Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 103 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sarcoïden: Zalf of Wegsnijden

 
Profiel   

Goedemiddag iedereen.

Ik hoop dat ik hier terecht kan met mijn vraag. Het gaat niet over paarden maar Sarcoïden bij een van onze twee ezels. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik krijg 1335 hits..
Een jaar geleden opgemerkt bij onze gecastreerde hengst van 14jaar. Een sarcoïde op de borst dat eerst een plekje was en kort daarna een bobbel erop, de dikte van een duim. Op het rechter voorbeen een vlakke, ruwe plek net boven de hoef.
Er is een biopsie van genomen en het zijn effectief sarcoïden. In eerste instantie zei de DA om ze te laten zitten als niet meer groeien, want die op de borst stoort niet en die op het been is lastig weg te halen omdat er niet veel huid is om die plek dicht te maken.
Begrijp ik, maar nu vind ik dat die 2 Sarcoïden de laatste tijd al eens durven bloeden. Niet veel natuurlijk eerder vochtig van bloed zoals een schaafwonde. Achter in de weide staan bomen en hier en daar ligt kreupelhout waar ze graag aan knabbelen en ik vermoed dat hij zich daar soms stoot. Ze zijn niet meer gegroeid sinds een goed jaar. Als ze bloeden smeer ik geregeld verzorgende zalf (Dermazyme) maar ik twijfel of ik het toch niet beter laat behandelen. Wegsnijden vind ik een risico omdat zelfs de DA zegt dat de kans groot is dat ze terug komen als er niet genoeg weefsel is weg genomen. Dat is op het been onderaan al helemaal niet evident.
Nu lees ik op verschillende sites, ook hier, dat er bepaalde zalven zijn die het immuunsysteem van het paard of ezel helpen die Sarcoïden aan te pakken en af te stoten, in een notendop.

Nu komt het, iemand echt goede ervaringen met een zalf en zo ja, de welke dan? Ook niet onbelangrijk, zal de zalf branden/pikken voor het dier want ik zou niet willen dat ie bang krijgt van mij. Nu is het een grote "knuffelaar".

Alle tips en informatie welkom.

Alvast bedankt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 16:45 



 
Profiel   

De kliniek equitom raadde een biopt nemen af want zodra je er in gaat snijden gaan ze 'aan de slag', met eventueel groeien of nu dus het probleem wat jij hebt. Ik vind persoonlijk de verhalen over het zalven vrij heftig en snijden is geen garantie dat het volledig weg blijft. Ik zou me goed laten informeren bij verschillende klinieken alvorens je een keus maakt :)
Ik heb uiteindelijk met elektrochemotherapie (zie mijn topic) een sarcoïd op het ooglid laten verwijderen, dat is tot op heden (5jaar later) nog steeds weg.

Succes met het maken van je keus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 17:14 



 
Profiel   

Ik lees even mee.. mijn bijrijdpaard heeft ook sarcoïden. Eentje, op haar ribben, is weggesneden geweest en daar is een grote, lelijke en onrustige sarcoïde voor teruggekomen. Ze heeft behandeling gehad voor eentje op haar kaak met een zalf waarbij ze ook pijnstillers kreeg om dit te kunnen gebruiken. Deze sarcoïde is niet weggegaan, wel rustiger maar ook groter geworden. Wij zijn nu wat huiverig voor verdere behandeling.. nare van sarcoïden is dat behandeling de narigheid ook kan versnellen :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 17:17 



 
Profiel   

xDenies schreef
De kliniek equitom raadde een biopt nemen af want zodra je er in gaat snijden gaan ze 'aan de slag', met eventueel groeien of nu dus het probleem wat jij hebt. Ik vind persoonlijk de verhalen over het zalven vrij heftig en snijden is geen garantie dat het volledig weg blijft. Ik zou me goed laten informeren bij verschillende klinieken alvorens je een keus maakt :)
Ik heb uiteindelijk met elektrochemotherapie (zie mijn topic) een sarcoïd op het ooglid laten verwijderen, dat is tot op heden (5jaar later) nog steeds weg.

Succes met het maken van je keus!


Heb je een linkje naar het topic?
Mijn paard heeft ook een sarcoid bij het oog, ook bloed deze regelmatig

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 17:20 



 
Profiel   

femkepien schreef
Heb je een linkje naar het topic?
Mijn paard heeft ook een sarcoid bij het oog, ook bloed deze regelmatig


Natuurlijk!
[MD] [Volg] Het gevecht tegen een Sarcoïd

Ik ben erg goed geholpen door EquiTom en já, het was zwaar en pittig. Maar het is me zóveel waard geweest. Mijn merrie heeft ook nergens op dat gebied meer last. Er zijn ook geen andere sarcoïds ontstaan of complicaties.
Vragen mag je altijd via PB stellen of eventueel nog in het topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 17:25 



 
Profiel   

Een kennis van mij heeft geweldige ervaringen met de zalf uit deze fb groep: https://www.facebook.com/sarcoidcure

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 17:27 



 
Profiel   

Ik heb een zalf van de dierenarts gebruikt bij een merrie, werkte prima en niet meer teruggekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 18:02 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties.

@StalDiefdijk, heb je een merknaam van de zalf? Was het pijnlijk voor de merrie?

@xDenies, bij Equitom ben ik ook geweest, die zitten namelijk in mijn straat ;)
Ik moet je volledig draadje nog lezen, ga ik straks doen.

Dat zijn super vriendelijke en uiterst professionele mensen daar bij Equitom. Volg je ze op Instagram? Niet normaal wat zij allemaal doen om paarden, maar niet uitsluitend, te redden. Petje af hoor.
De elektrochemotherapie behandeling is mij ook voorgesteld maar omdat er verschillende volledige narcoses zijn aan verbonden heeft die oplossing mij wat tegen gehouden. Ook al omdat het niet echt urgent was en ook niet op een bepaald gevoelige plek zoals aan de ogen.
Bovendien, al is het maar op een kleine kilometer van hier, wandelen doet hij niet want we hebben het nooit geleerd omdat het ook nooit de bedoeling was. Het enige wat ze hier moeten doen is leven en genieten.. Een trailer heb ik niet maar ik heb er ooit eentje gehuurd.. daar wil hij absoluut niet in. Huisbezoeken doet Equitom niet en dat is best wel jammer eigenlijk.
Ok, als het moet dan moet het en zal het wel lukken om tot daar te gaan maar ik ga mij nu eerst wat inlezen in de zalfjes.

@Rije, ik zit niet op Facebook maar met het beetje wat ik kan lezen als ik erop klik zoek ik wel verder naar commentaren, bedankt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 18:04 



 
Profiel   

Mijn PRE had 2 sarcoïden. Eéntje in de lies en ééntje achter zijn voorbeen.
Ik heb 8 maanden 2x per dag Virex zalf van Hilton Herbs gesmeerd. Ze gingen eerst wat open om daarna volledig te verdwijnen en nooit meer terug te komen.
Is nu zo'n 7 jaar geleden.
Die zalf prikt niet en doet absoluut geen pijn.
Je moet wel volhardend zijn in het smeren :Y)

Ik vermoed dat ze ook wel geschikt is voor ezeltjes, maar dat kan je altijd navragen. Ze zijn heel behulpzaam bij Hilton Herbs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 18:10 



 
Profiel   

Ik heb toen een biopt laten nemen en daarna iets gekregen om te smeren, en daarna is het weg gegaan.
Je ziet nog wel waar het zat, maar de bobbel is er af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 18:14 



 
Profiel   

Toemke schreef
@xDenies, bij Equitom ben ik ook geweest, die zitten namelijk in mijn straat ;)
Ik moet je volledig draadje nog lezen, ga ik straks doen.


Het voordeel van de elektrochemotherapie is dat het de volledige sarcoïd pakt en niet oppervlakkig, waardoor het terug komen dus kleiner wordt. In mijn geval dus helemaal niet.
Veel succes met het maken van de keus in ieder geval, lijkt me met ezels toch een lastige zaak!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 18:26 



 
Profiel   

Jammer dat het zo lastig is om naar de kliniek te gaan, maar ik heb van anderen goede ervaringen gezien bij het wegmaken van Sarcoïden met BCG injecties.

Hier is een studie van Gent te lezen met allerlei vormen van Sarcoïden en soorten van behandelingen, misschien kan je daar nog info uit halen? https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf .

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 21:47 



 
Profiel   

Vandaag komt de DA met een zalf. Het zou niet branden en ervoor zorgen dat het immuun systeem van het dier zelf de sarcoïde afstoot. Weet er nog niet veel van, alleen dat het in zakjes komt. Per zakje 1 behandeling om te beginnen 6dagen. We zullen zien... Ik kom erop terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 09:06 



 
Profiel   

Ok, het is Aldara Creme of zalf.
We hebben net een beetje haar rondom de 2 sarcoïden weggeschoren, mooi zuiver gemaakt en dan de zalf gesmeerd. Het zit in minieme hoeveelheden in kleine zakjes, per sarcoïde een zakje. Hij liet zich goed doen. Ondanks dat ze alletwee weer een beetje bloedden door het goed te wassen pikt het blijkbaar inderdaad niet.
Moet om de 3 dagen, ik ben benieuwd. Ik zie in een ander draadje dat het hier nog wordt of werd toegepast.
Was ongerust omdat het in feite zalf is die voor menselijk gebruik wordt gebruikt maar ik zie her en der dat ze nog voorgeschreven wordt.
In de bijsluiter lees ik dat na een uur of 10 de zalf er terug afgewassen wordt maar daar heeft de DA niets van gezegd. Ik wacht nog op een telefoontje ter bevestiging..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 15:56 



 
Profiel   

Interessant !
Dat is een soort chemo zalf ? Met handschoenen aan te brengen dan vermoed ik.
Succes met smeren en hopelijk een goed resultaat zodat ezeltje er voorgoed vanaf is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 18:09 



 
Profiel   

[MD] Behandeling sarcoïden , hier wordt die zalf ook gebruikt. Eentje reageert inderdaad met dat het niet te lang mag blijven zitten, misschien kan je kijken of je haar een privéberichtje kan sturen en haar vragen hoe lang het bij haar paard mocht blijven zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 18:28 



 
Profiel   

Ondertussen gesproken met DA, het mag er gewoon op blijven. Het verhaal in uw link @Jet was ik vandaag tegengekomen toen ik Aldara in gaf. Bedankt
Met handschoenen aan te brengen inderdaad maar geen idee of het een soort chemo zalf is

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 18:39 



 
Profiel   

Lijkt een imuunzalf die groei remt, zou dus zeker handschoenen aan doen. Maar lekker op de bult laten zitten tenzij ze er aan kunnen zitten.

Mijn oude paard had er een van 5-10cm ongeveer. Die heb ik afgebonden en is eraf gevallen. Daarna met vaseline gesmeerd tot de huid dicht ging. Ziet er nu mooi uit, maar zal zeker nog een deel onderhuids zitten.

Ik wou hem niet meer vervoeren anders had ik zeker voor BCG of cryotherapie gekozen.
Wel nog contact gehad met dokter knottenbelt, voor de imuunzalf (chemoachtig) maar uiteindelijk vanwege de bijwerkingen er niet voor gekozen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 18:49 



 
Profiel   

Succes, ben benieuwd.
Wij hebben een sarcoïd behandeld volgens de methode Knottenbelt, ik heb dat in dit topic toegelicht:
[MD] [Volg] Nodulaire sarcoide op koker van ruin
Is super gegaan, behandeld bij Arts en Dier in Klijndijk en nog steeds niet teruggekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 18:52 



 
Profiel   

Heei, ik heb zelf ook een paard met 3 (nu nog maar 1) sarcoïd! twee op zijn buik en een ongelofelijk grote op zijn borst. Deze waren dus onmogelijk om weg te snijden aangezien 99% van de massa onderhuids zat bij zijn grote. Na veel overleg had ik ervoor gekozen om wat dingen te proberen voordat we meer ingrijpende dingen gingen proberen zoals chemo. Ik voer zelf allemaal imuunsupplementen zoals zinc tumeric en zwarte peper en daarnaast doe ik 2x daags een zalf op. Tot mijn dierenarts zijn verbazing zijn nu 4 maanden verder 2 van de sarcoiden weg en de andere (door de grootte van de sarcoid onderhuids, echt een 20cm in diameter terwijl het bovenhuids en mini bultje was) is nu goed onderweg en de randjes beginnen steeds verder naar binnen te komen! Ik ben ongelooflijk blij. Wel pikte de zalf en vond hij het niet prettig, maar dmv zijn ongelooflijk lieve karakter en hem veel belonen en eten geven doe ik het nu al 4 maanden 2x per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 18:57 



 
Profiel   

Rije schreef
Een kennis van mij heeft geweldige ervaringen met de zalf uit deze fb groep: https://www.facebook.com/sarcoidcure



Van zeer dichtbij vorderingen gezien met de zalf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 22:34 



 
Profiel   

Ik lees mee.
Mocht er iemand tips hebben voor de behandeling van een sarcoïde op het ooglid, zonder vervoer naar een kliniek hoor ik het heel graag.
Paard is heel makkelijk te laden, maar raakt zodra je gaat rijden volledig in paniek.
Hij gaat echt liggen, er zijn al twee mensen bijgeweest om het op te lossen maar het gaat gewoon heel erg langzaam.
Voorkeur heeft bcg injecteren maar dan moeten ze echt naar een kliniek.
Dus als iemand de oplossing heeft voor op een ooglid… het is zo’n rotplek..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 23:18 



 
Profiel   

Mijn paard had een sarcoid aan de binnenzijde van haar achterbeen.
niet ernstig, zat ook op een plek waar deze niet stoorde.

het weghalen zou wel lastig zijn, vanwege de wond die het zou maken.
op aanraden van de huidarts op de faculteit diergeneeskunde in Utrecht heb ik aciclovir zalf (koortslipcreme) gesmeerd.
De arts vertelde me dat ik 50% kans had dat het dan zou verdwijnen.
dat vond ik een prima kans om te nemen. en het ging weg en bleef weg!

dus dagelijks 1, liefst 2x smeren en die tubetje kosten geen drol. voor die 50% kans prima om te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 00:08 



 
Profiel   

Rije schreef
Een kennis van mij heeft geweldige ervaringen met de zalf uit deze fb groep: https://www.facebook.com/sarcoidcure

Als je contact op neemt met deze FB groep, krijg je het recept van een zalf die je zelf heel goedkoop kunt maken. Deze zalf heeft een hoog slagingspercentage.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 01:17 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties allemaal. Momenteel ben ik bezig met de Aldara kuur, 3x week. Ondertussen iets anders smeren ga ik niet doen, pas als dit geen effect heeft binnen x weken.
Ondertussen ga ik wel eens rondhoren om supplementen bij te geven zoals Sarc'Less van VitalHerbs. Hoewe ik denk dat ze niets te kort komen eigenlijk. Iemand die dat doet of iets anders? Prijzig maar volgens een ezelopvangcentrum wel effectief.
Facebook heb (wil) ik niet dus ik kan geen contact opnemen met leden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 08:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 103 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen