Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vocht in hoefgewricht

 
Profiel   

Na onze regiokampioenschappen liep Jonker niet meer zuiver op linksvoor. We hebben hem toen even een paar weken rust gegeven en aan de hand gestapt, maar er kwam geen verbetering in, dus toen DA erbij gehaald. De eerste DA dacht een spiergerekt in zijn schouder, dus verwees ons naar een Fysio. De fysio dacht dat het weer achter zat. De week daarna zijn we op vakantie gegaan en hebben we Jonker meegenomen. Daar hebben we ook weer een fysio erbij gehaald. Die was er gelijk toen hij na een 2 uur rit uit de trailer kwam. Jonker liep echt heel slecht op dat moment. De fysio heeft hem geholpen en ons toch doorverwezen naar een sportDA. Een paar dagen later gingen we daar dus heen en bleek er vocht in het hoefgewricht te zitten. Dit hebben we eruit laten halen en behandeld. Omdat we er erg vroeg bij waren moest Jonker maar een week bosrust en aan de hand stappen. Voordat we weer terug gingen naar huis hebben de fysio nog langs laten komen zodat ze weer kon losmaken etc. Thuis mochten we het draven weer meenemen. Helaas had ik een onderbuik gevoel dat hij nog niet helemaal goed was.
Na een week hadden we weer een afspraak gemaakt, dit keer bij Hollands kroon. Daar hebben we foto's en echo's laten maken en bleek het meer te zijn dan alleen vocht.
De banden (ben de namen kwijt) die door het hoef gaan en het draaien doen, zagen er rommelig uit. Het vocht zat er nog steeds en de slijmbeurs bij het hoefkatrol zat ook een beetje vol.
We hebben hem weer behandeld en op advies een maand bosrust gezet met stappen aan de hand.
Weer een maand later kwamen we weer om te kijken hoe het gaat. De binnenste band ziet er mooi en rustig uit en het vocht bij het hoefkatrol is weg. Helaas zit er nog vocht in het hoefgewricht en is de buitenband nog rommelig.
Ik mag er nu op stappen en over anderhalve week draven voor 2 minuten. En over 3 weken hebben we weer vervolg afspraak.

Zijn er mensen met ervaring met vocht in het hoefgewricht en hoe loopt dat vaak af?
Ik heb Jonker net een jaar en was op weg naar het NK springen en zou graag weer verder gaan in het springen, mits hij dat nog aan zal kunnen. Maar ik heb geen idee hoe zulke dingen eindigen. De ene zegt dat een paard er prima van hersteld en gewoon nog de sport in kan en de ander zegt dat een paard alleen recreatief gereden kan worden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 11:11 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Beweging en hoefverzorging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 11:14 



 
Profiel   

Dat klinkt als een flinke blessure.
Ik heb wel ervaring met een blessure aan de buitenste ophangbandjes van het hoefgewricht. Die zie je vaak bij paarden die stop-draai manoeuvres maken bij het losgooien in de paddock.
Mijn ervaring is dat het toch echt peesblessures zijn, waarbij je - afhankelijk van de ernst ervan - minimaal een half jaar moet uittrekken.
Met echo kun je de bandjes aan de buitenkant zien en het ophangbandje van het straalbeentje (voor een deel), maar niet dieper in de hoef kijken. Daar kan dus ook nog wat zitten.
Mijn advies zou zijn zeker nog 3-4 maanden rust. Als het mogelijk is nog een poos op de wei (of een stukje wei als hij braaf genoeg is).
Bij mijn paard was er volledig herstel; maar ik heb het vermoeden dat het minder ernstig was dan bij jou. Dus wat zijn prognose is als springpaard zou ik niet durven zeggen. Dressuursport mogelijk nog wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 11:22 



 
Profiel   

Update.
Dacht dat het miss fijn en interessant zou zijn.

Na een maand boxrust kwam toevallig Wolvega bij ons op stal voor een ander paard. Jonker hebben we gelijk ook laten bekijken met de echo. Het vocht is volledig weg en alleen het buitenste bandje is nog ietwat dikker, maar binnen de acceptabele dikte.
We mogen nu nadat de hoefsmid is geweest om er zooltjes onder te doen weer om de dag draven en na 2 weken langer draven en dan in november is weer een vervolg afspraak.

Moet wel toegeven, jonker begint wel aardig dik te worden. :')
Maar gelukkig kunnen we dat er nu hopelijk snel vanaf trainen.

De DA had wel goede hoop dat hij weer de springsport in kon zolang hij op zooltjes blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 18:46 



 
Profiel   

Goede update. Maar ga niet te snel. De grootste factor bij de kas op genezing van dit soort blessures is tijd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 08:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen