Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 233 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236 ... 274  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Eilandje, ik heb niet meer gereageerd zie ik, na het zien van de foto's.
Jeetje wat schrikken zeg als je die ziet. Dit heb ik nog nooit gezien :wow: .

Hoop echt dat dit de oplossing is. Ze is zover opgeknapt als ik alles zo lees. Dan zou het toch super fijn zijn als je op deze manier je paard weer goed genoeg krijgt voor een fijn en pijnvrij leven.

Blijven posten hoor, vind het mega interessant :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 14:54 



 
Profiel   

Dit is voor alle duidelijkheid geen behandeling voor hoefbevangenheid hé, maar voor de losse wanden die het gevolg zijn van de hoefbevangenheid (net zoals de abcessen een gevolg waren van de hoefbevangenheid).
Hoefsmid zei dat hij volgende keer sowieso nog wat ging moeten bijsnijden (kwestie dat ik mentaal al voorbereid ben denk ik, want dat was ik nu niet) en dat Formahoof dan een goede oplossing zou kunnen zijn om haar voeten mee in te pakken. Dat is wel heel duur maar goed, zou ook maar voor tijdelijk zijn dus wat moet dat moet. En ik heb al lang geleerd dat de situatie over enkele weken zodanig anders kan zijn zodat wat nu een goede oplossing lijkt voor de toekomst, dat tegen dan helemaal niet meer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 16:32 



 
Profiel   

Eilandje schreef
Hollyleaves, in jouw geval klinkt inslapen echt als de enige juiste optie. Wat heeft je paard veel meegemaakt.
Bij mij is de situatie wel anders in die zin dat het de laatste tijd echt wel veel beter gaat met mijn paard, ondanks alle hoefissues. Ze is levendig, niet meer zo mager (nog wel iets te mager), stapt goed (blootvoets zelfs over kiezels alsof het niks was), enz. We zitten al een tijdje in een stijgende lijn. Een wereld van verschil met hoe ze in de zomer was, toen ging het ook altijd opnieuw bergaf als het even beter leek te gaan. Dus wat mij betreft is er momenteel geen andere optie dan doorgaan.
Maar uiteraard kan ik niet voorspellen wat de toekomst brengt en kan het goed zijn dat ik hier achteraf moet op terugkijken en moet concluderen dat ik het beter anders had gedaan.


Ik denk dat je idd altijd moet afgaan op het klinische, hoe is je paard eronder en wat laat ie zien. Heel mooi om te horen dat jouw paard er nog zo goed bij staat. Hopelijk slaat alles aan en kan je hier straks juist op terugkijken als een goede keuze. Ik denk dat je als eigenaar die een band heeft met het dier juist heel goed zelf weet wanneer het wel of niet klaar is. Heel interessant om de foto's te zien zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 14:35 



 
Profiel   

Vraagje. Pony is ruim 3 maanden geleden hoefbevangen geraakt (foto's zagen er goed uit). Inmiddels ook diagnose Cushing/PPID. DA heeft 2 weken terug groen licht gegeven voor opbouwen op zachte bodem. Te beginnen met 10 minuten stappen. Zit inmiddels op 20 minuten. Rechte stukken, ruime bochten. Loopt prima. Een paar keer geprobeerd of ze aan wil draven en dat doet ze meteen. Hoe hebben jullie opgebouwd? Waar moet ik rekening mee houden? Ik overleg binnenkort ook wel weer met DA, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ze krijgt over anderhalve week hoefschoenen aangemeten. Hoop dat ik dan ook buiten de bak wat met haar kan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 14:09 



 
Profiel   

JosjeDZ schreef
Vraagje. Pony is ruim 3 maanden geleden hoefbevangen geraakt (foto's zagen er goed uit). Inmiddels ook diagnose Cushing/PPID. DA heeft 2 weken terug groen licht gegeven voor opbouwen op zachte bodem. Te beginnen met 10 minuten stappen. Zit inmiddels op 20 minuten. Rechte stukken, ruime bochten. Loopt prima. Een paar keer geprobeerd of ze aan wil draven en dat doet ze meteen. Hoe hebben jullie opgebouwd? Waar moet ik rekening mee houden? Ik overleg binnenkort ook wel weer met DA, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ze krijgt over anderhalve week hoefschoenen aangemeten. Hoop dat ik dan ook buiten de bak wat met haar kan doen.




Wij zijn pas na 1 jaar begonnen met opbouwen/ af en toe een ritje.voor die tijd stond ze 3 maanden op een ininini paddock. Tot dat goed ging mocht ze af en toe overdag in de grotere paddock.
Toen dat goed ging mocht ze weer dag en nacht op de grote paddock waar ze ook kan ouwehoeren. En afgelopen zomer mocht ze in de namiddag een uurtje op t weiland

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 14:17 



 
Profiel   

Ik deed iedere week zonder terugval er 5 minuten bij. De eerste maand heb ik op het gras gelopen, daarna ben ik buiten gaan wandelen (wel routes uitgezocht dat ze 85 procent in een zachte berm kon lopen). Ze had toen breakover beslag

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 14:22 



 
Profiel   

Die van mij was na 6 weken rust weer goed qua lopen en liep na 3 maanden al weer onder het zadel.

Wel rustig aan en veel recht uit, maar die is geen stap kreupel geweest in het opbouwen.

Verschilt denk ik enorm per dier, wat waren ze gewend, hoe erg was het, hoe snel waren ze na de diagnose pijnvrij enz.
Kijk naar en ken je paard is het enigste wat ik er van kan zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 14:31 



 
Profiel   

@ Eilandje Heb met mijn B pony hetzelfde voor. Losse hoefwand na bevangenheid en Cushing bovenop. In maart van dit jaar stonden we na gipstoestanden bij drie voeten voor 'opgeven' en laten inslapen. Er bleef achteraan zelfs bijna geen hoef meer over. Gelukkig ging ik niet blindelings verder op wat de dierenkliniek deed en zei.
Ik heb hoefschoenen aangeschaft voor achteraan (gedeeltelijk open) om de hoef te ondersteunen en samen te houden. Samen met de smid en speciale producten aan de slag en nu een jaar en een half na de start van alle miserie, is mijn dochter weer aan de slag met haar pony. Volledig opgelost raakt het niet met die schimmel in de hoeven maar we blijven behandelen en opvolgen. Om de vijf weken wordt hier alles gecheckt door de smid.

Hou vooral zelf goed in het oog of er scheurtjes bij komen en of de hoefwand nog voldoende steun biedt wanneer er veel weg gekapt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 21:16 



 
Profiel   

Ik moet zeggen: de mijne had ik sowieso bij haar eerste 2 bevangenheden zeer snel terug opgepakt, ik denk na paar weekjes al, om kilootjes te verliezen, maar ik werk haar sowieso niet veel, dus zal toch eerder eens in de 2 weken wat werken geweest zijn.

Ik moet zeggen dat de mijne het erg goed doet in de paddock met de Haybutlers (ruwvoerautomaten). Deze week liet ik haar een kwartiertje op een kale wei, en ze heeft overal lopen snuffelen, heeft gerold, gecrosst, gebokt en... is daarna in een ponystalletje gaan staan zonder ook maar een hapje te grazen! Gek paard!

En vandaag mijn lesgeefster ingehuurd om haar te rijden, en ze was vol lof erover. Vlot, voorwaarts, oortjes vooruit, werkwillig, soepel. Aanspringen in galop ging de vorige keer moeizaam, dit keer deed ze het super goed. En ondanks dat ze zeker alweer een 6tal weken niet gewerkt had, heeft ze een super goede basisconditie. Trots op mijn meissie! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 16:35 



 
Profiel   

Goedemorgen,

Hebben jullie chronisch bevangen paardjes ook meer last met hun voetjes met deze kou?

Vindt het echt niet leuk voor mijn pony...

Hebben jullie tips hiervoor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:44 



 
Profiel   

Hier gelukkig geen extra last...
Uiteraard als de bodem straks ongelijk bevroren is, dat ze iets moeilijker gaat lopen.
Maar eigenlijk gaat ze nog altijd top

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:02 



 
Profiel   

BarbaraNova schreef
Goedemorgen,

Hebben jullie chronisch bevangen paardjes ook meer last met hun voetjes met deze kou?

Vindt het echt niet leuk voor mijn pony...

Hebben jullie tips hiervoor?


Ik heb als advies van mijn smid gekregen om 24/7 hoefschoenen aan te doen in die periode. De lamellen kunnen door de kou ook weer de winter bevangenheid op laten laaien, evenals de kneuzingen van een harde ondergrond. Het was nogal een zoektocht naar de juiste schoenen maar ik ben uiteindelijk in Amerika aangekomen op de SoftRides. Heb ze aangeschaft en de speciale laminites zooltjes erbij besteld. Ik moet eerlijk zeggen, ik wou dat ik dit eerder wist. Wát een verschil. Pony is er super blij mee, hing er weer wat tegenaan de afgelopen dagen door de kou maar dat veranderde direct. Ze was wat somber maar binnen enkele minuten na het aandoen van die schoenen draafde ze er weer op los. En ik ben er voor het eerst gerust op met dit weer en de kou die nog komen kan gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:33 



 
Profiel   

Tot nu toe niets geen extra last, Nicky is goed op gewicht ze kunnen droog staan/liggen helaas is de bewegingsruimte wel beperkt.
Ik hoop doordat ik 2 x pw een wandeling maakt dat ik haar goed kan houden. Zo niet dan kunnen we moeten gaan voor een andere aanpak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 10:22 



 
Profiel   

Hollyleaves schreef
BarbaraNova schreef
Goedemorgen,

Hebben jullie chronisch bevangen paardjes ook meer last met hun voetjes met deze kou?

Vindt het echt niet leuk voor mijn pony...

Hebben jullie tips hiervoor?


Ik heb als advies van mijn smid gekregen om 24/7 hoefschoenen aan te doen in die periode. De lamellen kunnen door de kou ook weer de winter bevangenheid op laten laaien, evenals de kneuzingen van een harde ondergrond. Het was nogal een zoektocht naar de juiste schoenen maar ik ben uiteindelijk in Amerika aangekomen op de SoftRides. Heb ze aangeschaft en de speciale laminites zooltjes erbij besteld. Ik moet eerlijk zeggen, ik wou dat ik dit eerder wist. Wát een verschil. Pony is er super blij mee, hing er weer wat tegenaan de afgelopen dagen door de kou maar dat veranderde direct. Ze was wat somber maar binnen enkele minuten na het aandoen van die schoenen draafde ze er weer op los. En ik ben er voor het eerst gerust op met dit weer en de kou die nog komen kan gaan.


Ik heb hoefschoenen maar ze staan in een nu erg natte paddock overdag dus weet niet of het dan zin heeft, snachts staan ze op stal. Merk gewoon dat door de kou hij weer veel pijnlijker is. Zou het ook werken in nat zand dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 12:05 



 
Profiel   

Die van mij staat op een zandpaddock wat helaas nu ook nat is. Daarnaast heeft ze een track van zwart zand/natuurlijke ondergrond van een boomwal. Dat is nu ook niet droog. De schoentjes zakken dan ook zeker wel wat weg. Desondanks, heel blij mee. Check wel of je bestaande Hoefschoenen zomaar 24/7 kunnen aanblijven. Ik kwam er in mijn zoektocht achter dat veel types dan ook meer kwaad dan goed kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 12:42 



 
Profiel   

hij kan ze snachts op stal gewoon uit natuurlijk, dus zal morgen eens proberen overdag

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:59 



 
Profiel   

Nou de hoefschoenen aan is een wereld van verschil zeg, heb nu ook de D-Ty besteld van de paardendrogist want de kruiden die daar in zitten werken op doorbloeding / verwarmend effect. Kijken of dat werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 08:17 



 
Profiel   

Wat super fijn dat het voor jouw pony ook zo goed werkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:16 



 
Profiel   

BarbaraNova schreef
Nou de hoefschoenen aan is een wereld van verschil zeg, heb nu ook de D-Ty besteld van de paardendrogist want de kruiden die daar in zitten werken op doorbloeding / verwarmend effect. Kijken of dat werkt.


Mooi :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:53 



 
Profiel   

Even geleden dat ik hier weer wat geschreven had. Mijn paard is na de jaarwisseling bijna 2 jaar terug bevangen geraakt van de langdurige stress van het vuurwerk. Ze is lang bevangen geweest. Nu was de hoefsmid er weer en hij zei dat de witte lijn nu helemaal was hersteld en dat er niet meer was te zien dat ze bevangen was. Dus houd hoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 21:17 



 
Profiel   

Dat is heel fijn!

Ik hou ook hoop hoor, het is heel de zomer goed gegaan, soms een dipje door net even teveel gras of zo maar niets schokkends. Maar nu met de kou, echt weer zo sneu...bizar gewoon...Snap het gewoon niet, enige wat ik dan denk is dat de bloedvaatjes in zijn hoeven door de kou strakker / nauwer zijn...verder is er niets verandert in voer of wat dan ook en weer in deze periode dat hij juist weer slechter wordt

Dus ik ga nu zijn hoefjes ook maar wisselbaden geven met warmer water, niet te natuurlijk maar dat de doorbloeding verbeterd...je moet toch maar wat proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 09:58 



 
Profiel   

Oh wat balen Barbara! Wellicht idd in combinatie met de kou..

Hier ook wat dilemma's.. Chica loopt nu in een grote paddock, maar die is vol modder en ze wordt er echt ongelukkig van. En straks met vorst zie ik dit helemaal niet zitten, dan wordt ze alleen maar gevoeliger denk ik.. Ze blijft ook in een hoekje staan, wil ook niet door de modder heen. En zo staat ze de hele dag, nou ja ze gaat meestal van 12.00 tot 17.00 naar buiten. In de ochtend krijgt ze eerst nog hooi op stal, omdat ze er buiten echt een zooi van maakt.
Nu hebben we bedacht om haar misschien op de wei te zetten. Deze is haast helemaal kaal, ook kapot gelopen maar gewoon veel droger. Over het algemeen staat ze daar ook grotendeels in een hoekje, maar wel bij de rest en dat ze echt gras eet is dan misschien een uurtje. Ze gaat meestal pas rond 12u naar buiten. Wat denken jullie? Tot aan de knieën in de modder vind ik ook gewoon geen oplossing nu..
Het gaat eigenlijk ook al vanaf de zomer weer helemaal goed, maar vind dit wel spannend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:17 



 
Profiel   

Krijgt ze wel hooi buiten dan Naath? Kan je niet in dat hoekje een hooinet ophangen?

En iets van een plek maken met tapijt of zo in de paddock en daar op voeren?

Ik zou ze niet op het gras zetten, helemaal nu met die vorst nachten niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:24 



 
Profiel   

Ik geef in dat hoekje wel hooi, maar alles wat op de grond valt eet ze niet meer op. Dat wordt nu dus een dikke bende. Gisteren wilde ze ook niet komen, omdat ze niet wist waar ze langs moest lopen zo erg was het met de modder. Ja, ik heb een prinsesje die niet van de grond eet en niet tot haar knieën in de modder wil... :+
Ik ben het met je eens hoor met de nachtvorst, maar vandaar dat ik aangeef dat ze pas rond de middag naar buiten gaat. Er staat eigenlijk ook amper gras en het is max een uurtje wat ze met haar kop naar beneden staat omdat er dus niks staat. Plus dat ze dan gewoon bij de rest staat op deze manier.. Zou dat zoveel kwaad kunnen? Ik zie haar nu toch wel wegkwijnen op de paddock en dat idee heb ik nog niet eerder gehad sinds ze hb is geweest.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:40 



 
Profiel   

Lastig, ik mocht destijds opbouwen met 5 min per keer tot max een half uur. Qua fructaan durf ik het inmiddels ook niet meer aan.

Wellicht op marktplaats zoeken naar rubber matten of een oud vloerkleed(en)?
Mocht ze last hebben van de voeten, dan is koude modder idd niet erg bevorderlijk.

Verder kijken of je aan fruitkisten kan komen om te vullen met hooi? Aanhangernet erover, ben jw relatief goedkoop uit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 15:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 233 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236 ... 274  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen