Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Singel / zadelnijd

 
Profiel   

Hey! Ik heb afgelopen vrijdag op een pony met singel / zadelnijd gezeten, en aangezien ik hier hoogstwaarschijnlijk vaker op ga rijden wil ik graag weten hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

Wat er precies aan de hand is: In de stal is hij echt de liefste, houdt van borstelen, knuffelen en vraagt zelfs zelf om kusjes, maar zodra je met het zadel aan komt zetten gaat hij helemaal in het hoekje van zijn stal staan, je kan het zadel er dan wel opleggen maar als je de singel dan gaat doen dan gaat hij schoppen etc. Ik hoef de singel helemaal niet strak te hebben in de stal, 2 gaatjes is al voldoende. Probleem is dat ik echt nog niet zoveel kracht heb en nog een beetje onzeker ben in dit soort situaties.

Mijn vraag dus hoe ik dit het beste kan aanpakken?

xx Am.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:02 



 
Profiel   

Beginnen met uitsluiten van lichamelijke problemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:04 



 
Profiel   

Waarschijnlijk doet het zadel pijn, zo ontstaat zadelnijd helaas. Proberen of je een goed passend zadel en bijv een fijne dikke bontsingel kunt kopen/krijgen. Ook belonen/afleiden met een brokje/appel/wortel met aansingelen. Zodat opzadelen weer iets positiefs wordt ipv negatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:05 



 
Profiel   

Vraag het aan de eigenaar of van de manege. Die kent de pony get beste. Misschien wil die get een paar keer samen met jou doen, zodat je weet wat je moet doen en je wat zekerder daarin wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:06 



 
Profiel   

Het probleem is niet dat je geen kracht hebt of onzeker bent.
Je probleem is dat je paard keihard schreeuwt dat z’n lijf pijn doet als er een zadel op ligt (dit kan door problemen in z’n lijf of een slecht passend zadel) en niemand luistert naar hem.
Ik snap dat het lastig is voor je, maar op zo’n paard zou je niet moeten willen rijden als het niet behandeld wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:26 



 
Profiel   

Het kan verschillende oorzaken hebben.

*Het meest voor de hand liggend is, het zadel doet hem zeer omdat het niet goed past.
Maar soms kan het ook komen door een slecht passend zadel in het verleden.

* Lichamelijke problemen, meestal vanuit de rug.
Maar bv ook een maagzweer.

Ik kocht mijn paardje toen ze 3.5 jaar oud was. Was licht beleerd voor de kar maar niet onder het zadel (ze hadden dr eens op gezeten maar meer niet).
Ze bleek een flinke singeldwang te hebben. Later bleek dat dit kwam doordat ze haar weg hadden gebracht om te beleren voor de wagen. Daar werd ze steeds bozer en bozer op de singel. Tuig paste goed, dus reageerde degene "niet zeuren, trek vast die handel".
Wat ze niet wisten (ook de eigenaar niet) was dat ze al een heel eind in haar dracht was. Maar het werd daar van kwaad tot erger.
Oud eigenaren hebben haar terug gehaald en vonden dat ze ook bar weinig energie had. Ze hebben haar vakantie gegeven en 6 weken later lag er een veulen in de wei bij.

Het heeft heel veel moeite, geduld en vertrouwen (iets wat ze slecht had) gekost. Stapje voor stapje steeds een beetje beter.
Omdat ze echt probeerde te schoppen en te bijten altijd enkel gevraagd, hoofd hou je voor je.
Singel links/rechts steeds voorzichtig 1 gaatje strakker.
Ondertussen zijn we 10 jaar verder en het is voor 85% verbeterd. Maar qua zadel is het nog steeds een miep en laat het direct merken als het zadel haar niet voegt. Ergens top, want ik weet dat ik gelijk de zadelmaker moet bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 22:14 



 
Profiel   

Lichamelijke problemen laat ik even buiten beschouwing, dat is aan de eigenaar. Maar veel pony's lopen singelnijd op in reactie op eerdere pijn, en daarna gewoon heel veel slechte ervaringen en dan zijn er wel een paar dingen kunnen helpen. (En iets wat niet helpt.)

Wat niet helpt is verder straffen. Dat is waarschijnlijk al vaak genoeg geprobeerd, maar geeft vooral meer stress, niet meer rust of vertrouwen.

Voorkom de problemen, dat helpt veel meer. Dat begint al deels bij het poetsen: waarbij je steeds duidelijk kunt aangeven wat je doet en wilt, maar ook van hem bv vraagt om wat opzij te gaan, of iets naar voren of juist naar achteren. Steeds rustig, maar wel duidelijk. Praten kan ook helpen, gewoon rustig en zachtjes.

Bij het zadelen kun je ook al wat problemen voorkomen, je weet bijvoorbeeld dat hij kan schoppen, en dan is het belangrijk om meer bij de schouder te blijven dan bij zijn buik te gaan staan. Als 'ie dan toch wat doet, hoef je er niet zoveel mee omdat jij er geen last van hebt. Dat voorkomt vaak schrikreacties die dan steeds moeilijker worden. Als het helpt zou je om die reden ook kunnen kiezen om de pony aan het halster vast te zetten, buiten de stal te zetten of dat iemand hem even vasthoudt.

Als je moeite hebt de singel op het eerste gaatje te krijgen, kan het wellicht een oplossing zijn om gewoon de singel aan de andere kant eerst wat losser te maken, zodat je niet teveel hoeft te prutsen om dat eerste stukje te krijgen. (En ook is het belangrijk dat je het zadel eerst goed naar voren op de hals legt en dan goed met de haren mee naar achteren laat glijden tot het juiste punt. Dat stukje kan net het verschil maken.)

Dan helpt het vaak ook om de singel niet ineens naar je toe te trekken maar tegen de buik aan te leggen. Dus zonder kracht, gewoon waar die moet komen, en dan pas bezig met de singelstoten. En ook hier kan het helpen om te blijven praten, gewoon rustig (dus geen 'nee! nee! dat mag niet! foei!' maar meer 'ja, ik weet dat je het niet leuk vindt, maar we doen het stapje voor stapje'.)

En meestal wordt dit alleen maar makkelijker als jullie elkaar beter leren kennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 17:14 



 
Profiel   

Behalve wat er al gezegd is : heel rustig aansingelen, gaatje links, gaatje rechts en zorgen dat de huid vlak ligt door tussendoor een been naar voren te trekken
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 07:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen