Wanneer is het genoeg?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 11:12

Ik heb jullie advies opgevolgd en me ziek gemeld. Ik weet niet zo goed hoe ik me moet voelen erover, een beetje leeg.
Heb een gesprek bij de arbo arts aangevraagd.

Suzanne F.

Berichten: 49354
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:19

Romeo2007 schreef:
Ik heb jullie advies opgevolgd en me ziek gemeld. Ik weet niet zo goed hoe ik me moet voelen erover, een beetje leeg.
Heb een gesprek bij de arbo arts aangevraagd.


Goed zo. Sterkte!

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:20

Romeo2007 schreef:
Ik heb jullie advies opgevolgd en me ziek gemeld. Ik weet niet zo goed hoe ik me moet voelen erover, een beetje leeg.
Heb een gesprek bij de arbo arts aangevraagd.

Goedzo *\o/*

Ik snap dat gevoel wel. Ineens kun je niet op je adrenaline verder stomen. Nu moet je het juist stop zetten. Dan pas ga je voelen hoe hard je dit nodig hebt :j

Veel sterkte

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:57

Goed gedaan! De overtuiging dat dit de juiste stap is komt vanzelf. Leg jezelf niet teveel op, ook niet nu je thuis bent.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 11:59

Dat is het lastige, ik zat al gelijk te denken van o kan dit wel opruimen, even dit schilderen omdat ik daar nooit aan toe kom etc. Dat wordt voor mij echt een valkuil.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110767
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:01

Romeo2007 schreef:
Dat is het lastige, ik zat al gelijk te denken van o kan dit wel opruimen, even dit schilderen omdat ik daar nooit aan toe kom etc. Dat wordt voor mij echt een valkuil.


Daarom is het belangrijk dat je hier begeleiding bij krijgt :j

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 12:07

Ja, want ik denk dat ik anders gelijk weer overga in het volgende afleidingproject.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:10

Romeo2007 schreef:
Ja, want ik denk dat ik anders gelijk weer overga in het volgende afleidingproject.

Logisch. Dat had ik ook. Ga lekker zitten en kijk je favoriete serie of speel een leuk spelletje. Lekker rustig aan doen. Je bent er ook niet alleen in want ik zit nu ook op de bank niks te doen omdat ik ziek ben. Ik heb de energie om huishouden te gaan doen. En ik verveel me te pletter :')
Maar ik weet dat het beter is om lekker op de bank te blijven zitten en rustig aan te doen. Dus als we dat samen doen is dat makkelijker ;)

Kookaburra

Berichten: 5427
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:20

Romeo2007 schreef:
Ik heb jullie advies opgevolgd en me ziek gemeld. Ik weet niet zo goed hoe ik me moet voelen erover, een beetje leeg.
Heb een gesprek bij de arbo arts aangevraagd.

Stoer!

En heel logisch dat je je leeg voelt. Dat had ik ook.

BigOne
Berichten: 38382
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:34

Print je beginpost in het topic uit en schuif de arts dat onder de neus. En misschien wil je helemaal geen lichamelijke rust aangezien je dan word gedwongen om na te denken. En gezien je opmerking, jaren dingen heb moeten doen die ik niet leuk vond, ben ik bang dat je er met een weekje schilderen niet bent. Sterkte en succes, maak jezelf belangrijk ipv je werk.

GekOpFjorden

Berichten: 343
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:48

Afbeelding

Ik kreeg van mijn psycholoog deze, rood is MOETEN (werken, boodschappen, huishouden, afspraken)
Geel is passieve ontspannig (netflix, lezen, wandelen etc) groen is actieve ontspanning zoals sporten

Ik zit thuis omdat ik almaar doorging en zelfs nu heb ik best veel rood in de agenda (fysio, psycholoog, boodschappen enz)
Ik deel nu veel bewuster mijn dagen in.
Ik wil bijv vanavond sporten en heb gister veel te veel gedaan omdat ik me.dus even goed voelde.
Dus als ik vanavond wil sporten moet de rest van de dag.merendeels geel zijn.

Misschien heb je er wat aan mij helpt t heel erg omdat ik dan zie wat ik doe in kleuren

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:27

Wees trots op jezelf TS! Nu is het een hele stap, later zal je er alleen maar blij mee zijn. Topper hoor! Goed dat je het gedaan hebt. Op naar herstel! :*

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 08:57

Wat goed TS, ben zo blij om te lezen dat je de stap hebt genomen!
Heel logisch dat het leeg voelt, maar later ga je jezelf dankbaar zijn voor deze stap, echt!!

Romeo2007 schreef:
Ja, want ik denk dat ik anders gelijk weer overga in het volgende afleidingproject.

Dat geeft gelijk al heel duidelijk aan hoe ernstig je trauma('s) is/zijn.
Niet stil kunnen zitten, altijd afleiding nodig hebben is een traumaresponse.

Ik wil je overigens een tip/waarschuwing mee geven.
Je hoeft nu nog niet met een arbo arts te spreken, na 6 weken ziekte is het pas verplicht om verder te kijken met een arboarts (wet poortwachter)

Een arbo arts is in principe namelijk ten dienste van de werkgever, dus werkt er altijd aan jou zo snel mogelijk weer op de werkvloer te krijgen. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze je niet goed proberen te helpen, maar het blijft een feit dat ze betaald en aangestuurd worden door jouw werkgever.

Die eerste 6 weken hoef jij niet aan te geven waarom je ziek bent, je mag ziek zijn zonder dat je nog iets moet. Dat kan even rust geven, in mijn geval in ieder geval wel, daarna ga je toch weer een bepaalde molen in met Plannen van aanpak en afspraken om naar je herstel toe te werken. Wat je natuurlijk ook wilt, maar het is niet niks allemaal.

Anyway, ik wil hem toch even mee geven. Kijk even wat voor jou fijn voelt of overleg met je man bijv.
Je kunt dat gesprek dus ook gewoon over 5 of 6 weken plannen en tot die tijd echt even tijd voor jezelf nemen en met een psycholoog in gesprek gaan voor hulp, die is er echt 1000% voor jou.

Heel veel sterkte en succes met het herstel TS.

En als er iets is, laat het weten!

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:15

FjordOtis schreef:
[ [url=m/UbWZN0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kreeg van mijn psycholoog deze, rood is MOETEN (werken, boodschappen, huishouden, afspraken)
Geel is passieve ontspannig (netflix, lezen, wandelen etc) groen is actieve ontspanning zoals sporten

Ik zit thuis omdat ik almaar doorging en zelfs nu heb ik best veel rood in de agenda (fysio, psycholoog, boodschappen enz)
Ik deel nu veel bewuster mijn dagen in.
Ik wil bijv vanavond sporten en heb gister veel te veel gedaan omdat ik me.dus even goed voelde.
Dus als ik vanavond wil sporten moet de rest van de dag.merendeels geel zijn.

Misschien heb je er wat aan mij helpt t heel erg omdat ik dan zie wat ik doe in kleuren


Hé, zulke schema's maak ik ook, qua vorm. Maar die drie dingen die jij noemt staan er niet in. Dat ga ik ook zo markeren :D

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 22:38

Inmiddels ben ik dus 3 dagen thuis, waarvan vandaag officieel mijn roostervrije dag is. Ik heb echt geen idee hoe ik me voel, voel me erg schuldig omdat ik ziek ben tov mijn werk.
Heb 9 december pas een afspraak met de arbo arts. Kreeg van het werk een app met of ik me af weer wat beter voelde na een aantal dagen rust en of ze nog iets konden doen voor me. Klinkt stom, maar voel me onder druk gezet en kan hier niet goed mee omgaan.

Kookaburra

Berichten: 5427
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 22:51

Het is ook lastig :(:) Maar zeker de goede keus voor jou.
En je hoeft je niet schuldig te voelen. Voor de buitenwereld is een gebroken been duidelijk. Er zit gips om heen en men weet dat je 4 weken uit de running bent. En al heb jij het idee 'ik wil lopen', je kunt het niet. Er zit gips omheen.

Mentaal is het gewoon zo zo anders. Je wilt door, en voor jezelf denk je ook 'het kan nog wel even'. (Het kan niet ;) ). En het is veel moeilijker zichtbaar voor andere mensen. Maar des te belangrijker is het om om jezelf te denken :(:)

Kun je niet iets sturen als: 'Bedankt voor jullie bericht, dat waardeer ik. Het gaat helaas nog niet beter.'.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 23:06

Dank voor je reactie. Ik weet dat het zo is, wanneer iets zichtbaar 'stuk' is dan kun je het naar mijn gevoel beter verantwoorden. Ik ben van mezelf uit ambitieus en perfectionistisch, maar nu ook onzeker. Combinatie voor ellende dus.
Vanmiddag heerlijk bij mijn paard geweest en gereden. Daar krijg ik weer energie van en ruimte in mijn hoofd. In het hier en nu bezig zijn. Wel merk ik dat ik enorm aan het haasten ben. Continue op de klok aan het kijken, dingen zo snel mogelijk en effectief doen. De verzorging net een beetje afraffelen zeg maar. Zoveel mogelijk spullen in 1x mee willen nemen zodat ik minder vaak hoef te lopen, maar dan valt alles weer op de grond.
Ook merk ik het bv wanneer ik met mijn dochtertje ben. Geen rust of geduld om iets te doen. Loop continue haar speelgoed op te ruimen en geen geduld om te genieten met haar in de speeltuin. Ben continue bezig met dat dingen zinvol moeten zijn. Ik denk dat ik zo lang, sinds mijn bevalling en ziekte van mijn man, mijn eigen gevoel en behoefte heb genegeerd dat ik een soort blanco ben en daarsoor ook niet meer zo goed weet hoe ik me nu voel.

Ik zou zo graag meer in het hier en nu willen leven. Ik voel me er ook gewoon niet prettig bij en wil dit niet. Maar is dit dan een reden om je ziek te melden?

Ik zit alweer gelijk te denken van hop anders gewoon voor 50% gaan werken want dat thuiszitten is toch niks en misschien had je gewoon een weekje vakantie nodig. Maar aan de andere kant denk ik, betwijfel überhaupt of ze mijn contract gaan verlengen in april, of ze tevreden over mij zijn, of ik daar zelf wel wil blijven. Maar ik moet bezig zijn met mezelf en niet met de 'wat als' of de 'wat dan'.
Laatst bijgewerkt door Romeo2007 op 05-11-21 23:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:08

Romeo2007 schreef:
Inmiddels ben ik dus 3 dagen thuis, waarvan vandaag officieel mijn roostervrije dag is. Ik heb echt geen idee hoe ik me voel, voel me erg schuldig omdat ik ziek ben tov mijn werk.
Heb 9 december pas een afspraak met de arbo arts. Kreeg van het werk een app met of ik me af weer wat beter voelde na een aantal dagen rust en of ze nog iets konden doen voor me. Klinkt stom, maar voel me onder druk gezet en kan hier niet goed mee omgaan.


Probeer het schuldgevoel los te laten.
Pas dan krijg je echt wat rust.
Je mag ziek zijn, en je hoeft je echt niet schuldig te voelen!
(Maar ik snap je gevoelens wel hoor, zit zelf ook zo in elkaar)

Denk dat ik zou proberen aan te geven dat je het gesprek van de arbo arts af wil wachten.
En dus tot die tijd zeker in de ziektewet.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:11

Als je het lastig vind om voor jezelf te kiezen, kijk dan naar je gezin.
Jou dochter heeft haar mama nodig en je man zijn vrouw.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 23:14

Nu je het zegt, heb de afgelopen periode echt afschuwelijke ruzies met mijn man gehad. Terugkijkend lag dit vaak aan mij. Zout op een slak leggen. En elke kans aangrijpen om lekker even tekeer te gaan. Echt te erg.

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:22

Nee, je moet echt nog niet 50% gaan werken TS. Je bent nu eindelijk zo ver dat je inziet dat je rust nodig hebt, de kans is groot dat er, nu je thuis bent, nog veel meer kenmerken van overbelasting naar boven komen. Dus gun jezelf daar echt de tijd en ruimte voor! :j

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 23:24

Ik weet dat je gelijk hebt en iedereen in mijn omgeving zegt het ook. Maar ik ben loyaal en trouw en loop mezelf continue voorbij daarmee. Ik weet het allemaal erg goed maar er wat mee doen is lastig.

Op mijn werk denken ze dat ik enkel thuis ben vanwege mijn zenuwpijn. Heb aangegeven dat ik lastig heb van bijwerkingen van de medicatie, amper slaap en hierdoor lichamelijk en mentaal klachten heb. Maar ze zien natuurlijk niet aankomen dat er eigenlijk al in juni een ernstige depressie is vastgesteld.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:41

Bekijk het zo: als je je echt beter voelde, had je zonder nadenken terug gestuurd: Hey bedankt veel beter ja! Ik zie je morgen!
En dan had je daar ook gewoon zin in gehad.

Het feit dat je je ziek meldt, is jij die je zelf vertelt dat het nu even tijd is voor rust. Voor ademen. Dat je daar nog weerstand tegen voelt is heel normaal hoor! En het kan echt nog even heftig worden want soms trek je een potje open waar nog een hoop uit moet. Dat potje heb je met alle macht dicht gehouden en nu op een kiertje gezet. En het kan heel eng zijn. Maar het alternatief is wachten tot het potje vanzelf barst met alle gevolgen en schade vandien.

Bekijk het zonder te oordelen en laat de tijd maar even gebeuren nu…

Lief zijn voor jezelf!

Kookaburra

Berichten: 5427
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:53

Een, ik denk, halfjaar geleden heb ik mij ziekgemeld in verband met mentale klachten. En echt. Ik herken het schuldgevoel (nergens voor nodig ;) ), het gevoel te leven op de automatische piloot en het kijken op de klok, en het niet zo aardig zijn voor anderen. Joh. Dat is zo zo logisch!

En nu, na hulp, ben ik mijn werkuren aan het opbouwen... En, volgensmij 2 dagen geleden, heb ik 5 minuten zitten kijken naar een grasveld vol bladeren die prachtig belicht werden door de zon.

Echt. Je komt er wel weer, maar om er te komen moet je wel voor jezelf zorgen en voor jezelf lief zijn :(:)

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 00:27

Je bent heel goed bezig ts.

Ja, je bent onzeker, je twijfelt nog steeds, en dat is oke. Je weet ook dat je de rust echt nodig hebt, zelfs als je twijfelt. Het hoort er allemaal bij. En zoals iemand anders al zei: waarschijnlijk gaan er dalijk veel dingen uit je potje komen. Ookal zit je thuis, je hersenen zijn nu hard aan het werk om alles te gaan verwerken en herstellen. Dat is net zoals ziek zijn. Je zit thuis zelf niks te doen maar je lichaam is enorm hard aan het werken. Alleen nu zijn het je hersenen ipv je lichaam. Die zijn op zijn minst net zo belangrijk.

Ben lief voor jezelf. Neem je tijd. En een gouden tip: laat alle gedachten er zijn.
Als je angst, onzekerheid, verdriet, woede voelt, laat het er zijn. Zie het als een wolk. Je kunt niet tegen een wolk gaan vechten en je kunt er ook niet van vluchten. Alles wat je kunt doen is accepteren dat die wolk er is en het weer in je hoofd beïnvloed. Wolken komen en ze gaan ook weer. Dat weer blijft niet voor altijd.
Dus, accepteer alle gedachten en emoties voor wat ze zijn. Laat ze er zijn. Laat ze komen. Laat ze gaan. Maar ga er ook niet achteraan rennen. Blijf niet hangen en geef je ook niet over. Het enige wat je hoeft te doen is kijken. Je hersenen doen zelf de rest :j
Als je merkt dat je daar moeite mee hebt dan is het misschien een tip om eens mindfulness te leren. Daarbij leer je als bonus om in het hier en nu te leven :)

Nogmaals, je bent echt heel goed bezig. We zijn er voor je hier :(:)