In de winter staat mijn paard:
aan huis 0-4 uren buiten 1%  1%  [ 17 ]
aan huis 4- 8 uren buiten 6%  6%  [ 61 ]
aan huis 8+ uren buiten 34%  34%  [ 310 ]
op pension 0-2 uren buiten 1%  1%  [ 17 ]
op pension 2-4 uren buiten 5%  5%  [ 54 ]
op pension 4-8 uren buiten 17%  17%  [ 160 ]
op pension 8+ uren buiten 31%  31%  [ 282 ]
Totaal aantal stemmen : 901

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 11 [ 271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe staat jou paard er in de winter bij?

 
Profiel   

Sp
Ja voor jou persoonlijk.

Maar vind je dat een eis richting andere paarden houders?

Mijn persoonlijke eis is ook minimaal 8 uur.
Maar de eis voor algemeen paardenland minimaal 4 uur (uiteraard op een fatsoenlijk stuk)

En dat lees ik dus van meer mensen.
Daarom de vraag hoe vaak lees je dat er echt door gedramt word over 24/7 buiten?
Maar dan gaan wel de tegen reacties over. Dat begrijp ik niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:04 



 
Profiel   

Bij mij mogen paarden kiezen. Die beginnen te hinniken bij het hek als ze naar binnen willen. Soms is dat 3 uur, soms pas tegen 6en aan in de winter. Zomer boven de 15 graden snachts gaan ze 24/7 buiten. Anders van licht tot licht als ze dat zelf willen. Ook dan geld weer als ze eerder naar binnen willen vind ik dat geen probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:05 



 
Profiel   

Ik schrik vooral dat die "eis" zo laag ligt op maar 4 uur. Betekent 20 uur op stal. Ik snap echt wel dat 24/7 niet voor alle paarden geschikt is en dat dit niet overal haalbaar is. Maar minimaal 8 uur buiten zo wat mij betreft wel wettelijk mogen zijn.

Mijn paard staat 24/7 buiten, sinds dit weekend niet meer op het land helaas ivm nattigheid en omdat het gras op is. En ja, nu met de regen is de track blubberig en dat vervloek ik ondanks dat er net weer een kar zand is opgegooid. Maar ze kunnen droog staan/eten en er zijn meerdere plekken waar ze droog kunnen liggen. En toch kiezen ze er regelmatig voor om in de blubber te gaan staan soezen. Maar die van mij gaat nooit meer op stal, die werd daar zo ongelukkig van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:07 



 
Profiel   

mijn shet staat in de zomer de hele dag op de wei met schuilstal, en in de winter (half december tot eind maart/begin april) in een paddock die naar mijn mening te klein is, maar de andere opties zijn nihil, en allemaal met stalling, mijn pony wordt dan gek dus dan maar zo... 3 keer per dag veel hooi omdat ze samen staat met een hb paardje die niet stopt met eten. dat zou imo meer mogen zijn maar vind het niet rampzalig, de tijd die ze zonder ruwvoer staat zal minimaal zijn want we hebben genoeg eetbare planten en bomen in de buurt dus ik zal ze ook regelmatig wilgentakken en dergelijke bijvoeren.

Ik had liever gezien dat ze meer ruimte had en onbeperkt ruwvoer maar helaas is dat in de buurt niet haalbaar, volgende week gaat ze naar de paddock want vind het nu te modderig worden in de wei. ze krijgt ook in de wei nu hooi bij, en eigenlijk is ze nu goed op gewicht, daar ben ik heeel blij mee want het is nou eenmaal een shet en ze wordt dik van lucht, met 3 keer in de week voor de kar en verder wandelen of lange lijnen gaat het super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:10 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
Bij mij mogen paarden kiezen. Die beginnen te hinniken bij het hek als ze naar binnen willen. Soms is dat 3 uur, soms pas tegen 6en aan in de winter. Zomer boven de 15 graden snachts gaan ze 24/7 buiten. Anders van licht tot licht als ze dat zelf willen. Ook dan geld weer als ze eerder naar binnen willen vind ik dat geen probleem


Ze hinniken hier ook 6x per dag als ik buiten kom. Dat zegt echt niks. Het is het ritme dat ze weten dat ze of iets krijgen, of ik hooi ga verdelen etc.
Zou ik staldeuren dicht doen, springen ze eruit bij wijze van........

Dat een paard even naar stal wil, zegt niet dat ze daar 20 uur willen staan.

Dat is tevens het probleem. De paarden hebben geen eigen keus. Elk stalpaard wat wij naar 24/7 kiezen hebben gezet, heeft dat probleemloos gedaan. Maar dan moet je dus altijd aanbieden dat ze kunnen en mogen schuilen, altijd ergens droog kunnen staan, liggen en eten.

Dat is dus wat zo idioot is in Nederland. Men wil de paarden wel x aantal uren buiten zetten overdag, maar dan staan ze vaak op kale weilanden of kleine paddocks zonder enige variatie, zonder beschutting, soms alleen etc.

En dan zeggen tegen mensen die de paarden 24/7 buiten hebben; je laat ze buiten staan in de regen. Nee, ze kiezen zelf en soms regent het en soms schijnt de zon. Beiden kunnen redenen zijn dat er beschutting nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:14 



 
Profiel   

Daar ben ik het ook weer niet mee eens sp.
Hinniken kan echt wat zeggen. Bij mijn merrie is het ik wil een knuffel. 100 keer op een dag :+
Maar mijn ruin is het echt weer gevoelig. Met droog lente weer zie je hem pas tegen de schemer. Wat ik wel aangeleerd gedrag wil noemen.
Maar ik weet zeker dat als ik nu kom hij er ook aan komt.
Maar ik bitch doe dat niet }:)
Toch probeert hij dat. Krijgt geen hooi of wat ook. Dat hij daarom komt. Want dat ligt in de schuilstal.

Hier is altijd een grote schuilstal geweest.
Toch werd voor mijn oudje 24/7 te veel.

En zet ik ze nu op stal kan ik de deur open laten die gaan niet naar buiten.
Aangeleerd. Vast.
Maar weten ook dat morgen ook weer buiten is. Dat ritme.


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 30-11-21 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:23 



 
Profiel   

Beetje krom door de bocht... wij mogen niet eens in onze "kale saaie wei" een stal plaatsen van de gemeente...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:23 



 
Profiel   

en dat velen niet 24/7 perfect buiten kunnen staan zal nooit anders gaan worden aangezien er daar niet overal ruimte en mogelijkheid toe is!
Niet iedereen heeft centen om een eigen plek te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:25 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Sp
Ja voor jou persoonlijk.

Maar vind je dat een eis richting andere paarden houders?

Mijn persoonlijke eis is ook minimaal 8 uur.
Maar de eis voor algemeen paardenland minimaal 4 uur (uiteraard op een fatsoenlijk stuk)

En dat lees ik dus van meer mensen.
Daarom de vraag hoe vaak lees je dat er echt door gedramt word over 24/7 buiten?
Maar dan gaan wel de tegen reacties over. Dat begrijp ik niet.


Nou voor mij en heel erg veel mensen. Want steeds meer mensen hebben die wens en zoeken zich echt een ongeluk naar een fijne plek.

En aangezien die plekken ook groeien en steeds meer ontstaan, hoor je ook van steeds meer mensen de vele positieve ervaringen. Zowel van recreatie ruiters als wedstrijd ruiters.

Minimaal 8 uur is nog steeds 16 uur op stal en dat is echt wel veel. Dat is 2x je normale werkdag.

Het gaat erom dat mensen smoesjes verzinnen en hun argumenten verdedigen met iets anders neerhalen, terwijl ze maar ooit 1 24/7 buiten plek hebben gezien. Of 1 pp op fb voorbij hebben zien komen.

En mensen zoeken elkaar op. Heb echt op stallen gestaan en ook les komen geven waar je hoort dat mensen steun zoeken bij elkaar waarom en hoe ze hun keuzes maken. Altijd door het andere af te zeiken, waar ze geen goede informatie hebben.

Ik heb het ook al geschreven hierboven. Als wij niet voldoende uren buiten konden krijgen, verdeelde wij het zelf over de dag. Dan deden wij ze eruit als wij er waren, deden dan onze klusjes en zo pak je al wat uren en onderbreek je dat bijv 16uur stil staan op stal.

Mensen kunnen zelf heel veel doen, maar hebben ze er ook niet altijd voor over. Dan of niet klagen of niet het andere afzeiken, maar toegeven dat je niet beter kan en wil.

En mensen mogen best over mij vallen. Word ik niet echt anders van. Maar het is alleng bewezen dat uren stil staan en in zo een kleine ruimte zowel fysiek als mentaal echt heel slecht is voor paarden. Heel erg veel problemen zowel gezondheid, blessures als gedrag komen door het vele binnen staan, alleen staan, verkeerd voeren.
En dat is een combi van dingen die bijna altijd met elkaar te maken hebben.

Een paard moet inderdaad droog kunnen liggen en staan, liefst meerdere keren per dag. Maar als dat in een kudde niet kan, gaat daar al iets mis. teveel paarden op te weinig grond en mogelijkheden.
Ik word ook niet vrolijk van zulke plekken die het hele pp dan naar beneden halen en een slecht voorbeeld zijn of mensen de kans geven daar iets negatiefs over te zeggen.

Maar uiteindelijk zal iedereen moeten toegeven dat het om geld gaat. Niet genoeg geld om te investeren in droge plekken, beschutte plekken of personeel om 2x daags paarden binnen en buiten te zetten zodat ze verdeeld over de dag x aantal uren buiten komen bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:25 



 
Profiel   

24/7 buiten met een grote schuilstal(5.5 bij 6 meter) + grote paddock(40bij60).

Ooit als het lukt word de track nog gemaakt. En af en toe komen ze even op het weiland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:26 



 
Profiel   

Popstra schreef
en dat velen niet 24/7 perfect buiten kunnen staan zal nooit anders gaan worden aangezien er daar niet overal ruimte en mogelijkheid toe is!
Niet iedereen heeft centen om een eigen plek te maken.

Ik woon op 27m2 en ben veel van huis. Ik zou graag een hond willen. Maar dan zit die wel 20 uur per dag alleen.

Maar dat is oké toch want niet iedereen heeft de centen en de ruimte voor een huis met grote tuin?

Dan ga ik nu even een hond zoeken! :D

Dat je niet de mogelijkheid hebt om je paard een waardig leven te geven betekent niet dat je paard maar 20 uur per dag op stal moet doorbrengen. Dan moet je er geen nemen.


Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 30-11-21 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:29 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Daar ben ik het ook weer niet mee eens sp.
Hinniken kan echt wat zeggen. Bij mijn merrie is het ik wil een knuffel. 100 keer op een dag :+
Maar mijn ruin is het echt weer gevoelig. Met droog lente weer zie je hem pas tegen de schemer. Wat ik wel aangeleerd gedrag wil noemen.
Maar ik weet zeker dat als ik nu kom hij er ook aan komt.
Maar ik bitch doe dat niet }:)
Toch probeert hij dat. Krijgt geen hooi of wat ook. Dat hij daarom komt. Want dat ligt in de schuilstal.

Hier is altijd een grote schuilstal geweest.
Toch werd voor mijn oudje 24/7 te veel.

En zet ik ze nu op stal kan ik de deur open laten die gaan niet naar buiten.
Aangeleerd. Vast.
Maar weten ook dat morgen ook weer buiten is. Dat ritme.


Ik reageer ook, dus ze roepen hier ook. Ze staan momenteel omdat het vroeg donker is ook over het hek mee tv te kijken..........Tja, dan moet ik ook even wat zeggen en dat helpt echt niet.......

Het gaat erom dat ze een keus hebben. Onze inloopstallen hebben geen deur, maar ze staan er zeker wel een tijd in en daar is ook hooi.

Watje die ik ben, geef ik ook hooi in overdekte hooi bak of binnen met slecht weer.....


Kabayo schreef
Beetje krom door de bocht... wij mogen niet eens in onze "kale saaie wei" een stal plaatsen van de gemeente...


Dat schreef ik dus. Dat zijn allemaal problemen.

Maar die problemen heb je ook zomers, wanneer er ook beschutting nodig is, of overdag wanneer paarden ook echt regelmatig even beschut willen staan, liggen etc. Dat is niet het probleem van 's nachts naar een warm bedje willen of moeten. Dat probleem is er al die tijd.

Wij hadden op onze vorige plek de stallen en een grote boom. Vaak kozen ze voor de grote boom bij warm weer of beestjes. Echt heerlijke plek. Maar ook dat mag vaak nog niet helaas, terwijl het ook overdag echt nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:30 



 
Profiel   

Nee ik val niet over je.
Maar heb hier een droge ruime 24/7 plek met 8x5 schuilstal.
365 dagen per jaar gras. Geen blubber. Hooi in die schuilstal.
Toch als ik nu mijn neus buiten steek willen ze binnen.
Wat ik rond dit tijdstip niet doe. Dus geen aangeleerd gedrag.
Op stal krijgen ze hooi. Dus ook niet de aantrekkingskracht van brok.

Begrijp me goed. Ik vind zelf 24/7 ook fijner als dat goed geregeld is.
Maar ik merk dat niet elk paard er ook zo over denkt.

En helaas gaat het met mijn merrie in de zomer ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:30 



 
Profiel   

Mdrf schreef
Ik schrik vooral dat die "eis" zo laag ligt op maar 4 uur. Betekent 20 uur op stal. Ik snap echt wel dat 24/7 niet voor alle paarden geschikt is en dat dit niet overal haalbaar is. Maar minimaal 8 uur buiten zo wat mij betreft wel wettelijk mogen zijn.


Volstrekt eens....

Dat gezegd hebbende: ik wil met name dat mijn paarden een 'eigen leven' hebben en niet van mij afhankelijk zijn voor vermaak... Het is hun huis, hun plek, en ik wil dat ze de ruimte hebben om zelf te beslissen waar ze eten, met wie ze kroelen, of spelen, of ze buiten staan of naar binnen willen.
Dat ze zo grootmoedig zijn met mij op stap te willen vind ik erg tof, dan hebben ze toch wel een leven verdiend dat voor hen het beste is. Ik woon ook in de regio Utrecht en heb altijd plekken in eigen beheer gezocht. Veel werk, maar ontzettend dankbaar wanneer ze het goed hebben.

En dat weer gezegd hebbende: ik wil ook met name luchtwegenproblemen, lymfeproblemen, problemen aan het bewegingsapparaat, en mentale problemen voorkomen.
Ik heb er gewoon geen goed gevoel over ze binnen te zetten, ik wil ze graag lang gezond houden. Paarden opsluiten in een kleine ruimte brengt dat aspect in gevaar. Als ze zelf naar binnen willen moeten ze dat vooral doen, maar er wordt geen deur achter hun kont dichtgedaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:33 



 
Profiel   

Ik zou het wel willen superpony. Maar dit probleem is niet aan te passen volgens de gemeente wel staan er nu bomen naast wat beschutting geeft. Bij warm weer staan ze overigens binnen en dan in het donker naar buiten. Andersom dus
Daarbij liggen ze vaak genoeg in de weide en paddock. Gok niet dat ze er zo enorm last van hebben. Ze zijn graag buiten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:34 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Dat je niet de mogelijkheid hebt om je paard een waardig leven te geven betekent niet dat je paard maar 20 uur per dag op stal moet doorbrengen. Dan moet je er geen nemen.


"Huh?! Maar iedereen heeft toch recht op een paard?!"

:+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:35 



 
Profiel   

Ik vind het nogal schokkend sommige mensen denken te kunnen zeggen dat iemand geen paard hoort te bezitten als deze niet fatsoenlijk, lees minimaal 8 uur buiten kan staan!
Wie denken jullie wel niet dat jullie zijn? Is het bij jullie zo perfect voor elkaar dat je dit kan zeggen? Verzorgen jullie je paarden perfect?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:37 



 
Profiel   

Precies hetzelfde als in de zomer (oke iets meer hooi). 24/7 buiten aan huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:39 



 
Profiel   

Maar ze staan hier ook binnen.

Nat hooi laten ze liggen, dus de buitenbakken vul ik eens per dag minimaal. Nu is het even droog en doen ze een rondje.

We hebben de verste bak overdekt, dus kunnen ze droog staan eten op zandgrond.

Maar ze staan heel veel in de stal met een grote berg hooi. Het gaat erom dat ze er af en toe uit komen, hun rondje doen en niet non stop stil staan.
Maar wij bieden nu ook meer binnen dan buiten aan.

Mijn oudste is 28. Was met 20 broodmager toen ze bij ons terug kwam. Had stalbenen, rasp, mok, rotstraal etc. Van alles gedaan, ook qua voer, maar pas toen ze 24/7 buiten liep, werd ze "beter". Ze heeft heel af en toe nog dikke benen, maar verder vrijwel nooit. Ze heeft goede hoeven en nooit meer mok of rotstraal gehad.
Ze beweegt ook nog aardig goed.

De anderen hebben ook nooit rotstraal of mok. Maar deze 3 deden het zonder dekens wel minder, dus voor mn gemak en eigen gemoedsrust gekozen.
Merrie van 28 deed het wel goed, maar vond haar gewoon te oud worden en ze staat teveel in de regen. Eigen keus dus.

En wij voeren behoorlijk bij. In de winter 3x daags een behoorlijk bak voer. En geen vitamine/mineralen brokje zoals "natuurlijke houders" dat doen.

Maar wij hebben wel moeten investeren in zand. De 1 kiest voor een bak van 20/30.000 euro en de ander kiest voor een acceptabele bak ( wel altijd droog) en goede zandpaden en paddocks.

En dan zijn we helaas nog niet klaar, iets aangepast, dus weer kosten. Maar dus ook paarden kudde niet aangevuld met paard erbij bijv. Keuzes maken......

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:39 



 
Profiel   

aan huis, om half zeven brengen we ze naar de weide (als mijn man thuis komt) en rond een uur of 12/half 1 gaan ze op stal voor een paar uur.
een paard dat 20 uur op stal moet staan vind ik grenzen aan dierenmishandeling of minstens verwaarlozing. Een medische reden uitgezonderd. En wie ik denk dat ik ben om dat te vinden? Iemand met recht van vrije meningsuiting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:40 



 
Profiel   

Popstra schreef
en dat velen niet 24/7 perfect buiten kunnen staan zal nooit anders gaan worden aangezien er daar niet overal ruimte en mogelijkheid toe is!
Niet iedereen heeft centen om een eigen plek te maken.


Nou, geld heeft daar niet altijd mee te maken..... Er zijn hier stallen waar vrijwel uitsluitend paarden staan met mensen met zeer veel middelen.
Er zijn daar voldoende mogelijkheden je paard buiten te zetten of buiten te laten zetten. Die mensen zwemmen in het geld, maar vinden het evengoed onnodig dat hun paard zuurstof kan happen.

Dat dier slijt zijn bestaan op 4x4 op het uur na dat ie bij elkaar gebonden is met hulpteugels. Krijgt niet eens de kans zijn training 'eruit' te lopen maar wordt direct weer opgehokt zodat de baas even een wijntje kan doen in de kantine.
En als ie dan stuk is komt er een nieuwe. Heel veel middelen garandeert dus niks, het maakt soms zelfs dat mensen nog veel achtelozer worden.

Maar dan nog even een knuppel in het hoenderhok: is het niet heel verstandig dat een paard gewoon niet weggelegd zou moeten zijn voor iedere portemonnee?
Ik heb het idee dat we vroeger makkelijker accepteerden dat niet alles voor iedereen was weggelegd. Nu meent iedereen overal recht op te hebben.... zorgelijke ontwikkeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:41 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ik vind het nogal schokkend sommige mensen denken te kunnen zeggen dat iemand geen paard hoort te bezitten als deze niet fatsoenlijk, lees minimaal 8 uur buiten kan staan!
Wie denken jullie wel niet dat jullie zijn? Is het bij jullie zo perfect voor elkaar dat je dit kan zeggen? Verzorgen jullie je paarden perfect?


Dat zijn 2 verschillende zaken.

Ja, ik denk dat een paard bezitten niet voor iedereen is weggelegd. Dat was het voor mij vroeger ook niet.
Vriendinnen hadden eigen pony's, en ik een verzorgpony.
Natuurlijk waren dat vaak getalenteerder pony's, en ze hadden ook mooiere rijkleding. Heel af en toe had ik er wel een beetje moeite mee, maar het grootste deel van de tijd was ik gewoon reuze blij met wat ik wel had.

Perfect?! Welnee... weet ook niet wat dat ermee te maken heeft. Maar geen zorg hoeven ontzeggen, en geschikte huisvesting kunnen financieren zijn wel heel belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:45 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Als je tegen jezelf kan zeggen "mijn paard staat 20 uur per dag in een stal" en dat voelt goed dan moet je dat doen. Er zullen altijd mensen zijn die dat te veel / te weinig vinden. Ik zelf zou dan geen paard hebben, maar andere mensen vinden het hebben van een paard belangrijker dan een ideale stalling voor het paard. Maar maak geen excuses van "het kan hier niet anders" en "het paard is blij" en "beter dan in de modder". Want ik vind 24/7 buiten in de modder ook zielig. Maar dat betekent niet dat ik 20uur per dag op stal niet net zo zielig vind.

Ik vind het echt jammer dat in dit soort discussies altijd gewezen wordt naar "tot de knieën in de drek" en "postzegelpaddock". Er zijn ook genoeg tussenopties.


Er zijn tussen opties, maar die zijn er niet voor iedereen. Dus nee, "genoeg" zijn er niet.
Je zal mij nooit horen zeggen dat mijn paard ideaal staat. De twee stallen waar ze heeft gestaan waar ik dat wel vond zijn allebei gesloten. Maar je kunt ook niet zeggen dat je dan wel even iets anders vindt. Wij hebben de paarden al veel verder weg staan dan we zouden willen. Dat betekent dat ik er zelfstandig niet eens heen kan.
En daar zit óók een afweging: het idee dat als paarden maar veel uren in een kudde buiten staan, ze de eigenaar niet zo belangrijk vinden, gaat ook niet voor alle paarden op. Mijn paard verpietert dan volledig.

Ik herken wat jij zegt Eve: drie keer per dag naar je paard. Dat heb ik ook heel vaak gedaan. En ik heb respect voor wat jij doet, en de keuzes die je maakt!
Mijn gezondheid is dusdanig verandert, dat ik dat nu niet meer kan. En dat in combinatie met de ontoereikende pensionstalling vrijwel overal in Nederland maakt dat ik al jaren dat idee deel dat ik nooit meer een paard zal nemen. Maar mijn huidige paard opgeven zal ik ook nooit. Ik heb nog wel de "arrogante" overtuiging dat ze het bij een ander niet beter zou hebben dan bij mij ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:46 



 
Profiel   

Wat ik vaak hoor van mensen op bokt is:

"Als jij geen stal kan vinden binnen jouw afstand en budget die qua paardenwelzijn minimaal voldoet, moet je eigenlijk geen paard kopen. Want een paard hebben is geen recht, maar een luxe."

In hoeverre gaat dit op? Wat is nou minimaal qua paardenwelzijn, en hoe groot is de marge? Is het simpelwel niét kopen van x paard wel echt beter voor dat individuele paard of voor de paardenwelzijn op de lange termijn?

Wat vinden jullie hiervan?

Ik heb een dubbel gevoel. Aan de ene kant snap ik het, want als alle stallen in jouw omgeving super paard onvriendelijk zijn is het niet de bedoeling dat je dan tóch een paard koopt omdat je persée een paard wil hebben. En vervolgens tegen iedereen zegt dat je geen andere keus had qua stalling omdat er niks goeds in de omgeving is. De keus; 'geen paard kopen' was er eigenlijk ook...

Maar aan de andere kant is dat een extreem voorbeeld. Vaak zijn er ook stallen te vinden die zich in grijs gebied bevinden. Niet heel slecht, maar ook niet ideaal. Waar ligt nou precies de grens van die 'minimale eisen' die een stal wel of niet paardvriendelijk maakr? Wat we allemaal weten is het ideaal plaatje, maar daar voldoet éigenlijk niemand aan. Zelfs de meest uitgebreide paddock paradises hebben wel hier en daar puntjes die afwijken van het ideaal.
Dus hoever mag je er nou van afwijken? Wie/wat besluit dit? Er zijn mensen die zeggen dat een paard minimaal 12 uur per dag buiten moet zijn, met onbeperkt hooivoer, vriendjes en minimaal 1000m2. Wat nou als iemand een stal vind waar het paard 10 uur buiten staat in 800m2, 2x hooi gevoert krijgt en maar met 1 paard staat. Is dat dan opeens niet meer oké? Waar ligt de grens dan echt?

Dan denk ik ook... Er zijn zoveel paarden op de wereld waarvan de meeste altijd op stal staan. Vooral in landen als Spanje (pre hengsten). Wat is dan beter; Geen paard kopen, want je kan de perfecte stalling niet vinden. Óf wel een paard kopen, die je de beste stalling geeft die je kan vinden ookal is het niet ideaal, maar wel beter dan waar hij heen zou gaan als je hem niet had gekocht (want nu doe je het al beter dan menig paard eigenaar)

Door de meest paard vriendelijke stalling te kiezen binnen jouw budget/omgeving, ben je al goed bezig maar mijn idee.

Stof om over na te denken!


Laatst bijgewerkt door tempura op 30-11-21 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:52 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ik zou het wel willen superpony. Maar dit probleem is niet aan te passen volgens de gemeente wel staan er nu bomen naast wat beschutting geeft. Bij warm weer staan ze overigens binnen en dan in het donker naar buiten. Andersom dus
Daarbij liggen ze vaak genoeg in de weide en paddock. Gok niet dat ze er zo enorm last van hebben. Ze zijn graag buiten :)


Ja, bomen zijn ook fijn. Onze buren hebben ze ook va voorjaar tot najaar 24/7 op wei zonder iets, maar met bomen en "jonge" gezonde paarden.

Het omkeren deden wij ook, maar mocht niet overal meer. Stallen zijn toch ook wel bang voor het 's nachts buiten staan en willen er ook gewoon geen last van hebben of de verantwoordelijkheid niet.


Popstra schreef
Ik vind het nogal schokkend sommige mensen denken te kunnen zeggen dat iemand geen paard hoort te bezitten als deze niet fatsoenlijk, lees minimaal 8 uur buiten kan staan!
Wie denken jullie wel niet dat jullie zijn? Is het bij jullie zo perfect voor elkaar dat je dit kan zeggen? Verzorgen jullie je paarden perfect?


Er staat niet dat je geen paard mag bezitten. Er staat dat mensen dan geen paard meer willen houden. Ik weet genoeg mensen die in de randstad geen fijne plek kunnen vinden en dus ervoor kiezen om geen ( nieuw ) paard meer te kopen.

8 uur buiten, betekent 16uur op stal en dat is nog steeds enorm veel in een kleine ruimte voor een relatief groot dier dat als eerste behoefte heeft; vrij bewegen, eten en sociaal contact.

Ja, ik verzorg mn paarden perfect. Zit overal bovenop, ze krijgen het beste van het beste, zal altijd de veearts bellen of laten komen etc.

Maar de beste verzorging wil niet zeggen dat ze elke dag gewassen worden, niet mogen rollen, hoeven gelakt staan.

En wij hebben ook wel fysio of osteo laten komen, maar juist door vrije beweging heb je minder problemen. Daar komen wedstrijd ruiters ook steeds vaker achter.

En ja, ik vind 8 uur buiten op een paddockje zonder beschutting, alleen etc nog lang niet voldoende. Paarden hebben hun behoefte en die gaan voor op die van ons. Als ik daar niet aan kan voldoen, kopen we fietsen of motoren en gaan die leuk neerzetten, naar kijken, poetsen en rondje op rijden wanneer het ons uitkomt.

Voor 1 uurtje trainen, zouden paarden nooit 23 uur hoeven af te zien voor de wensen van de mens. Ongeacht of het een leuke shetlander is of een duur wedstrijd paard.

Er zijn mensen die hun halve leven sparen voor hun droompaard en dat voor hun een grote investering en een heel kostbaar en belangrijk bezit is. Ook als het een recreatie pony/paard is, hebben mensen daar vaak alles voor over. Juist vaak.

En met het oog op welzijn, zullen er in de toekomst echt wel regels komen. Maar het is altijd al zo geweest dat mensen tegen ontwikkelingen trappen.
Toen wij meer hooi wilden, was veel hooi voeren not done. Dan kregen paarden een dikke buik, was niet gewenst. Wel gingen er kilo's brok in. Wij willden ook eerst hooi en dan brok. Was nergens voor elkaar te krijgen.

Van stand af was onzin.
Neusriemen moesten aangesnoerd etc etc

Alles was anders is, trapt men hard tegen en na verloop van tijd staan mensen vooraan om te roepen hoe het moet en dat het zo hoort.

Al die topsporters die toen anti hooi waren, hoor je nu vertellen hoe belangrijk hooi is.

Stands vindt men nu allemaal zielig. Op strakke neusriemen heeft iedereen commentaar. Ook de mensen die voorheen riepen; snoer maar strakker.

Ik maak me niet zo druk. Er zijn al zoveel mensen aan het verbeteren, de regels van paarden houden worden echt scherper en de sport komt ook steeds meer onder druk.
Dan hebben mensen straks nog weinig keuzes als we willen blijven rijden en paarden houden.

Het zal minder zijn, maar dat is imo geen slecht iets. Vroeger was het een elite sport en nu moet Jan en alleman maar een paard kunnen bezitten. Zelfs als ze maar 100 euro pm willen uitgeven, moet het dier toch komen.

Zoals gezegd hierboven; Dat accepteren we met honden ook al niet meer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 11 [ 271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen