Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

De maat van mijn stal HELP

 
Profiel   

Hoi allemaal!!

Eindelijk!! Mijn pony's gaan de wei op!!! Ik heb na 2 jaar op een stalling staan eindelijk een wei gevonden. Deze moeten we nog zelf afspannen, en dan de stal... HELP.

De stal die we kunnen krijgen is 4m bij 4m. Het is een schuilstal en is vooraan nog open, mijn paarden krijgen ook 2 x per dag brok. Daar zit het probleem dus. De ene is vreselijk tegen de andere als het om eten gaat en jaagt hem ook weg bij zijn eigen bak. Waar ik vroeger stond werden de paarden aan een touw vast gemaakt, maar dat is met Splash ooit mis gegaan omdat ze ze zijn vergeten los te maken. Toen heeft ze 10 uur vast gestaan zonder water. Dit wil ik nooit meer. Dat is een van de redenen dat ik ze daar weg gehaald heb en 3 jaar geleden naar een stalling ben gegaan, maar daar komen ze niet genoeg buiten. De keuze die ik nu moet maken.. 2 inloopstallen van 4 bij 2 of ze voor het eten even vastbinden en 1 inloopstal van 4 bij 4. Ze zullen dus WEL in de stal opgesloten worden tijdens hun brok eten. Mijn shetlander van 99cm zal ook vast staan waneer ik met mijn tinker weg ben. Zij is 148cm. Dus de vraag zal een stal van 2 bij 4 met een tussenschot van 1.20 groot genoeg zijn voor een pony van 99cm en een van 148cm om in te eten en soms even opgesloten te staan? Verder zullen bijde stallen altijd open zijn.

Groetjes Kevin.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 19:21 



 
Profiel   

Kun je niet een Binnen voeren (deur dicht) en de ander buiten?

Ik zou die stal niet opdelen. Zonde!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 19:29 



 
Profiel   

Ik denk misschien te makkelijk... Maar waarom zet je niet 1 pony in de stal 4×4 en doe je dan de deur dicht en laat je de andere pony buiten de stal zijn voer opeten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 19:31 



 
Profiel   

Die van mij zijn met eten ook niet lief tegen elkaar maar ze zullen het toch met elkaar moeten doen. Ik geef de "baas" als eerste eten en de ander weet snel genoeg dat ze moeten wachten. Als ze maar met zijn 2tjes staan gaat het over het algemeen al snel goed, ze hebben immers alleen elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 19:34 



 
Profiel   

danamuts schreef
Kun je niet een Binnen voeren (deur dicht) en de ander buiten?

Ik zou die stal niet opdelen. Zonde!



Ja dat zou inderdaad een optie zijn, maar ik heb ze liever binnen staan tijdens hun eten bij regen en dergelijke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 19:34 



 
Profiel   

tirzasarah10 schreef
Die van mij zijn met eten ook niet lief tegen elkaar maar ze zullen het toch met elkaar moeten doen. Ik geef de "baas" als eerste eten en de ander weet snel genoeg dat ze moeten wachten. Als ze maar met zijn 2tjes staan gaat het over het algemeen al snel goed, ze hebben immers alleen elkaar.


Dat zou betekenen dat lijn kleine nooit zijn brok heeft want de grote vreet dan alle 2 de bakken leeg. Ze hebben elk hun supplementen dus die moeten ze wel kunnen op eten, Splash eet gewoon de brok van hun beiden op dan


Laatst bijgewerkt door The_s_horses op 15-10-21 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 19:35 



 
Profiel   

Wij hadden ook 1 grote loopstal met het dilemma dat de een (de dikke :+ ) veel eerder klaar was dan de ander, terwijl die ander al haar brokken hard nodig had. Eerst voerden wij altijd eentje binnen en de ander buiten (de uitloop, los als een hond), maar nadat mevrouw dan liever op zoek ging naar gras hebben we ze op stal/uitloop gelaten maar met roodgeblokt lint een tijdelijke afscheiding gemaakt. Aan weerszijde een lusje en dan om een paaltje/oogje/scharnier schuiven om de paarden zo tijdelijk uit elkaar te houden en na de brokken gingen ze weer samen. Is zoiets geen oplossing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 19:36 



 
Profiel   

2x4 is makkelijk andere pony klem zetten mochten ze gaan kibbelen ergens over. Laat die stal 4x4 en zet ze even vast voor het voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 19:37 



 
Profiel   

Wij spannen er een draadje tussen tijdens het kracht voer eten .
2 staan er op de paddock te eten en 2 in de schuilstal
Na enkele weken kende ze de volgorde van bakken uit delen en wat het goed
Zodra ik met de flexibakken uit het voerhok kom lopen ze naar hun eigen plek . Draadjes even dicht.
Intussen ruimen we wat mest of vullen we de water bakken en na een 15 minuten zijn ze allemaal klaar met eten .
Problem solved

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 19:57 



 
Profiel   

Buiten voeren voordat ze naar binnen gaan. Een paard zou je er wel uit kunnen halen en de ander laten staan , mits ze alleen samen een weiland delen.

En anders apart van elkaar voeren en dan de dominante eerst laten eten. In de natuurlijk mag het paard wat de hoogste rangorde heeft ook eerder eten dan een paard wat laag in de rangorde staat.

Of je kunt het net als mij doen , mijn paarden staan beide 24/7 buiten en mijn oudere merrie is als het om eten gaat ook absoluut niet lief naar anderen. Ik heb 2 aparte kleine bakken (echt ideaal zal even een linkje plaatsen van de bakken). Ik zet deze ver uit elkaar buiten de wei en laat mijn oudere merrie als eerste gaan. Mijn jonge paard hou ik vast en laat ik uit de andere bak eten. Nooit wat aan de hand! Let op mijn oudere merrie loopt niet weg en de omgeving is ervoor geschikt dat ik haar los kan laten lopen naar haar bak. Daarna zet ik als eerste mijn jonge merrie weer terug zodat mijn oudere paard niet zo onnodig boos of lelijk hoeft te doen en ik daar niet tussen kom te staan.

Nu voer ik ze om en om en haal ik ze apart uit de wei dit vinden ze ook prima zolang mijn oude merrie maar als eerste gaat.

Nog een linkje van de bakken.
https://www.divoza.com/nl/muesli-bowl?channable=0102676964003636323236e4&utm_term=&utm_campaign=&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=5246550833&hsa_cam=14386692641&hsa_grp=124167263217&hsa_ad=540968271013&hsa_src=u&hsa_tgt=pla-925970187030&hsa_kw=&hsa_mt=&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=CjwKCAjwzaSLBhBJEiwAJSRokjQCHRuWrGXj2V34ZFW7iI9xixghjJkhSFGDtWQvufr-oCbzHk9uwRoCz8IQAvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 20:07 



 
Profiel   

Ik geef mijn paard en mini allebei apart eten.
1 buiten en 1 binnen.
Een hele enkele keer regent het, maar als ik echt bedenk hoe vaak dat nu is dan valt het echt heel erg mee.
En als ze klaar zijn met eten, kunnen ze altijd weer naar binnen toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 21:48 



 
Profiel   

De stal zou ik niet standaard opdelen.
Maar idd lintje er voor als je voert. Ene binnen ander buiten.
Zoveel eten zullen ze toch niet krijgen dat het lang duurt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:03 



 
Profiel   

Ik geef een arab, twee mini's en een geit tegelijk, de arab zet ik altijd in de stal en de rest laat ik los en blijf erbij die vijf minuten om de boel uit elkaar te houden. Dus die twee van jou zijn een makkie! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:32 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
De stal zou ik niet standaard opdelen.
Maar idd lintje er voor als je voert. Ene binnen ander buiten.
Zoveel eten zullen ze toch niet krijgen dat het lang duurt?


Dat zou wel het fijnste zijn ik zou een stal van maar 4x4 voor 2 paarden echt niet vast opdelen ook niet als ze open staan. Maar ik vrees dat er weinig rust over blijft tijdens het eten als ze zo kort bij elkaar moeten eten en ze elkaar kunnen zien.

Ik zou de ene eerder binnen zetten en de andere buiten uit het zicht. Niet ideaal maar ik denk dat het wij als mensen dat vervelender vinden dan de paarden.
Ik geeft altijd de paarden buiten eten en met regen ga ik in de schuilstal staan. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:43 



 
Profiel   

Je zou (als het dan echt zou moeten ivm de problemen, die het oplevert) ook de stal kunnen opdelen in:
- 3 x 4 m voor die van 1.48
- 1 x 4 m voor die van 99 cm;lijkt me ook nog groot zat nl & poortje / touwtje ervoor als er niets in mag
En dan kan je de grote stal gewoon als dagelijkse inloopstal blijven gebruiken voor beide, bij rijden kleine in zijn stal idem bij voeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:49 



 
Profiel   

Tja gewoon genoeg ruimte tussen ze houden. En eventueel zelf tussen gaan staan (met (longeer) zweep). Hier de leider die de andere wegjoeg en die ander at nog langzamer ook. Toevallig kon zij slecht tegen de zweep en trok die ander er niks van aan. Dus alleen dat vast houden was genoeg. Zo ging het hier altijd prima. Ik zou de stal niet vast opdelen. En een draad is wellicht niet ‘genoeg’ scheiden om ‘naar’ gedrag naar elkaar te voorkomen. Dan zou ik liever 1 buiten voeren en de ander binnen. Zo vaak is het ook weer niet de hele dag slecht weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:56 



 
Profiel   

En buiten aan de zijkant een afdakje of schaduwdoek voor de shet om onder te eten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 23:06 



 
Profiel   

En van die voerzakken die je ze omhangt achter de oren? Als de een de ander wegjaagt dan gaat t eten gewoon mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 23:06 



 
Profiel   

Kanzi schreef
En buiten aan de zijkant een afdakje of schaduwdoek voor de shet om onder te eten?

Dit zou ook mijn oplossing zijn, alleen dan niet van schaduwdoek, want dat regent door, maar van waterdicht materiaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 08:33 



 
Profiel   

Ik zou de stal niet opdelen. 2 bij 4 vind ik ook voor een Shetlander te krap. Dan moeten ze steeds heel kort draaien en als ze daar ruzie krijgen kan de onderdanige klem gezet worden. Dan zou ik eerder buiten een draad spannen.

Maar krijgt jouw shet net zoveel eten als je tinker? Ik voer zelf alleen vitamine korrel waar je weinig van geeft. Mijn shet is dus met 5 minuten wel klaar met eten en bak uit likken. Mijn welsh krijgt senioren priores en is veel langer bezig. Zij heeft een hogere bak aan de stal waar de shet niet bij kan. Ik ben altijd met hooinetten bezig als ze eten dus er wordt niet gejaagd. Dan grijp ik namelijk in. Ze hebben beide hun vaste plek dus dat werkt goed.

Als er een weg gaat blijft de ander gewoon buiten. Opsluiten geeft bij die van mij meer stress. Het hinnikt en rent even en daarna gaan ze gewoon verder met eten. Het is maar net wat ze gewend zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 08:57 



 
Profiel   

Waarom niet 4x4 houden en als je gaat voeren een draadje spannen e een hoek afzetten waar alleen de shet onderdoor kan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 11:49 



 
Profiel   

Ik voer 1 paard binnen meusli met de halve deur dicht en de ander meusli buiten.Hooi krijgen ze gewoon binnen op 2 plaatsen.Het paard wat sneller eet dus binnen en de ander buiten.Ook als het regend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:04 



 
Profiel   

Uiteraard is dit iets wat je nooit zonder toezicht moet doen, en je moet het ze eerst leren, maar ik doe het al jaren op deze manier, terwijl ik zelf ondertussen andere klusjes doe. Krijgen allemaal ander voer en/of andere hoeveelheden, de 1 eet ook sneller dan de ander.....
(filmpje is al jaren oud, haha, nog de oude stal enzo).



zie:
[ITP] Zo verloopt voertijd bij mij.......... lopend buffet

Vjestagirl schreef
En van die voerzakken die je ze omhangt achter de oren? Als de een de ander wegjaagt dan gaat t eten gewoon mee

Je hebt idd ook speciale voerzakken hiervoor.

Daantj__ schreef
Tja gewoon genoeg ruimte tussen ze houden. En eventueel zelf tussen gaan staan (met (longeer) zweep). Hier de leider die de andere wegjoeg en die ander at nog langzamer ook. Toevallig kon zij slecht tegen de zweep en trok die ander er niks van aan.

Heb ik, voordat ik deze methode gebruikte, ook wel eens gedaan. Met tot gevolg dat mijn shet ruin al kauwend op een peer wegrende, zich kennelijk verslikte en een half uurtje later met een flinke slokdarmverstopping stond... :(
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen