Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie nog meer: Tips & Tricks opknappen (tweedehands) trailer

 
Profiel   

Moska schreef
Vraag: We kunnen voor een paar honderd euro aan een tweepaards impex trailer uit 1996 komen. Deel van de vloer (achter) is vervangen door hardhouten planken, maar er moet best nog wat aan gebeuren (wanden, klep, remmerij, vloer voorkant wellicht). Geen probleem op zich, kunnen we zelf. Maar ik heb wat mijn twijfels over de ruimte tussen de stangen (wat is normaal?) en of het niet gewoon een zware hufter van een trailer is (op papier 850 kg eigen gewicht). Is dit nog de moeite waard om op te knappen?


Die 2-4000 € is sterk overtrokken, weet niet wat voor gouden lagers en zilveren bouten men toen heeft gebruikt maar afhankelijk wat voor hout ( standaard zwart/bruin of een kleurtje) je er in zet ben je daar max €1000 voor vloer en wanden/klep kwijt .Gewoon opnoemen wat je wilt vervangen en dan even rondbellen of googelen dan heb je gauw genoeg een prijsbeeld.
(Voorbeeld met actuele prijzen bruin betonplex 3x 18 mm plaat 152x305 à 124€, 1 x dezelfde en dan in 24 mm €170 .
Afstand tussen de stangen zit standaard op 190-195 cm.
Eigen gewicht van een trailer zit gem toch wel tussen de 750-850kg met uitschieters naar 1000 kg
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 07:52 



 
Profiel   

Even een korte vraag:

Wellicht komen er nieuwe eindstukken op mijn bilstang. Indien dit zo is, wil ik meteen een nieuw stuk vijverslang om de buis doen.

Ik zie dat originele borststangbeschermers binnendiameter 43mm zijn, en de stangen zelf binnendiameter 42mm (ik verwacht de mijne dus ook, originele Sluis)

Vijverslang zie ik in 25, 32, 40 en 50mm.
40mm lijkt mij te krap en 50mm te ruim?

Iemand een voorbeeld van wat ik wel zou moeten halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 10:26 



 
Profiel   

DenieesB schreef
Even een korte vraag:

Wellicht komen er nieuwe eindstukken op mijn bilstang. Indien dit zo is, wil ik meteen een nieuw stuk vijverslang om de buis doen.

Ik zie dat originele borststangbeschermers binnendiameter 43mm zijn, en de stangen zelf binnendiameter 42mm (ik verwacht de mijne dus ook, originele Sluis)

Vijverslang zie ik in 25, 32, 40 en 50mm.
40mm lijkt mij te krap en 50mm te ruim?

Iemand een voorbeeld van wat ik wel zou moeten halen?


Als de buitendiameter 50 mm is, is de slang van binnen 43 mm en die moet je dan hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 18:05 



 
Profiel   

Iemand nog tips welke rubberen mat aan te schaffen voor in de trailer? Bodem zijn we aan het vervangen, komt een nieuwe plaat in (betonplex wrs) en daarop verlijmen we de rubberen mat.
Als er nog ideeën zijn over welke wel of juist niet te nemen dan hoor ik dat graag. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 18:31 



 
Profiel   

Ik zou een rubber mat niet verlijmen hoor, gewoon goed op maat laten maken en een mat van minimaal 15 mm dik en dan gaat die nergens heen.
Als je wil verlijmen kun je beter een gietvloer nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 20:50 



 
Profiel   

Wij willen voorkomen dat er urine/mest etc er onder beland dus we gaan hem sowieso wel verlijmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 08:36 



 
Profiel   

Melia schreef
Iemand nog tips welke rubberen mat aan te schaffen voor in de trailer? Bodem zijn we aan het vervangen, komt een nieuwe plaat in (betonplex wrs) en daarop verlijmen we de rubberen mat.
Als er nog ideeën zijn over welke wel of juist niet te nemen dan hoor ik dat graag. :-)

https://www.rubbermagazijn.nl/hamerslag ... 12419.html

Wij hebben zo'n soort mat ik weet even niet hoe dik . Werkt super veel beter als de losse mat. Daar kwam toch altijd wel urine en mest onder en droogt vooral in de winter altijd minder goed. Ben hier veel blijer mee dat we hem verlijmd hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 08:48 



 
Profiel   

Melia schreef
Wij willen voorkomen dat er urine/mest etc er onder beland dus we gaan hem sowieso wel verlijmen.


Nadeel als die verlijmd is, is dat er toch vocht onder komt en je dat niet kunt laten drogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:17 



 
Profiel   

Dat is onzin Daphara, als je hem goed verlijmd en steeds je kitranden controleert komt er helemaal niks onder.

Meerdere trailerbedrijven die rennoveren hier gaven ook aan ze zien dat de bodems langer mee gaan met gietvloer of verlijmde mat dan een losse mat.

Je moet natuurlijk wel met speciale kit allees compleet afkitten en daar vaak naar kijken of alles nog goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:21 



 
Profiel   

Spenk schreef
Dat is onzin Daphara, als je hem goed verlijmd en steeds je kitranden controleert komt er helemaal niks onder.

Meerdere trailerbedrijven die rennoveren hier gaven ook aan ze zien dat de bodems langer mee gaan met gietvloer of verlijmde mat dan een losse mat.

Je moet natuurlijk wel met speciale kit allees compleet afkitten en daar vaak naar kijken of alles nog goed is.

Precies. Gaat helemaal goedkomen. Mijn man weet precies hoe die dat gaat doen, handige klusser al zeg ik het zelf :Y). Wordt keurig afgewerkt.

@spenk; ik zal eens kijken op de website.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:44 



 
Profiel   

Hoi wij willen een humbaur trailer gaan opknappen maar het lijkt dat de wanden 16mm zijn, maar die maat bestaat niet. Ik lees vaak over 18 mm, weet iemand of het dan misschien 18 mm moet zijn? Hoe zou ik daar achter kunnen komen? Ik zat te denken om zwart betonplex te gaan gebruiken. Iemand nog ideeen over wat voor houtsoort goed is? En wat hebben jullie gebruikt om de binnen kant af te kitten? Gietbaar rubber of hoe weet je dat een kit urine bestendig is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 09:22 



 
Profiel   

RustyK schreef
Hoi wij willen een humbaur trailer gaan opknappen maar het lijkt dat de wanden 16mm zijn, maar die maat bestaat niet. Ik lees vaak over 18 mm, weet iemand of het dan misschien 18 mm moet zijn? Hoe zou ik daar achter kunnen komen? Ik zat te denken om zwart betonplex te gaan gebruiken. Iemand nog ideeen over wat voor houtsoort goed is? En wat hebben jullie gebruikt om de binnen kant af te kitten? Gietbaar rubber of hoe weet je dat een kit urine bestendig is?


Ik ben ook van 12 naar 18 mm gegaan. Dat is een redelijk standaard maat voor zijwanden. Op zich is het ook geen probleem om er een dikkere wand in te zetten.

Wat je ook kiest, zorg dat ze zaagkanten goed geseald worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 07:40 



 
Profiel   

Melia schreef
Iemand nog tips welke rubberen mat aan te schaffen voor in de trailer? Bodem zijn we aan het vervangen, komt een nieuwe plaat in (betonplex wrs) en daarop verlijmen we de rubberen mat.
Als er nog ideeën zijn over welke wel of juist niet te nemen dan hoor ik dat graag. :-)


Bos rubber heeft ons goed advies gegeven over verschillende rubber/pvc producten, kan hun goed aanraden.
Ik heb zelf op m’n vaste rubber vloer nog extra losse anti-schraap mat liggen bij de voorbenen. Na het wassen zet ik deze even rechtop tegen de zijkant en na het drogen weer plat. Scheelt een hoop beschadigingen aan m’n mooie vloer :+
En heb nu ook extra rubber trap bescherming besteld voor in de voorste punt, dan is alles mooi beschermd tegen krassen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 08:17 



 
Profiel   

Bedankt Daphara, konden jullie de profielen goed loskrijgen? Ze lijken gelijmd te zitten.
Kon je de betonplex goed verven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 17:55 



 
Profiel   

RustyK schreef
Bedankt Daphara, konden jullie de profielen goed loskrijgen? Ze lijken gelijmd te zitten.
Kon je de betonplex goed verven?


Ik heb de bodem en zijwanden door een trailer specialist laten vervangen. Omdat beiden er uit gingen was dat prima te doen, die van mij waren niet verlijmd.
Wel van te voren de kleur, diktes van het betonplex en het sealen van de zaagranden besproken.

De schuine voorwanden en klep heb ik vervolgens geschilderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 23:01 



 
Profiel   

Kan geen recenter topic vinden dus vandaar hier mijn vraag.

Ik kan voor een leuke prijs een trailer overnemen. Polyester opbouw met houten vloer en eroverheen gietvloer.

Nu zit er achter een zachtere plek in de bodem dus moet de achterste plank vervangen worden gaat rond de 400/500 kosten. En moeten 2 nieuwe banden op wordt waarschijnlijk 150 euro.

Is dat nog de investering waard op een trailer van 1996? Ik ben een leek op dit gebied namelijk. Wanden zijn goed, klep ook. Zitten nieuwe gasveren op etc.

Hoor graag een eerlijk advies anders spaar ik door en huur ik voorlopig nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 18:31 



 
Profiel   

Keizerinnnn schreef
Kan geen recenter topic vinden dus vandaar hier mijn vraag.

Ik kan voor een leuke prijs een trailer overnemen. Polyester opbouw met houten vloer en eroverheen gietvloer.

Nu zit er achter een zachtere plek in de bodem dus moet de achterste plank vervangen worden gaat rond de 400/500 kosten. En moeten 2 nieuwe banden op wordt waarschijnlijk 150 euro.

Is dat nog de investering waard op een trailer van 1996? Ik ben een leek op dit gebied namelijk. Wanden zijn goed, klep ook. Zitten nieuwe gasveren op etc.

Hoor graag een eerlijk advies anders spaar ik door en huur ik voorlopig nog.

Welk merk? Welke staat? Hoe handig ben je zelf?

Als je zelf niet handig bent, zou ik er nog drie keer over nadenken. Er komen vaak wat addertjes onder het gras vandaan en als je dat allemaal uit moet besteden, kun je net zo goed een niuwe kopen.

Ben je daarin tegen heel handig en niet bang van een paar vieze handen, ga 'm vooral halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 18:54 



 
Profiel   

Een atec, verder goede staat rubbers van de wand en bodem moeten opnieuw verlijmd worden. Ben er al onder gekropen en enige plek zit achterin in de trailer.

Ben zelf niet handig wel kennissen die het zijn dus daardoor vooral enkel de materiaalkosten.

Wil best nu nieuwe banden regelen en dat stukje bodem maar idd bang dat het niet meer waard is voor de langdurige termijn, komt bij mij buiten te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 18:59 



 
Profiel   

Het ligt heel erg aan het aankoopbedrag, als je het voor Max een paar honderd op kunt halen, dan heeft het misschien nog nut, maar anders steek je er veel geld in wat de trailer niet waard gaat worden, ook al is die opgeknapt. Dan kun je beter een wat nieuwere trailer kopen waar niks aan hoeft te gebeuren.

Ik heb mijn 1995 Ifor Williams ook in 3 jaar tijd helemaal op geknapt/laten knappen. Maar de trailer is nu niet het geld waard dat ik er in gestoken heb, ben in 3 jaar ongeveer €3500 aan kosten kwijt geweest en mag blij zijn als ik dat nu er voor zou krijgen, dus mijn aankoopbedrag ben ik sowieso kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 20:22 



 
Profiel   

Daphara schreef
Het ligt heel erg aan het aankoopbedrag, als je het voor Max een paar honderd op kunt halen, dan heeft het misschien nog nut, maar anders steek je er veel geld in wat de trailer niet waard gaat worden, ook al is die opgeknapt. Dan kun je beter een wat nieuwere trailer kopen waar niks aan hoeft te gebeuren.

Ik heb mijn 1995 Ifor Williams ook in 3 jaar tijd helemaal op geknapt/laten knappen. Maar de trailer is nu niet het geld waard dat ik er in gestoken heb, ben in 3 jaar ongeveer €3500 aan kosten kwijt geweest en mag blij zijn als ik dat nu er voor zou krijgen, dus mijn aankoopbedrag ben ik sowieso kwijt.

Ik heb er ruim 20 jaar geleden ook eentje opgeknapt. Dat heeft indertijd zo'n 3k gekost maar toen had ik ook een vrijwel nieuwe trailer. Die heeft het dus tot voor enkele weken geleden bij mij uit gehouden en toen verkocht aan een vriend die er nog vrolijk mee verder gaat. Paar nieuwe banden eronder, remmen even smeren en nastellen en hij kan er weer tegenaan.
Die trailer is intussen bijna 40 jaar oud maar daar kun je nog prima paarden mee vervoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 20:27 



 
Profiel   

ikke schreef
Daphara schreef
Het ligt heel erg aan het aankoopbedrag, als je het voor Max een paar honderd op kunt halen, dan heeft het misschien nog nut, maar anders steek je er veel geld in wat de trailer niet waard gaat worden, ook al is die opgeknapt. Dan kun je beter een wat nieuwere trailer kopen waar niks aan hoeft te gebeuren.

Ik heb mijn 1995 Ifor Williams ook in 3 jaar tijd helemaal op geknapt/laten knappen. Maar de trailer is nu niet het geld waard dat ik er in gestoken heb, ben in 3 jaar ongeveer €3500 aan kosten kwijt geweest en mag blij zijn als ik dat nu er voor zou krijgen, dus mijn aankoopbedrag ben ik sowieso kwijt.

Ik heb er ruim 20 jaar geleden ook eentje opgeknapt. Dat heeft indertijd zo'n 3k gekost maar toen had ik ook een vrijwel nieuwe trailer. Die heeft het dus tot voor enkele weken geleden bij mij uit gehouden en toen verkocht aan een vriend die er nog vrolijk mee verder gaat. Paar nieuwe banden eronder, remmen even smeren en nastellen en hij kan er weer tegenaan.
Die trailer is intussen bijna 40 jaar oud maar daar kun je nog prima paarden mee vervoeren.


De mijne gaat ook niet weg! Mijn Shires passen er ruim op (mag alleen niet beide Shires gelijktijdig vervoeren) en ik heb er een super stabiele trailer aan.
De voorlader vind ik echt ideaal, paarden lopen daardoor makkelijker op de trailer, want het geeft een open gevoel.

De trailer is super degelijk geworden, maar toen bij ons van het terrein enkele trailers gejat waren, is de mijne blijven staan. Niemand wil blijkbaar zo’n oude Ifor jatten.

Hoe die was bij aankoop:


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


[ img ]

Hoe die geworden is:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 20:42 



 
Profiel   

Bedankt allen! Hij hoeft niet weer als nieuw te worden, maar ben meer benieuwd kan ik er nog wel een aantal jaren mee vooruit of is hij echt al te oud daarvoor? Zie ook wel een oudere trailer langskomen. Prijs is er verder volledig naar zou met de aanpassingen op 1700/1800 uitkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 21:37 



 
Profiel   

Als ik een tip mag geven begin er niet aan :( Ik kocht vorig jaar een trailer van een kennis over, leek helemaal prima alleen de bodem was niet goed meer. Nieuwe bodem erin en ik reed weer super fijn. Tot afgelopen week breekt de hele zijkant open (kuis verrot) |( levensgevaarlijk. Direct ingeruild voor een nieuwe bockman. Als de bodem slecht is kun je er vanuit gaan dat eigenlijk alles slecht is…. Meestal val je van het ene in het ander…… en al het geld wat het al gekost had kreeg ik er niet meer voor terug ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 11:58 



 
Profiel   

Maar dat moet je dan ook mee berekenen bij een oudere houten trailer. Als je de bodem laat vervangen is het sowieso wijs om ook de zijwanden te vervangen (en minder werk dan het in 2x doen).

Ik had destijds het geld niet om een nieuwere trailer te kopen en voor het budget dat ik wel had, was het ook prut, toen gekozen voor een oude trailer met relatief goede bodem en wanden en daaraan stap voor stap allen vervangen. Eerst vervangen wat nodig was om goed te trekken en remmen, daarna functionaliteit en daarna uiterlijk.

Ik heb bijgehouden wat gedaan is aan mijn trailer:
2019
Koppeling
Remtrommels
Banden
Oplooprem

2020
Voorwiel (draait nu helemaal op, geen hendeltjes meer)
Handvaten voorop
Beugel aan de binnenkant voorin de trailer laten maken (voor voerbak enz.)
Dak luik in laten zetten
Bilstangen en ophanging compleet vernieuwd

2021
Vastzet ringen voorin
Mechanisme voorstang
Mechanisme tussenschot
Antislipmat op de laadklep
Plaatjes laten maken tussen spatbord wielen en ophanging achterlichten.
Bodem > nieuw 28 mm uit 1 plaat
Zijwanden > nieuw 18 mm
Alle reflectoren
Alle rubbers vervangen

Binnen en buiten schilderwerk.

2022
Gietvloer
Wiellagers

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 13:23 



 
Profiel   

De bodem en wanden zijn beide niet meer van 96 die zijn al eens vervangen evenals de klep.
Vader is gaan kijken en die heeft hem meegenomen die vond hem ook nog goed en de kleine dingen kunnen we veelal zelf.
Broer gaat er een 13 polige stekker op doen en de verlichting vervangen.
Banden gaan woensdag gewisseld worden, 2 worden er vervangen voor me
en dan overige dingen kijken we naar en doen we met de tijd oplossen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 15:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen