Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 27 [ 659 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 27  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

 
Profiel   

Ayasha schreef
Gini schreef
Een recreatiepaard kan in mijn ogen wel nog gewoon meedraaien in de basissport. Ieder gezond paard kan mee in de basissport. Waarom is de basissport in willen in jouw ogen zo een speciale wens dat je niet kan verwachten dat je dat met een doorsnee recreatiepaard kan?

Klopt. Een recreatie paard kan mee draaien in de basis sport. Maar dan moet je niet verwachten dat je elke week een lintje haalt. Wat ik op wedstrijden bij ons voorbij zie komen als "recreatie paarden" zijn geen recreatie paarden. Dat zijn basis sport paarden waar simpelweg het potentieel niet uit gereden wordt. En opnieuw: dat is geen steek naar ruiters die niet zo handig zijn. Ik ben ook niet de meest handige ruiter. Het gaat me er puur om dat veel "recreatie paarden" die op wedstrijd mee lopen gewoon geen recreatie paarden zijn. Ze hebben veelal een goed papier. Op een Sam wordt standaard neer gekeken als ik buiten mijn eigen provincie start. En types als Sam vind je nog prima voor onder die 5000 euro ook in een formaatje groter. Die kan prima mee draaien in de basis sport maar je kan je geen fouten permitteren. Rijden voor een 9 om ene 7 te krijgen zegt mijn trainer altijd. :j Een type als Rêve is in mijn ogen al geen recreatie paard meer. Geen topsportpaard ook niet overigens, obviously. Maar kwa potentieel is het al geen recreatie paard meer. En wat op wedstrijd rond loopt is voor de meerderheid vergeleken met Rêve kwa potentieel nog een categorie of twee hoger. Ook in de lage proeven. (Let wel voor de NL bokkers: Ik heb het dan specifiek over onze bond. Haflingers en Fjorden zal je bij ons zelden tot nooit zien starten, ook niet de sportieve van nu. Er lopen nu 2 friezen mee en dat is uitzonderlijk.) Ik kan overigens ook andere voorbeelden aan halen dan mijn eigen paarden maar dat lijkt me minder netjes tov die ruiters. :)

en dan komen we terug op het begin punt: Men wil een warmbloed met potentieel maar voor de prijs van een recreatie paard omdat "men" dat potentieel nooit gaat gebruiken. Bovendien wil men ook nog dat die warmbloed goed door gereden is, doodbraaf is (Hij moet fijn licht aan de hulpen staan maar mag niet raar reageren als je hem per ongeluk in de bek trekt want ja tis wel een recreatie paard he.) en ondanks dat ie liefst op een jaar of 8 goed bevestigd moet zijn in het Z (liefst met de wissels er bij want die er zelf in steken is niet leuk.) moet ie ook nog eens compleet schoon zijn op álle foto's. Van het puntje van zijn neus tot in het tipje van zijn hoeven en alles er tussen. En dat alles dan graag voor max 6k. Oh en hij moet natuurlijk minstens 1.65 zijn want anders is het een pony.


Maar waarom wilt men die warmbloed met potentieel? Ik vind dat je het antwoord eigenlijk al zelf in je tekst schrijft. Neem Sam, je zou hem kunnen beschouwen als recreatiepaard. Het type paard dat je voor minder dan 5000 euro kan kopen. Maar ze kijken op hem neer. Je moet echt al flink getalenteerd zijn om in een dressuurproef goede punten te scoren. Je kan je geen fouten permitteren. Als een gewone recreatieruiter (niet slecht, niet uitermate getalenteerd) Sam zou binnenrijden zou die dus waarschijnlijk altijd wel in de laatste helft van het klassement rijden. Dit gaat dan zelfs niet over iedere week een lintje krijgen, maar als je nog nooit in de verste verte nog maar in de buurt komt van een lintje, dan gaat de lol er ook snel af.

En daar zit die recreatieruiter dan. Met zijn fijn rijdbare, degelijke recreatiepaard stropt het al van in het begin, al van in de basissport. Is het dan ergens niet logisch dat wanneer die ruiter opnieuw op zoek gaat naar een paard dat die zich dan toch meer richt naar het sportpaard? Want blijkbaar is dat wat je nodig hebt om ook in de basissport af en toe nog een lintje mee naar huis te snoepen. Als de tendens is dat heel veel ruiters een paard boven niveau aanschaffen, dan kan je blijven kijken naar de ruiters en de verantwoordelijkheid bij hen leggen. Maar je zou ook eens kunnen kijken naar wat hen daartoe drijft? Hoe komt het dan dat blijkbaar zoveel ruiters een paard boven niveau aankopen? Hoe komt het dat een nieuwsartikel op Bokt verschijnt met 'steeds minder recreatiepaarden' in de titel?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 09:35 



 
Profiel   

Gini schreef
Maar waarom wilt men die warmbloed met potentieel? Ik vind dat je het antwoord eigenlijk al zelf in je tekst schrijft. Neem Sam, je zou hem kunnen beschouwen als recreatiepaard. Het type paard dat je voor minder dan 5000 euro kan kopen. Maar ze kijken op hem neer. Je moet echt al flink getalenteerd zijn om in een dressuurproef goede punten te scoren. Je kan je geen fouten permitteren. Als een gewone recreatieruiter (niet slecht, niet uitermate getalenteerd) Sam zou binnenrijden zou die dus waarschijnlijk altijd wel in de laatste helft van het klassement rijden. Dit gaat dan zelfs niet over iedere week een lintje krijgen, maar als je nog nooit in de verste verte nog maar in de buurt komt van een lintje, dan gaat de lol er ook snel af.

En daar zit die recreatieruiter dan. Met zijn fijn rijdbare, degelijke recreatiepaard stropt het al van in het begin, al van in de basissport. Is het dan ergens niet logisch dat wanneer die ruiter opnieuw op zoek gaat naar een paard dat die zich dan toch meer richt naar het sportpaard? Want blijkbaar is dat wat je nodig hebt om ook in de basissport af en toe nog een lintje mee naar huis te snoepen. Als de tendens is dat heel veel ruiters een paard boven niveau aanschaffen, dan kan je blijven kijken naar de ruiters en de verantwoordelijkheid bij hen leggen. Maar je zou ook eens kunnen kijken naar wat hen daartoe drijft? Hoe komt het dan dat blijkbaar zoveel ruiters een paard boven niveau aankopen? Hoe komt het dat een nieuwsartikel op Bokt verschijnt met 'steeds minder recreatiepaarden' in de titel?

Als je getalenteerd moest zijn zou ik niet met hem mee kunnen. Dus nee, je hoeft niet getalenteerd te zijn. Je moet wel eerlijk durven zijn en heel bewust willen werken aan jezelf. Als het mis gaat niet zeiken dat die bok niet loopt maar bij jezelf stil staan en denken "wat heb ik gedaan dat dit mis ging?". Investeren in lessen ipv in dekjes en setjes.

Wat mij op valt is dat de ruiter van nu zelfs de ruiter met talent, niet meer leert rijden. Ze leren mee liften. En als dat is wat je wil is dat prima, begrijp me niet verkeerd. Maar ja, een zelfrijdende auto is nu eenmaal duurder dan een normale met schakelbak. En de tussen categorie: Die met een automaat is ook nog steeds duurder dan die standaard schakelbak.

Waarom zou dat bij de paarden anders zijn? Je hebt helemaal geen talent nodig om netjes te kunnen leren rijden, waar komt dat ide toch vandaan?

En dan gaan zeggen "jamaar als steeds meer mensen niet kunnen schakelen, ligt het dan niet aan de auto's?" maar dat is onzin. De schakelbakken van nu zijn alleen maar soepeler en fijner geworden. En toch zijn er steeds meer jongeren die het niet meer willen leren. Datzelfde zie ik in de paardensport gebeuren. Men wil gewoon niet meer echt leren rijden want dat kost tijd, moeite en energie. Men wil meteen kunnen showen en vooraan mee rijden. Die kuipstoelen die tegenwoordig voor zadels door gaan is daar al één bewijs van. Ik ben zelf aan het rond kijken voor een nieuw dressuur zadel. De zadels die ik zie liggen in de winkels heb ik serieus minuten lang naar staan kijken omdat ik me aan het af vragen was of ik daar ooit nog uit zou geraken als ik er in gekomen was. Hoeveel ruiters kunnen nog zitten zonder beugels op een plat zadel?


Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-09-21 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 09:40 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Gini schreef
En waar moet ik dan naartoe als niet zo getalenteerde ruiter met wel veel wil om te leren en de wil om te genieten van ieder aspect van het paardeneigenaar zijn? Ik wil lange strandritten maken en lekker veel het bos in, ik wil met mijn vriendinnen mee oefenspringen in de winter en in de zomer, als het mooi weer is en ik de trailer van stal mee kan krijgen, wil ik met stalgenoten mee op dressuurwedstrijd. Ik heb voor de rest geen sportieve ambitie, alleen plezier maken, maar dat wilt niet zeggen dat ik gelukkig word van enkel door het bos sjokken.

Wat raad je me aan? Een recreatie- of sportpaard? Op welke markt moet ik me richten?

Dan heb jij prima genoeg met een Sam (recreatie paard.) en die vindt je nog prima onder de 5K. Dan sta je niet elke wedstrijd vooraan. Maar je bent ook niet elke keer de hekkensluiter en mits gewoon netjes rijden rijd je gewoon elke keer je winstpunt. Tenzij er grote fouten in de proef zitten of extreme spanning. Maar zou jij dan ook op zoek gaan naar een type als Sam? Dat wil zeggen; Een warmbloed met wat bemerkingen (platvoeten en hij weeft dus stalgebrek.), vlakke gangen van nature en niet de meest ideale bouw.

En als je heel eerlijk bent en rond je kijkt. Hoeveel recreatie ruiters die ook graag wat wedstrijdjes willen rijden zouden genoegen nemen met het hierboven beschreven paard? Want hij heeft al minstens 2 bemerkingen.


Ik denk eigenlijk nog best wel wat recreatieruiters hoor. Ik denk dat als je die vandaag te koop aanbiedt voor minder dan 10.000 euro, dat die zo weg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 09:44 



 
Profiel   

Nee. Dat geloof ik niet. Er zullen er vast een aantal komen kijken. Maar ze nemen hem niet mee. Zelfs niet voor 5 K. Ook niet als ie wel normaal kon doen. Als ik op bokt lees hoe snel mensen af haken bij keuringen zelfs voor recreatie paarden "want die moeten ook gezond zijn". Nee, ik zou een hoop geld aan keuringen kwijt zijn om ze dan te zien afhaken op het gebrek dat ik hen eerlijk verteld heb ja, want "kosten koper" is ook al niet meer netjes tegenwoordig. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 09:48 



 
Profiel   

Is Sam niet gezond dan? Heeft die röntgenologische bemerkingen op de voeten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 10:03 



 
Profiel   

Gini schreef
Is Sam niet gezond dan? Heeft die röntgenologische bemerkingen op de voeten?

Hij is inmiddels 16 dus het zou me enorm verbazen als hij nog steeds 100% puntgaaf is. Zeker met zijn weven en zijn platvoeten. Maar weven op zichzelf is al een flinke klinische bemerking. Plat voeten (die niet te corrigeren zijn.) zijn dat ook. Want beide geven mogelijk snellere slijtage aan de gewrichten. Met zijn "ik mank als ik denk dat ik morgen pijn zou kunnen hebben." zou het me verbazen als hij door een buigproef komt ondanks dat hij in al die jaren bij mij alleen een dierenarts nodig gehad heeft voor onregelmatig lopen toen een smid hem veel en veel te kort gezet had. (ijzertje er onder en hij liep weer rad dus het was echt het kappen.) en vorig jaar voor zijn kaak maar dat was duidelijk een ongeluk en niets aan zijn bewegingsmechanisme dus dat "telt" niet echt kwa bemerking denk ik. Maar dat weven en die voeten absoluut wel. Want hij kan niet zonder ijzers. Gewoon niet. Hij zet zijn voet zelfs niet meer neer als mijn smid het ijzer er af haalt. Hij moet eerst 1 voorvoet volledig af werken en dan kan ie de andere voorvoet doen. :+ Dus je zit ook al vast aan ijzers. En je gaat me niet wijs maken dat als ik je zeg: die voor ijzers kan je er niet af halen omwille van zijn plat voeten. Dat er iemand is die niet meteen denkt "oei ze verteld niet het hele verhaal." Terwijl dat dus wel het hele verhaal is. :+ Voor ik Sam had zou ik nl. ook meteen achterdochtig worden van een paard dat absoluut niet zonder ijzers kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 10:07 



 
Profiel   

Mmm ja, ik begrijp het. Nu ja, dat mensen paarden die niet door een klinische keuring komen niet meenemen, valt hen op zich niet echt te verwijten natuurlijk. Op voeten ben ik daarenboven zelf ook wel een beetje panisch, genoeg meegemaakt daarmee om in de toekomst alleen nog maar quasi perfecte voeten te willen. Het klopt dus eigenlijk wel dat een gezond en degelijk recreatiepaard voor een schappelijke prijs moeilijk te vinden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 11:02 



 
Profiel   

@Ayasha een 16jarige willen meeste ruiters met enige wedstrijdambitie sowieso niet hebben. Eentje dat daarbovenop nog weeft, niet heel gelukkig in elkaar zit en daarnaast (als ik jouw topics mag geloven) niet bepaald makkelijk te rijden is en van zijn eigen schaduw kan schrikken moet men volgens mij gratis meegeven :+

Niet vervelend bedoeld hoor, over een van mijn merries kan ik net zo'n kritische opsomming maken :P :D

Ik vind het overigens niet gek dat je als basissport ruiter een paard een tikje boven je niveau wil hebben, als je B wil springen als hobby maak je het jezelf onnodig moeilijk door een paard te kopen waarvoor B echt de max is. Want als relatief lompe ruiter maak je allerlei fouten, het komt te dicht of te ver uit voor de hindernis en het is fijn om een sterker (en eerlijk genoeg) paard te hebben dat het weet op te vangen. Als je perfecte afstanden rijdt kom je ook met een konikpaard door een B parcours heen, sure, maar waarom zou je de lat zo verschrikkelijk hoog voor jezelf leggen als je het puur voor de lol doet?

In die zin snap ik wel de behoefte aan sportpaarden voor recreatief gebruik. Alleen bomproof, doodsbraaf en 100% prefect op rx foto's hoeft van mij niet zozeer en dan zijn de prijzen ineens helemaal niet zo hoog :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 11:04 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Gini schreef
Is Sam niet gezond dan? Heeft die röntgenologische bemerkingen op de voeten?

Hij is inmiddels 16 dus het zou me enorm verbazen als hij nog steeds 100% puntgaaf is. Zeker met zijn weven en zijn platvoeten. Maar weven op zichzelf is al een flinke klinische bemerking. Plat voeten (die niet te corrigeren zijn.) zijn dat ook. Want beide geven mogelijk snellere slijtage aan de gewrichten. Met zijn "ik mank als ik denk dat ik morgen pijn zou kunnen hebben." zou het me verbazen als hij door een buigproef komt ondanks dat hij in al die jaren bij mij alleen een dierenarts nodig gehad heeft voor onregelmatig lopen toen een smid hem veel en veel te kort gezet had. (ijzertje er onder en hij liep weer rad dus het was echt het kappen.) en vorig jaar voor zijn kaak maar dat was duidelijk een ongeluk en niets aan zijn bewegingsmechanisme dus dat "telt" niet echt kwa bemerking denk ik. Maar dat weven en die voeten absoluut wel. Want hij kan niet zonder ijzers. Gewoon niet. Hij zet zijn voet zelfs niet meer neer als mijn smid het ijzer er af haalt. Hij moet eerst 1 voorvoet volledig af werken en dan kan ie de andere voorvoet doen. :+ Dus je zit ook al vast aan ijzers. En je gaat me niet wijs maken dat als ik je zeg: die voor ijzers kan je er niet af halen omwille van zijn plat voeten. Dat er iemand is die niet meteen denkt "oei ze verteld niet het hele verhaal." Terwijl dat dus wel het hele verhaal is. :+ Voor ik Sam had zou ik nl. ook meteen achterdochtig worden van een paard dat absoluut niet zonder ijzers kan.

Dat lijkt me lastig want wat als hij zijn ijzer aftrapt of verliest bijv. in de wei?Je moet dan dus meteen ter plekke een goede smid beschikbaar hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 11:09 



 
Profiel   

Gini schreef
En dat is dus inderdaad het probleem waar het nu omgaat. Dat het brave, degelijke, fijn rijdbare en goedkopere recreatiepaard stilaan aan het verdwijnen is. En mensen die daar nog wel naar zoeken, worden veeleisend genoemd en men gaat door met het fokken van (semi-)sportpaarden die allemaal, stuk voor stuk, minstens 3 jaar opfok en 1 jaar training moeten terugverdienen.


Alsof een basis recreatiepaard niet opgefokt en beleerd moet worden? En niet gewoon gezond zou moeten zijn? Daar gaat toch het meeste geld in zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 11:31 



 
Profiel   

anjali schreef
Dat lijkt me lastig want wat als hij zijn ijzer aftrapt of verliest bijv. in de wei?Je moet dan dus meteen ter plekke een goede smid beschikbaar hebben?

Jep. Of ik doe zijn schoenen aan (ik heb schoenen voor hem liggen) of ik pak de hoef in met wrap. Mijn smid is familie en doet hem inmiddels al jaren, die weet dat een dag wachten in Sam zijn geval gewoon echt geen optie is. :) daarnaast zelf alert zijn. Op tijd nieuwe ijzers laten zetten en eigenlijk is hij in al die jaren nog maar één keer een ijzer verloren. Toen stond twee uur later de smid idd hier, :+

Fly_high: Sam met zijn karakter willen ze nog niet houden als ik geld bij geef. :+ Hij is niet voor niks bij mij geëindigd, ik ben één van de weinige idioten die zo'n paard wil houden waarschijnlijk. Ik ging even uit van een brave/normale versie van Sam. :))
Leeftijd is natuurlijk nu. Toen hij 10 was, was hij ook Z1 klaar. :) maae vervang 16 door 10 en maak hem normaal van karakter en 1,60 en ze nemen hem nog niet mee omwille van het weven en zijn voeten. Of aan een belachelijke prijs. Terwijl het eigenlijk geen beperkingen zijn die het rijden met hem beperken want hij loopt consequent boven aan mee op wedstrijd. Niet 1e maar als je de deelnemers zou deken door drie of zelfs vier altijd bij de bovenste groep. Dus het zijn geen beperkende dingen mits het juiste management.

Wil of kan je dat niet dan gaat de prijs inderdaad omhoog. Sam is geen ongezond paard. Hij ziet de DA normaal alleen voor zijn entingen en zijn onderhoud van zijn tanden (eens om de twee jaar) en er komt geen andere ‘paat’ aan te pas. Dus ongezond is dit paard niet. Denk dat veel bokkers met gekeurde paarden alleen kunnen dromen van Sam zijn dossier. :+ Maar hij is niet perfect. En men wil tegenwoordig perfect of men wil slechts een bodemprijs geven. Dat is niet realistisch.


Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-09-21 11:58, in het totaal 4 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 11:40 



 
Profiel   

Wat ik vooral lees is dat mensen paarden willen die hun eigen onkunde compenseren want anders rijden ze geen lintje op wedstrijd. Daarvoor moet het paard dus zowel talentvol zijn als goed opgeleid. En ja dat kost gewoon geld. Hoe meer je zelf kunt, hoe goedkoper je paarden kan kopen en persoonlijk vind ik dat pas een prestatie als je zo,n dier goed opleidt en er dan mee presteert.

Ik zie zoveel talentvolle paarden en zo weinig ruiters die het potentieel eruit halen. Men kan het geld beter investeren in lessen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 11:47 



 
Profiel   

Gini schreef
Elisa2 schreef
Ja ik reageer vanuit de handel en het commerciele oogpunt bij de sportpaarden, het paard van de amateur levert meestal minder op omdat het vaak niet zo goed gereden is. (no offence)
Dat zijn de paarden die over het algemeen ook voor minder weggaan, maar die nu ook enorm duur lijken te zijn.
Of de paarden die al niet goed waren op de foto's en waar niet in geinvesteerd is, of die niet goed genoeg zijn qua talent.
Dat zijn normaal gesproken de paarden die goedkoper zijn.


En dat is dus inderdaad het probleem waar het nu omgaat. Dat het brave, degelijke, fijn rijdbare en goedkopere recreatiepaard stilaan aan het verdwijnen is. En mensen die daar nog wel naar zoeken, worden veeleisend genoemd en men gaat door met het fokken van (semi-)sportpaarden die allemaal, stuk voor stuk, minstens 3 jaar opfok en 1 jaar training moeten terugverdienen.


Hier noem je eigenschappen die goud waard zijn in ieder paard. Deze paarden zijn er wel te vinden maar dan zijn ze vaak wat ouder of mankeren wat. Waardoor ze soms nog prima voldoen als recreatie paard met goed management.

Waarom zou een fokker paarden fokken die aan al die geweldige eigenschappen voldoen maar ze vervolgens bijna gratis weggeven aan een recreatie ruiter? Die logica snap ik niet. Juist dit soort karakters zijn hun geld dubbel en dwars waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 11:52 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ik mag hopen dat een fokker/handelaar op het oog kan zien of een paard klinisch goed is of niet. :=


Wat ik bedoel is dat deze man zo wat rontgenogen had. Waar andere niks aan een paard konden zien. Zelfs dierenartsen niet, haalde hij feilloos alles er uit. Ik heb daar wel bewondering voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 11:59 



 
Profiel   

Fly_high schreef
@Ayasha een 16jarige willen meeste ruiters met enige wedstrijdambitie sowieso niet hebben. Eentje dat daarbovenop nog weeft, niet heel gelukkig in elkaar zit en daarnaast (als ik jouw topics mag geloven) niet bepaald makkelijk te rijden is en van zijn eigen schaduw kan schrikken moet men volgens mij gratis meegeven :+

Niet vervelend bedoeld hoor, over een van mijn merries kan ik net zo'n kritische opsomming maken :P :D

Ik vind het overigens niet gek dat je als basissport ruiter een paard een tikje boven je niveau wil hebben, als je B wil springen als hobby maak je het jezelf onnodig moeilijk door een paard te kopen waarvoor B echt de max is. Want als relatief lompe ruiter maak je allerlei fouten, het komt te dicht of te ver uit voor de hindernis en het is fijn om een sterker (en eerlijk genoeg) paard te hebben dat het weet op te vangen. Als je perfecte afstanden rijdt kom je ook met een konikpaard door een B parcours heen, sure, maar waarom zou je de lat zo verschrikkelijk hoog voor jezelf leggen als je het puur voor de lol doet?

In die zin snap ik wel de behoefte aan sportpaarden voor recreatief gebruik. Alleen bomproof, doodsbraaf en 100% prefect op rx foto's hoeft van mij niet zozeer en dan zijn de prijzen ineens helemaal niet zo hoog :j


Dit begrijp ik ook maar deze mensen moeten op zoek naar leerpaarden. En deze zijn vaak wat ouder en mankeren soms wat. Echt goede leerpaarden zijn hun geld trouwens ook dubbel en dwars waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:00 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Fly_high schreef
@Ayasha een 16jarige willen meeste ruiters met enige wedstrijdambitie sowieso niet hebben. Eentje dat daarbovenop nog weeft, niet heel gelukkig in elkaar zit en daarnaast (als ik jouw topics mag geloven) niet bepaald makkelijk te rijden is en van zijn eigen schaduw kan schrikken moet men volgens mij gratis meegeven :+

Niet vervelend bedoeld hoor, over een van mijn merries kan ik net zo'n kritische opsomming maken :P :D

Ik vind het overigens niet gek dat je als basissport ruiter een paard een tikje boven je niveau wil hebben, als je B wil springen als hobby maak je het jezelf onnodig moeilijk door een paard te kopen waarvoor B echt de max is. Want als relatief lompe ruiter maak je allerlei fouten, het komt te dicht of te ver uit voor de hindernis en het is fijn om een sterker (en eerlijk genoeg) paard te hebben dat het weet op te vangen. Als je perfecte afstanden rijdt kom je ook met een konikpaard door een B parcours heen, sure, maar waarom zou je de lat zo verschrikkelijk hoog voor jezelf leggen als je het puur voor de lol doet?

In die zin snap ik wel de behoefte aan sportpaarden voor recreatief gebruik. Alleen bomproof, doodsbraaf en 100% prefect op rx foto's hoeft van mij niet zozeer en dan zijn de prijzen ineens helemaal niet zo hoog :j


Dit begrijp ik ook maar deze mensen moeten op zoek naar leerpaarden. En deze zijn vaak wat ouder en mankeren soms wat. Echt goede leerpaarden zijn hun geld trouwens ook dubbel en dwars waard.

Dat dus... en dan kom je weer op het punt dat mensen iets anders zoeken dan ze beweren te zoeken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:11 



 
Profiel   

'braaf' is trouwens ook maar relatief, net zoals 'nuchter'. Mijn arabier schrikt geregeld (ik noem haar ook wel eens een 'schijtluis', ze schrikt soms om 'niks') en dan draait ze 180 graden op haar achterste benen. Maar ik draai haar terug om en dan stappen we gewoon rustig verder, de spanning is er dan ook ineens weer volledig uit. Ze blijft niet in de spanning hangen dus en verder is ze erg vriendelijk, werkwillig en vergevingsgezind. in min ogen is ze erg braaf en erg betrouwbaar (op ponykamp lopen kinderen aan de hand trailparcourtjes met haar en ze draait nergens haar hoef voor om, loopt zo over klapperende zeilen).
Maar heel veel ruiters zou een paard dat vaak schrikt, al laten staan wegens 'niet braaf', terwijl 'schrikkerig' en 'braaf' in mijn ogen verschillende karaktereigenschappen zijn. Ze komen dan thuis met een 'brave' die, in mijn ogen, serieus wat manieren mist (je omver duwen, geen gebrek voor ruimte, etc), maar die paarden zijn dan 'braaf en lomp' terwijl ze in mijn ogen 'onverstoorbaar en ongemanierd/stout' zijn. Ik zou een ongemanierd paard niet zo snel 'braaf' noemen, bijvoorbeeld.

Ik ben het wel eens met de tendens waarbij mensen steeds chiquere paarden moeten hebben om mee te kunnen op wedstrijd. En waarbij mensen met een gewoon doorsnee gezond paard niet mee komen. Dat gezegd hebbende, reed ik met demijne op de oefenwedstrijden (wel professionele jury) wel steevast minstens een winstpunt. Ik ben geen bovengemiddelde ruiter en de proeven hadden echt wel een stuk netter gekund, dan was ik met minstens 2 punten elke x naar huis gekomen. Ik ben nooit officieel gestart.

Mijn paard is trouwens enkel klinisch gekeurd en was goed. Drie jaar daarna zijn, omwille van een kreupelheid waarvan de oorzaak niet de vinden leek, al haar benen en rug op de foto gezet, plus echo's van knieën, bekken, si. Conclusie: paard is ook röntgenologisch goed. Ze is echter wel degelijk geblesseerd en 'stuk' voor de rest van haar leven (we hebben een MRI moeten maken om de oorzaak te vinden).
Maar een goede klinische keuring of röntgenologisch goed, wilt dus niet meteen zeggen dat het paard gezond is. Daarbij haal je dingen als stofallergie, pollenallergie, headshaking,... er niet meteen bij uit bij een keuring. Ik betwijfel zelfs of je een stalondeugd als weven eruit zou halen, als het paard in kwestie het enkel op stal doet. Ik ken ook een wever die zelfs in de weide met vriendjes staat te weven, maar dat lijkt me eerder een extreem geval. persoonlijk zou ik liever een paard hebben met 3 op een foto maar verder 100% dan een paard met een pollenallergie, dat laatste is veel lastiger te managen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:35 



 
Profiel   

goldyc schreef
'braaf' is trouwens ook maar relatief

Ik heb wel eens gezegd "als ik het kan handelen is ie braaf". Waarmee de definitie van 'braaf' inderdaad voor iedereen anders is.

Citaat
Ik ben het wel eens met de tendens waarbij mensen steeds chiquere paarden moeten hebben om mee te kunnen op wedstrijd. En waarbij mensen met een gewoon doorsnee gezond paard niet mee komen. Dat gezegd hebbende, reed ik met demijne op de oefenwedstrijden (wel professionele jury) wel steevast minstens een winstpunt.

Er worden de laatste 10-15 jaar heel veel mooie, talentvolle en door bijna elke ruiter met ruitergevoel te rijden dressuur- en springpaarden gefokt. Een ruiter met ambitie zal daardoor eerder een dressuurgefokt of springgefokt paard kopen dan een kruising, koudbloed of onbekende afstamming. Het vooraan meedraaien heeft dan vooral met inzet en trainen te maken, het talent van het paard zorgt voor de kers op de taart. Als je zelf een hele slechte proef rijdt is het natuurlijk veel makkelijker om te zeggen "jury houdt niet van ...." dan om je eigen falen in te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:44 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat ik vooral lees is dat mensen paarden willen die hun eigen onkunde compenseren want anders rijden ze geen lintje op wedstrijd. Daarvoor moet het paard dus zowel talentvol zijn als goed opgeleid. En ja dat kost gewoon geld. Hoe meer je zelf kunt, hoe goedkoper je paarden kan kopen en persoonlijk vind ik dat pas een prestatie als je zo,n dier goed opleidt en er dan mee presteert.

Ik zie zoveel talentvolle paarden en zo weinig ruiters die het potentieel eruit halen. Men kan het geld beter investeren in lessen denk ik.


Klopt. Als je zelf wat kunt (zadelmak maken, opgeleid, want ja ook een recreatiepaard moet worden opgeleid) dan kun je nog wel goedkoper slagen. In dat stukje wordt ook het meeste aan een paard verdiend.
Het paard heeft dan ook bewezen dat hij gereden kan worden en na een jaar belasting ook nog steeds gezond is. Verder willen de meeste recreatieruiters ook niet een heel jong paard. Dus die jaren opleiding moeten ook gewaardeerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:51 



 
Profiel   

anjali schreef
Donna89 schreef
Och ja hier een kennis ook laatst een pony verkocht, c pony, hartstikke leuk ding, Liep mee in de manege lessen,
Nog bij gezegd, staat elke dag minimaal 4 uur buiten en krijgt alleen een handje brok voor het idee bij het binnen komen
Nieuw huis: elke dag volle schep voer er in en niet naar buiten. En dan gek vinden dat hij 'onhandelbaar' was

Manegepaarden zijn meestal braaf omdat ze veel werk hebben. Als een particulier zo'n paard overkoopt en die heeft dan meteen veel minder werk en inderdaad ook vaak te veel krachtvoer,dan worden ze erg vlug ja.


Om hier nog even op de reageren, in dit geval gaat die vlieger niet op pony liep 3 x per week 1 lesje. dus niet veel meer dan een particulier er mee zou doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 13:52 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Gini schreef
En dat is dus inderdaad het probleem waar het nu omgaat. Dat het brave, degelijke, fijn rijdbare en goedkopere recreatiepaard stilaan aan het verdwijnen is. En mensen die daar nog wel naar zoeken, worden veeleisend genoemd en men gaat door met het fokken van (semi-)sportpaarden die allemaal, stuk voor stuk, minstens 3 jaar opfok en 1 jaar training moeten terugverdienen.


Hier noem je eigenschappen die goud waard zijn in ieder paard. Deze paarden zijn er wel te vinden maar dan zijn ze vaak wat ouder of mankeren wat. Waardoor ze soms nog prima voldoen als recreatie paard met goed management.

Waarom zou een fokker paarden fokken die aan al die geweldige eigenschappen voldoen maar ze vervolgens bijna gratis weggeven aan een recreatie ruiter? Die logica snap ik niet. Juist dit soort karakters zijn hun geld dubbel en dwars waard.


Nou ja, 'bijna gratis weggeven'. Die logica heb ik niemand in dit topic uiteen zien zetten.

Dat braaf en fijn rijdbaar al als uitzonderlijke eigenschappen beschouwd worden, zegt veel over de hedendaagse paardenfokkerij. 'Oooooow, je wilt een braaf paard. Had dat eerder gezegd, ja nee, sorry, dan heb ik niets staan voor je.' :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 13:57 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat ik vooral lees is dat mensen paarden willen die hun eigen onkunde compenseren want anders rijden ze geen lintje op wedstrijd. Daarvoor moet het paard dus zowel talentvol zijn als goed opgeleid. En ja dat kost gewoon geld. Hoe meer je zelf kunt, hoe goedkoper je paarden kan kopen en persoonlijk vind ik dat pas een prestatie als je zo,n dier goed opleidt en er dan mee presteert.

Ik zie zoveel talentvolle paarden en zo weinig ruiters die het potentieel eruit halen. Men kan het geld beter investeren in lessen denk ik.


Wat is er mis met onder het potentieel van je paard rijden, als je je daar bewust van bent? En investeert in een goed paard EN goede lessen?

Met je eerste deel ben ik het zeker eens, ik heb bewondering voor ruiters die met een simpel paard bijvoorbeeld de LT of zelfs hoger halen.

Maar wees eens eerlijk, hoeveel ruiters kunnen dat. Ik iig niet.

Ik heb geen leerpaard gekocht, maar een 4 jarige. Met veel goede begeleiding ( en heel duidelijk in mijn hoofd dat ik geen rille wilde) rij ik heerlijk rond. Op concours, maar ook aan de lange teugel in het bos, of een klein parcoursje.

Dus persoonlijk zou ik graag zien dat er meer paarden met een " vergevingsgezind" karakter zouden worden gefokt. Ipv super bewegen. En daar mag best een prijskaartje aan hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 14:36 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
Een ruiter met ambitie zal daardoor eerder een dressuurgefokt of springgefokt paard kopen dan een kruising, koudbloed of onbekende afstamming.


Het is natuurlijk wel erg wisselend naar wat voor soort paarden op een bepaald moment vraag naar is. Wie had in 2019 kunnen voorspellen dat er nu zo'n enorme vraag naar makkelijke paarden is? Wie kan voorspellen hoe het verder gaat. Je bent jaren verder voor je iets gefokt hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 14:44 



 
Profiel   

Tango1979 schreef
Elisa2 schreef
Wat ik vooral lees is dat mensen paarden willen die hun eigen onkunde compenseren want anders rijden ze geen lintje op wedstrijd. Daarvoor moet het paard dus zowel talentvol zijn als goed opgeleid. En ja dat kost gewoon geld. Hoe meer je zelf kunt, hoe goedkoper je paarden kan kopen en persoonlijk vind ik dat pas een prestatie als je zo,n dier goed opleidt en er dan mee presteert.

Ik zie zoveel talentvolle paarden en zo weinig ruiters die het potentieel eruit halen. Men kan het geld beter investeren in lessen denk ik.


Wat is er mis met onder het potentieel van je paard rijden, als je je daar bewust van bent? En investeert in een goed paard EN goede lessen?

Met je eerste deel ben ik het zeker eens, ik heb bewondering voor ruiters die met een simpel paard bijvoorbeeld de LT of zelfs hoger halen.

Maar wees eens eerlijk, hoeveel ruiters kunnen dat. Ik iig niet.

Ik heb geen leerpaard gekocht, maar een 4 jarige. Met veel goede begeleiding ( en heel duidelijk in mijn hoofd dat ik geen rille wilde) rij ik heerlijk rond. Op concours, maar ook aan de lange teugel in het bos, of een klein parcoursje.

Dus persoonlijk zou ik graag zien dat er meer paarden met een " vergevingsgezind" karakter zouden worden gefokt. Ipv super bewegen. En daar mag best een prijskaartje aan hangen.

Dat vraag ik me ook af

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 14:48 



 
Profiel   

Niets, tenzij je dan niet voor dat potentieel wil betalen omdat jij het er toch niet uit gaat rijden. :) Dán wordt het pas een "probleem" in die zin dat je dan dus uitspraken krijgt over dat er geen betaalbare recreatie paarden meer te vinden zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 15:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 27 [ 659 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 27  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen