Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony 24/7 buiten laten staan?

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Mijn pony staat sinds 3 jaar in de zomer maanden 24/7 buiten in een stabiele kudde. In de winter maanden ( november - maart) stonden ze snachts op stal en overdag in de wei met diezelfde kudde. De staleigenaar wil normaliter dat alle paarden voor het donker binnen staan ivm de veiligheid.

Nu heb ik met de staleigenaar overlegd en mijn pony zou met een ander paard en 2 jaarlingen 24/7 buiten mogen blijven staan, dit is hij in de zomer gewend maar in de winter nog niet.

Buiten hebben ze beschikking over:
- Groepsverband (samen met een vaste kudde buiten)
- 24/7 toegang tot hooi
- 24/7 toegang tot hun schuilstal

De voordelen voor mij en mijn pony zijn:
- pony krijgt geen last van stalbenen
- pony luchtzuigt nauwelijks tot niet meer (op stal doet hij dit wel best veel)
- pony is kalmer in het algemeen

Nadelen:
- vooraan is momenteel veel modder, helaas bij het hooipunt ook en dit mag ik zelf niet veranderen helaas.
- bij koud weer -15 ofzo zou hij eventueel een nacht op stal mogen.
Bij -7 zou hij gewoon buiten moeten staan.
Bij eventueel vuurwerk gaat hij ook naar binnen.

Maar hij staat niet alleen en ik heb eventueel dekens voor hem. Pony is 18 jaar.

Ik heb ook de keuze om hem binnen te zetten. Daar zou hij in een stal van 3 bij 3 komen met vlas en 2 x per dag hooi en zijn vitamine brokje. Dan staat hij van 8 tot 5 buiten met dezelfde groeps samenstelling.

Wat zouden jullie doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 19:22 



 
Profiel   

Als pony er geen last van heeft, 24/7 buiten zetten :j doen wat bij je pony past :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 19:25 



 
Profiel   

Met dekens en een schuilstal kom je een heel eind. Qua weer en temperatuur zou ik me er dus niet druk om maken. Zeker als je paard last heeft van stal benen klinkt het als een goed idee. Alleen wel even aankijken of de modder niet te heftig is. Glijpartijen en mok zit je ook niet op te wachten.. Mijn 21 jarige staat ook het hele jaar buiten, wel op een paddock met steen en vrij goed gedraineerd zand dus weinig modder.

Enige wat je wellicht zult merken is dat je paard de eerste tijd wat vermoeider is. In het donker buiten ipv slapen in een 'veilige stal' is even wennen natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 19:28 



 
Profiel   

Ik denk dat je moet kijken naar waar jij achter staat / van overtuigd bent en wat past bij je pony.
Ikzelf ben wel voorstander van zoveel mogelijk buiten; 24/7 buiten is voor mijn pony daarentegen niet het beste (naast dat dat hier in de omgeving ook niet echt een optie is). Hij staat nu het grootste deel van het jaar overdag buiten en ‘s nachts binnen. Dat is voor mij een goede middenweg.

Jij kent jezelf en je pony het beste en kan dus het beste inschatten wat bij jullie past

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 20:05 



 
Profiel   

Als je pony het zelf niet vervelend vindt en ook niet de hele dag alleen maar in de modderprut staat en de mogelijkheid tot schuilen aanwezig is. Dan is er niets mis mee!
Uiteraard moet er dan wel rekening gehouden worden met dekens en voldoende (ruw)voer.
Let ook op je pony zelf. Sommige dieren houden totaal niet van regen en staan na een uur alweer bij het hek te wachten om naar binnen te gaan.
Zulke paarden en pony's doe je echt geen plezier met 24/7 buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 20:18 



 
Profiel   

Zolang hij droge voeten kan hebben en kan schuilen voor regen,wind,zon, lekker buiten laten staan. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 20:22 



 
Profiel   

Gezien andere ontwikkelingen, waar in Nederland is dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 20:22 



 
Profiel   

tamary schreef
Gezien andere ontwikkelingen, waar in Nederland is dit?

In het noorden van limburg

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 21:03 



 
Profiel   

Even een algemeen bericht ik hoop dat ik zo alle opmerkingen beantwoord.

Hij staat nu dus 24/7 buiten ook snachts alleen de staleigenaar vroeg wat ik wilde de rest van de wintermaanden en toen ging ik twijfelen, vandaar het topic.

Pony kan droog staan in de schuilstal. Als het regent staat hij in de schuilstal of hij staat te eten. Helaas bij het hooi punt en vooraan de weide is een modder bende. Als het 3 dagen droog is trekt dit ook weer weg.

Verder merk ik mijn pony dat hij het zelfde gedrag laat zien in de winter dus dat maakt tot nu toe geen verschil.

Hij is nu met rijden wat stijf merk ik. Ik heb de hoop dat doordat hij buiten blijft deze winter ipv 14 uur in een stal opgesloten staan snachts minder stijf word.

Het enige twijfelpunt is nu de modder. Overdag komt de rest van de groep bij hem staan (totaal dan 5 paarden) snachts staan ze met zn 2e, dan gaat de rest naar binnen. Als hij snachts op stal zou staan dan zou hij overdag ook hier in de modder staan.

Het weiland is voor de rest helemaal droog behalve de eerste 5 meter daar is het helemaal stuk gelopen door de paarden die om 5 uur wel aan de draad staan.

Ik controleer goed op mok maar wij hebben de pech dat alles snel modder word helaas.

Jullie hebben mij alweer gerust gesteld, ik heb verschillende dekens voor hem en hij heeft zn schuilstal waar hij wel droog kan staan. Ik zie ook dat hij nog ligt want zn deken is lekker vies. Hij slaapt dus wel gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 21:12 



 
Profiel   

Hier staan ze 24/7 buiten en heb happy paarden. Uiteraard is er een stukje modder maar dag voorkom je niet. Een goeie schuilstal en droge wei is voor veel paarden genoeg.maar wel per paard verschillend

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 21:27 



 
Profiel   

In jouw geval lijkt 24/7 buiten wel een goed plan, maar ik zou me toch zorgen maken over de modder (mok en zo). Mag je ook niet zelf bijv. paddockmatten aankopen voor rond de voederplek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 21:32 



 
Profiel   

heb je eventueel ook de mogelijkheid om je pony wel weer binnen te zetten mocht het toch niet goed gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 21:32 



 
Profiel   

ellepel schreef
heb je eventueel ook de mogelijkheid om je pony wel weer binnen te zetten mocht het toch niet goed gaan?

Hij mag altijd binnen, dan maken ze een stal klaar. Dat is wel al heel fijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 22:15 



 
Profiel   

Behalve de modder zie ik alleen maar voordelen. Als je pony de hele dag kan eten en indien nodig een deken op krijgt zit het met die koude temperaturen ook wel goed.
Ik zou het gewoon proberen en de voetjes/benen goed in de gaten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 22:20 



 
Profiel   

Over de modder zou ik me niet zo druk maken. Mijn ervaring is dat ze daar niet de hele dag in gaan staan als ze nog andere opties hebben. Hij zal na een tijdje leren dat hij niet naar binnen gaat met de rest en stoppen met rondhangen in de modder om 5 uur

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 22:29 



 
Profiel   

Ik denk dat er veel paarden in Nederland zijn die hier alleen maar over kunnen dromen. Juist super dat je pony lekker buiten kan zijn. Zolang hij een schuilstal heeft waar hij droog kan staan, zou ik het lekker zo laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 22:37 



 
Profiel   

Mijn paarden staan beide 24/7 buiten. Eentje van 22 en eentje van 3. Beiden weten ze niet beter dan buiten staan. Beide zijn ze de sneeuwstorm van begin dit jaar ook goed doorgekomen. Uiteindelijk hadden ze een hoop lol en ik denk eigenlijk dat ze het ook wel lekker vonden ze hadden er geen last van.

In de modder staan ze altijd wel wat met name bij voerpunten. Nu gaan die van mij meestal naar een weiland die wat hoger ligt waardoor het water er vaak weer wegstroomt. Het land is ook grotendeels droog. Ik heb nog geen problemen gehad met mok of iets dergelijks.

En je kan altijd een deken op doen natuurlijk. Die van mij staan tot nu toe elke winter zonder deken. Nu hebben die van mij ook een mega dikke vacht en 9 van de 10 keer lijken ze het nog eerder te warm te hebben dan te koud.

Nog een voordeel: Ik heb bijna nooit zieke paarden. Als het al wat is in de winter dan vaak een hardnekkig schimmeltje. Tuurlijk zullen ze wel eens een dagje niet fit zijn , maar ik heb nog nog wat extreems gehad in de winter.

En het allerbelangrijkste ik heb blije paardjes , onbeperkt te eten , in kuddeverband in een vrije vaste kudde zonder dat er constant gewisseld wordt , meer dan genoeg ruimte om te bewegen en lekker in de frisse lucht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 22:37 



 
Profiel   

Lekker snachts op stal en de hele dag buiten ideaal .Genoeg afleiding en toch even droog uitrusten en op een warm bedje slapen.Ik ben een beetje terug gekomen van paarden zo barbaars houden.Een paard wordt van kou ook stijf vind ik.En blubber is ook een risico voor uitglijden en ziektes .Paarden kunnen niet zo goed tegen nattigheid .

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 22:41 



 
Profiel   

office schreef
Lekker snachts op stal en de hele dag buiten ideaal .Genoeg afleiding en toch even droog uitrusten en op een warm bedje slapen.Ik ben een beetje terug gekomen van paarden zo barbaars houden.Een paard wordt van kou ook stijf vind ik.En blubber is ook een risico voor uitglijden en ziektes .Paarden kunnen niet zo goed tegen nattigheid .


Maar paarden hebben geen dag en nachtritme zoals mensen. Een 'warm bedje' is het wel erg vermenselijken..
Overigens is die van mij juist veel minder stijf nu hij 24/7 buiten staat.

Ts, ik zou het proberen. Mocht blijken dat het niet bij je pony past, kan hij dan alsnog naar binnen? Zou het wel een poosje uitproberen, het is misschien ook even wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 22:45 



 
Profiel   

office schreef
Lekker snachts op stal en de hele dag buiten ideaal .Genoeg afleiding en toch even droog uitrusten en op een warm bedje slapen.Ik ben een beetje terug gekomen van paarden zo barbaars houden.Een paard wordt van kou ook stijf vind ik.En blubber is ook een risico voor uitglijden en ziektes .Paarden kunnen niet zo goed tegen nattigheid .


Het is maar net waar ze aan gewend zijn. Als ze overdag alleen maar op een verharde paddock staan of in een blubberbad en dus niet kunnen liggen zullen ze 's nachts inderdaad wel in hun 'warme bedje' gaan liggen. Maar het echte liggen hoeven ze niet veel per dag te doen om uit te rusten en geloof mij dat die pony van mij dat het aller aller liefste doet in zijn zandpaddock in de zon 's middags. 's Nachts eet hij volgens mij juist meer om de kachel aan te houden. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 22:55 



 
Profiel   

Hangt van je pony af, mijne zou ik hier geen plezier mee doen, die vind t echt heerlijk als ze weer snachts op stal mag in de winter maanden maar is dan ook een wat onzeker typje en vind haar eigen plekje heerlijk ♡

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 23:02 



 
Profiel   

Majabeestje schreef
Maar paarden hebben geen dag en nachtritme zoals mensen. Een 'warm bedje' is het wel erg vermenselijken..

Niet helemaal hoor. Zelfs al slapen paarden heel kort, ze moeten wel echt ook kunnen liggen, en een zacht en warm bed is dan wel nodig.
Ik vind dat je minimaal een warme, tochtvrije, droge schuilstal nodig hebt met een zachte bodem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 23:12 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Majabeestje schreef
Maar paarden hebben geen dag en nachtritme zoals mensen. Een 'warm bedje' is het wel erg vermenselijken..

Niet helemaal hoor. Zelfs al slapen paarden heel kort, ze moeten wel echt ook kunnen liggen, en een zacht en warm bed is dan wel nodig.
Ik vind dat je minimaal een warme, tochtvrije, droge schuilstal nodig hebt met een zachte bodem.


Ik denk niet dat ze daar op doelde.
Ja paarden slapen liggend, maar niet gemiddeld 8 uur achter elkaar zoals wij.


Mijn beestjes staan lekker 24/7 buiten, schuilstal is aanwezig maar de één staat daar nooit in en de ander met regelmaat (nu met de koude nachten dan weer helemaal niet) Kudde slaapt vaker overdag liggend of in de vroege ochtend. Op het koude, soms vochtige zand. Gaan ze echt niet dood van.
Wij hebben een gedeelte verharde paddock en de rest is zand. Hebben nog nooit mok gehad, wel een enkele keer rotstraal maar dat is echt alleen met die zeikregen die lange tijd aanhoudt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 23:34 



 
Profiel   

Ze gaan niet dood aan modder. Mijn weiland is swinters ook erg modderig, maar ze hebben een verhard stuk waar ik voer en ze hebben een schuilstal waar ze lekker droog kunnen liggen. Maar toch verkiezen ze vaak gewoon de modder. Even afkloppen maar ik heb in al die jaren nog nooit last gehad van mok, rotstraal etc.

Kun je niet in de schuilstal voeren? Of mag dat ook niet? Wil de eigenaar niet eventueel een stukje verharden waar ze nu gevoerd worden? Op marktplaats kun je vaak wel gratis tegels ophalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 23:38 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Majabeestje schreef
Maar paarden hebben geen dag en nachtritme zoals mensen. Een 'warm bedje' is het wel erg vermenselijken..

Niet helemaal hoor. Zelfs al slapen paarden heel kort, ze moeten wel echt ook kunnen liggen, en een zacht en warm bed is dan wel nodig.
Ik vind dat je minimaal een warme, tochtvrije, droge schuilstal nodig hebt met een zachte bodem.


Zolang de stal goed is met lekker bed redde ze zich vaak wel
Zo staan mijn pony's

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 23:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen