Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kleuren

 
Profiel   

Hi,
ik ben nieuw hier en zou graag wat meer over paarden leren.
Is het zo dat je paarden op kleur kan fokken ( bv. Een bruine merrie met een lichtbruine hengst = bruin- lichtbruin veulentje ) ?
En hoe zit het precies met vlekken, zijn deze ook erfelijk ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 19:19 



 
Profiel   

Ja je kan paarden zeker op kleur fokken.
Vlekken(bont) is ook erfelijk, er zijn dan wel verschillende bont patronen, wat verschillende genen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 19:25 



 
Profiel   

https://www.animalgenetics.us/equine/ccalculator1.asp
Hier kan je kleurkansen berekenen, wel in het engels dus als je niet bekend bent met de engelse namen moet je misschien even googlen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 19:49 



 
Profiel   

Phoe is een ingewikkelde vraag stiekem.
Deze site legt het bijvoorbeeld uit.
https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... lucht.html
twee vos paarden zullen alleen maar een vos veulen kunnen maken, maar twee zwarte wel een vos en twee bruine zouden zwart of vos kunnen krijgen afhankelijk van hun voorouders bijvoorbeeld.

Heel interessante materie :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 19:50 



 
Profiel   

DotjeXGeorge schreef
Hi,
ik ben nieuw hier en zou graag wat meer over paarden leren.
Is het zo dat je paarden op kleur kan fokken ( bv. Een bruine merrie met een lichtbruine hengst = bruin- lichtbruin veulentje ) ?
En hoe zit het precies met vlekken, zijn deze ook erfelijk ?


Jazeker, daarom bestaat ook dit forum Kleurengenetica. Superinteressant, gewoon lekker gaan lezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 15:08 



 
Profiel   

Azmay schreef
twee vos paarden zullen alleen maar een vos veulen kunnen maken,


Maar als het om een (stamboek)shet gaat kan uit 2 vossen een mushroom komen :j .

Normaal gesproken is vos x vos wel altijd gewoon vos.
Waar zwart x zwart weer niet automatisch zwart word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 11:15 



 
Profiel   

Dennis schreef
Azmay schreef
twee vos paarden zullen alleen maar een vos veulen kunnen maken,


Maar als het om een (stamboek)shet gaat kan uit 2 vossen een mushroom komen :j .



Bij de shet ook al?
Zal iets Brits zijn zeker.
Er is een bruine welsh cob uit vos x vos :j }> :+

www.allbreedpedigree.com/thorneyside+the+terminator

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:09 



 
Profiel   

Mushroom test wel als vos (ee) en komt (voor zo ver ik weet) alleen bij shetten voor. Komt vooral bij kleintjes voor.

Bij een bruine uit 2 vossen denk ik eerder aan een foutje (1 vd ouders met verkeerde kleur op papier, of de vader is de vader niet ofzo).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:18 



 
Profiel   

Bruin uit twee vossen kan niet. Een van de ouders zal zilverappelbruin zijn en er als zweetvos uitzien en als zodanig abusievelijk zijn geregistreerd, of de vader is niet de vader.

Net zoals bruin uit twee zwarten niet kan, dan moet 1 van de twee ouders (of beide) dusdanig sooty bruin zijn dat het echt niet meer te zien is dat-ie genetisch bruin is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:20 



 
Profiel   

Dennis schreef
Mushroom test wel als vos (ee) en komt (voor zo ver ik weet) alleen bij shetten voor. Komt vooral bij kleintjes voor.

Bij een bruine uit 2 vossen denk ik eerder aan een foutje (1 vd ouders met verkeerde kleur op papier, of de vader is de vader niet ofzo).

Die 2 jarige mini die drachtig was en topic had hier was ook mushroom, maar genetisch zwart. Volgens mij toont mushroom dus als vos, maar gentest zegt wat anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:28 



 
Profiel   

Zweetvos is ook zo'n recessief gen. Dus uit 2 vossen kan ook nog een blonde komen. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:32 



 
Profiel   

Uiteraard kan vos x vos geen bruin geven.
De vader is (waarschijnlijk) een andere hengst, maar de Welsh Pony & Cob Society blijft bij hoog en bij laag volhouden dat de afstamming correct is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 18:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen