Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 187 van de 406 [ 10137 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190 ... 406  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Show je paddock paradise!

 
Profiel   

Hier is het ook nat maar geen diepe blubber ofzo. Gewoon een paar cm nat en daaronder stevige grond. Het hogere/drogere stuk track is eigenlijk nog gewoon goed.

De paarden zijn nu het zo waait met regen veel binnen. Gelukkig ruimte zat voor alle vier. Onze twee bikkels zie ik nog regelmatig. Mijn 2 freibergers (die zijn opgegroeid in Zwitserland en wel tegen ruig weer zouden moeten kunnen) staan zoveel mogelijk binnen. :')
Malenka schreef
Overigens zie ik geen probleem in een pad over de heuvel zonder alternatieve platte route. Paarden kunnen prima een kleine helling op lopen. Het is eigenlijk bizar dat het hier zo plat is. Ik heb de indruk dat Roos zich juist mooi evenwichtig heeft ontwikkeld omdat ze elke dag de heuvel op en af gaat zonder belasting. Toen ze hier kwam was ze nog heel onhandig. Maar ze heeft nu een prima balans en heeft zich mooi ontwikkeld. En Nilay blijft ook veel mooier in zijn spieren ondanks dat we helemaal niet trainen. Ik ben daar heel blij mee nu hij min of meer met pensioen is.

Mee eens. Maar dan wel afhankelijk van hoe fit je paarden zijn, hoe goed de bodem van je heuvel is en hoe steil de op en af gang is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 16:10 



 
Profiel   

Ik zou het met de verschillende paarden ook fijner vinden als er een alternatief is.
Ik ben er ook aan het denken om 1 klein weitje op te offeren of te verkleinen zodat er een heuvel en beplanting kan komen. Hebben jullie allemaal zand ivm een poel of ook zand laten brengen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 16:21 



 
Profiel   

De omleiding om de heuvel zou ik doen met mijn merrie (26, chronisch bevangen) en ruin (peesblessures) in het achterhoofd. Gezonde paarden kunnen prima over de heuvel idd, maar in sommige gevallen zou ik ze dus niet willen verplichten of zelfs juist verbieden er overheen te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 17:54 



 
Profiel   

@Hilary, ja dat inderdaad. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 18:08 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
Ik zou het met de verschillende paarden ook fijner vinden als er een alternatief is.
Ik ben er ook aan het denken om 1 klein weitje op te offeren of te verkleinen zodat er een heuvel en beplanting kan komen. Hebben jullie allemaal zand ivm een poel of ook zand laten brengen

Hier komt er in het voorjaar een heuvel & poel en dan ook zo dat ze om de heuvel kunnen, maar ze hebben eerder een heuvel gehad en zeker mijn ruin stond heel veel op “zijn berg” 8-). En ze gingen er vaak tegen aan liggen, zo half onderuit gezakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:03 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Ik meld me ook :D
Wij zijn sinds een jaar bezig met ons paddock paradise in een hectare bosland. We hebben inmiddels zo'n halve hectare in gebruik en blijven verbeteren en uitbreiden.

In september gaan we beginnen aan onze poel en we zijn inmiddels bezig om meerdere gras en kruidenstroken aan te leggen :D



[ [url=m/I2miFi.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/YpEW0W.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/hMf7t9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RJbvD3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een overzicht foto is hier wat lastig door alle bomen _O-


Hey wat leuk!
Omgeving ziet er herkenbaar uit, is dit in Nijnsel?
Of het lijkt allemaal op elkaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:23 



 
Profiel   

Ethelate schreef
Lynn_Nikita schreef
Ik zou het met de verschillende paarden ook fijner vinden als er een alternatief is.
Ik ben er ook aan het denken om 1 klein weitje op te offeren of te verkleinen zodat er een heuvel en beplanting kan komen. Hebben jullie allemaal zand ivm een poel of ook zand laten brengen

Hier komt er in het voorjaar een heuvel & poel en dan ook zo dat ze om de heuvel kunnen, maar ze hebben eerder een heuvel gehad en zeker mijn ruin stond heel veel op “zijn berg” 8-). En ze gingen er vaak tegen aan liggen, zo half onderuit gezakt.



Mijn ruin graaft nu graag maar ik weet zeker dat hij een heuvel ook geweldig vind. Ik heb alleen zelf geen zand over , maar ook geen honderden euro`s om zand te laten brengen. zelf met de kiepaanhanger halve kuup per keer gaat eeuwen duren ( al hoeft die niet mega hoog heb al vaker zand gekiept en op de aanhanger lijkt het heel veel maar eenmaal op de grond is het niks

Wat zijn de afmetingen van jullie heuvel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:40 



 
Profiel   

Ik hoop dat ze bij de bouw van het voorjaar (als het doorgaat) een vrachtwagen zand mijn kant op willen sturen. Scheelt ze afvoeren, mijn track is 70 meter verderop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:44 



 
Profiel   

Onze heuvel is zo'n 1,8 meter hoog (ingeklonken), het pad er op is ruim 2 meter breed aan de uiteindes en middenop zo'n 3,5 meter. Het pad over de heuvel is denk ik tegen de 15 meter lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:48 



 

_Mir schreef
Robijntjah schreef
Ik meld me ook :D
Wij zijn sinds een jaar bezig met ons paddock paradise in een hectare bosland. We hebben inmiddels zo'n halve hectare in gebruik en blijven verbeteren en uitbreiden.

In september gaan we beginnen aan onze poel en we zijn inmiddels bezig om meerdere gras en kruidenstroken aan te leggen :D



[ [url=m/I2miFi.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/YpEW0W.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/hMf7t9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RJbvD3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een overzicht foto is hier wat lastig door alle bomen _O-


Hey wat leuk!
Omgeving ziet er herkenbaar uit, is dit in Nijnsel?
Of het lijkt allemaal op elkaar :)



Nee net aan noord Limburg. Ben nog geen pp tegen gekomen wat op het onze lijkt dus ben nu wel nieuwsgierig :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:53 



 
Profiel   

Onze heuvels zijn gemaakt van leem en zwarte grond wat afgegraven is van de vijver.
Gele zand uit de vijver is in de paddock en binnenbak gebruikt.
Er kwam zo ontzettend veel uit de vijver dat ondanks de heuvels, er heel veel zwarte grond is afgevoerd.
Leem was veel te duur om af te voeren, daar zit niemand op te wachten.
Dus dat is verwerkt in het midden van de heuvels, met daar over zwarte grond.
Paarden staan er graag bovenop!
Ik vind het echt een mooi extra element in de wei. Speels en - als je paard gezond is - goed voor de spieren/training.

Zelfs de honden hebben in hun speelveld een heuvel gekregen en maken daar dankbaar gebruik van. Vooral de jonge hond staat of zit vaak boven op de uitkijk :D

Afmetingen weet ik niet. We hebben 5 verschillende heuvels. Allemaal een andere vorm en hoogte.
Op 1 van de heuvels is heel grof gras opgekomen. We hebben dat laten staan, zo kunnen ze zelf kiezen wat ze eten.
Er groeien ook wat kruiden tegen de zijkant. Schadelijke dingen hebben we eruit geplukt.
Eetbare planten hebben we laten zitten.
Tzt komen er nog knabbelstruiken en natuurlijke obstakels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 22:06 



 
Profiel   

De heuvel is om veel redenen een goede keuze gebleken voor ons. Niet in de laatste plaats voor de paarden, maar ook om overtollige grond een plek te geven. Idd na het afgraven van de vijver en bak bijvoorbeeld. En we hebben kennissen van overtollige grond af geholpen ;-)

Maar ook omdat we in de hoek van de heuvel (hij loopt in een haakse bocht) een schuilstal hebben gemaakt waar de paarden echt graag staan.

Hij is ruim 50 meter lang en ongeveer 2.5 m hoog. Het pad is ongeveer 3 meter breed. In de hoek bovenop een stuk ruimer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 07:57 



 
Profiel   

neile schreef
Ja tractor gekocht precies daarvoor (ook voor ander boerkeswerk, gelukkig want anders was het wel een heel loze aankoop). Een aantal keer gedaan maar de bodem slaat gewoon heel erg snel terug dicht door de puntbelasting van de paarden zelf. Hier en daar begon er weer gras te groeien en dat heb ik dan ook maar gelaten want graswortels houden de bodem ook wel wat bij elkaar...

Maar in the end: heeft weinig nut gehad. Ik zie geen verschil met vorig jaar toen we de tractor nog niet hadden.

Maar guyyyys: 't is al een zomer rotweer geweest en vorige winter is het best lang droog gebleven. T is gewoon echt een k*t jaar wbt weer.


Bij ons op wit zand (misschien is dat een verschil aangezien jij het over gras terug groeien hebt) heeft het wel nut. Ik zie de plekken die ik aangepakt heb echt beter (sneller) draineren dan de andere plekken. Zodra het een beetje droogt pak ik dus de hele bak/paddock maar even aan. Ik denk wel dat ik het een paar keer mag herhalen op de meest belopen plekken om effectief te blijven gedurende de winter.

Dat rotweer ben ik het wel echt heel erg mee eens. Ik kan het gewoon niet meer aanzien. We hebben het best fatsoenlijk voor elkaar maar hier valt niet tegenop te werken. Wordt van iedere regenbui die ik hoor chagrijniger.
Ben van ellende maar begonnen aan kerstversiering op nog iets vrolijks te zien.

Jullie heuvel is echt baas boven baas olympia.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 08:02 



 
Profiel   

Hier wordt hard doorgewerkt aan de PP. Over twee weken verhuizen ik en de paarden die kant op. Dan kan het aankleden met planten etc gaan beginnen!

Schuilstal (schuur met oranje dak), start paddock en poel in wording.

[ img ]

En vanuit de achterste hoek. Je ziet in de verte de schuilstal. De track loopt sowieso rondom en nog wat paadjes tussendoor. Rechts voor ligt de bak en op het PP liggen nu twee heuveltjes.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 08:31 



 

pol013 schreef
neile schreef
Ja tractor gekocht precies daarvoor (ook voor ander boerkeswerk, gelukkig want anders was het wel een heel loze aankoop). Een aantal keer gedaan maar de bodem slaat gewoon heel erg snel terug dicht door de puntbelasting van de paarden zelf. Hier en daar begon er weer gras te groeien en dat heb ik dan ook maar gelaten want graswortels houden de bodem ook wel wat bij elkaar...

Maar in the end: heeft weinig nut gehad. Ik zie geen verschil met vorig jaar toen we de tractor nog niet hadden.

Maar guyyyys: 't is al een zomer rotweer geweest en vorige winter is het best lang droog gebleven. T is gewoon echt een k*t jaar wbt weer.


Bij ons op wit zand (misschien is dat een verschil aangezien jij het over gras terug groeien hebt) heeft het wel nut. Ik zie de plekken die ik aangepakt heb echt beter (sneller) draineren dan de andere plekken. Zodra het een beetje droogt pak ik dus de hele bak/paddock maar even aan. Ik denk wel dat ik het een paar keer mag herhalen op de meest belopen plekken om effectief te blijven gedurende de winter.

Dat rotweer ben ik het wel echt heel erg mee eens. Ik kan het gewoon niet meer aanzien. We hebben het best fatsoenlijk voor elkaar maar hier valt niet tegenop te werken. Wordt van iedere regenbui die ik hoor chagrijniger.
Ben van ellende maar begonnen aan kerstversiering op nog iets vrolijks te zien.

Jullie heuvel is echt baas boven baas olympia.



Herkenbaar, hebben vorig najaar de hele voorste paddock aangepakt en die hield het vorige winter perfect. Nu zouden we hem weer los moeten rijden maar het is simpelweg niet droog genoeg geweest. Ook zouden we de hele track gekeerd hebben deze zomer maar wederom, niet droog genoeg geweest. De hele onderlaag was nog 1 grote plakkerige zooi.
Verschrikkelijk. En nu is er 'maar' een stuk van ik denk 20 m lang wat echt zo'n laag drab is maar dat vind ik nog teveel _O-

Hopen op een droge zomer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 08:34 



 
Profiel   

Voor degene die paddockroosters hebben gelegd, hoe dikke laag zand hielden jullie aan? En klinkt het nog in?
Het idee dat als ik met de tractor het er op rij/verdeel het niet heel erg tussen/onder de matten komt. Dus hou voor nu vooral een dikke laag aan.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:24 



 
Profiel   

Wij hebben geen echte paddock roosters maar varkensroosters. Het klinkt als het geregend heeft nog behoorlijk in! Hier lag er echt een laag van denk 15 a 20 cm zand er op, dat zal nu ongeveer de helft zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:51 



 
Profiel   

Bij mij lopen ze de laag er vanzelf weer op. Liefst wil ik geen laag/paar cm. Anders alsnog blubber

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 14:41 



 
Profiel   

xdesix schreef
Advies gevraagd: mijn paarden staan sinds kort aan huis *\o/* en ik wil het inrichten als paddock paradise met strookbegrazing vanaf de track.
Nu loopt door de helft van het weiland een U vormige heuvel. Deze is 2,5 meter hoog en de bovenkant heeft een breedte van ongeveer 2 meter. De Heuvel staat al 10 jaar en is stevig.
Nu de vraag: zouden jullie de track deels over de heuvel laten lopen?
De kudde bestaat nu uit 3 merries (waarvan 2 drachtig).
Ik hoor graag argumenten waarom je het wel of niet zou doen.

Trouwe meelezer kruipt onder steen:
Wij hebben meerdere heuvels zelfs extra laten aanleggen toen we erachter kwamen hoe leuk de paarden de heuvels vonden en de tracks er langs en over gemaakt. Mijn paarden vinden het fantastisch. De veulens namen de heuvels altijd uit zichzelf als vast onderdeel mee op hun cross route. Dus ik zou zeggen, ja!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 14:46 



 
Profiel   

Vraagje; voor zij die op zandgrond zitten.

Hoe hebben jullie een paddock aangelegd?
Ik twijfel tussen

- keren
- paddockroosters (grasdallen)
- gewoon veel zand gooien

Tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 16:04 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Bij mij lopen ze de laag er vanzelf weer op. Liefst wil ik geen laag/paar cm. Anders alsnog blubber

Wat voor ondergrond en zand heb je?
Hier drainage zand dus hoop sowieso geen modder te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:25 



 
Profiel   

Veen en daarop geel zander de rooster

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:51 



 
Profiel   

Ethelate schreef
Voor degene die paddockroosters hebben gelegd, hoe dikke laag zand hielden jullie aan? En klinkt het nog in?
Het idee dat als ik met de tractor het er op rij/verdeel het niet heel erg tussen/onder de matten komt. Dus hou voor nu vooral een dikke laag aan.

[ [url=m/HJpacK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een track met paddockroosters, en deze is gevuld met zand en gefreesd weidegrond. De bovenkant van de roosters is nog zichtbaar. Handig met mest opruimen en resten hooi aanharken. Als je het meer als paddock gaat gebruiken, zou ik een wat dikkere laag zand op de roosters aanbrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 10:44 



 
Profiel   

Ethelate schreef
Voor degene die paddockroosters hebben gelegd, hoe dikke laag zand hielden jullie aan? En klinkt het nog in?

Bij ons liggen ze rond de voerbakken.

Op de eerste plek had ik een dikke laag zand erop liggen. Waardeloos want dan krijg je alsnog modder. Lag tussen de 5 en 10 cm zand op.

Deze zomer de roosters opgegraven en opnieuw gelegd. Ik heb de bodem gevlakt en wat los gemaakt (maar niet diep, echt alleen de bovenste cm zeg maar). Roosters erop. En deze gevuld met zand zodat je nét de roosters niet ziet, dus echt maar een paar mm zand erop. Dat werkt fantastisch! Ik hark het losse hooi er zo af en blijft mooi strak liggen. Ik heb er na 2 maanden oid nog wel een klein beetje zand op gedaan omdat het iets zakt in de loop der tijd (ik denk vooral door regen en minder door het intrappen van het zand).

Het gaat om 25m2 in mijn geval dus anders dan een hele paddock natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 10:50 



 
Profiel   

Bij ons ligt er ook teveel zand op de roosters. Keurig de 5cm aangehouden die Bos adviseerde maar er ligt nu echt een laagje blubber op helaas. Ik wacht 1 seizoen af want denk dat er als nog een hoop wel “verdwijnt”. En anders met de tractor en sneeuwschuif erover. Wij hebben wel een groot oppervlak (170m2).

@Neile, wij hebben zowel gekeerd als roosters. Voor nu vind ik het stuk wat gekeerd is fijner (droger) maar de roosters blijven te nat door de te dikke laag zand die erop ligt. De rijbak wordt in de zomer wel wat mul, dat verwacht ik bij de roosters niet en denk daarom dat ik over de hele linie roosters fijner vind. In combinatie met een stukje verhard (stoep).

Hebben nu overigens ook een voerplek met varkensroosters en dat bevalt mij beter dan verwacht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 07:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 187 van de 406 [ 10137 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190 ... 406  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen