Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 582 van de 598 [ 14936 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 579, 580, 581, 582, 583, 584, 585 ... 598  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

 
Profiel   

Martje80 schreef
Vraagje, mijn fjordje staat 24/7 buiten. Nu nog zonder schuilstal. En zonder deken. Schuilstal is in de maak maar is er nog niet. Nu heeft ze al een vachtje opgebouwd, maar toch, als het regent wordt ze koud door de wind en nat zijn.
Ik heb dekens, alleen ik twijfel over welke op te leggen. Ik heb een 0 grams fleece gevoerde, en een 200 grams.
Maandag en dinsdag worden natte dagen met plm 10 graden. Zou de 0 grams dan voldoende zijn, of zou de 200 grams dan nog te warm zijn aangezien ze zelf ook wel wat vacht heeft


Ik zou een paard wat nu nog geen deken op heeft, een 0 grams opleggen en even monitoren of een fleece gevoerde niet te warm is (vaak is dat vergelijkbaar met 100gr).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 16:33 



 
Profiel   

Inderdaad, zeker bij een fjord zou ik verwachten dat vulling te warm is. Mijn Engels volbloed staat die dag waarschijnlijk ook alleen maar onder een regendeken :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 16:40 



 
Profiel   

Ze staan volledig in het open en nergens echt schuilmogelijkheid. Ik dacht zelf ook aan de 0 grams

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 16:55 



 
Profiel   

Ik zou ook een nul grams doen. Krijgt mijne ook (24/7 buiten, ongeschoren).

Ik krijg morgen de Bucas stay dry cooler. Mocht mijn paar natgeregend zijn, dan ga ik die als onderdeken op doen bij zn Rambo original of wug. Ik had de rambo fleece liner gekocht, maar nooit gebruikt want veel te warm + geen fleece rondom boeg/schouder. Dus die gaat op marktplaats.

Ben blij met de tip Spenk, dank. Precies waar ik naar op zoek was, maar niet van het bestaan af wist!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 17:02 



 
Profiel   

Even een vraagje. Ik zie de Bucas anniversary 150gr staan, daarin zit een stay dry voering. Daarvan wordt gezegd dat het vergelijkbaar is met een 100gr voering. Betekent dat dan dat die deken uiteindelijk te vergelijken met 250gr is, of wel echt 150gr?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:40 



 
Profiel   

Ik heb vanavond de oma's hun regendekentjes weer op gedaan. Was een race tegen de klok, maar net iets eerder met werk gestopt en was net begonnen met regenen dat ik bij de wei aan kwam. Pfffff

Morgen wordt het een natte dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 20:37 



 
Profiel   

Ik ben heel blij met de bucas cooler. Hij is lekker licht en voorzien van stay dry. Vanavond de zijkanten ingenomen omdat ze langer zijn dat de horseware liners.
Morgen krijgt hij hem op. Zo heerlijk dat het dan niet uit maakt dat hij natgeregend is :D
Wat scheelt dat een stress. Hoef me er ook totaal niet druk om te maken dat hij te warm zou zijn zoals bij fleeceliners. Ik vind ‘t top!

Hier is het nog droog tot 8u, dan komt er 1 bui, dan droog tot 11u. Dus daar tussenin ga ik zn deken op doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 20:55 



 
Profiel   

Ik vind de Bucas cooler ook echt mooi van stof. Maar waarom is in Gods naam die voorkant zo zwaar gemaakt. En met 3 sluitingen. Ik zal er wel te simpel voor zijn maar ik vind het echt overkill :')

En ik heb de horsepal sinds gister onder zijn deken gedaan maar ik ben nu al niet tevreden met de resultaten :Y) vochtigheid zit standaard rond 80% (is goed tot 60%) maar het gekke is dat zelfs toen hij op de tafel lag die lucht vochtigheid al zo hoog was. Dus volgens mij klopt daar iets niet. En in de nacht tussen 3-6u is hij ietsje te koud waar hij overdag in de zon het dan weer te warm kan hebben. Dus eigenlijk is de ideale constante temperatuur niet te handhaven. Hij heeft nu een DKR sports deken 50gr maar ik wil best investeren in een goede (duurdere) deken, als het maar goed is. Dus tips zijn welkom. (Geen Bucas want dat is een soepjurk bij hem)
Was trouwens echt wel even een gedoe om dat ding aan te sluiten via de app. Maar eenmaal werkend, werkt het prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 21:02 



 
Profiel   

Hoe is het plakken van het zakje aan je deken bevallen? Daar kijk ik een beetje tegenop..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 21:08 



 
Profiel   

Ik heb het een beetje anders gedaan :') ik heb de sensor in het bijgeleverde zakje gedaan, en het ringetje door de voering heen geprikt. Dus wel een gaatje aan de binnenkant gemaakt maar dat maakt me niet zoveel uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 21:42 



 
Profiel   

xSCWx schreef
En ik heb de horsepal sinds gister onder zijn deken gedaan maar ik ben nu al niet tevreden met de resultaten :Y) vochtigheid zit standaard rond 80% (is goed tot 60%) maar het gekke is dat zelfs toen hij op de tafel lag die lucht vochtigheid al zo hoog was. Dus volgens mij klopt daar iets niet. En in de nacht tussen 3-6u is hij ietsje te koud waar hij overdag in de zon het dan weer te warm kan hebben. Dus eigenlijk is de ideale constante temperatuur niet te handhaven.


Staat je paard nog buiten? Dan kan de luchtvochtigheid wel kloppen hoor. De luchtvochtigheid komt op dit moment buiten nauwelijks onder de 65%, meeste deel van de tijd zit ie boven de 80%. Ik kijk bv in dit overzicht: https://www.weerplaza.nl/nederland/schi ... 7/actueel/
De luchtvochtigheid is vooral handig als straks in het voorjaar je wil gaan zien of ze klam worden van de warmte. Dan is namelijk de buiten luchtvochtigheid laag en kun je het echt zien. Nu niet echt.

Kwa temperaturen gebruik ik het echt als richting. Ik probeer altijd op te letten dat ze overdag niet boven hun maximum uit komen, maar kom daar dan wel heel dichtbij om te zorgen dat ze 's nachts niet oncomfortabel zijn. Straks als ze op stal staan 's nachts is de fluctuatie minder groot, dan is het makkelijker in te regelen.

Mijn paarden zijn altijd op dieeet, dus ik stuur kwa voeren ook bij. Zorg dat ze op het heetste moment minder eten hebben en juist 's nachts weer meer om de kachel te stoken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 22:06 



 
Profiel   

Wat een handig overzicht dankjewel. Ik zie nu dat Bucas bij DeKroo met 20% is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 22:45 



 
Profiel   

Ik heb de buiksingels vd cooler afgehaald, wat zijn die zwaar idd! De bevestiging voor de bilkoorden heb ik een stuk lager gemaakt en met musketon haken zodat die aan mn rambo deken vast kan.
De voorkant was mij niet zo opgevallen? Althans deed mij denken aan de outdoordekens. Is bij Rambo idd lichter, maar ‘t voelt wel stevig en comfortabel.

Zie dat het inmiddels al regent, wat chill dat dat nu allemaal niet uitmaakt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 06:32 



 
Profiel   

Felien_Kyra schreef
Pumpkins en xverax, dank jullie wel! Ga ik daar eens naar kijken.

Edit: Gelijk even een vraag. Zit de amigo bravo anders dan de amigo hero?

https://hypostore.nl/amigo-bravo-12-plu ... -navy.html


Iedereen bedankt voor het antwoorden. Denk dat ik dan voor de bravo ga. Mocht op den duur meer vervangen moeten worden dan ga ik voor het liner systeem namelijk.

Nog even de vraag wat t verschil is tussen bovenstaand linkje en deze:

https://hypostore.nl/amigo-bravo-12-lit ... white.html

Enkel de sluiting?

Wat wordt dan door jullie als fijnst ervaren?

Vind t wel echt lastig. Nooit amigo eerder gehad en wil ook niet dat t gaat schuren

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 08:59 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn paard de bovenste maar dan zonder hals. Ben er erg blij mee. Had eerder de Hero, in dezelfde maat, maar daarbij regende mijn paard vaak in. Nu niet meer, omdat de hals iets ‘hoger’ lijkt te sluiten. Mijn paard heeft een smalle borst.
Geen ervaring met de disksluiring, die werd mij door een winkelbediende afgeraden omdat ik aaangaf dat mijn paard erg smal was vooraan. Ze zei dat ik met de disc of v-sluiting dan wss meer lazt ging hebben van het inregen-probleem. Ken echter ook een eigenaar met een relatief smal paard, maar naar verhouding een iets bredere borst, en een vrij horizontale hals met lage halsaanzet. Bij dat paard past de V-sluiting erg goed. Verschil is idd de sluiting, maar het beïnvloedt de pasvorm een klein beetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 09:05 



 
Profiel   

goldyc schreef
Ik heb voor mijn paard de bovenste maar dan zonder hals. Ben er erg blij mee. Had eerder de Hero, in dezelfde maat, maar daarbij regende mijn paard vaak in. Nu niet meer, omdat de hals iets ‘hoger’ lijkt te sluiten. Mijn paard heeft een smalle borst.
Geen ervaring met de disksluiring, die werd mij door een winkelbediende afgeraden omdat ik aaangaf dat mijn paard erg smal was vooraan. Ze zei dat ik met de disc of v-sluiting dan wss meer lazt ging hebben van het inregen-probleem. Ken echter ook een eigenaar met een relatief smal paard, maar naar verhouding een iets bredere borst, en een vrij horizontale hals met lage halsaanzet. Bij dat paard past de V-sluiting erg goed. Verschil is idd de sluiting, maar het beïnvloedt de pasvorm een klein beetje.
duidelijk! Ga ik denk ik ook voor. Staat dat de hals afneembaar is voor zover ik kan zien, gaat er bij mij indd ook af!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 09:07 



 
Profiel   

Heb vorig jaar voor het eerst een rhino met V sluiting gekocht. Daarvoor altijd die met rechte sluiting, maar die met V sluiting lag te hoog op haar nek waardoor ik tegen het eind van de winter een heel stuk manen miste helaas bij mijn brede friese merrie. Ik ben dus toch weer terug bij de rechte sluiting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 09:09 



 
Profiel   

@annem84 dank je! Dus dat zal ik dan gewoon even moeten uitproberen..

Zo lastig dit…. Nu komt een vriendin weer aan met dat rambo voor haar de ideale deken is omdat ze ervaring heeft dat amigo wat krapper is

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 09:12 



 
Profiel   

Het is echt per paard verschillend welke sluiting fijner zit. Discsluiting is lekker licht en je kunt nergens achter blijven haken. V-sluiting is super robuust met dubbele klittenband en twee clipjes en minder wrijving op schouders. De rechte sluiting is de standaard sluiting. Bij disc en v-sluiting worden schouders iets meer ontzien.

Wat Amigo en Ramo betreft. Ik heb Amigo Bravo/Hero pony met rechte sluiting in maat 175, maar met Rambo met v-sluiting heb ik een maat kleiner de 168. Maar het is wel de speciale IJslander deken van Horseware Rambo. De Rambo's hebben ook allerlei extra's als singels die kunnen breken en extra lusje aan staartflap. Maar dat lusje kun je natuurlijk aan iedere willekeurige deken zelf naaien. De Rambo's zijn ook iets robuuster met ballistisch nylon en waterkolom van 10.000. Helaas hangt daar wel een flink prijskaartje aan. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 09:25 



 
Profiel   

Mijn paardje is vandaag ingeregend bij zijn hals… hele borst nat… Ik was er al een beetje bang voor omdat hij hem open trekt als hij zijn hoofd naar beneden doet om te grazen. Dus maar op zoek naar een nieuwe deken… Jullie tips waar ik op moet letten? Of kom ik ook terecht bij een disc sluiting? Of kan ik nog wat spelen in het strakker/losser doen van de borst sluiting?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 21:59 



 
Profiel   

Het enige dat echt helpt is een halsstuk volgens mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 22:09 



 
Profiel   

Ik heb mijn nieuwe wug nog niet geprobeerd, maar ik heb mensen horen zeggen dat een wug ook minder snel in regent.

En anders inderdaad hals erop. Ik heb bij mijn merrie nog nooit een hals op gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 22:29 



 
Profiel   

Toevallig gisteren bij mijn pony ook volledig ingeregend. Zo balen, want ik was zo blij met mijn nieuwe Rambo met v sluiting.. Nu dus maar een 0 grams halsje erbij besteld voor de echte regenachtige dagen. Hopelijk komt ie snel binnen! 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 11:01 



 
Profiel   

Wat is nu een echt goede en sneldrogende zweetdeken? Paard gaat binnenkort naar 24/7 (met goede inloopstal) en heb hem om die reden niet geschoren. Heb een 0 grams regendeken: Amigo Bravo XL. Na het werk is ie best nat. Droogt wel snel van zichzelf. Maar tijdens het naverzorgen wil ik hem toch onder een sneldrogende zweetdeken doen (hou hem dan ongeveer een uurtje op stal). Een extra layer vind ik niet zo fijn ivm trekken. En het is te warm voor mijn haf. Regendeken gaat trouwens ook alleen op als het onder de 8 graden zakt en guur wordt met wind en regen.
Helaas was de Bucas stay dry regendeken geen optie. De gewone 185 en 190 pasten niet. En ook de Big Neck 185 paste niet. Dus ben nu beetje aan het zoeken wat dan wel te doen. Hij is nog wat kaal en gevoelig in bespiering op z’n rug. Dus wil hem ook niet nat het land op doen. Scheren durf ik niet aan omdat dit zijn eerste winter 24/7 wordt. Lastig….


Laatst bijgewerkt door Marigo op 31-10-21 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 12:56 



 
Profiel   

Je kan toch half scheren? Dus gewoon een jachtmodel. Zal enorm schelen in zweten. Laat je de benen, bovenkant van de hals en de bovenzijde rug erin.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 12:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 582 van de 598 [ 14936 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 579, 580, 581, 582, 583, 584, 585 ... 598  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen