Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard onzuiver - ik zie het niet?

 
Profiel   

Hoi!

Ik was gisteren op cursus over longeren. Had mijn paard mee. So far so good. Instructeur neemt paard even over en geeft bij de draf aan dat hij niet zuiver loopt. Deze persoon heeft er een goed oog voor en zegt het niet zomaar. Maar help, ik zie het niet! Als er wordt gevraagd wat de instructeur dan precies ziet, dan volgt het antwoord: ‘kan ik niet zeggen.’ Uhm…tsja dus nu zit ik vol vraagtekens. Wat moet ik doen met mijn paard? Als ik het niet zie, weet ik ook niet of het beter of slechter word. Ivm rechten mag ik geen openbare video’s tonen van de cursus en instructeur. Deze is wel op verzoek via PB beschikbaar.
Wie kan er meekijken en mij wellicht uitleggen wat ik zou kunnen/moeten zien qua onzuiverheid?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:28 



 
Profiel   

Marigo schreef
Hoi!

Ik was gisteren op cursus over longeren. Had mijn paard mee. So far so good. Instructeur neemt paard even over en geeft bij de draf aan dat hij niet zuiver loopt. Deze persoon heeft er een goed oog voor en zegt het niet zomaar. Maar help, ik zie het niet! Als er wordt gevraagd wat de instructeur dan precies ziet, dan volgt het antwoord: ‘kan ik niet zeggen.’ Uhm…tsja dus nu zit ik vol vraagtekens. Wat moet ik doen met mijn paard? Als ik het niet zie, weet ik ook niet of het beter of slechter word. Ivm rechten mag ik geen openbare video’s tonen van de cursus en instructeur. Deze is wel op verzoek via PB beschikbaar.
Wie kan er meekijken en mij wellicht uitleggen wat ik zou kunnen/moeten zien qua onzuiverheid?


Je mag mij best een pb sturen, ik zie dat vaak wel goed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:38 



 
Profiel   

op je pc of tablet: https://www.lamenesstrainer.com/game/module-1/

Echt ideaal om kreupelheid te leren zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:40 



 
Profiel   

Een bezoekje aan de veearts is ook geen slecht idee, een blessure in een beginnend stadium geneest makkelijker en sneller dan wanneer het ernstig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:46 



 
Profiel   

Tja als deze persoon het niet kan toelichten wat hij ziet dan zou ik het eerlijk gezegd met een korrel zout nemen. Het kan vanuit scheefheid komen, het verschil tussen belasting en bewegingskreupelheid is makkelijk op te merken.

In ieder geval, ik wil wel met je mee kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:48 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Tja als deze persoon het niet kan toelichten wat hij ziet dan zou ik het eerlijk gezegd met een korrel zout nemen. Het kan vanuit scheefheid komen, het verschil tussen belasting en bewegingskreupelheid is makkelijk op te merken.

In ieder geval, ik wil wel met je mee kijken.

Ik ben het hier ook wel mee eens. Maar ik wil ook wel even mee kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:52 



 
Profiel   

Gypsy schreef
op je pc of tablet: https://www.lamenesstrainer.com/game/module-1/

Echt ideaal om kreupelheid te leren zien.



Leuk! Dank je voor deze tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:59 



 
Profiel   

Mijn pard loopt ook niet zuiver, maar niet kreupel. Instructrice kon ook gelijk zeggen waar het van kwam en liet mij even meekijken. Dus een antwoord als: tja dat kan ik niet uitleggen - zou ik ook met een korrel zout nemen. Verder zijn er op het world wide web veel videos over kreupelheid te vinden om je oog te scholen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 09:00 



 
Profiel   

Je mag hem evt Pben. Ik zie het vaak wel. En niet zuiver is ruim te interpreteren. Als hij het zelf niet kan toelichten zou ik hem opnieuw filmen thuis en hem aan je dierenarts laten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 09:02 



 
Profiel   

Je mag mij ook wel een pb’tje sturen hoor!
Niet dat ik het altijd zie, dus als ik het zie weet je zeker dat het er is ;)
Nou moet ik zeggen dat “paardenmensen” wel vaker dingen zien die er niet zijn. Heb meer dan 1x slapeloze nachten gehad omdat mijn paard scheef/krom/kreupel/onregelmatig etc zou zijn.
Dierenarts zag dan niets :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 09:26 



 
Profiel   

Stuur maar door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 09:27 



 
Profiel   

Super bedankt allemaal!! Heb de meesten even een PB’tje gedaan. Komen scherpe observaties uit en ook goede adviezen :) Fijn zo’n plek als bokt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 09:34 



 
Profiel   

Fijn dat je goede hulp hier krijgt!
Wel raar dat de instructie gisteren niks kon toelichten en je nu wel goede adviezen krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 09:53 



 
Profiel   

Je mag mij ook wel een PB sturen, ik ben benieuwd.
Wel "jammer" dat ze het niet uit kunnen leggen, dat helpt niet. Wat natuurlijk absoluut wel zo is, je kan ook alleen het beeld beschrijven wat het is, maar het is (tenzij die gewoon duidelijk kreupel-kreupel is) ook vaak niet mogelijk om al te zien wáár het probleem zit.

Waar je naar kijkt:
Symmetrie in de beweging
verschil in paslengte
hoe ver het been word opgetild
Hoe de voeten worden neergezet
of de rug gelijkmatig meebeweegt, en dit gaat door naar de hals.
Compensatie in staart, bekken, rug, hals hoofd(vasthouden, scheef, hoger, gekantelt)

Alsnog wil afwijking hierin niet zeggen dat je paard direct naar de DA moet, dit zijn ook veelal dingen die door training moeten verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 10:01 



 
Profiel   

Wat ik vaak klanten adviseer is om een slow motion video te maken en dan nog eens te kijken. Vaak zie je dan welk been een fractie korter belast wordt of welke kogel minder doorbuigt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 10:06 



 
Profiel   

siskeh schreef
Je mag mij ook wel een PB sturen, ik ben benieuwd.
Wel "jammer" dat ze het niet uit kunnen leggen, dat helpt niet. Wat natuurlijk absoluut wel zo is, je kan ook alleen het beeld beschrijven wat het is, maar het is (tenzij die gewoon duidelijk kreupel-kreupel is) ook vaak niet mogelijk om al te zien wáár het probleem zit.

Waar je naar kijkt:
Symmetrie in de beweging
verschil in paslengte
hoe ver het been word opgetild
Hoe de voeten worden neergezet
of de rug gelijkmatig meebeweegt, en dit gaat door naar de hals.
Compensatie in staart, bekken, rug, hals hoofd(vasthouden, scheef, hoger, gekantelt)

Alsnog wil afwijking hierin niet zeggen dat je paard direct naar de DA moet, dit zijn ook veelal dingen die door training moeten verbeteren.


Mooi antwooord :)

Ik heb een pb gestuurd. Denk persoonlijk niet dat er iets ontzettend mis is, heb het gevoel dat de activiteit er net een beetje uit gaat op het moment dat ze het bespreken en dan lijkt het alsof het binnenachterbeen wat minder ondertreed.
Maar mijn onderbuik zegt hier niet van dat het niet goed is. En daar is mijn onderbuik best goed in geworden :+

Ben wel benieuwd wat anderen zien, ik ben beter in live beoordelen dan van video namelijk en je kan er altijd van leren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 10:09 



 
Profiel   

Ik denk dat ik weet wie het is. Zou het een rijtechnisch probleem zijn? Qua filmpje ben ik bamg dat ik je niet verder kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 10:19 



 
Profiel   

Geen idee of het kan / mag, maar is het een idee om het filmpje zodanig aan te passen dat enkel het paard nog zichtbaar is en je ook geen commentaar hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 10:26 



 
Profiel   

Ik vind het bijzonder als iemand niet kan uitleggen wat hij ziet maar het wel onzuiver noemt.
Een goede instructeur hoort helemaal te kunnen uitleggen, ik zou hier dan ook geen cursus meer volgen := .
Heb je iemand anders die met je mee kan kijken? En anders een kreupelheidsonderzoek bij een goede dierenarts

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 11:05 



 
Profiel   

Dierenarts er bij halen.
Nu is het nog mild en vaak beter behandelbaar, kortere revalidatie, etc.

Als je door doet: risico op serieuze blessure.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 11:12 



 
Profiel   

Hoezo kan de persoon niet uitleggen wat hij of zij ziet? Wat raar zeg, zeker van iemand die zichzelf een professional noemt.

Ik wil ook wel met je meekijken op wen filmpje! Ben altijd extreem kritisch op zuiverheid :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 11:27 



 
Profiel   

Fortitude schreef
Hoezo kan de persoon niet uitleggen wat hij of zij ziet? Wat raar zeg, zeker van iemand die zichzelf een professional noemt.

Ik wil ook wel met je meekijken op wen filmpje! Ben altijd extreem kritisch op zuiverheid :j



Dat iedereen dat zo vreemd vind?
Ik loop al wat jaartjes mee, maar heb soms wel eens een gevalletje; niet echt zuiver maar niet heel duidelijk waar.

Ik zou eens een filmpje aan wat anderen laten zien.
En anders gewoon eens de dierenarts laten meekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 11:39 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Fortitude schreef
Hoezo kan de persoon niet uitleggen wat hij of zij ziet? Wat raar zeg, zeker van iemand die zichzelf een professional noemt.

Ik wil ook wel met je meekijken op wen filmpje! Ben altijd extreem kritisch op zuiverheid :j



Dat iedereen dat zo vreemd vind?
Ik loop al wat jaartjes mee, maar heb soms wel eens een gevalletje; niet echt zuiver maar niet heel duidelijk waar.

Ik zou eens een filmpje aan wat anderen laten zien.
En anders gewoon eens de dierenarts laten meekijken.


Ja absoluut, maar dan kan je hoop ik nog wel beschrijven wát je ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 11:47 



 
Profiel   

het is helemaal geen schande hoor TS, soms kom ik bij mensen die een paard hebben met een klacht en dat ik denkt oef hoe kan je niet zien dat hij een probleem toont in .... maar dan bedenk ik met dat ik al 10 jaar paarden aan het observeren ben.

De beste tip is oefenen, en als je het niet vertrouwd iemand mee laten kijken/ naar de DA

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 11:54 



 
Profiel   

Het is idd helemaal geen schande, bij twijfel haal je er een dierenarts bij. Ikzelf heb er volgens mij wel oog voor, zie het soms ook bij paarden waarvan de eigenaar totaal geen idee heeft. Maar neem het wel met een korrel zout als de instructeur het probleem niet kan wijzen.

Ooit heb ik een verschrikkelijke zadelpasser gehad die zei dat mijn merrie wat onzuiver liep, "misschien wat spierpijn want ze is nog jong", nou ik zag echt niks en had er best een tamelijk goed oog voor dacht ik. Ze hefte haar vier benen even hoog en gelijk op, viel niet naar voren of naar achter en maakte geen rare bewegingen of klikjes. Ik natuurlijk helemaal in paniek filmpjes gemaakt en naar iedereen, inclusief twee bevriende dierenartsen gestuurd zonder context te geven. Ik kreeg berichtjes terug dat ik een heel knap paard had met mooie gangen. _O- Voor de zekerheid toch nog de dierenarts laten komen. Die raadde mij aan om een nieuwe zadelpasser te nemen omdat mijn zadel niet paste :x
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 12:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen