Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ideaal viaduct voor paarden, heb jij een voorbeeld?

 
Profiel   

Ja hallo, in het kader van gekke vragen bestaan niet en bokkers zitten overal :+

Ik werd benaderd door een bokker of ik mee wil denken over het paardvriendelijk maken van een viaduct/brug bij ons in de gemeente.

Deze gaat over een snelweg heen en kan nogal wat verbetering gebruiken. Zo is hij vrij smal, zijn de railingen open en niet hoog( best chill als je de snelweg over steekt :+ )

Nu zei ik in een PB sessie: Joh, er zijn vast Bokkers die of het perfecte viaduct in de gemeente hebben? Heb je een foto? Of tips?

Of heb je juist iets wat echt niet werkt? Wat we mee moeten geven aan de gemeente?

Namens mij en bokker xSCWx bedankt :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:10 



 
Profiel   

Natuurbrug Crailoo is de meest vriendelijke die je kan vinden denk ik... Maar ja, die is gok ik een stukje groter dan in jouw gemeente. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:14 



 
Profiel   

Die van ons (Oost-Vlaanderen, ergens over de E17) valt wel mee! Erg breed, ruim twee rijstroken, dan een fietspad (op het asfalt dus nog naast de weg), dan een (deels betegelde) berm en dan de reling. Die is ook niet super hoog, maar ik wandel op de baan zelf (fietspad mag niet) dus ik ben er nog 2 meter van verwijderd, en een paard springt ook niet zomaar omhoog een betegelde berm op. Ik kan het fietspad als uitwijkmogelijkheid in nood gebruiken.
Het minpuntje zijn wel de weiden op de schuine hellingen naast de viaduct, in de enz staan soms koeien en daar is mijn paard erg bang van. Er is ook ergens een soort goot over de hele breedte om bij regen het overtollige water uit op te vangen, zodat het geen waterglijbaan wordt. Handig, maar uit ervaring vinden veel paarden die 20cm brede metalen plaat (heel stevig, geen standaard rooster) de eerste x best eng.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:22 



 
Profiel   

De Hut van Mie Pils heeft een hele fijne erachter vind ik, maar ja zie er maar eens een foto van te vinden :=

Is een viaduct wat eigenlijk maar een auto breed is, maar met een strook zand ernaast wat een beetje lucht geeft. Heuphoog houten railing en dan nog een goede hoogte van metaalgaas. Normaal rijden er vooral fietsers en ruiters eigenlijk, en veel wandelaars.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:23 



 
Profiel   

Ik heb wel regelmatig over een viaduct over de snelweg gereden en idd vond ik vooral de lage railing een dingetje, als je te paard zit lijkt het bijna of je er zo naast kan vallen.
Iets dat geluid demt lijkt me handig, zicht weet ik niet zo goed, want als paarden niks zien maar wel horen kan dat juist lastig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:23 



 
Profiel   

Ja wij denken dus enerzijds een hoge dichte railing? Maar dat vangt misschien wel weer veel geluid?

Ik ga eens wat googelen met jullie suggesties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:26 



 
Profiel   

xLoki schreef
Natuurbrug Crailoo is de meest vriendelijke die je kan vinden denk ik... Maar ja, die is gok ik een stukje groter dan in jouw gemeente. :D



Even he, omg wat is dit voor ding :+ . Geniaal dit :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:28 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat de paarden het liefst middenop lopen en dat vooral strips en belijning op het wegdek het verschil maken. Natuurlijk vinden ze het de eerste keren spannend. Daar kun je op anticiperen door op zondag te gaan, het liefst vroeg bij slecht weer. Dan is er nauwelijks vrachtverkeer en de dagjesmensen zitten bij de kachel.

Hoe minder poespas hoe beter. Gewoon ingekleurd als 60 weg en geen borden of toestanden op het viaduct zelf. Asfalt met voldoende grip zodat het paard niet onzeker wordt om weg te glijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:29 



 
Profiel   

ruitje schreef
xLoki schreef
Natuurbrug Crailoo is de meest vriendelijke die je kan vinden denk ik... Maar ja, die is gok ik een stukje groter dan in jouw gemeente. :D



Even he, omg wat is dit voor ding :+ . Geniaal dit :D


Een heerlijk ding wel om te rijden hoor :) Idd echt wel de meest prettige die ik ken.

Mijn ervaring met vooral veel slechte bruggen: Hoge hekken maken het veiliger (ook voor jouw gevoel), maar dicht en hoog maakt dat ze het enger vinden. Breedte is belangrijk omdat de meeste paarden gewoon niet langs het randje willen lopen. Zeker niet als er een trein, auto of boot onderdoor gaat.

Overigens hoe groot is de brug? Want we hebben hier ook best wel veel kleine bruggetjes over kanaaltjes of sloten. Daarvan vind ik vooral de bodem belangrijk. Sommige zijn zo glad door gebruik van metaal of hout.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:38 



 
Profiel   

Gaat niet over een snelweg, maar het equiduct in Kronenberg is erg geslaagd:
https://www.nationalestaalprijs.nl/project/equiduct-grandorse

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 00:59 



 

Hoeveel autoverkeer moet er over? De meest ideale vond ik een hele kleine in Groningen wat een faunaduct combineert met één rijvak. Geen belijning op het rijvak, zodanig rustig dat je inderdaad maar één weggebruiker per keer hebt. Aan de ene zijde het gedeelte voor de lokale fauna (niet begaanbaar voor paarden) en aan de andere kant een behoorlijk hoge wal die weinig geluid door laat en ook niet het zicht geeft van auto's die onder je door gaan.

De gemiddelde verkeersdrukte was toen ik er nog reed ongeveer 3 auto's en 10 fietsers in het uur. Niet overal geschikt dus waarschijnlijk. :+ Maar de combinatie met het stuk groen vond ik wel ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 06:22 



 
Profiel   

Ik ben veel over onderstaande viaduct geweest. De paarden zien het verkeer niet en het geluid word ook behoorlijk gedempt. Ook heb je veel ruimte in de berm. :)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 06:32 



 

inhakend op Judith_ is deze brug/viaduct alleen voor voetgangers, fietsers, en paarden, dan zou je kunnen overwegen om er gedeeltelijk een ecoduct van te maken, bomen in bakken die zicht/geluid wegnemen, gedeelte een groenstrook,

weet natuurlijk hoe de constructie is

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 06:32 



 
Profiel   

xLoki schreef
Natuurbrug Crailoo is de meest vriendelijke die je kan vinden denk ik... Maar ja, die is gok ik een stukje groter dan in jouw gemeente. :D

De grootste van de wereld, en dat dan bij Hilverdorp of all places +:)+

Een stukje zuidelijker ligt de Zwaluwenberg en in het verlengde ervan de Hoorneboeg. Die gaat over de A27, de spoorlijn en de N417. Daar heb ik persoonlijk ervaring mee te paard, al vanaf dat Zwaluwenberg net open was. Ik vind 'm hartstikke prima, je merkt niet eens dat je een snelweg oversteekt, behalve dat je ergens vanuit je ooghoek zo'n groot blauw bord ziet. Pony had er iig nooit problemen mee.

https://www.wegenwiki.nl/Ecoduct_Zwaluwenberg

Hier was-ie in aanleg, inmiddels compleet begroeid.

https://siebeswart.photoshelter.com/ima ... Dq6TMqO93s

Je merkt dus niet dat je een drukke weg oversteekt. Persoonlijk zou ik dat als grootste voordeel zien als het om paardvriendelijkheid gaat, maar ja, realiseer dat maar eens op kleinere schaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 06:57 



 
Profiel   

De brug bij de hut van mie pils (waalre) die azmay bedoelt ziet er ongeveer het zelfde uit als die van petrichor alleen dan zit er bovenop de houten wanden nog ongeveer een halve meter van dat "heras hekwerk" gaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 07:13 



 
Profiel   

Echt heel erg tof hoeveel er meegedacht word! Bokker xSCWx heeft het contact met de gemeente, ik weet dus ook niet goed wat de gemeente precies wil/kan :o .

Goed inderdaad om de bodem/het geluid te benoemen. Die van mij schrikt daar ook het meeste van :D

Er moeten sowieso auto's over. Niet heel erg veel maar het moet wel :) .

Ik zal ook eens even kijken of ik een google mapsje kan toevoegen voor een indruk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 07:39 



 
Profiel   

Judith_ schreef
Hoeveel autoverkeer moet er over? De meest ideale vond ik een hele kleine in Groningen wat een faunaduct combineert met één rijvak. Geen belijning op het rijvak, zodanig rustig dat je inderdaad maar één weggebruiker per keer hebt. Aan de ene zijde het gedeelte voor de lokale fauna (niet begaanbaar voor paarden) en aan de andere kant een behoorlijk hoge wal die weinig geluid door laat en ook niet het zicht geeft van auto's die onder je door gaan.

De gemiddelde verkeersdrukte was toen ik er nog reed ongeveer 3 auto's en 10 fietsers in het uur. Niet overal geschikt dus waarschijnlijk. :+ Maar de combinatie met het stuk groen vond ik wel ideaal.


Als ik goed heb over welk viaduct het gaat (kan bijna niet missen met deze omschrijving ) betreft het een viaduct met 1 autobaan en een smal fietspad. De auto's moeten op elkaar wachten om het viaduct over te kunnen. Het is niet megadruk (tenzij er geschaatst kan worden :+ ) maar wel een goedgebruikt viaduct.
Paarden stappen vaak van de reling weg van het fietspad af op de autobaan op (klein stoeprandje wat er tussen ligt). In de auto gaf ik paarden dus altijd goed de ruimte.
Het is absoluut geen fijn viaduct wat ongetwijfeld beter kan idd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 07:44 



 
Profiel   

Ik vond de natuurbrug over de A1 bij Bussum ook erg fijn. Kon gewoon in een galopje de snelweg over. Heb gezocht een deze heet schijnbaar Laarderhoogt.

Deze brug was niet voor auto's trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 07:50 



 
Profiel   

[ img ]

Dit is 'm!

Haha Leo kan niet missen he!

Wat ik inderdaad heel erg onprettig vind is dat ze de snelweg/rand eng vinden en je dan dus op die opstaande rand komt tussen het fietspad en de autoweg. Auto's kunnen ook niet uitwijken, en rijden imo ook best fors.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 07:50 



 
Profiel   

ruitje schreef
[ [url=m/xcBXCE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is 'm!

Haha Leo kan niet missen he!

Wat ik inderdaad heel erg onprettig vind is dat ze de snelweg/rand eng vinden en je dan dus op die opstaande rand komt tussen het fietspad en de autoweg. Auto's kunnen ook niet uitwijken, en rijden imo ook best fors.

Die zou ik op de fiets al spannend vinden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 07:57 



 

ruitje schreef
Echt heel erg tof hoeveel er meegedacht word! Bokker xSCWx heeft het contact met de gemeente, ik weet dus ook niet goed wat de gemeente precies wil/kan :o .

Goed inderdaad om de bodem/het geluid te benoemen. Die van mij schrikt daar ook het meeste van :D

Er moeten sowieso auto's over. Niet heel erg veel maar het moet wel :) .

Ik zal ook eens even kijken of ik een google mapsje kan toevoegen voor een indruk!



dan zal eco niet mogelijk zijn maar een groenstrook zou dan wel kunnen, maak van de rest op het viaduct een fiets-straat met "auto's te gast" en een 30km stuk + een inhaalverbod vanaf 3 km voor en na het viaduct

op de weg

https://brunen.nl/2020/01/28/fietsstrat ... de-regels/

of via borden

https://www.visser-assen.nl/verkeersbor ... to-te-gast


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-21 08:12, in het totaal 6 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 07:58 



 
Profiel   

Denk dat het al zpu schelen als de randen hoger en dicht zijn, kleine rij groen ervoor eventueel een strook gras. Maar vooral een aanpassing van de verkeerssituatie, als het een bijvoorbeeld een fietsstraat wordt mag er niet hard gereden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 08:02 



 
Profiel   

Kon idd niet missen :')

De pest is dat het een 60 weg is, en sommige auto's vinden het nodig om daar nog harder te rijden. Voor de auto's is het ook vrij smal en je kunt idd niet opzij voor een paard. Daarom bleef ik er liever rustig (en op afstand) achter rijden tot het paard het viaduct over was of ik passeerde als ik zag dat het paard oké was met de situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 08:06 



 
Profiel   

Wat fijn dat jullie allemaal mee willen denken! De woordvoerder gaat zijn best doen om dit te bespreken met Rijkswaterstaat maar hij kan niks beloven. Dus ik wil gewoon knallende argumenten hebben zodat ze er niet onderuit kunnen :D
Wat ik graag van de blokkers in de buurt zou willen weten is welke (grote) stallen er in Stompwijk zitten die allemaal gebruiken (kunnen) maken om deze brug over de Vlietlanden in te gaan. Immers hoe meer ruiters er gebruik van maken, hoe groter de urgentie om rekening met ons te houden. Stal de Groenemeer staat uiteraard al op het lijstje en is denk ik de grootste met 106.

Edit: ik weet niet of dit duidelijk is, maar de huidige brug wordt compleet vervangen. We kunnen dus van 0 beginnen met ontwerpen. Is er toevallig iemand die handig is met grafisch vormgeven die een preview zou kunnen en willen maken?


Laatst bijgewerkt door xSCWx op 16-10-21 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 08:10 



 
Profiel   

ruitje schreef
Goed inderdaad om de bodem/het geluid te benoemen. Die van mij schrikt daar ook het meeste van :D

Een dempende bodem zal misschien een uitdaging worden bij een viaduct waar ook ander verkeer overheen moet. Zo'n ecoduct kun je gewoon vol zand storten. Bij de Zwaluwenberg lijkt het wel een strandopgang - of leek, dit was in de begintijd met nog weinig begroeiing.


[ img ]


Ik denk dat je bij een gedeeld viaduct idd goed iets kunt doen met een aangepaste snelheid. Inrichten als fietsstraat zou idd een optie zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 08:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen