scheur, gewoon te veel druk staat. Druk weghalen en het zal weer netjes uitgroeien. De rest van de voet is ook geflared ja. Hopelijk wil de eigenaar een andere smid of bekapper zoeken voor het paard! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 08:15 



 
Profiel   

Zoals al eerder gezegd
Van Nassau naar laten kijken. Ik zie voeten die absoluut niet meer kloppen denk ook ook aan HB maar het bekappen kan ook de oorzaak zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 08:18 



 
Profiel   

ruitje schreef
Is de smid die deze ijzers eronder heeft gezet dezelfde die het paard al die tijd bekapt heeft?

De eerste zinvolle opmerking in dit onderwerp!! Wie weet hoe hard dit al uit de hand gelopen was voordat er een ijzer onder ging!! Je kan de smid dan wel veroordelen... maar misschien kon die smid ook niet anders dan een [op het eerste gezicht slechte] pleister plakken.... Je wil niet weten hoe hard sommigen eigenaren het uit de hand laten lopen voordat ze aan een ijzer willen denken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 08:20 



 
Profiel   

Maar wat deze smid heeft gedaan klopt volgens mij ook niet. De nagelpuntjes zijn niet weggewerkt, maar veel erger, er is niks aan de scheur gedaan. Als je niet wil dat het verder uitscheurt moet je er voor zorgen dat de druk er af gaat en zal je dus serieus moeten terugvijlen en dat is hier niet gebeurd. Ik zou hier sowieso een smid bij willen die elke 6 weken kan komen ipv 8 en 1 die zowel de hoefstand als de scheur gaat aanpakken. Van de ijzers af zou ik niet doen. Ik heb een paard met scheuren in de hoef vanuit beschadigingen aan de kroonrand (dus ze groeien niet uit) en we hebben jaren lopen klooien met bekappen en bijvijlen maar een ijzertje eronder maakt echt een heel groot verschil (ook voor comfort van het paard).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 08:31 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Ik ben benieuwd, als deze ijzers afgehaald wordt en de voet eens goed bekapt wordt, hoe dramatisch het dan nog is. Volgens mij zal het dan al een heel ander beeld geven.
De scheur zit an sich vrij gunstig, in het slechtste geval breekt dit vroeg of laat uit, maar dit groeit vaak weer goed zonder noemenswaardige problemen.


Helemaal mee eens! Wat zou de hoef opknappen met een goede bekapping.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 08:32 



 
Profiel   

Summerdreams schreef
Duhelo schreef
Ik ben benieuwd, als deze ijzers afgehaald wordt en de voet eens goed bekapt wordt, hoe dramatisch het dan nog is. Volgens mij zal het dan al een heel ander beeld geven.
De scheur zit an sich vrij gunstig, in het slechtste geval breekt dit vroeg of laat uit, maar dit groeit vaak weer goed zonder noemenswaardige problemen.


Helemaal mee eens! Wat zou de hoef opknappen met een goede bekapping.


Als hij niet tot de kroon rand zit heb je mazzel.
Zou er toch ook een foto van maken.

Hoop dat je de eigenaar zover kan krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 08:43 



 
Profiel   

JeanneV schreef
ruitje schreef
Is de smid die deze ijzers eronder heeft gezet dezelfde die het paard al die tijd bekapt heeft?

De eerste zinvolle opmerking in dit onderwerp!! Wie weet hoe hard dit al uit de hand gelopen was voordat er een ijzer onder ging!! Je kan de smid dan wel veroordelen... maar misschien kon die smid ook niet anders dan een [op het eerste gezicht slechte] pleister plakken.... Je wil niet weten hoe hard sommigen eigenaren het uit de hand laten lopen voordat ze aan een ijzer willen denken...

Exact wat ik ook dacht. Je kan geen oordeel vellen over de smid zonder gezien te hebben hoe de hoef er voor het beslag uitzag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 08:58 



 
Profiel   

Precies waarom ik het vroeg :o . Als die voet al tijden slecht is( en dit is natuurlijk niet van 3 bekapbeurten) , kan een smid het ook niet met een ijzer gruwelijk gaan corrigeren de eerste keer :o .

Daarnaast, sommige eigenaren willen bijv pertinent geen ijzers, of meer bekapbeurten, of vervolgonderzoek doen terwijl een smid dat aangeeft: dan word er gezegd prutswerk van de smid: maar die is ook afhankelijk van wat een eigenaar wil.

Ik oordeel dus nog niet over de smid tot ik meer achtergrond weet :o

Enige wat je kan zeggen is dat deze foto's niet best zijn, maar bij wie die verantwoordelijkheid ligt is nog maar de vraag....

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 09:58 



 
Profiel   

ruitje schreef
Precies waarom ik het vroeg :o . Als die voet al tijden slecht is( en dit is natuurlijk niet van 3 bekapbeurten) , kan een smid het ook niet met een ijzer gruwelijk gaan corrigeren de eerste keer :o .

Daarnaast, sommige eigenaren willen bijv pertinent geen ijzers, of meer bekapbeurten, of vervolgonderzoek doen terwijl een smid dat aangeeft: dan word er gezegd prutswerk van de smid: maar die is ook afhankelijk van wat een eigenaar wil.

Ik oordeel dus nog niet over de smid tot ik meer achtergrond weet :o

Enige wat je kan zeggen is dat deze foto's niet best zijn, maar bij wie die verantwoordelijkheid ligt is nog maar de vraag....


Volstrekt mee eens hoor...

Sowieso is dat nooit zo zinvol, schreeuwen over een smid... Geef liever wat inhoudelijke ideeën....
Als deze smid dit paard al lang bekapt, dan zal hij mogelijk zelf ook al eens iets gezegd hebben over deze hoeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 10:01 



 
Profiel   

Maar je ziet toch dat er geen boogje gemaakt is,om ook maar iets van druk af te halen.
En zo.n boogje is niet meteen weg hoor.
Daar aan kan je dus al zien dat in mijn ogen niet goed bekapt is.
En om maar niet te spreken hoe die genageld is,zou er mijn handen aan open halen.
Hier worden de nageltjes keurig gebogen en afgeknepen,gevijlt en gaatjes worden dicht gesmeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 10:47 



 
Profiel   

roosa schreef
Maar je ziet toch dat er geen boogje gemaakt is,om ook maar iets van druk af te halen.
En zo.n boogje is niet meteen weg hoor.
Daar aan kan je dus al zien dat in mijn ogen niet goed bekapt is.
En om maar niet te spreken hoe die genageld is,zou er mijn handen aan open halen.
Hier worden de nageltjes keurig gebogen en afgeknepen,gevijlt en gaatjes worden dicht gesmeerd.


Dat ligt eraan….
Als hij gewoon de zool gevolgd heeft hoeft er niet altijd een kwartierboogje in te zitten.
Dat altijd standaard doen is niet altijd functioneel voor ieder paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 11:06 



 
Profiel   

Dat blijkt....met deze prachtige scheur.
Ts succes hoor.
Is toch vervelend als het paard niet van je zelf is.
Hoop dat je iemand mag vinden met een andere cq betere visie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 11:23 



 
Profiel   

Ik heb hier een pony staan met 1 lastige hoef; groot,plat en dunne zool dat snel scheuren vertoont....zou komen door ongelijke druk, scheef lopende pony (met overgewicht) en het niet regulier bekappen bij de vorige eigenaar.
Zo hebben wij haar gekocht en zijn al enkele jaren bezig om de platte hoef in goede conditie te krijgen.
Een ijzer is mij juist afgeraden! Dit zou slechts tijdelijke symptoombestrijding zijn en de kwaliteit van de hoornwand verslechteren.
Wij laten haar iedere 5 a 6 weken bekappen en iedere week vijl ik bij.
Ook hier lukt het niet altijd om scheuren tegen te gaan, vooral in droge periodes. In combinatie met: veel op harde ondergrond stappen, de hoeven met regelmaat vochtig maken of in de natte periodes juist droog houden, rechtrichten, 24/7 vrije beweging, een streng dieet en beperkte gras inname (overgewicht is in deze helemaal funest) en vijlen/bekappen houden wij het onder controle.

In de 1e periode bij ons had zij een ernstige scheur, deze is toen uitgeveild/gesneden en met een soort kunstof aan elkaar gelijmd bij Equisound in België.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:18 



 
Profiel   

Mijn voorgangers hebben al veel gezegd waar je zeker wat mee kan. Op deze foto zie je ook heel duidelijk dat de kroonrand omhoog geduwd wordt.

[ img ]

Ook precies op de plaats waar de scheur zit. Ik denk dat je met een goede smid, vaker bekappen en veel tijd echt wel een betere hoef kan gaan krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:40 



 
Profiel   

Dit is prutswerk ongeacht of dit door 1 één dezelfde smid is gedaan of niet.
Hier kan je zelfs na 1 keer bekappen iets veel beters van maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:43 



 
Profiel   

Een paard wat ik ken had ook zulke slechte hoeven.
Hij heeft ook ijzers eronder gekregen om het te verbeteren en het ziet er altijd wel raar uit qua vorm, ik heb niet genoeg verstand ervan om te zeggen of dit slecht gedaan is, de hoefsmid moet ook werken met wat hij krijgt, je kan geen wonderen verrichten.
Het paard wat ik ken is wel een jaar bezig geweest voor het beter was dus het kan heel erg lang duren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 13:12 



 
Profiel   

Pfoe, dat ziet er inderdaad zielig uit. Die nagels zijn toch ook niet goed 'achter gelaten'. Doe je jezelf daar geen pijn aan? Ik denk dat het beste advies al gegeven is hierboven. Succes, ik hoop dat het opgelost raakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 13:24 



 
Profiel   

Nog een vraagje even aan de ts....heeft het ook gebloed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 14:20 



 
Profiel   

Ik ken je paard niet, de omstandigheden niet, de smid niet etc. Ik kan alleen vertellen wat wij gedaan hebben met een (steeds terugkerende) scheur, aan het voorbeen, binnenkant.
Nadat onze kundige smid niet verder kwam (lees, de scheur keerde steeds terug) zijn wij naar van Antoon van Nassau gegaan. Op 3 december 2019 voor het eerst. Het was een lange revalidatie, met ups en downs. Vandaag is mijn dochter weer voor het eerst echt aan het werk gegaan met de pony. Daarvoor was het wel bewegen onder het zadel, 1 keer per week. Voor de rest buiten staan. Wandelen. Rust geven. Goede verzorging (zowel door A. van Nassau als van ons), voedingssupplementen, badderen, schoonhouden, nat en soepel houden. De hele rimram. We zijn nu bijna twee jaar verder. De pony loopt beter dan ooit tevoren. Meer schouder vrijheid, stabieler in het lijf. Maakt zijn pas meer af. Succes met je zoektocht en je revalidatie. Dit is niet niks.

Laat je nog eens iets van je horen TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 14:34 



 
Profiel   

[ img ]
Bedankt voor alle adviezen. Het paard is vorige week opnieuw beslagen, nu warm, en ook de scheur is wat uitgefreesd. ziet er in ieder geval beter uit. Maar nu 1 week verder en ze blijft er kreupel op lopen helaas. Ik heb nu de dierenarts het verhaal en foto’s gemaild en om advies gevraagd. Hopelijk hoor ik snel meer.
De hoef heeft nooit gebloed trouwens. Misschien heeft het tijd nodig, ik hoorde dat de hoef zo,n 4 mm per maand groeit, dus wie weet….

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 21:23 



 
Profiel   

Je foto is heel klein ts dus ik kan het niet zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 21:36 



 
Profiel   

Ik kan ook niets zien. Je hebt het over een week. Dat is niets voor een hoef. Je moet in maanden denken, of een jaar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 21:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 102 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen