Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard van 13 jaar oud opnieuw beleren?

 
Profiel   

Een van mijn pony's is door omstandigheden (medisch) jarenlang niet onder het zadel geweest.
Vroeger ooit wel.
Hij heeft wel heel veel dagelijkse aandacht gehad, perfecte verzorging en op zich is er altijd veel met hem gedaan qua grondwerk/beweging. Alleen bereden wordt hij dus niet.
Omdat het nu zo goed met hem gaat speel ik voorzichtig met de gedachte hem toch weer onder het zadel te krijgen.
Hij is 13 jaar oud inmiddels.

Iemand ervaring met het opnieuw beleren van een paard of pony die lang niet onder het zadel is geweest?
Ik ben benieuwd naar ervaringen van Bokkers!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:24 



 
Profiel   

Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar ik kreeg een bijna 10-jarige fokmerrie op stal om weer op te pakken. Die was alleen zadelmak gemaakt als 3-jarige en verder niet doorgereden. Ik heb haar heel rustig opgepakt, maar opnieuw zadelmak maken hoefde niet. Die kennis/basis was niet verloren gegaan. Ik ga er vanuit dat je de pony ook prima op kunt pakken als hij voorheen probleemloos gereden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:27 



 
Profiel   

Dank je voor je reactie!
Bij mijn pony is het eigenlijk bijna net zo; basis ingereden en kort doorgereden op zijn 4e, jaartje onder het zadel geweest en daarna niet meer.

Dit biedt wel perspectieven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:31 



 
Profiel   

Als de basis er goed in zat, is het eigenlijk alleen een kwestie van opzadelen.. een paar rondjes longeren en opstappen/wegrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:32 



 
Profiel   

Vergelijkbare situatie met mijn pony vroeger. Hebben er toen iemand bijgehaald die mij heeft geholpen met het doorrijden want dat is t in feite. De basis vergeten ze niet snel

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:35 



 
Profiel   

't Is een beetje net als fietsen ... na het eerste "O ja :)*" rondje gaat het snel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:37 



 
Profiel   

Tja, ga zijn ervaring nog eens na. Paarden verleren eigenlijk niet. Lekker rustig oppakken en hulp lijkt mij geen slecht idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:37 



 
Profiel   

Ik ben zelf iemand die veel grondwerkt, en met kleine pony waar ik zelf niet zo goed op pas.
Ik heb hem jaaaren niet gereden, hij was beleerd, maar had eigenlijk nooit los gelopen alleen aan de longe.
Op bepaald punt ben ik in kleine bak begonnen met erop zitten en rijden, niets aan de hand.
Toen in de grote bak, wel vreselijk inconsequent, dus dan weer 5 maanden niet, dan weer 1 maand 2x rijden. Nooit een probleem, enige is wel dat hij gewend is aan grondwerk en dubbele longe, ook dat ik er achter loop.
Ik heb nu een kleinere bijrijder voor hem, dus word hij nu 1 a 2x in de week gereden.
Het was al weer een jaar geleden dat ik er op zat, dus voordat zij er op ging ben ik eerst zelf er op gaan rijden ff. Alsof ik de week ervoor er nog op had gezeten.
Als je paard een goede (grondwerk) basis heeft is het imo absoluut geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:49 



 
Profiel   

Brainless schreef
Als de basis er goed in zat, is het eigenlijk alleen een kwestie van opzadelen.. een paar rondjes longeren en opstappen/wegrijden.

Klopt :j

Keer longeren.
Zou zelf nog een keer hangen en dan overal kloppen terwijl je hangt. Ook achter op de kont enz.
En dan idd aan de longe lekker gaan stappen en drafje erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:49 



 
Profiel   

Ik ga mee met het bovenstaande inderdaad. Lekker rustig aan en het gedeelte 'oja' zou dan vanzelf vallen, maar ik ga er vanuit dat jij je paard het beste kent en dan ook goed kan aanvoelen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 13:24 



 
Profiel   

Mijn Arabier is pas met 11 gecastreerd en met 12 ingereden. Hij kende dus nog helemaal geen basis, van niets. Die hebben ze beleerd en kort daarna ben ik hem gaan rijden. Daarna heeft hij nog eens 1,5 jaar niks gedaan en nu geniet hij van de dressuur!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 13:28 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Brainless schreef
Als de basis er goed in zat, is het eigenlijk alleen een kwestie van opzadelen.. een paar rondjes longeren en opstappen/wegrijden.

Klopt :j

Keer longeren.
Zou zelf nog een keer hangen en dan overal kloppen terwijl je hangt. Ook achter op de kont enz.
En dan idd aan de longe lekker gaan stappen en drafje erbij.


Dat ben ik al een tijdje aan het doen, behalve erop nog niet gedaan. Maar dat doe ik ook met iemand erbij hoor!
En rustig aan. Ik vermoed dat mijn pony alles inderdaad nog wel weet.
Pas geleden weer eens een zadel op hem gelegd en hij vond het heel normaal.
Voet in de beugel, over hem heen hangen. Geen probleem, hij vond het alleen maar leuk had ik de indruk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 13:31 



 
Profiel   

Mijn arabier is stilgezet toen ze net geen 7 was, omwille van medische redenen. Ze heeft 2 jaar stilgestaan en dan zijn we opnieuw begonnen. Ik was van plan er eens over te gaan hangen om te zien hoe ze erop reageerde, maar ze voelde zo vertrouwd dat ik er na 5 minuten op zat (met cap, zonder zadel) en we lekker rondjes door de bak konden stappen.

Gewoon rustig aan proberen, opzadelen, wat longeren, en als dat goed gaat, rustig aan opstappen. Eventueel met iemand erbij die je eerst een paar rondjes longeert, als je dat fijner vindt. Normaalgezien verleren ze het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 13:33 



 
Profiel   

Nelflobo schreef
Dat ben ik al een tijdje aan het doen, behalve erop nog niet gedaan. Maar dat doe ik ook met iemand erbij hoor!
En rustig aan. Ik vermoed dat mijn pony alles inderdaad nog wel weet.
Pas geleden weer eens een zadel op hem gelegd en hij vond het heel normaal.
Voet in de beugel, over hem heen hangen. Geen probleem, hij vond het alleen maar leuk had ik de indruk.

Klinkt als helemaal prima.
Zo te horen kan het been er over ook weer prima :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 13:40 



 
Profiel   

Ja dat been kan er al overheen :-)
Maar ik ga pas verder als degene erbij is die erg veel ervaring heeft met doorrijden van paarden.
Hoewel ik sta te popelen hoor, het lijkt me voor hem ook erg leuk om weer te gaan rijden!

Hij is wel een druktemaker dus ik moet wel even goed de kop erbij houden....
Alles met beleid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 13:44 



 
Profiel   

heel verstandig.
Beter 10 keer te rustig dan 1 keer te snel!!
Maar dat komt bij jou wel goed zo te horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 13:47 



 
Profiel   

Verstandige keuze!
Klinkt alsof het helemaal goed gaat komen zo

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 14:32 



 
Profiel   

Tegen de tijd dat we met hem bezig zijn zal ik wel laten weten hoe het gaat :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 16:18 



 
Profiel   

Ik heb een 15-jarige opnieuw ingereden omdat het de eerste keer compleet fout is gegaan. En dat is een flinke klus, want veel lastiger dan een blanco 4-jarige. Mijn tip: neem je tijd, maak het vooral heel erg leuk, en geniet van de tijd met je paard :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 17:48 



 
Profiel   

Je kan ook een berichtje sturen naar Muronia hier op bokt, zij heeft ook een paard weet opnieuw opgebouwd en dat gaat super goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 17:55 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik heb een 15-jarige opnieuw ingereden omdat het de eerste keer compleet fout is gegaan. En dat is een flinke klus, want veel lastiger dan een blanco 4-jarige. Mijn tip: neem je tijd, maak het vooral heel erg leuk, en geniet van de tijd met je paard :D

Als de eerste x beleren niet lukt heb je altijd meer werk omdat opnieuw te doen.
Ook na 10 jaar.
Maar een paard wat de basis goed er in heeft zitten, kun je na 10/15/20 jaar gerust weer oppakken zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 18:14 



 
Profiel   

Eens :j het paard heeft al ervaringen en die zijn niet positief.

Bij een paard wat gewoon eerlijk is gereden en een goede basis heeft, verwacht ik idd ook geen problemen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 18:15 



 
Profiel   

En met mijn Luck is het basis inrijden destijds prima gegaan gelukkig!
Hij heeft er alleen maar positieve ervaringen mee opgedaan en hij vond het toen overduidelijk leuk
Hij is ook een vrolijke en blije pony met een enorm leergierig karakter. En hij is dus wel dagelijks in handen en ik doe echt van alles met hem.
Dat scheelt denk ik ook.
We gaan gewoon rustig met hem beginnen onder het zadel binnenkort, jullie geruststelling is prettig.
Overduidelijk dat er meer paarden zijn die een tijd uit de running zijn geweest en die weer prima bereden kunnen worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 19:10 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik heb een 15-jarige opnieuw ingereden omdat het de eerste keer compleet fout is gegaan. En dat is een flinke klus, want veel lastiger dan een blanco 4-jarige. Mijn tip: neem je tijd, maak het vooral heel erg leuk, en geniet van de tijd met je paard :D


Luck is een pony waar je sowieso niet anders mee kan doen dan vooral van hem genieten (het is een waanzinnig grappig kereltje en hij is super snugger. Ziet er ook nog eens heel aandoenlijk uit en is erg gevoelig).

Dus dat genieten gaat zéker lukken;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 19:13 



 
Profiel   

emilyslaluna schreef
Je kan ook een berichtje sturen naar Muronia hier op bokt, zij heeft ook een paard weet opnieuw opgebouwd en dat gaat super goed!


Bedankt! Ik zal eens contact met haar opnemen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 19:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen