Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

hoe shetlander opvoeden 3 jaar???!!

 
Profiel   

hallo, ik ben net nieuw op bokt... daarom heb ik ook nog niet alle gegevens ingevuld :) ik heb een vraag: ik verzorg een shetlander van 3 jaar oud. hij begint een beetje streken te krijgen. zoals als: als ik met hem aan het wandelen ben bijt hij mij, en op de poetsplaats niet stilstaan... ik vraag graag tips, hij laat zich wel makkelijk vangen op de wei. maar als ik dan begin te lopen en we zijn in de bak aan het wandelen. dan begint hij na 1 rondje te happen, ik denk persoonlijk dat het een beetje met de verveling te maken heeft. dus als je ook ideeën hebt wat te doen met mijn verzorg shetlander :D
ik doe al aan:
-horse agility ( ik maak zelf obstakels van zwemnoodles )
-wandelen in de bak
-wandelen in het bos
-vrijheidsdressur ( hij kan alleen nog maar beentje )

ik ontvang graag tips :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 07:33 



 
Profiel   

Consequent, consequent, consequent. Daar begin je, dat is de basis van alles.
Blijven herhalen, tot je er doodmoe van wordt en dan nog even vol houden }:) het is wel een Shet, hè...

Bijten heb ik ooit een Fjord afgeleerd. Was niet de bedoeling, hij deed het ook zelf, maar het effect was schokkend (letterlijk). Hij wilde mijn toenmalige partner in de arm bijten maar zag over het hoofd dat die het stroomdraad dicht deed. Hij beet dus niet alleen in de arm maar had het schrikdraad erbij en daar stond een beste tik op.

Hij heeft nooit meer in mensen gebeten.......

Voor de meeste Shetten geldt: hoe harder ze moeten werken, hoe braver ze worden. Heeft niks te maken met moe worden maar alles met bezig zijn en utgedaagd worden. Maak z'n leven spannender en hij zal braver worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 07:47 



 
Profiel   

Even voor de extra info.... Is het een merrie, een hengst of een ruin?
En.... doe je iets met snoepjes? Zijn er meerdere mensen of kinderen m, die iets met deze Shetlander doen? Als je wat met de Shet doet, hoe lang ben je dan met hem bezig?
En staat hij verder lekker buiten in een kudde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 07:51 



 
Profiel   

Wat denk je van een klap tegen zijn smoel als hij bijt?
Dat moet hij laten natuurlijk. Is hij nou helemaal betoeterd.
Je hebt blijkbaar geen overwicht en er is geen respect. Hij mag niet bijten, klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 08:38 



 
Profiel   

Een shet voed je op als een groot paard. Net als dat je kleine hondjes op zou moeten voeden als grote honden. Alleen omdat ze klein zijn wil niet zeggen dat hun gedrag opeens schattig is.
Een paard, ongeacht formaat, bijt mij maar 1x. Daarna heeft ie het afgeleerd. Bijten is onacceptabel gedrag net als stijgeren om te intimideren of trappen. Nee is nee en als je je als paard zo blijft gedragen heb je niets in mijn ruimte te zoeken tot je je wel kunt gedragen. Als je dit lastig vind, en dat is het voor iedereen in het begin, neem dan goed les.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 08:41 



 
Profiel   

En als die klap nou geen effect heeft? Welke opties hebben jullie dan nog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 08:44 



 
Profiel   

ikke schreef
En als die klap nou geen effect heeft? Welke opties hebben jullie dan nog?


Jij denkt dat een shet die een tik tegen zijn snuit krijgt terug hapt? Nee hoor, die schrikt.
Als je consequent blijft en hem straft bij ongewenst gedrag en beloont bij gewenst gedrag dan krijg je zelfs een Shetlander braaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 08:45 



 
Profiel   

Hmmm, ik geloof niet erg in slaan. Wel in weten waar bepaald gedrag vandaan komt en het vervolgens voor zijn. Ik heb zelf een grote Shet, waar ik vaak complimenten over krijg, omdat ze zo netjes opgevoed is. Mijn grote ruin idem dito. Heb beide van jongsaf aan en ze hebben zeker gepuberd destijds. Slaan doe ik nooit. Wel consequent zijn, rustig opbouwen, rekening houdend met wat je paard aan geeft. Waarom doet een paard wat hij doet? Dat is veel boeiender voor jezelf om creatief te worden in het oplossen van problemen zonder geweld. Dus zonder geweld, net even slimmer of handiger zijn, zodat het paard naar een andere oplossing gaat zoeken, is een veel fijnere manier. Paarden geven iets aan met hun gedrag. Dat mag je nooit vergeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 08:50 



 
Profiel   

Twiggy2008 schreef
Even voor de extra info.... Is het een merrie, een hengst of een ruin?
En.... doe je iets met snoepjes? Zijn er meerdere mensen of kinderen m, die iets met deze Shetlander doen? Als je wat met de Shet doet, hoe lang ben je dan met hem bezig?
En staat hij verder lekker buiten in een kudde?

het is een ruin... ik geef hem kleine stukjes wortel als beloning. er staan 5 paarden in totaal, ze staan lekker bij elkaar 24/7 op wei. er zijn daar meerdere mensen maar het blijft bij een aai over z'n koppie en dat is het, ik verzorg hem nu ruim 2 maanden, ik poets hem lekker maar na een tijdje beginnen we ons allebei te vervelen... ik besteed ong. 20 min aan poetsen, soms wandel ik een halfuur in het bos... maar dat kan niet elke dag, dus het is soms ook gewoon eventjes aan de hand grazen ofzo, ik wou hem graag gaan beleren voor de kar. maar dat is erg duur en kost veel tijd, rijden zit er ook nog niet in

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 09:16 



 
Profiel   

Het is beter om het bijten te voorkomen, door het gedrag te lezen en de pony op tijd uit je ruimte te sturen. Maar als ze me een keer te snel af waren en ik wel wat tandjes in mijn arm had dan kregen ze wel een tik en een brul. Dat heb ik zo met alle drie mijn pony's gedaan en dat zijn allemaal fijne volwassen pony's geworden, die ook betrouwbaar zijn met kinderen. Daarna was een keer uhu zeggen genoeg. Als je goed naar de pony kijkt, zul je merken dat hij signalen afgeeft voordat hij bijt.

Is het dier uberhaupt wel wat gewend? Sowieso stoppen voorlopig met uit de hand voeren. Dat kan ook hapgedrag triggeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 09:19 



 
Profiel   

ponylove2010 schreef
Twiggy2008 schreef
Even voor de extra info.... Is het een merrie, een hengst of een ruin?
En.... doe je iets met snoepjes? Zijn er meerdere mensen of kinderen m, die iets met deze Shetlander doen? Als je wat met de Shet doet, hoe lang ben je dan met hem bezig?
En staat hij verder lekker buiten in een kudde?

het is een ruin... ik geef hem kleine stukjes wortel als beloning. er staan 5 paarden in totaal, ze staan lekker bij elkaar 24/7 op wei. er zijn daar meerdere mensen maar het blijft bij een aai over z'n koppie en dat is het, ik verzorg hem nu ruim 2 maanden, ik poets hem lekker maar na een tijdje beginnen we ons allebei te vervelen... ik besteed ong. 20 min aan poetsen, soms wandel ik een halfuur in het bos... maar dat kan niet elke dag, dus het is soms ook gewoon eventjes aan de hand grazen ofzo, ik wou hem graag gaan beleren voor de kar. maar dat is erg duur en kost veel tijd, rijden zit er ook nog niet in

Voer als beloning levert nog wel eens een periode happen op. Koppel voer aan een signaal als een clicker, train ook de bijbehorende randvoorwaarden van beleefd voer aannemen en voer weigeren. Dit alles leert pony dat er geen directe route is naar het lekkers, maar dat het altijd via iets anders gaat. Bv als ik de ene hand mens aanraak, krijg ik lekkers uit de andere hand (na! de click/woord die aangeeft dit is wat mens vraagt). Concept moet er inderdaad in getraind worden, en in die aanloopperiode proberen ze het nog wel eens via bijten. Lees je dus eerst goed in voordat je met een grote motivator als voer gaat trainen. En gebruik ook een duidelijk signaal/woord om aan te geven dat het trainen met voer voor die keer ten einde is. Klaar gebruik ik hier bv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 09:56 



 
Profiel   

Gezien dit jouw verzorgpony is ben ik erg benieuwd naar de eigenaar en zijn/haar manier van werken. Vertoont de shetlander bij de eigenaar ook dit gedrag of juist niet? En zo ja, hoe gaat de eigenaar hier dan mee om. Zeker voor een jong paard is het goed om allemaal op één lijn te zitten. Ik zou in ieder geval voor nu stoppen met de voerbeloningen en zeker met het geven van wortels. Ik kan zelf ook geen clickertraining doen met mijn paard als ik wortels heb. Hier wordt hij veel te hebberig van en dan gaat hij ook happerig worden en 'boos' gedrag vertonen. Bij mij was de truc om een iets minder lekkere beloning te gebruiken. Ik voer nu dus de vitaminebrokjes tijdens het trainen. Van 'superbeloning' (wortel) naar gewone beloning deed veel voor zijn koppie. Maar daarnaast is bijtgedrag natuurlijk niet oké en moet je dit afleren. Het beste is inderdaad door het gedrag te voorkomen en de positieve gedragingen te belonen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 10:02 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar young rider talk (YRT) want daar past het beter :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 20:22 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Het is beter om het bijten te voorkomen, door het gedrag te lezen en de pony op tijd uit je ruimte te sturen. Maar als ze me een keer te snel af waren en ik wel wat tandjes in mijn arm had dan kregen ze wel een tik en een brul. Dat heb ik zo met alle drie mijn pony's gedaan en dat zijn allemaal fijne volwassen pony's geworden, die ook betrouwbaar zijn met kinderen. Daarna was een keer uhu zeggen genoeg. Als je goed naar de pony kijkt, zul je merken dat hij signalen afgeeft voordat hij bijt.

Is het dier uberhaupt wel wat gewend? Sowieso stoppen voorlopig met uit de hand voeren. Dat kan ook hapgedrag triggeren


Zo deden wij het ook en werkte altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 20:27 



 
Profiel   

Citaat
Wat denk je van een klap tegen zijn smoel als hij bijt?
Dat moet hij laten natuurlijk. Is hij nou helemaal betoeterd.
Je hebt blijkbaar geen overwicht en er is geen respect. Hij mag niet bijten, klaar.


Ik vind het prima (bijten mag niet).

Maar ik ben wel erg van het voorkomen.

In het kader van 'leider zijn en respect krijgen' kan "persoonlijke ruimte" goed werken.
Jij vraagt m dichterbij, en/of stuurt m weg, dier mag niet 'zomaar' in jouw ruimte komen.
(... bij een blij, lief smoeltje negeer ik deze regel :o, maar dat kan pas zonder ellende als het respect een feit is.)

Tijdens het wandelen kan een extra lang touw of een rijzweepje goede diensten bewijzen.
Je draait met het touw, of zwaait met het zweepje 'alsof er een muur tussen jullie in staat'.
Komt het dier te dichtbij, komt hij in aanraking met 'de muur' en krijgt een soort van tik van het touw/ zweepje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen