In de winter staat mijn paard:
aan huis 0-4 uren buiten 1%  1%  [ 17 ]
aan huis 4- 8 uren buiten 6%  6%  [ 61 ]
aan huis 8+ uren buiten 34%  34%  [ 310 ]
op pension 0-2 uren buiten 1%  1%  [ 17 ]
op pension 2-4 uren buiten 5%  5%  [ 54 ]
op pension 4-8 uren buiten 17%  17%  [ 160 ]
op pension 8+ uren buiten 31%  31%  [ 282 ]
Totaal aantal stemmen : 901

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 11 [ 271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe staat jou paard er in de winter bij?

 
Profiel   

Nikass

Toen ik ook nog in pension stond waren dat ongeveer ook mijn eisen, als dat ik wel nog een buitenbak wilde die niet met elke druppel te nat was om in te rijden.
En ja dat was waar ik woonde in Brabant gelukkig ook wel te vinden. Al had je toen ook genoeg sportstallen waar dat niet was. Daar was de kantine ook belangrijker dan de rest.

Ik ben al jongere al eens vertrokken bij een verzorg paard omdat ik merkte dat ze daar erg weinig buiten kwamen. Dat vond ik niet paardwaardig.
Toen ik 26 jaar geleden mijn eerste eigen paard kocht was voldoende buiten samen met andere ook al mijn eis. En voldoende buiten was toch wel van 8-17 ongeveer in de wintermaanden.
En als dat niet kon wilde ik geen paard. Gewoon niet. Net zo min als dat ik geen hond wilde toen ik nog fulltime werkte.

En dat is wel wat me tegenwoordig verbaasd.
Ik ben voor de grijze middenweg, want perfectie bestaat niet. Maar een grijze middenweg bestaat wel.
Dat zal voor sommige ook niet genoeg zijn, oke dat hou je toch.
Maar een stal waar paarden amper andere zien, nooit samen kunnen knuffelen. Niet eens lekker een sprint kunnen trekken. Waarom wil iemand daar dan een paard?
Ik als meisje vroeger al zonder de informatie van internet wilde dat al. Zo nieuw is het dus niet te begrijpen dat een paard meer nodig heeft dan zijn brok op stal.
Dan vraag ik me af, met de informatie van nu, waarom willen mensen een paard als deze niet aan gewone paardenbehoeftes kan genieten.
Dat blijf ik wel vreemd vinden.
Iemand die dat uit kan leggen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:41 



 
Profiel   

Maar er wordt gevallen over de vergelijking met 24/7 buiten, als je dat niet wilt. Er wordt hier juist wel gezegd dat Dat het beste is, want met 8 uur staan ze zolang op stal en met 12 uurnook nog zolang. Ik wil voor mijn paard geen 24/7 buiten,omdat dat niet past. Zoals dp ook al eens aangeeft over haar paard waar dat niet mee kan. Heel misschien in de perfecte omstandigheden, dus aan huis met onbeperkt budget. Maar er wordt wel continu gezegd dat met 4 uur buiten ze 20 uur op stal staan. Dat is bij de meeste die ik hier lees al niet zo. Het is niet paddock en verder niks en op stal staan. Net als dat het hier dus die uren buiten is en daarom heen rijden, stappen, nog eens buiten. Ik weiger mijn paard tijdens die uren eruit te halen om er wat mee te doen (op hoefsmid na, want daar heb ik geen invloed op de tijd) maar iets stoms als fysio, zadelmaker en rijden/lessen gaan daarbuiten om.

Dat las ik al vaker, dat er nog omheen gepland wordt dat er in ieder geval meerdere keren per dag wat met paard gedaan wordt. Als je dat niet mag rekenen,omdat dat geen vrije beweging is (nee maat het is ook niet op stal staan) dan moet je die uren er ook afhalen bij anderen die langer buiten staan, want dan is het bijvoorbeeld geen 12 uur buiten, maar 9 uur oid. Ik vind die 4 uur niet ideaal, maar met alles wat wij extra doen, dus ook extra uren buiten, was dit wel 1 van de beste opties.

Trouwens wel eens dat een wei voor een paard helemaal niet saai hoeft te zijn. Dat vinden ze hier toch het aller leukste. Grote weilanden want je echt enorme sprintjes kan trekken, verschillende planten, stap voor stap eten en ze vonden de sloot lekkerder als de waterbakken. Ik zal voor mijn huidige paard altijd zo'n weiland kiezen boven een pp. Vooral als er uit hooinetten gevoerd wordt, dat wil ik wel asl extra maar niet als hoofd voerplek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:14 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Idd popstra niemand doet het perfect.
Geen paard is hetzelfde.
Denk dat we dat idee los moeten laten. Perfectie bestaat niet. Wie wel denkt dat te zijn zal ook dingen missen bij zijn paarden.
Wat niet wil zeggen dat het hoogtijd word voor minimale eisen in de wet.


Hier ga ik in mee.
En ja, Ninx, het klopt dat er ook mensen zijn die het prima vinden dat hun paard niet méér van stal komt dan dat ene uurtje dat ze er zelf op rijden. Ik viel zowat om toen ik een stal bezocht waar de paarden standaard zeven maanden per jaar niet buiten komen. Helemaal niet! Alleen van stal naar de binnenbak lopen...
Dan draait mijn maag ook om en denk ik ook het kan toch wel IETS beter!?

Mdrf: maar als je al een paard HEBT, wat dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:09 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Mijn bijrijdpaard staat op een pensionstal waar ze 12 uur per dag buiten staan. Van 07.00 tot 19.00. Onbeperkt hoor en een schuilstal. (al staat die van mij er nooit in maar altijd bij het eten :') )
Hij staat met 5 anderen op de paddock.

Zomerse foto maar dan heb je een idee.
[ [url=m/ZshRtK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk dat ik weet welke stal dit is, en ik vind het erg mooi. Maar mijn paard kan dit dus niet. Ze komt nooit bij de hooiruif.

Fransje23: ik denk dat het heel prima kan zoals jij doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:16 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Maar een stal waar paarden amper andere zien, nooit samen kunnen knuffelen. Niet eens lekker een sprint kunnen trekken. Waarom wil iemand daar dan een paard?
Ik als meisje vroeger al zonder de informatie van internet wilde dat al. Zo nieuw is het dus niet te begrijpen dat een paard meer nodig heeft dan zijn brok op stal.
Dan vraag ik me af, met de informatie van nu, waarom willen mensen een paard als deze niet aan gewone paardenbehoeftes kan genieten.
Dat blijf ik wel vreemd vinden.
Iemand die dat uit kan leggen?

Ik wil dat sowieso niet. Mijn paard kan met weinig andere paarden echt overweg. Dus 24/7 buiten in een paddock paradise (hoe mooi ik het ook zou vinden) is gewoon niet haalbaar, want ze jaagt alle andere paarden weg bij het eten en bij het water, en ze blijft jagen. Dat is voor mij niet leuk, want ik wil dat gedrag niet, en voor de andere paarden ook niet. Voor haarzelf ook niet, ze heeft er veel stress van.

Maar...... inmiddels kan ze wel samen met een ander paard. Dat gaat goed, ze is er lief voor en hij is erg tolerant, maar heeft wel duidelijke grenzen en geeft die ook aan. En ik heb haar voor het eerst echt zien spelen.
En dat is een beetje hoe ik het nu doe, ik probeer haar zoveel als mogelijk een paardenleven te geven, maar perfectie is niet haalbaar.
Nikass schreef
Ik denk dat ik weet welke stal dit is, en ik vind het erg mooi. Maar mijn paard kan dit dus niet. Ze komt nooit bij de hooiruif.

Met mijn andere paard ook niet. Zij laat zich veel te makkelijk wegjagen en wordt dus echt heel mager. Nu staat ze met een paar andere oudjes in een pensioen 24/7 binnen/buiten iets (ze hebben een grote loopstal met uitloop, met een dikke lading stro op de bodem en onbeperkt hooi en ook nog ontzettend veel. Inmiddels is ze te dik. Maar er staan daar maar een paar paarden, die echt allemaal wat ouder zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:30 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Nikass

Toen ik ook nog in pension stond waren dat ongeveer ook mijn eisen, als dat ik wel nog een buitenbak wilde die niet met elke druppel te nat was om in te rijden.
En ja dat was waar ik woonde in Brabant gelukkig ook wel te vinden. Al had je toen ook genoeg sportstallen waar dat niet was. Daar was de kantine ook belangrijker dan de rest.

Ik ben al jongere al eens vertrokken bij een verzorg paard omdat ik merkte dat ze daar erg weinig buiten kwamen. Dat vond ik niet paardwaardig.
Toen ik 26 jaar geleden mijn eerste eigen paard kocht was voldoende buiten samen met andere ook al mijn eis. En voldoende buiten was toch wel van 8-17 ongeveer in de wintermaanden.
En als dat niet kon wilde ik geen paard. Gewoon niet. Net zo min als dat ik geen hond wilde toen ik nog fulltime werkte.

En dat is wel wat me tegenwoordig verbaasd.
Ik ben voor de grijze middenweg, want perfectie bestaat niet. Maar een grijze middenweg bestaat wel.
Dat zal voor sommige ook niet genoeg zijn, oke dat hou je toch.
Maar een stal waar paarden amper andere zien, nooit samen kunnen knuffelen. Niet eens lekker een sprint kunnen trekken. Waarom wil iemand daar dan een paard?
Ik als meisje vroeger al zonder de informatie van internet wilde dat al. Zo nieuw is het dus niet te begrijpen dat een paard meer nodig heeft dan zijn brok op stal.
Dan vraag ik me af, met de informatie van nu, waarom willen mensen een paard als deze niet aan gewone paardenbehoeftes kan genieten.
Dat blijf ik wel vreemd vinden.
Iemand die dat uit kan leggen?


Ik ben bang dat ik daar geen antwoord op heb. Ik was nooit op zoek naar een eigen paard. 12 jaar geleden echter, lag de eigenaresse van mijn bijrijdpaard onverwacht op sterven en heb ik ervoor gekozen het paard te gaan verzorgen.
Het is mijn eerste paard, en waarschijnlijk ook het laatste. Ik heb geen seconde spijt van haar, en zal het wel vreemd vinden als ik ooit geen paard meer heb.
Ik zou niet meer kunnen uitrekenen hoeveel tijd en geld ik in dit paard heb gestopt (ongeveer alles) en hoe ontzettend veel kopzorgen, frustraties en verdriet vanwege niet toereikende huisvesting.
En ik heb veel stalgenoten meegemaakt die uren doorbrachten in de verwarmde kantine terwijl hun paard op stal stond. En terwijl ik mijn paard in de stromende regen aan de hand liet grazen, of, ingepakt bij -10 bij de buitenbak zat, waar de paarden alleen onder toezicht in mochten loslopen. Dat was in 2010, van de 70 paarden op die stal kwamen er slechts twee die wintermaanden buiten.
Nee, dat soort stalgenoten begrijp ik ook niet.

Maar het is ook heel oneerlijk om hier op bokt altijd te horen dat het een kwestie is van willen, en van goed zoeken. Dat is gewoon niet waar, en ontzettend kwetsend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:42 



 
Profiel   

Mijne staan op een ponyclub en gaan zolang het weer het toe laat en de paddock niet 30cm blubber is 5 dagen in de week naar buiten voor een uur of 4. Als het weer zo poep is blijven ze binnen. In het weekend moet ik ze zelf buiten zetten en binnen halen wat niet altijd lukt dus is het vaak een uurtje buiten en dan nog even een rondje wandelen of laten rennen in de bak.
In de zomer 24/7 op de wei.

Soms heb je het niet zo voor het kiezen. Nou merk ik wel dat mijn paard er dus echt niet gelukkig van word om in de regen buiten te staan. De andere breekt weer de tent af als hij te lang op stal staat. Het ligt dus echt aan het paard naar mijn mening.

De jongste rij ik 5 dagen in de week intensief en mn oudje loopt 2 a 3 dagen een uurtje of 2 mee in de les. Ze hebben nog nooit stijf gelopen, zijn nooit ziek geweest of wat gemankeert. Voor hun is dit dus prima, al ben ik wel een zeikerd als ze niet buiten zijn geweest hoor terwijl het meerendeels van de dag droog was. Weidegang in de zomer is ook wel een must voor mij.


Laatst bijgewerkt door XxChelsey1xX op 30-11-21 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:48 



 
Profiel   

Nikass
Ik geloof best dat het niet altijd makkelijk is een goede plek te vinden.
Maar die stalgenoten uit de kantine, ik geloof ook niet dat die daar ooit hun best voor doen.
En dan denk ik, begin een koffieclubje, want dat is waar het om gaat blijkbaar, maar koop geen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:50 



 
Profiel   

Heb gezegd aan huis maar dat klopt niet helemaal. Echter ook zeker niet in pension. Hier staan ze altijd 24/7 buiten. In de winter wel grotendeels verharde ondergrond en altijd vrije toegang tot de stallen. Ze slapen altijd in hun eigen uitgekozen stal weten we als ze geen toegang hebben tot de weide. Kennelijk slaapt verhard en modder niet haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 19:07 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Nikass
Ik geloof best dat het niet altijd makkelijk is een goede plek te vinden.
Maar die stalgenoten uit de kantine, ik geloof ook niet dat die daar ooit hun best voor doen.
En dan denk ik, begin een koffieclubje, want dat is waar het om gaat blijkbaar, maar koop geen paard.

Is het ook echt niet. En ik ga 2,3x per dag naar stal om te zorgen dat merrie haar natje en droogje krijgt en toch aan haar behoeften toe komt. Soms is het gewoon best wel puzzelen en als het echt heel nat is kun je gewoon niet veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 19:16 



 
Profiel   

Voor de poll heb ik ingevuld 'aan huis, 4-8uur'.
Ons schema ziet er in de winter ongeveer zo uit :
8u : eten
8.30u : naar de paddock met hooi
11u : naar de wei
17u : paddock met hooi
20u : naar de stal met hooi en krachtvoer

Als ze op de paddock staan met hooi eten ze onder een afdak en als het hooi op is staan ze bijna de heel tijd in de schuistal. Vandaar dat ik dat eerder als binnen tijd zie dan als buiten tijd.
In hun weidetijd staan ze praktisch nooit in de schuilstal.
Dus dan kom ik aan ongeveer 6u effectief buiten.

De algemene tendens is nu zo een beetje dat buiten 'goed' is en binnen 'slecht'. Een paard dat in een ruime box, dik in het stro een hele hoop goed hooi staat te eten is 'opgehokt' en als datzelfde paard in de plenzende regen hooi probeert te eten in gezelschap van een ander paard dat hem de hele tijd wegjaagt is dat 'fijn buiten met een vriendje'.

Ik vind het jammer dat er altijd in 'uren buiten' gerekend wordt. Net alsof paarden het buiten altijd goed en op stal altijd slecht hebben. Wat ik vooral mis is de kwaliteit van zowel binnen als buiten. Het zou logischer zijn een soort 'quality-score' te maken door bv; elk uur jouw paard een getal tussen 0 en 10 toe te kennen en dan het gemiddelde over 24u te berekenen. Dus als paard het prima naar zijn zin heeft : 10, staat hij zich wat te vervelen : 5, voelt hij zich duidelijk onprettig of wordt hij opgejaagd door andere paarden : 0

Voor onze paarden zou de quality-score meestal het hoogst op de wei zijn, maar ook de eerste uren op stal. Het minst populair is hier de paddock tijd. Toch moeten ze daar in de winter ook een aantal uren per dag slijten. Want we willen de wei een beetje sparen om de winter door te komen (als de wei helemaal kaal is vinden ze er ook niets meer aan). En meer uren op stal is dan weer meer werk. En zelfs als ze de paddock niet zo fijn vinden maakt het de dag toch wat meer afwisselend.
In de winter blijft het behelpen maar als we het voorjaar halen met het huidige schema ben ik tevreden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 19:26 



 
Profiel   

Ik sta op pension en hier gaan ze zo’n 4u per dag in kudde verband de wei op, bij slecht weer haal ik ook wel eens wat eerder naar binnen. Ik heb een box met verharde paddock er aan, waardoor hij de hele dag kan ‘scharrelen’. Paard (oudje) is hartstikke gelukkig zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 19:46 



 
Profiel   

Nu ongeveer 9 uur buiten maar vanaf lente ( of als het weer eerder goed is) 24/7 buiten. Op 2 weides heb ik een schuilstal. Paarden staan thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 19:49 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Nikass
Ik geloof best dat het niet altijd makkelijk is een goede plek te vinden.
Maar die stalgenoten uit de kantine, ik geloof ook niet dat die daar ooit hun best voor doen.
En dan denk ik, begin een koffieclubje, want dat is waar het om gaat blijkbaar, maar koop geen paard.


Nee die doen hun best niet.
Ik bedoel te zeggen dat als je paard niet 24/7 buiten staat, je hier op bokt wordt aangezien voor zo iemand. Maar zo zwart wit is het allemaal niet.
En "niet altijd makkelijk", sorry maar dat is nog veel te zacht uitgedrukt. Het is niet voor niks dat hier eindeloze topics lopen waar mensen op zoek zijn naar een stal in een bepaalde regio. En dan is er een stal dat iets lijkt, en dan valt het altijd weer tegen. Omdat er maar 1 x per dag gevoerd wordt, of omdat de paarden los naar de wei gaan, of omdat volpension blijkt in te houden dat de paarden in vieze stallen staan etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 19:54 



 
Profiel   

Maar die stallen die geen woord houden zijn helaas overal.
En eigenlijk houd iedereen die dat dan maar pikt in stand.

Je kunt het dan allemaal wel te gemakkelijk vinden wat ik zeg... Maar wat heeft het paard daar aan?

Dus ja tijd voor wetten. Dat die lakse stalhouderers al anders moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:19 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Maar die stallen die geen woord houden zijn helaas overal.
En eigenlijk houd iedereen die dat dan maar pikt in stand.

Je kunt het dan allemaal wel te gemakkelijk vinden wat ik zeg... Maar wat heeft het paard daar aan?

Dus ja tijd voor wetten. Dat die lakse stalhouderers al anders moeten.


Waarom zou je dat in een wet moeten gieten?
Iedereen is toch vrij om een andere plek te zoeken als het niet goed is.
Dan zouden toch vanzelf de goede stallen veel succes moeten hebben en de slechte stallen leeg staan.
Ik denk dat het probleem vooral is dat mensen goedkoop gesteld willen zijn en niet bereid zijn meer te betalen voor een goede stal.
Mochten er geen goede stallen bestaan is dat een gat in de markt en zal er wel een ondernemer in dat gat springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:35 



 
Profiel   

Omdat een wet zo te horen hard nodig is als je bijvoorbeeld leest over de stalgenoten van Nikass.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:41 



 
Profiel   

Geld is echr niet altijd de reden. Ik ken wat stallen die duurder zijn waar ze juist niet buiten komen en die staan toch goed vol. Dus goedkoop is geen reden. Wel gemak blijkbaar. Of niet willen betalen voor paard, maar wel voor eigen gemak. Bij ons stonden ze wel buiten, maar voor meer buiten moest je bijbetalen (want dan werd het gedaan ipv zelf doen). Dat wilden mensen niet, want duur, maar vervolgens wel verhuizen naar een stalling die duurder is waar ze helemaal niet buiten komen of alleen stapmolen.

Dan was dat geld dus niet de reden achteraf

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:45 



 
Profiel   

Hier in de buurt zijn idd de stallen met buitenbaan maar paard ook overdag buiten goedkoper dan de sportaccommodatie met zelden tot nooit buiten.
Beide staan overigens vol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:48 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Hier in de buurt zijn idd de stallen met buitenbaan maar paard ook overdag buiten goedkoper dan de sportaccommodatie met zelden tot nooit buiten.
Beide staan overigens vol.


Ik heb het zelfs over vergelijkbare stallen. Dus beide binnenbanden en buitenbanen. Alleen de ene ook buiten voor de paarden en de ander niet. Die zonder is duurder.

Maar ik moet ook zeggen dat het hier momenteel echr een ramp is, toen het hier dicht ging was het echt wel stress om wat te vinden in een regio die al bijna helemaal vol was := maar alsnog mensen die dus bewust kiezen voor degene zonder buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:50 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Omdat een wet zo te horen hard nodig is als je bijvoorbeeld leest over de stalgenoten van Nikass.

Die stalgenoten zijn toch geen lakse stalhouders?
Hoe zie je die wetten praktisch? En vooral, wie bepaalt wat goed of slecht is?
Ik denk dat het een enorm moeilijke opdracht is goede wetten te maken. Want heel vaak zie je dat een goed bedoelde wet onverwachte gevolgen heeft die net het omgekeerde effect hebben van wat bedoeld werd.
En dan moet je nog mensen hebben om dat allemaal te controleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 21:01 



 
Profiel   

Bij de varkens komen toch ook controleurs? Of de kippen of de koeien.
Alleen bij paarden is geen enkele regel. Nul.
En dat is dan hobby. Paarden 24/7 opsluiten.
Kun je alles controleren. Nee. Maar het idee van een boete bij niet naleven kan al zeker wat doen.

Ja minimum eisen zijn er gewoon te maken.
Ik denk ook erg verstandig als sector dat zelf eindelijk eens serieus te gaan doen. Voordat activisten clubjes het opgelegd krijgen. Dan zal er weinig grijs gebied meer zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 21:16 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Bij de varkens komen toch ook controleurs? Of de kippen of de koeien.
Alleen bij paarden is geen enkele regel. Nul.
En dat is dan hobby. Paarden 24/7 opsluiten.
Kun je alles controleren. Nee. Maar het idee van een boete bij niet naleven kan al zeker wat doen.

Ja minimum eisen zijn er gewoon te maken.
Ik denk ook erg verstandig als sector dat zelf eindelijk eens serieus te gaan doen. Voordat activisten clubjes het opgelegd krijgen. Dan zal er weinig grijs gebied meer zijn...


Dat is er gewoon, google maar op gids voor goede praktijken paard. Of die richtlijnen goed genoeg zijn is natuurlijk weer een tweede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 21:26 



 
Profiel   

Richtlijnen zijn geen wet.
Dus nee het is er nog niet :)

Bij alle gehouden dieren behalve huisdieren en paarden ontbreken wettelijke regels. En die lijken heel hard nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 21:31 



 
Profiel   

Normaal gesproken 24/7 buiten maar nu door de vele regen noodgedwongen in een stal van 35x 5 meter met zijn 3e.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 21:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 11 [ 271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen