Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Eb en vloed bodem ... de investering waard?

 
Profiel   

De aanleg van onze rijbak (door een bedrijf) is een fiasco geworden.

Ik denk dat de bodem bijna niet slechter kan zijn dan die van ons :( . We gaan dan ook in zee met een ander bedrijf.
De locatie van onze bak is een vast gegeven ivm vergunning gemeente.

We hebben een paar zaken die het wat complexer maken.
1. Onze grond ligt vrij laag en het grondwater staat redelijk hoog.
2. De helft van onze bak ligt ivm boslaan grotendeels in de schaduw.

Wat willen we? Een stabiele bodem,die onder reeële omstandigheden het grootste deel van het jaar te rijden is.

We hebben 2 paarden, die zo'n 3 a 4x per week gereden/gelongeerd worden. We rijden recreatief en basisdressuur.

Nu hebben we inmiddels van 3 partijen een offerte en ik merk dat iedere aanbieder een eb en vloed bak toch wel bijna als een must ziet.

Tja, dat had ik nog niet zo voor ogen. We hebben het hier over een investering van ca eur 27.000 en dat vind ik niet niks.

Daarintegen heb ik een offerte liggen voor een normale gedraineerde bak, waarin ze toch folie opgenomen hebben om het grondwater uit te sluiten en dan kom ik ook aan eur 20.000.

Dus, ik vraag me af ...is eb en vloed echt zoveel fijner?
Ik bedoel, ik ben echt niet te lui om zomers even de sproeiers aan te zetten :D


Laatst bijgewerkt door boemel op 15-10-21 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:41 



 
Profiel   

Ik vind van wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:45 



 
Profiel   

Eerste dat in mij opkomt is de vraag hoeveel blad je verwacht in je bak te krijgen bij de bosrand?
Mijn ervaring is dat veel blad ervoor zorgt dat het sneller papperig wordt ondank regelmatig wegharken.
Na verloop van tijd zit je dan met vervangen van je zand.
Dat is wel heel zonde als dat nodig zou zijn in een dure eb en vloed bodem.
Verder is een Eb en vloed echt wel heel fijn!
Wij hadden ook offertes opgevraagd maar vond het nu toch wat te gek voor privé gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 16:14 



 
Profiel   

Zeker de investering waard als je het mij vraagt. Ik zou niet anders mee willen. Het gemak, de altijd perfecte bodem, dat is zo geweldig fijn. Laat nu zelfs een paddock aanleggen met eb en vloed, wil nooit anders meer.
Ik ben ook niet te beroerd om te sproeien maar het is toch wel erg fijn dat je op ieder moment van de dag kunt rijden dus ook als je even geen tijd zou hebben om te sproeien (en wat denk je van 2 paarden na elkaar rijden op een warme dag, bij de 2e ben je dan zand aan het happen of je moet tussendoor sproeien). En in de winter na iedere regenbui kun je direct rijden, ideaal. Combinatie eb en vloed en buienradar is goud :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 16:51 



 
Profiel   

Heb je al nagedacht over de kosten van een goede beregeningsinstallatie??? Of wil je de tuinsproeiers het werk laten doen? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 16:55 



 
Profiel   

ajesca123 schreef
Eerste dat in mij opkomt is de vraag hoeveel blad je verwacht in je bak te krijgen bij de bosrand?
Mijn ervaring is dat veel blad ervoor zorgt dat het sneller papperig wordt ondank regelmatig wegharken.
Na verloop van tijd zit je dan met vervangen van je zand.
Dat is wel heel zonde als dat nodig zou zijn in een dure eb en vloed bodem.
Verder is een Eb en vloed echt wel heel fijn!
Wij hadden ook offertes opgevraagd maar vond het nu toch wat te gek voor privé gebruik.



Ik heb geen idee. Nog geen vol seizoen meegemaakt hier.
Wel in t bezit van een goede bladblazer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 18:01 



 
Profiel   

JeanneV schreef
Heb je al nagedacht over de kosten van een goede beregeningsinstallatie??? Of wil je de tuinsproeiers het werk laten doen? :D


Enigzins. Onlangs iemand over de vloer gehad die een waterplan voor ons gaat maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 06:06 



 
Profiel   

Nou. Als je nu de keuze moet maken tussen 20.000 en 27.000 uitgeven zou ik dat laatste direct doen. Dan heb je hem top. Idd altijd kunnen rijden na elke bui. Als je folie hebt maar geen afvoer, hoe kan dat water dan weg als het heel veel regent?
Het is vreselijk duur, dat wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 06:28 



 
Profiel   

Ik zweer bij mijn eb en vloed bak. Heel jaar door top te rijden met de juiste aanvoer en afvoer van water :) Je mag me gerust een berichtje sturen als je nog vragen hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 06:37 



 

zorg wel voor een goed waterplan en een bedrijf die daar voldoende kennis van heeft, grond water kan bij afvoeren lastig zijn en kan je bak in natte periodes vol water blijven

waterplan moet ook kijken naar waterafvoer in de omgeving/hoogteverschil hoe is dat, vooral in natte periodes, immers water loopt altijd naar het laagste punt


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-21 06:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 06:39 



 
Profiel   

Ik heb een eb en vloed en wil nooit meer anders. Je kunt letterlijk altijd rijden, wat voor weer het ook is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 06:41 



 
Profiel   

Ik heb mijn bodem laten aanleggen door een loonwerker. Ik zit op veen en met hoog grondwater. Ik heb doek (geen folie) dan, drainagebuizen elke 2 meter, dan 30cm m3c zand en dan in de toplaag tapijtvezels laten frezen. Ik was in totaal ongeveer 12k kwijt en mijn bodem is het hele jaar super. Heb een kraan op de outlet van de drainagebuizen laten zetten en die zit in droge periodes dicht en als het nat is draai ik hem even open. Ik heb nooit plassen, het is nooit mul, ik sproei nooit, en ik sleep amper. Mijn bak is super stabiel en fijn om te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 06:50 



 
Profiel   

Sinds 2 maanden heb ik ook een eb en vloed bodem en het was een investering, maar absoluut (tot nu toe) de moeite waard.

Bodem is super stabiel, niet te nat en ook niet te droog. Waardoor , hetgeen ik belangrijk vind, niet te zwaar word. Bij ons is die wel aangesloten op het kraanwater, omdat grondwater teveel ijzer bezat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 07:38 



 
Profiel   

Eb en vloed vind ik ook zeker de investering waard, geeft echt een super bodem.

Maar andere opties hoef je ook niet direct uit te sluiten, het ligt ook aan de grond waar je op zit. Is het zand of kleigrond? en kun/ wil je een sproei installatie laten plaatsen. Omdat de bak vrij laag ligt is goede drainage denk ik wel een must.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 08:44 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Eb en vloed vind ik ook zeker de investering waard, geeft echt een super bodem.

Maar andere opties hoef je ook niet direct uit te sluiten, het ligt ook aan de grond waar je op zit. Is het zand of kleigrond? en kun/ wil je een sproei installatie laten plaatsen. Omdat de bak vrij laag ligt is goede drainage denk ik wel een must.


Het is grotendeels zandgrond met ca 25cm zwarte grond met leem.
Goede drainage zal inderdaad een must zijn .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 09:00 



 
Profiel   

Leem kan volgens mij snel dichtslippen en glad worden, als het alleen wit zand is/ zou zijn dan zou je de bak kunnen keren en zorgen voor een goede toplaag met sproeiers en dan ben je er ook. Als de bak dan 1x per twee jaar los gemaakt wordt door een diepwoeler dan blijft het water goed de bodem in trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 09:05 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Leem kan volgens mij snel dichtslippen en glad worden, als het alleen wit zand is/ zou zijn dan zou je de bak kunnen keren en zorgen voor een goede toplaag met sproeiers en dan ben je er ook. Als de bak dan 1x per twee jaar los gemaakt wordt door een diepwoeler dan blijft het water goed de bodem in trekken.


Keren mag hier helaas niet.
Onze bak ligt aan de weg.
We gaan het dus ook niet stiekem doen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 09:22 



 
Profiel   

Haha verstandig..dat is wel jammer dat het niet mag dan ben je toch gauw aangewezen op de wat duurdere opties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 11:45 



 
Profiel   

Volg, hier ook nog steeds twijfel (drainage / zeil / doek of alleen ophogen).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 12:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen