Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard bang voor tegemoet komende paarden

 
Profiel   

Advies/hulp gezocht...

Mijn merrie vind tegemoet komende paarden erg spannend.
Zodra ze te dichtbij komen en zij het gevoel krijgt dat ze "opgesloten" wordt komt ze omhoog en schiet er vandoor.
Met voldoende ruimte is er weinig aan de hand behalve veel spanning.
Nu het weer slechter word is het drukker in de bak en is genoeg ruimte een uitdaging.

Daarom wil ik met haar oefenen om over deze angst te komen, maar hoe?
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om steeds met 1 vast paard erbij te oefenen.

Iemand ideeën hoe we dit aan kunnen pakken of wellicht iemand die ik kan inschakelen die hier ervaring in heeft?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 07:47 



 
Profiel   

Ik heb dat ook gehad. Ik heb een tijd NAF Magic gevoerd, om mijn paard iets relaxter te maken. En verder komt het op jouw stuurmanskunsten en geduld aan. Probeer te rijden als het niet te druk is, en zoek constant zelf ruimte op. Voorkom dat je paard zich opgesloten voelt en tussen de bakwand en een tegemoetkomend paard terecht komt. Wendt dan af. Anticipeer constant. Bouw zo vertrouwen op.
Je kan je mederuiters vragen om niet te dicht langs je te rijden. Misschien kan een bevriend stalgenootje af en toe helpen en bijv. in stap op je af komen. Als dat goed gaat, kan ze een drafje proberen. Bij mij is het helemaal goed gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 08:23 



 
Profiel   

Miss als het drukker in de bak is eens gewoon aan de hand aan het halster rond te lopen, zodat jij het paard meer kan ondersteunen en goed belonen als ze goed reageert en als ze angstig is niet straffen maar juist laten zien dat jij er voor haar bent,

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 12:47 



 
Profiel   

Opties vanuit tteam: geef het paard het gevoel van de grens van zijn eigen lichaam.
Bijvoorbeeld met een body bandage, of met je hand strelen aan de zijde waar het andere paard gaat passeren, of met 'the wand'.
(Alle drie opties geven ook rust.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 22:02 



 
Profiel   

Op een rustige dag afspreken met een vriendin dat zij met haar paard op de andere hand rijdt en op jouw teken afwendt. Steeds afwenden voor de spanning te hoog oploopt. Op die manier kun je steeds dichterbij komen.

Uiteraard je paard met oefeningen heel goed bij de les houden, de aandacht moet zoveel mogelijk bij jou liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 08:11 



 
Profiel   

Kan het zijn dat je zelf ook gaat spannen op het moment dat je een tegemoet komend paard ziet en jezelf alvast voorbereid op de reactie van je paard? Ik zou daar ook op letten en eigenlijk ook de drukte juist vaker opzoeken, zodat ze eraan kan wennen. En ik weet het, in een drukke bak rijden is niet leuk, probeer ik ook zoveel mogelijk te vermijden :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 13:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen