Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
larissa96 schreef:Dat hangt natuurlijk wel van je studierichting af. Bij Geschiedenis zijn de tentamens voor een heel groot deel namelijk wel gewoon kennis reproduceren, maar de stof is simpelweg veel teveel om één keertje door te lezen en je er verder doorheen te bluffen.Bij mij hielp het heel goed om alle PowerPoints van te voren in Word te plakken als een soort van samenvatting. Dan had ik de stof voor de les al enigszins gezien en wist ik wat ik kon verwachten. Gedurende de les vulde ik dit dan aan met aantekeningen. Op die manier had ik richting het tentamen al een kant en klare samenvatting
Daarnaast hielp het mij om even wat oud tentamens te bekijken. De vraagstelling is vaak enigszins gelijk en als je doorhebt wat ze van je verwachten wordt het ook een stuk makkelijker
En daarnaast is het op de Uni niet meer echt uit je hoofd leren (enkel wat belangrijke punten / termen), maar vooral begrijpen hoe het in elkaar zit dat je het op een ander vraagstuk ook kan toepassen.
Dit hielp bij mij altijd goed, hopelijk heb je er wat aan!
Lieke schreef:Het hangt ook van je studie af denk ik. Zeg heb ik studies gedaan waarbij je veel moet lezen en onthouden en veel minder vaardigheid bij komt kijken.
Bijhouden was voor mij het belangrijkste. Dus alles goed lezen/voorbereiden voor je naar college gaat. Daarbij markeerde ik altijd de essentie en maakte ik soms notities in de kantlijn en eventuele vragen alvast noteren. Dan tijdens college alleen de dingen noteren die nieuw zijn en vragen stellen zodat je de stof echt goed begrijpt. Achteraf korte samenvatting maken van de stof en verwijzingen maken naar echte “stamp stof”.
Voor mij werkt dit goed omdat je dan je eerste kennis opdoet tijdens het lezen, daarna via het vertelde verhaal en/of opdrachten je de stof doorgrond en het in je geheugen. Bevestigd door kort samen te vatten.
Het was bij ons vaak makkelijk om onvoorbereid naar hoorcollege te gaan, maar uiteindelijk blijft die kennis echt beter hangen als je het al kan plaatsen door je voorbereiding.
Ir111 schreef:Ik maakte tijdens de les aantekening, heel kort, dus kernwoorden. Vervolgens maakte ik zelf een samenvatting van de stof met daarin mijn aantekeningen verwerkt. Voor het leren voor een tentamen maakte ik flash cards met de hand. Door het opschrijven leerde ik nl ook al.
_Lois_ schreef:Wel een kleine tip: gebruik potlood voor het onderstrepen en eventuele notities in de kantlijn. Mocht je dan een keer iets verkeerds onderstrepen, dan zit je niet met een afleidende neonroze streep in je boek.Lieke schreef:Het hangt ook van je studie af denk ik. Zeg heb ik studies gedaan waarbij je veel moet lezen en onthouden en veel minder vaardigheid bij komt kijken.
Bijhouden was voor mij het belangrijkste. Dus alles goed lezen/voorbereiden voor je naar college gaat. Daarbij markeerde ik altijd de essentie en maakte ik soms notities in de kantlijn en eventuele vragen alvast noteren. Dan tijdens college alleen de dingen noteren die nieuw zijn en vragen stellen zodat je de stof echt goed begrijpt. Achteraf korte samenvatting maken van de stof en verwijzingen maken naar echte “stamp stof”.
Voor mij werkt dit goed omdat je dan je eerste kennis opdoet tijdens het lezen, daarna via het vertelde verhaal en/of opdrachten je de stof doorgrond en het in je geheugen. Bevestigd door kort samen te vatten.
Het was bij ons vaak makkelijk om onvoorbereid naar hoorcollege te gaan, maar uiteindelijk blijft die kennis echt beter hangen als je het al kan plaatsen door je voorbereiding.
Bedankt, dit is een goed voorbeeld van wat ik in gedachten had. Ik lees namelijk bijna alle stof wel vantevoren maar markeren en notities maken deed ik nog niet... misschien ook daarom dat ik ook zo snel afdwaal tijdens het lezen Ga ik eens doen!
Wat bedoel je met verwijzingen maken naar stamp stof?
Citaat:Hoe studeer je 'effectief'? En dan met name hoe je aantekeningen maakt tijdens colleges (alles of enkel kern dingen?), hoe vat je samen of download/koop je een samenvatting en hoe leer je voor een tentamen?
Als ik erover google zie ik termen zoals 'Active recall', flashcards en mindmaps staan en ook zijn er allerlei apps...
_Lois_ schreef:@Ir111
En dan waren kernwoorden bijvoorbeeld begrippen? Praktische vraag over de flashcards, koop je dan van die kaartjes om in te vullen of maak je ze echt zelf? Er zijn ook apps voor zag ik.
Iriscope schreef:Er is een super goeie cursus op Coursera over hoe je brein werkt en hoe je leert. Als je die cursus doet, dan leer je dus hoe je moet leren. Dikke aanrader!
https://www.coursera.org/learn/learning-how-to-learn
_Lois_ schreef:Wat bedoel je met verwijzingen maken naar stamp stof?
_Lois_ schreef:Iriscope schreef:Er is een super goeie cursus op Coursera over hoe je brein werkt en hoe je leert. Als je die cursus doet, dan leer je dus hoe je moet leren. Dikke aanrader!
https://www.coursera.org/learn/learning-how-to-learn
Heb jij deze zelf gedaan en afgerond toevallig?
Want ik ken m, was er ooit aan begonnen (nog voor de start van mn studie) en toen kwam ik er niet zo vlug doorheen
Is wel al even geleden, dus misschien heb ik gewoon een schop onder mn kont nodig om er weer wat mee te doen
@AMCM dankjewel voor de toelichting!
Als voorbeeld, ik heb deze leerdoelen voor een vak wat ik nu heb (november-januari)
1. Na afloop van deze cursus heeft de student kennis van de kenmerkende eigenschappen van het vakgebied orthopedagogiek
2. Na afloop van deze cursus heeft de student kennis van de problematiek van de verschillende doelgroepen van de orthopedagogiek
3. Na afloop van deze cursus heeft de student kennis van etiologische modellen en veel toegepaste behandelwijzen binnen de orthopedagogiek
4. Na afloop van deze cursus heeft de student kennisgemaakt met hedendaagse orthopedagogische vraagstukken en discussies
Ik vind die dus nog vrij breed, heb je misschien een voorbeeld van hoe je dit zou gebruiken of was het bij jou heel anders?