Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Tik op de neus van je paard

 
Profiel   

Ik had zondag nog onze Shetlander die terwijl ik de draad stond te repareren (dus ik was totaal niet met haar bezig) ineens in m'n been beet, toen heb ik uit reflex ook meteen uitgehaald met mijn been, en een hoop gevloek, ik heb dr niet geraakt want ze was sneller weg dan mijn reflex was maar ze wist dus wel dat dat niet de bedoeling was. Ook mijn ruin geef ik inderdaad een tik op de neus als hij mij hapt maar dat doet hij gelukkig eigenlijk bijna nooit meer
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 10:31 



 
Profiel   

Snuffelen, lippen op en neer bewegen. Neus tegen me aan mag, maar zodra ik merk dat ze ergens hun tanden in proberen te zetten. Dan is het antwoord direct nee met een tik of knal waar ik ze op dat moment het snelst kan raken. Kan ik om wat voor reden niet snel reageren, dan straf ik niet meer fysiek aangezien ze de link dan niet meer kunnen leggen. Een partij vloeken op het paard gebeurd nog wel eens uit frustratie.

Of dat mijn eigen paard of die van een ander is, dat maakt me op dat moment niet uit. Bij mijn eigen paard zeg ik ook altijd, worden de tanden gebruikt dan mag je ze ook corrigeren. Ik heb te vaak meegemaakt dat de eigenaar zegt mijn paard bijt niet en vervolgens nemen ze toch een hapje uit mijn arm als ik ergens in de stal gewoon mijn ding doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 10:36 



 
Profiel   

Toen ik mijn paard net had was hij 'happerig'. Vanaf dag 1 niet gepikt, tik op zn neus en stemverheffing. Heel snel had hij het door dat het niet de bedoeling was om te happen in de baas :+ Nu doet hij het in principe nooit meer, soms probeert hij het nog even maar is een stemverheffing voldoende :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 10:37 



 
Profiel   

Ik geef ook meteen een tik bij happen, ongeacht wiens paard het is. Ben zelf stalhulp thuis en loop meer tussen de paarden dan de eigenaars zelf, zou wat zijn als ik me maar steeds moest laten bijten omdat het niet mijn paard is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 10:41 



 
Profiel   

Als mijn paard, of welk paard dan ook, mij bijt, dan krijgt hij een mep terug.
Die gekkigheid ben ik niet van gediend. Idem voor (dreigen met) trappen. Dan krijgen ze een maatje 38 onder de kont.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 10:43 



 
Profiel   

Bijten is tik.
Heel eenvoudig dat accepteert ik niet, niet van mijn eigen paard maar ook niet van een ander zijn paard.

En is hij echt stront vervelend krijgt hij maat 39 onder zijn hol.

En ja hij vind me nog steeds lief. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 10:45 



 
Profiel   

Mkango schreef
Kuggur schreef
"Bijt hem in zijn oor"...
Zijn er serieus mensen die dat doen?

Ik denk ongeveer net zoveel als het aantal mensen dat met een rauw ei in hun broekzak rijdt voor het geval hun paard steigert. :') Maar het klinkt natuurlijk wel heul stoer als je dat zo op Bokt of de manege kunt verkondigen. :+

Het ei in de broekzak. Oh man dat was zo belachelijk, en toch werd dat echt regelmatig gepresenteerd als de oplossing. Als je doorvroeg naar de uitvoerbaarheid kreeg je wel geen antwoord :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 10:46 



 
Profiel   

Hangt heel erg af van de situatie natuurlijk. Ben ik zelf uitdagend aan het spelen met mijn handen rond de mond van het paard dan ga ik niet tikken als het paard met dezelfde intentie terugspeelt.
Ook een speelse, maar niet doorgezette hap, zal ik eerder eerst oplossen met een stemcommando. Maar ik geef ook gerust tikken wanneer ik dat in de bepaalde situatie nodig acht.

Ook anderen mogen mijn paarden correct corrigeren. Ik sta gelukkig wel op een stal waar iedereen grotendeels zijn eigen ding doet en we niet snel dingen met elkaars paarden doen waarbij corrigeren dan nodig zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 11:10 



 
Profiel   

Galoppig schreef
Wie doet dat nog?
Vandaag deed iemand dat bij mijn paard omdat diegene hem bij zijn neus zat te aaien en hij in een speelse bui hapte. Ik heb een ruin, enorm speels en àls hij dit dan ooit bij mij doet haal ik het geen wat super leuk voor hem is op dat moment weg. Mijn hand dus. Omdat ik het niet eerlijk vind om een tik te geven, uitgaande van het paarden gedrag. En ja, gericht bijten is een ander verhaal maar daar gaat het niet om. Enfin, ik ben benieuwd hoe jullie dat doen wanneer je paard hapt en wat jullie zouden denken als een ander jouw paard een tik zou geven!


Ik doe dat nog.. Ik hou niet van die satijnen handschoentjes aanpak.. Ik heb een fantastisch paard, maar als je niet heel consequent bent en duidelijk je grenzen aangeeft, dan neemt hij direct de leiding..

Is hij getraumatiseerd? Heeft hij het zwaar? Is hij angstig? Bang voor me?

Nee hoor, geen van alles.. Dat die gaat door het vuur voor me en ik ben gek op hem.. Maar als hij een tik verdient, krijgt hij hem.. Heel simpel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 11:15 



 
Profiel   

Hier is een hap direct straffen. Er wordt niet gebeten. En of dat een tik is of flink hard achteruit zetten wisselt per situatie. Het is het jongste paard dat dit voornamelijk doet, en die wordt door zijn maatje (ons andere grote paard) ook flink duidelijk weggejaagd als hij besluit zo'n grap uit te halen.

Dat gezegd hebbende, meestal zie ik het aan zijn ogen en is een stemverheffing of kuchen of een vingerknip al voldoende om zich te bedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 11:17 



 
Profiel   

Er zit ook een verschil tussen een tik uit delen en een tik uitdelen. Het gaat ook om intentie en hoe je je energie richt op het paard. Die van mij wil ook wel eens speels z’n tanden in mijn rug zetten als ik hoeven krab. Ik zwaai dan uit met mijn arm zonder emotie of intentie om hem te raken. Is meneer niet snel genoeg, dan is de tik raak. Is meneer snel genoeg om de zwaai te ontwijken, dan heeft ie het ook begrepen en ga ik niet nog eens een tik uitdelen die wel raak is. Zolang je eigen energie neutraal blijft, begrijpt het paard wat je bedoelt.

Opdringerigheid met de neus naar mijn handen, beantwoord ik met wrijven over de neus. Niet gemeen of corrigerend, maar ingaand op de uitnodiging. Warwick Schiller heeft daar een interessante filmpjes over:

https://youtu.be/moha3Zb1aRE

https://youtu.be/uqGJ-BwsBkY

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 11:20 



 
Profiel   

Ik had het vorig jaar of begin dit jaar.
Mn shetlander liep niet genoeg door naar mijn zin. Heb hem toen aangetikt met mn voet zodat hij wat sneller ging.

Liep er een vrouw achter me te schelden en te dreigen dat ze de dierenpolitie ging bellen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 11:20 



 
Profiel   

Ik ga ook mee met de rest. Ik kijk ook naar wat het paard doet. Als een paard bewust en lelijk hapt, krijg ie echt wel direct uit reflex een tik op zijn neus, met of zonder stemverheffing. Als een paard een hap geeft en daar zelf al van schrikt volgt enkel een stemverheffing. Als een paard naar me schopt, krijgen ze een schop terug. Echt al binnen een fractie van een seconde na de actie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 11:23 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Hier had ie ook een tik gekregen uit reflex. Ik heb inmiddels al 26 jaar paarden (ja zo ongeveer mijn hele leven al.) en ze krijgen hier een schop onder de edele billen wanneer ze zich flink misdragen en een tik (of een fikse mep afhankelijk van wat ze doen) op de neus wanneer ze happen of echt gericht bijten. Ik heb gedurende mijn leven veel paarden onder mijn hoede gehad en nog nooit eentje die kopschuw geworden is of banger vertrokken is dan hij gekomen is. Integendeel zelfs.

Timing en kordaat zijn alles. Gedrag mag nooit of altijd. Niet soms, als de zon hoog genoeg staat en je humeur goed genoeg is.

Exact dit is mijn ervaring ook.
Actie, reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 11:24 



 
Profiel   

Ligt aan de situatie, bij de meeste paarden waar ik vaak mee werk is een stemheffing al genoeg, maar vaak dreigen ze alleen met bijten en hoef ik niet bang te zijn voor een tandafdruk. Maar als ze uit agressie/dominantie proberen te bijten dan kunnen ze wel een tik verwachten.

En met een tik bedoel ik geen lel geven, maar met twee vingers op de neus een tik geven.
Edit: als ze proberen te trappen dan geef ik ze wel op hun lazerus, maar dat is ook levensgevaarlijk. Gelukkig nog nooit meegemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 11:24 



 
Profiel   

Zodra een paard over mijn grenzen heen gaat, krijgt hij dit te weten met een tik of een duidelijke reactie dat dit de laatste keer was. Als je ziet hoe paarden onder elkaar de grenzen aangeven, kan je zien dat zij hier ook goed duidelijk in zijn. Voor mij een teken dat wij dit als mens ook wel mogen zijn, tot een bepaalde hoogte natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:02 



 
Profiel   

Galoppig schreef
Wie doet dat nog?
Vandaag deed iemand dat bij mijn paard omdat diegene hem bij zijn neus zat te aaien en hij in een speelse bui hapte. Ik heb een ruin, enorm speels en àls hij dit dan ooit bij mij doet haal ik het geen wat super leuk voor hem is op dat moment weg. Mijn hand dus. Omdat ik het niet eerlijk vind om een tik te geven, uitgaande van het paarden gedrag. En ja, gericht bijten is een ander verhaal maar daar gaat het niet om. Enfin, ik ben benieuwd hoe jullie dat doen wanneer je paard hapt en wat jullie zouden denken als een ander jouw paard een tik zou geven!


Jouw paard is niet speels, hij is onopgevoed.
Het is jouw verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat je paard geen gevaarlijk gedrag vertoont.
Als je je hand weghaalt op het moment dat hij bijt begrijpt hij niet dat dat ongewenst gedrag is. Het is dat paard om het even waar hij in bijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:12 



 
Profiel   

Mkango schreef
0011223344 schreef
Bokt gedrag-politie incoming in 1...2...3...

Slaan is ouderwets en "slaat" natuurlijk nergens op. Kan best dat diegene het uit een schrikreactie deed. Maar slaan is raar, niet efficiënt en dat je een paard van een ander slaat maakt het nog drie keer zo vreemd.

Neem een shot bij een van de volgende opmerkingen:

1. Nee, ik sla nooit.
2. Ja, maar alleen een klein tikje, ik zou nooit echt slaan.
3. Het was een schrikreactie.
4. In de natuur slaan ze elkaar nog veel harder.
5. Dat mensen hun paard tegenwoordig nog slaan... :n
6. Zo wordt je paard kopschuw!
7. Iedereen die mijn paard slaat, krijgt met mij te maken. Ook al ben ik in het echte leven eigenlijk heel timide en zou ik het gelaten aanzien. :+
8. Bijt hem in zijn oor.


Challenge accepted. Dat worden 8 shotjes in 1 post!

Nee, ik sla nooit. Sommige mensen zeggen "ja, maar alleen een klein tikje, ik zou nooit echt slaan", of " het was een schrikreactie". Ik snap niet dat mensen hun paard tegenwoordig nog slaan... :n Echt waar, iedereen die mijn paard slaat, krijgt met mij te maken. Ook al ben ik in het echte leven eigenlijk heel timide en zou ik het gelaten aanzien. :+ Maar op deze manier, zo word je paard kopschuw! Beter bijt je hem in zijn oor want in de natuur slaan ze elkaar nog veel harder.



Oke alle gekheid op een stokje. Het ligt voor mij puur aan het paard, het ene paard heeft een grotere reactie nodig dan een ander paard. Maar bijten of trappen ga ik niet ongestraft voorbij laten gaan.
Net als MelanieB ook zegt actie, reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:15 



 
Profiel   

Inderdaad: actie = reactie.
Interessant trouwens dat een aantal het hier heeft over stemverheffing als waarschuwing.
Want volgens mij vinden veel paarden stemverheffing minstens net zo erg als een tik...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen