Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vraagje: hoeveel ronde midi baaltjes gaan er in een vierkant

 
Profiel   

Jaja, en dat bedoel ik niet wiskundig hoor :D

Wij voeren al jaren hooi uit van die grote vierkante balen. Afmeting 80 x 80x 160 cm.
Maar die balen zijn best groot en ik doe er vrij lang mee, zeker nu het 3de paard verkocht is en er nog maar 2 overblijven.

Ik overweeg een tussenmaat baal te kopen. Maar vraag me af: hoeveel voer zit er eigenlijk in zo'n rond midibaaltje zoals op deze site: https://www.koomans-agrarischedienstver ... /midibalen

Als ik in een winter bijvoorbeeld 20 van die grote vierkante balen nodig heb, hoeveel midibaaltjes moet ik dan inkopen om dezelfde hoeveelheid voer te kopen?

Iemand die het weet, die er ervaring mee heeft?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 13:30 



 
Profiel   

670 liter = 670 dm3
8 x 8 x 16 = 1024 dm3

Dus een grote baal is ongeveer 1,5 keer zoveel als een ronde. Dan zou je er dus zo'n 30 nodig hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 13:33 



 
Profiel   

Ik durf je niet te zeggen hoeveel midibaaltjes er precies in zo´n vierkante baal gaan. Wel kan ik je vertellen wat mijn ervaring is. Ik heb twee pony´s (D en E) en voer een midibaal in 5 a 6 dagen op. Ik heb ook wel eens grote ronde balen gehad, daar doe ik al gauw 2,5 week mee. In dat geval is één ronde baal dus (ruim) 3 midibalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 13:38 



 
Profiel   

Ik zou vragen hoeveel kilo ze zijn, de ene baal is de andere niet. Strakker persen een hoger droge stof gehalte. Alles is daar wel afhankelijk van..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 13:43 



 
Profiel   

Zo.n vierkant groot pak is toch rond de 400 kilo.
De midi baaltjes +_ 100 kilo.
Hier 2 paardjes die eten net zoals hier boven 5 a 6 dagen van een midi baal.
Met 40 midi baaltjes kom je een heel end

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 13:46 



 
Profiel   

Hier verkopen ze midibaaltjes van 100-120 kg voor 25 euro. Leuk met paar kleine schaapjes of shetten, maar met wat grotere pony's gaat het rap (als 5-6/maand rap) en de grote ronde (van 50 euro) gaan in 2-2.5 weken op. Scheelt dus de helft tot 2/3e op de hooikosten. Maar nu heb ik een partij echt hooi in folie, dus dan is er over bederf niet zo'n zorg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 13:55 



 
Profiel   

Bowo schreef
670 liter = 670 dm3
8 x 8 x 16 = 1024 dm3

Dus een grote baal is ongeveer 1,5 keer zoveel als een ronde. Dan zou je er dus zo'n 30 nodig hebben :)


Behalve dat ronde balen wil minder strak geperst (kunnen) worden en er dus qua kilo's veel minder in zit.

Midi-balen vraten mijn 6 paarden in een dag op, die wogen hier 90 kg, dus klopt aardig: 15 kg/paard/dag
Grote vierkante balen doen ze 5 dagen mee, die wegen dan ook 450 kg over het algemeen. Ook weer 15 kg/paard/dag

Oftewel, reken uit wat je paarden per dag eten, vraag wat een midibaal gemiddeld weegt bij jouw leverancier, en dan kun je het tot op de baal berekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 14:28 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Ik zou vragen hoeveel kilo ze zijn, de ene baal is de andere niet. Strakker persen een hoger droge stof gehalte. Alles is daar wel afhankelijk van..

Dit idd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 15:13 



 
Profiel   

roosa schreef
Zo.n vierkant groot pak is toch rond de 400 kilo.
De midi baaltjes +_ 100 kilo.
Hier 2 paardjes die eten net zoals hier boven 5 a 6 dagen van een midi baal.
Met 40 midi baaltjes kom je een heel end

Bij ons waren de grote vierkanten 450 (droog spul) en de kleine ronde (ook heel droog) die wij nu hebben zijn 120-130 kilo.
Ik doe met een kleine ruim 10 dagen met 1 1/2 paard en betaal 24,50 per stuk en kan ze gratis thuis laten bezorgen bij (meer dan) 3 stuks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 16:42 



 
Profiel   

Ik heb die midi baaltjes ook, voor 1 grote quarter en een B pony. Zijn ongeveer 90/100 kilo.
Nu staat er nog 1 quarter extra bij, en doe ik ongeveer 7 a 10 dagen met zo'n baal. B pony krijgt 1x in de 2/3 dagen een vol hooinet, beetje afhankelijk van hoe snel hij het leeg heeft vul ik het bij. De 2 quarters krijgen 1 vol hooinet per paard voor de nacht, vermoed dat die ong 13kg wegen. Overdag staan ze beide nog op het gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 19:19 



 
Profiel   

1 midibaal staat gelijk aan 5 kleine baaltjes hooi, en weegt ca. 100-120 kg. Ik doe een week met een baal, voor grote KWPN en minishet. Voordeel is dat je ze zelf kan verplaatsen en rollen naar de juiste plek, zonder heftruck of shovel. Voor een grote baal is mijn voersnelheid te laag, zeker als het warmer weer is.
Ik heb ze nu voor het 3e jaar, ideaal, geen hooi meer natmaken in de winter (de grote is gevoelig voor stof). Het is trouwens bijna hooi, mooi droog spul.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 14:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen