Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe maken jullie de keuze voor de juiste stalling?

 
Profiel   

Hoi hoi,

Ik loop er nu al een tijd tegenaan en ben eigenlijk benieuwd hoe andere bakkers er in staan.

Ik heb Cas nu 4.5 jaar en ik blijf het lastig vinden.

We zijn begonnen bij pensionstal van een echte boer. Gigantisch lieve vent. Maar zelf liep ik teveel aan tegen andere persoonlijkheden die er rond liepen, spullen die verstopt werden, veel getreiter etc.
Hij stond hier
- in de zomer 24/7 op de wei zonder beschutting
- in de winter periode op pot stallen, overdag van ca 9 tot 5 in postzegel paddock met ander paard, met eten. Veel blub.
- Buitenbak was een grote ellende maar daar ligt inmiddels eb en vloed in heb ik vernomen.
- Vlakbij recreatie gebied, wel een stuk over een vrij drukke weg.
- Wilde ik midden in de nacht komen, geen probleem.

Vervolgens verhuisd naar een luxere stal. (Ging hier bijna het dubbele betalen van de vorige +€400)
- Hele jaar rond in de nacht op stal. In de zomer werden ze naar mijn idee te vroeg binnen gehaald.
- In de zomer op de wei zonder beschutting.
- Staan op een erg korte wei, waar wel hooi werd bijgevoerd, toch veel last van de lymfe.
- Geen animo om de paarden met het extreem hete weer in de nacht op de wei te laten, dus zweten op stal
- Ruime schone stallen die elke dag uitgetest werden
- Regelmatig beschimmeld hooi waar hij last van had.
- grote buitenbak die eigenlijk altijd goed te doen is, en een hele zware overdekte longeercirkel, die gebruikte we dan maar om te tutten.
- Sluitingstijd 21.00/21.30

Ik merkte aan Cas dat hij de behoefte bleef houden om rond te scharrelen, niet graag de stal in wilde en dat hij weinig aansluiting had in de kudde met veelal oudere ruinen.

Mijn verzorgpaard vroeger stond op een fantastische plek... maar het werk etc... , ik wist het niet. Na wat navragen bleek dat alles wat relaxter was geworden en zodoende de sprong een jaar geleden gemaakt naar een prachtige PP.

Alleen loop ik nu tegen punten aan en kom ik er met mezelf niet uit.

Cas heeft het daar geweldig. Hij mag daar helemaal zichzelf zijn en ontwikkeld zich mentaal enorm. Ik zie hem scharrelen en zijn ding doen. Dan denk ik, ik wil hem hier niet weg halen, hij moet hier blijven staan.

We zijn naar deze locatie gegaan onder het mom van onbeperkt en dat is uiteindelijk gewijzigd
(voordat we aankwamen al) naar niet helemaal onbeperkt, plus dat het hooi vrij arm is, maakt samen dat hij moeilijk zijn spiermassa kan behouden en ook periodes heeft gehad dat hij echt afviel (fysieke dingen uitgesloten). Dit is eigenlijk het enige minpunt voor hem.

Maar dan voor mij....
Ik ben met hem een trainingsperiode ingegaan voordat we bij deze stal aankwamen, gigantische stappen met hem gezet en dat wilde ik graag voort zetten.

Ze hebben een professionele sproei installatie voor de bak. Maar daar schijnt iets mee te zijn.
Vanaf de zomer tot aan vorige week is de bak eigenlijk gewoon niet te doen geweest. Gigantisch zwaar! Met meerdere mensen aangeboden om te kijken naar de sproeiers en om zelf de bak te slepen.
Maar dat wordt allemaal in de wind geslagen.

Daarnaast hebben we nog mestdiensten. Het was er eerst 1 op een dag, toen wij aankwamen was dat omgeslagen naar 2x per dag. Okay, prima.
Komt er nu wel op neer dat ik 9 mest diensten in de 4 weken heb ipv 4 a 5.
Ik hoor je denken, dat is toch helemaal niet zoveel????
Elke mest dienst neemt ca 2.5 uur in beslag. In deze mest dienst rapen we letterlijk de drollen van de grond, niet met een mestvork maar met onze handen. Er moet geveegd worden, met een kleine bezem over toch een flink verhard stuk (+- 1 uur werk) en dan uiteraard nog het voeren.

Ik merk dat het me op breekt om dit te doen naast mijn fulltime baan en hond. Ik heb er bijna geen plezier meer in om iets met hem te moeten doen. Ik heb voor deze (en vorige stallen) gekozen zodat ik niet elke dag naar stal hoef. Ik ben 2x in week eigenlijk alleen op stal om te mesten, want na die mest dienst zegt mijn lichaam "stop".
Sluitingstijd van stal is 20.00h, waardoor ik doordeweeks de motivatie nauwelijks op kan brengen om nog naar stal te gaan. Na werk eten koken en eten (vriendlief doet fysiek werk en trekt het niet om pas om 20.30 te eten en elke dag alleen eten is ook niet gezellig) is het al gauw 18.30/19.00, dan moet ik nog naar stal, en voordat ik even met hem heb gekeuveld is het eigenlijk al weer tijd om te gaan.

In het kort
- paard staat fantastisch, geen modder. Bewegingsvrijheid. Schuilmogelijkheden in de zomer.
- Bak is helemaal ruk tenzij het gigantisch veel en lang heeft geregend.
- Mestdiensten vragen lichamelijk veel van me. (Mestdienst voor +-8 paarden)
- Sluitingstijd 20.00h
- kosten ca €340 pm

Gelukkig heb ik een geweldige verzorgster die me met 2 mest diensten helpt, maar ik durf ook niet te zeggen hoe lang zij dit vol gaat houden aangezien ze zelf ook super druk is en al veel stalwerk doet.

En het volgende probleem; ik heb een lesroute opgezet met mijn instructrice, we hebben eindelijk de mogelijkheid om 2x in de maand bij haar te lessen. Dus als ik van deze route afwijk zit ik weer met het probleem dat ik niet kan lessen bij mijn instructrice tenzij ik "even" geld bij elkaar spaar om een trek auto en trailer aan te schaffen.


Het voelt alsof ik met mijn rug tegen de muur aan sta en niet weet waar ik met hem naar toe moet.

Hoe gaan jullie met dit soort dingen om?
Bestaat er zo iets als tips om dit soort dingen naast je neer te leggen :') om het plezier weer aan te wakkeren? Om handig om te gaan met de dingen waar je tegenaan loopt?

Heel eerlijk zie ik het niet zitten om nog eens te verhuizen.
Maar kies je uiteindelijk voor jezelf of je paard? Hoe vind je de gulden middenweg?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:32 



 
Profiel   

Andere stalling zoeken. Jij hebt je paard voor je plezier en dat heb je nu duidelijk niet. Sowieso 340 euro voor een stalling waarbij je geeneens een bak hebt die te gebruiken is en dat je ook nog zelf aan het mesten bent vind ik echt absurd :oo. De sluitingstijd vind ik ook erg vroeg.

Ik zou zoeken naar een gulden middenweg of eventueel wat verder rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:38 



 
Profiel   

Mijn eerste eis is dat mijn paard goed staat. Die staat er uiteindelijk 24/7. Dit houdt voor mij in; voldoende buiten met vriendjes, (minstens 8 uur) goed ruwvoerbeleid.
Mijn tweede eis is dat ik er tot +/- 22.00 welkom ben; ik studeer nog, maar heb soms erg laat les en dan ben ik pas rond 8 uur thuis. Dan is het gauw eten en door naar stal.
Ik ga evenwel niet alle dagen, ca 3/4 x per week

De bak is voor mij minder belangrijk aangezien mijn paard sowieso met semi-pensioen staat en we niet echt meer rijden. Overigens was de bak ook minder belangrijk toen ik wel nog reed, al heb ik nooit een bak gehad die niet bruikbaar was (enkel mede-pensiongasten die zeurden dat de bak niet bruikbaar was omdat er plassen in lagen, nou ja, dan had/heb ik alles voor mij allen :D ) ik heb nooit een topbak gehad, wel steeds een bak waar de grootste tijd vzn het jaar in de werken was.

Ik zou de stal van mijn eigen paard mesten wel zien zitten, (heb ik gedaan) maar niet die van mijn hele groep. Overigens vind ik 340 in de maand echt wel veel geld voor een slechte bak én halfpension, en zo te lezen moet je eventueel bijvoederen ook zelf doen?

Uit jouw post lijkt stal 1 me persoonlijk het fijnste; heb ook wel op een stal gestaan waar dingen ‘verdwenen’. De truc hier was alles achter slot en grendel opborgen, konden ze er niet aan. Ben daar vertrokken wegens een ruwvoerbeleid dat niet aansloot bij mijn paard. Maar waar je nu staat, zou ik mijn paard niet eens zetten omdat ik en haar de helft van de dagen niet zou kunnen zien, en het belachelijk veel geld is voor wat je nog zelf moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:45 



 
Profiel   

Het is heel lastig om een goede plek te vinden, waar zowel je paard als jij het naar je zin hebt.
Ik snap dat je liever niet nog een keer verhuizen wil, maar als ik jou was zou ik toch rondkijken naar mogelijkheden.

Heel fijn dat je paard het goed heeft, al moet je dus wel zelf(?) nog zorgen voor voldoende eiwit in het rantsoen, als ik je bericht goed lees.

Daarnaast is het wel ook belangrijk dat jij met plezier naar je paard gaat. De paarden hobby is veel te duur om alleen maar de lasten te hebben en niet het plezier te ervaren, waarvoor je deze hobby toch hebt.


Ik heb het geluk een plek te hebben waar zowel paard als ik het naar onze zin hebben en in combinatie met een in de tijd bij elkaar gespaarde trailer en trekauto neem ik onze bak die in dit seizoen erg matig is, voor lief, want ik rijd naar de rijvereniging of naar m'n instructrice om in een fijne bak te kunnen rijden.
Maar bos op stapafstand, stal op 3,5 km van huis, mogelijkheid tot dingen als uitmesten uit te besteden aan de stal en verder juist heel veel eigen invloed op hoeveel, hoe vaak en welk voer hij krijgt, maken dat we het naar ons zin hebben hier.

Mijn lijf zou momenteel ook geen 2,5 uur stalwerk achter elkaar trekken.
Is het evt mogelijk om daarin nog aanpassingen te doen van een eigen goede bezem en bv een mestboy oid om het werk minder arbeidsintensief te maken voor je? Hoewel dat eigenlijk belachelijk is, voor het geld wat je per maand betaalt zou je toch mogen verwachten dat er fatsoenlijk gereedschap is om je taken mee te doen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:48 



 
Profiel   

Uiteindelijk kies je voor beiden. Je paard leeft er, dus die moet het uiteraard goed hebben. Dat kan betekenen dat je misschien wat toegevingen moet doen aan de kant van de mens, maar puntje bij paaltje moet je als paardeneigenaar ook graag naar stal gaan. Een stal die hemels is voor het paard, maar waar het werk je opbreekt, is natuurlijk niet ideaal. De gulden middenweg is niet gemakkelijk te vinden, ik sta nu op de -in mijn ogen- perfecte stal, maar ik zou eigenlijk ook niet meteen weten waarnaartoe als ik hier weg zou moeten.

Wat ik in mijn zoektocht zoveel jaren geleden wel gemerkt heb is dat je goede faciliteiten die goed onderhouden worden op grofweg twee plekken vindt:
- de professionele pensionstal waarbij de pensionhouderij (een flink deel van) het inkomen van de stalhouder is.
- de particulier die een paar stallen hobbymatig verhuurt, maar die zelf ook paarden heeft en actief rijdt (in de sport is dan zeker nog een voordeel).
Alle tussenin-stallen (bij de boer, bij een vrouwtje dat alleen nog maar buitenritten doet,...) waren het gemiddeld genomen gewoon niet. Ergens ook wel logisch: faciliteiten die je zelf niet gebruikt, dan vind je het al snel wel goed en ben je niet gehaast om problemen op te lossen. Als de staleigenaar echter zelf dagelijks in de piste moet rijden dan wil die zelf ook dat die er goed bij ligt.

Mestdiensten voor paarden die niet in mijn eigendom zijn en sluitingstijden zijn trouwens ook dingen waarop ik een stal zou afrekenen. Dat wil ik gewoon niet. Ik betaal heel veel geld om 1 exemplaar van mij te kunnen noemen, dan wil ik niet dat er iemand rondloopt die zegt: ja, die mag dan wel van jou zijn, maar na 8 uur mag je hem toch niet meer zien. Dat vind ik echt belachelijk.

Aan de ene kant is geen enkele stal perfect en zal er altijd wel iets zijn, aan de andere kant moet het niet zo zijn dat je jouw eigen plezier volledig wegcijfert. Ik zou voor mezelf oplijsten wat je belangrijk vindt in een stal, wat jouw eisen zijn: zowel voor het paard als voor jezelf. En dan zou ik heel stilletjes op zoek gaan naar een stal die beter bij dat lijstje aansluit. Die zoektocht hoeft niet snel te gaan: jouw paard staat nu goed, dus daar zit geen haast achter. Maar puur voor jezelf rondkijken naar welk aanbod er in jouw regio nog is, kan geen kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:51 



 
Profiel   

Nou met de handen de mest van 8 paarden opruimen, echt erg. ik heb veel voor mijn paard over, maar dat toch niet. Daarbij, de bak is niet goed, het hooi is te arm. Ik zou zeker rondkijken naar iets anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:54 



 
Profiel   

Waarom moet je met de hand uitmesten? Een mestvork of mestboy en harkje maakt het voor je lichaam al een heel stuk makkelijker.

Zelf heel wat jaren gezocht naar de perfecte stal en helaas was het overal wat. Daarom doorgezocht naar het huis met grond en ze nu fijn aan huis. Lekker alles doen zoals ik het wil, zoals ik het goed vind voor ze en ze extra zorg of voer kunnen bieden zoals het bij elk dier apart past.
Ik had ondertussen een hele vragenlijst als ik bij een stal ging kijken, wel eens later terug gekregen van stalhouder: "het leek wel een interview, ze bleef maar vragen". Maar uiteindelijk werd het toch altijd mooier verkocht.. En het is zo sneu, want de paarden zijn er weer de dupe van als ze moeten verhuizen.
Maak voor jezelf een goed overzicht, wat heb je nodig, wat heeft je paard nodig en ga met die criteria op zoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:55 



 
Profiel   

Wij hebben altijd een paar eisen die we heel belangrijk vinden maar die toch erg lastig zijn in combinatie met elkaar. Onze paarden 24/7 buiten met goede schuilstal, voorkeur voor paddock paradise, onbeperkt goed hooi, bak die (bijna) jaarrond goed te rijden is. Die combinatie blijkt lastig. Daarnaast nog een paar grote wensen, zoals de mogelijkheid om ons eigen voer te kunnen laten voeren en onze eigen kast mee kunnen nemen.

En toch laat ik liever een of meerdere van die wensen of eisen schieten, dan dat ik op een plek ga staan waar ik het niet naar de zin heb en waar ik niet op mijn gemak ben. Dat is zoiets belangrijks. Je paard is er ook gevoelig voor als jij het niet naar de zin hebt, en paarden blijven toch ook hobby. Als de mestdiensten je zo opbreken dat je het niet meer naar de zin hebt, zou ik liever verhuizen en ergens anders naar toe gaan.

Wij staan uiteindelijk op drie kwartier rijden met de auto om op onze perfecte plek te komen. Maar het is wel rete gezellig, en aan nagenoeg al onze eisen en wensen is voldaan. Maar het allerbelangrijkste: zowel de paarden als wij voelen ons er enorm thuis en op ons gemak, en er is oog voor ons. Dat is iets wat mensen soms onderschatten tot het er niet blijkt te zijn en je over je eigen grenzen moet gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 11:01 



 
Profiel   

Wegwezen daar, met de hand mest van 8 paarden rapen en een uur vegen voor €340 pm.. Zijn ze helemaal gek geworden? :oo

Stalling vinden is zo enorm lastig, ik heb zelf gekozen voor een stal verder weg. Mijn ruin staat nu volpension en het enige wat ik hoef te doen is, met mijn paddockgenoten, de paddock/wei schoonhouden. Inderdaad ook gekozen om eens een dag over te slaan en dat doe ik met regelmaat. Voor mij is het ook belangrijk dat ik met plezier naar mijn paard ga, maar ook een goed gevoel heb als ik een dagje over sla.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 11:13 



 
Profiel   

Hier precies hetzelfde!
Paarden ruimte, sociaal contact en beweging in combinatie met fijne rijbak is een hele uitdaging.
Nu op 35 km en daar ben ik erg blij mee.


Sadira schreef
Wij hebben altijd een paar eisen die we heel belangrijk vinden maar die toch erg lastig zijn in combinatie met elkaar. Onze paarden 24/7 buiten met goede schuilstal, voorkeur voor paddock paradise, onbeperkt goed hooi, bak die (bijna) jaarrond goed te rijden is. Die combinatie blijkt lastig. Daarnaast nog een paar grote wensen, zoals de mogelijkheid om ons eigen voer te kunnen laten voeren en onze eigen kast mee kunnen nemen.

En toch laat ik liever een of meerdere van die wensen of eisen schieten, dan dat ik op een plek ga staan waar ik het niet naar de zin heb en waar ik niet op mijn gemak ben. Dat is zoiets belangrijks. Je paard is er ook gevoelig voor als jij het niet naar de zin hebt, en paarden blijven toch ook hobby. Als de mestdiensten je zo opbreken dat je het niet meer naar de zin hebt, zou ik liever verhuizen en ergens anders naar toe gaan.

Wij staan uiteindelijk op drie kwartier rijden met de auto om op onze perfecte plek te komen. Maar het is wel rete gezellig, en aan nagenoeg al onze eisen en wensen is voldaan. Maar het allerbelangrijkste: zowel de paarden als wij voelen ons er enorm thuis en op ons gemak, en er is oog voor ons. Dat is iets wat mensen soms onderschatten tot het er niet blijkt te zijn en je over je eigen grenzen moet gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 11:22 



 
Profiel   

Pff ellendig, een hele hoop geld voor bizarre eisen. Desnoods een grotere bezem en een mesthulp zou al schelen. 2,5 uur bezig zijn twee keer per week is naast een fulltime baan al niet echt fijn. Maar als het eigen zou zijn zou je nog kunnen schuiven in wanneer je wat doet,

Ik zou kijken of je een tussenweg kunt vinden. Desnoods verderweg waar je paard paard kan zijn maar jij niet kapot gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 11:25 



 
Profiel   

In tegenstelling tot de poster voor mij:
Niet zomaar wegwezen daar. Maar wel heel goed je oren en ogen open houden voor een andere plek. Je paard staat er goed, dus in het ergste geval heeft hij een prima winter en kom jij minder aan rijden toe.
De prijs en hoeveel je er voor moet doen, klinkt buiten proportie op je huidige stal. Maar ik ken je regio niet.

Voor een volgende plek: vraag ze het hemd van het lijf. Vraag ook naar alle mitsen en maren. Als ze zeggen: ze komen alle dagen buiten behalve als het te nat is (bij wijze van spreke) vraag dan concreet naar om hoeveel dagen dat dan ging in de afgelopen jaren. Laat niets in het midden, vraag overal naar de details.

Heb je al op je huidige stal besproken dat het moeilijk voor je is om aan de gestelde eisen te voldoen? Of er andere oplossingen zijn?
Wat betreft de rijbaan: zijn er alternatieven? Ik heb ooit op een fantastische stal gestaan met een vreselijke rijbaan en ben toen heeel creatief geworden. Veel trainen tijdens buitenritten. Mijn oefeningen in de berm doen. In een openbaar park rijden, op de wei etc etc. En toen reed ik Z1 dressuur en L eventing om even een plaatje te schetsen van wat je dan toch kunt bereiken. Dan moet je wel net een beetje 'geluk' hebben met je omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 11:27 



 
Profiel   

En in aanvulling op pol013: vraag inderdaad door:
Ze komen alle dagen buiten. Is dat elke dag van 8 tot 5. Of is dat elke dag van 9 tot 10 tijdens het mesten.
Probeer of je evt stalgenoten alvast kunt spreken en vooral oud-stalgenoten. Al is het maar om na te gaan hoe betrouwbaar de staleigenaren / managers zijn.

Ik heb ook op een stal gestaan. Afspraak was, In de winter stonden ze tot begin van de middag buiten. Dan op stal met hooi. Om 2200 uur kregen ze nog een keer hooi. Omdat ik het niet vertrouwde heb ik een aantal keren buiten staan posten. Om ca 22 uur ging de lamp aan, rondje door stal, en 2 minuten later ging de stallamp weer uit. In die 2 minuten werd alleen gekeken of alle paarden nog leefden. hooi was om 17 of 18 uur al op en dan stonden ze dus nog tot 05 uur zonder hooi (want zelf wat hooi bijgeven mocht ook niet). En als je ze ermee confronteerde, was jij de leugenaar. (ben er weg uiteraard). Overigens kregen de meesten meer dan genoeg hooi, dik zat, maar stonden echt veel te lang zonder

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 13:02 



 
Profiel   

Over het mesten icm die prijs. Dat is hier in de buurt wel gebruikelijk. Maar niet dagelijks. Wij moeten de paddocks elke dag mesten, gewoon normaal met mestboy en die beurten worden verdeeld over alle eigenaren van de paarden die in de paddocks staan. Dus 1 of 2 keer per week heb je een beurt om de paddocks te mesten. Het materiaal wordt aangeschaft door stal en als dat kapot is geef je het gewoon door. De enige keer dat je zelf wat aanschaft is als je speciale eisen hebt bijvoorbeeld. Dus degene die er zijn niet fijn vindt en liever een andere hebt

Met handen zou ik absoluut niet mee akkoord gaan.

Maar voor dat geld heb ik wel 2 bakken die altijd goed zijn, 1 binnen en 1 buiten en een longeerbak die goed is. En ruimere openingstijden := en ik zit in een dure regio... Dan is dat mesten al veel minder erg, want minder vaak, minder lang bezig en met geschikt materiaal. Handen zijn geen geschikt materiaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 13:13 



 
Profiel   

Wat een reacties meteen, niet verwacht :D

Heel blij met alle input.

Ik zit helaas in een duurdere regio. En zelf met een 35km op de radar kom ik niet bij stallen die aan mijn eisen lijst voldoen.

Belangrijkste eisen zijn:
Kuddeverband
Goed en genoeg hooi
Niet in de bagger
Veel buiten
Niet elke dag naar stal hoeven
Mogelijkheid tot buitenrijden

Ik kom hier eigenlijk alleen maar ophok stallen tegen en als het geen ophok stallen zijn dan is het,of je paard in de bagger, of elke dag naar stal moeten om te mesten.

Ik word er echt een beetje wanhopig van.

De stal is nu 8 minuten fietsen van ons nieuwe huis (wonen er nog niet ivm verbouwing).

Aanpassing in de werkzaamheden. Tja.. heb al eens op m'n kop gestaan om gewoon een mestvork te gebruiken. Maar mag hem alleen gebruiken als het echt droog is en dat het zand er tussen uit valt.
Met "normaal" mesten is ze schijnbaar teveel geld kwijt voor zand en zou de mestboer de mest niet meer willen.... ik ben de discussie gestaakt omdat ik er zelf een beetje moe van wordt.
Heb ook aangeboden om mee te willen betalen aan een veeg machine en heb gezegd dat ik weet dat de rest er ook open voor staat. Maar daar wordt dan niet verder op geacteerd. En zelf iets kopen wat ik bij een eventuele verhuizing van paard niet kwijt kan of kan gebruiken, zie ik ook niet zitten.

Het van het hemd vragen kan ik gelukkig heel goed. Maar zoals hier ook al terug komt, de waarheid wordt lang niet altijd gesproken. Op stal nr 2 zou hooi op de paddocks gevoerd worden plus het zou goede kwaliteit hooi zijn. Toen ze in de winter 6 uur zonder hooi op de paddock stonden ben ik uit mn stekker gegaan en werd er pas iets gedaan toen ik met hem naar de kliniek was geweest.

En wat er gezegd wordt over het kleinschalige dat je moet kijken naar wat de eigenaar doet, dat is nu inderdaad een hele goede leer geweest. Deze eigenaar doet momenteel eigenlijk niets anders als buiten wandelen met de paarden en dat is terug te zien aan de bak.

Ben wel heel benieuwd waar jullie staan. Ik kom uit de regio boven Amsterdam:| voor dit geld een binnen en buitenbak kan ik op mijn buik schrijven. Al zou ik heel graag willen wisselen :') dus als een van jullie op een fijne stal staat in deze regio, dan houdt ik me graag aanbevolen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 19:37 



 
Profiel   

Wij moeten bij het uitmesten van de paddocks ook zo min mogelijk zand mee nemen. Zonde van je mooie dure witte zandbodem. Maar wij gebruiken gewoon een mestvork
[ img ]

Een paar keer van omhoog naar omlaag "schudden" en al het zand is er tussen uit.

Echt no way dat ik dat met de hand ga doen. In een half uurtje ben ik meestal wel klaar voor 5 a 6 paarden.

Ik ben helemaal niet bekend in jouw regio, maar ik zou voor dat geld niet nog 5 uur per week stalwerkzaamheden willen gaan doen, als je ook nog eens geen fatsoenlijke rijbak hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 19:53 



 
Profiel   

Zoals ik het nu lees:
Fysiek zwaar werk verrichten, letterlijk drol voor drol oprapen met je handen (ieuw), bak waar je niet in kunt rijden dus eigenlijk geen bak, aangeboden om te helpen met sproei installatie en word niks mee gedaan, periodes van veel afvallen paard, ook niet echt bevorderlijk voor de gezondheid van een dier... en dan 340 euro betalen?

Ik snap HEEL goed dat je je paard lekker buiten ziet rondscharrelen en spelen met soortgenootjes maar dit is toch niet haalbaar icm fulltime werken? Voor hun wel gemakkelijk zo, klinkt alsof jullie alles doen en de eigenaren alleen cashen.

Daar bestaan geen tips voor, om het naast je te leggen. Als ik jou was, zoeken naar een andere plek en paard verhuizen. Je kunt pas voor je paard kiezen als je voor jezelf hebt gekozen... :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 20:08 



 
Profiel   

Ik lees net je update en dat je uit boven Amsterdam komt, ik kom uit Purmerend en mijn paard staat in de Beemster. Half uur fietsen en 10 tot 15 minuten met de auto. Maar goed onze stal zit vol helaas.

Ik betaal 190 euro dus het bestaat echt wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 20:12 



 
Profiel   

De stalling waar ik nu sta had best wel veel mee: de omgeving, weidegang (!), aardig hooi, buitenbak die af en toe echt onderhouden werd. Voor mijn beest werd het een feestje, met stabiele groepen, weidegang, heel de zomer 24 uur buiten...
Maar ik kon niet echt wennen, ik zag overal hel en verdoemenis in, een vieze poetsplaats, tocht in de stallen, giga veel muizen en nog veel meer.
Maar na een jaar begon ik er lol in te krijgen. Ik kreeg door dat ze er niet zo veel regels hebben omdat de stalbaas vind dat we er zelf uit moeten komen. Eigenlijk kan alles als we maar overleggen en ook nee accepteren. Zo zijn er inmiddels twee katten en nauwelijks nog muizen, er is een kantine neergezet, de cirkel is gedraineerd, er zijn 24uur groepen gekomen. Wij hebben zelf bedacht dat mest ruimen handig is en dat regelen we dus zelf, wel met gereedschap van de stal baas, dat dan weer wel.
We zijn nu vijf jaar verder en wat ben ik blij dat ik niet snel weer weggegaan ben.
By the way, mest met mijn handen opruimen, nog niet misschien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 20:30 



 
Profiel   

Moeilijk probleem ts. Zoals ik het nu lees zou ik zeker kijken naar een nieuwe stal.
Zelf vind ik 24/7 buiten belangrijk voor mijn pony. Dat ik zelf daarvoor iets moet inleveren moet dan maar.

Is deze stal niets? Equilibra Stables PP Middenbeemster
€ 295,00
https://link.marktplaats.nl/m1593512951 ... ialbuttons

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 21:13 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Moeilijk probleem ts. Zoals ik het nu lees zou ik zeker kijken naar een nieuwe stal.
Zelf vind ik 24/7 buiten belangrijk voor mijn pony. Dat ik zelf daarvoor iets moet inleveren moet dan maar.

Is deze stal niets? Equilibra Stables PP Middenbeemster
€ 295,00
https://link.marktplaats.nl/m1593512951 ... ialbuttons


Dit is inderdaad een goede vervanging met minder fysieke mest diensten. Maar wel verplicht 6 van de 7 dagen heen en geen uitrijmogelijkheden.
Zit wel over deze stal serieus na te denken Yvonne is echt een toppertje

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 21:41 



 
Profiel   

mrie schreef
De stalling waar ik nu sta had best wel veel mee: de omgeving, weidegang (!), aardig hooi, buitenbak die af en toe echt onderhouden werd. Voor mijn beest werd het een feestje, met stabiele groepen, weidegang, heel de zomer 24 uur buiten...
Maar ik kon niet echt wennen, ik zag overal hel en verdoemenis in, een vieze poetsplaats, tocht in de stallen, giga veel muizen en nog veel meer.
Maar na een jaar begon ik er lol in te krijgen. Ik kreeg door dat ze er niet zo veel regels hebben omdat de stalbaas vind dat we er zelf uit moeten komen. Eigenlijk kan alles als we maar overleggen en ook nee accepteren. Zo zijn er inmiddels twee katten en nauwelijks nog muizen, er is een kantine neergezet, de cirkel is gedraineerd, er zijn 24uur groepen gekomen. Wij hebben zelf bedacht dat mest ruimen handig is en dat regelen we dus zelf, wel met gereedschap van de stal baas, dat dan weer wel.
We zijn nu vijf jaar verder en wat ben ik blij dat ik niet snel weer weggegaan ben.
By the way, mest met mijn handen opruimen, nog niet misschien.


Dat is inderdaad super fijn. Zou willen dat we hier wat minder regels zouden hebben :Y)

Super fijn ook dat ze open stonden voor een 24 uurs plek. Het zou mijn leven echt een stuk makkelijker maken als meer stallen dat hadden.

Nu ook bij een andere stal gevraagd waar ze wel uit kunnen lopen. Maar allemaal hun eigen uitloop en staan verder ook apart met een draadje er tussen. Mest diensten nemen ze ook niet van elkaar over, tenzij in nood. Pff

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 21:44 



 
Profiel   

TS, wellicht is het een optie om iemand anders te betalen voor je staldiensten? Dan heb jij die belemmering niet meer en kun je jezelf gewoon richten op tijd doorbrengen met je paard.

Ik heb zo een tijd het werk van iemand anders over genomen tegen betaling. Ik zat langdurig zonder/met weinig werk en kon zo mijn paard houden. Voor beide een uitkomst!

Mijn eisen lijstje:
- voldoende en goed ruwvoer en water
- gezelschap van andere paarden
- 24/7 ruime bewegingsvrijheid
- altijd toegankelijke schuilgelegenheid
- geen verplichte weidegang
- redelijke tot perfecte uitrijgelegenheid

En heel eerlijk? Dat is super moeilijk. Zelfs hier aan huis heb ik het nog niet zo voor elkaar als dat ik wil. Ze staan samen, met ruim voldoende voer en water, in theorie mooie bewegingsruimte maar die is nu erg beperkt door blubber en een schuiltent maar die staat qua richting niet optimaal waardoor ik ze toch ook dekens op moet doen omdat ze er niet voldoende goed kunnen schuilen. Alles komt uiteindelijk goed, maar het is een flink niet investering in geld en tijd. En dan heb ik dus nog niet eens een rijbak. Gelukkig wel een ruiter route om de hoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 21:53 



 
Profiel   

Er zijn 2 mest/voer/veegbeurten per dag voor 8 paarden en dus 2,5 uur per beurt? Dat is iig heel erg niet efficiënt, snap wel dat dat opbreekt…

Als die punten idd niet bespreekbaar zijn zou ik ook verder gaan kijken, maar wel pas opzeggen als ik echt naar een fijne plek kan. In combi met die sluitingstijd, bak en stalgeld is het niet in evenwicht. Mijn paarden staan ook voorop maar het moet wel haalbaar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 22:19 



 
Profiel   

Miran schreef
Er zijn 2 mest/voer/veegbeurten per dag voor 8 paarden en dus 2,5 uur per beurt? Dat is iig heel erg niet efficiënt, snap wel dat dat opbreekt…

Als die punten idd niet bespreekbaar zijn zou ik ook verder gaan kijken, maar wel pas opzeggen als ik echt naar een fijne plek kan. In combi met die sluitingstijd, bak en stalgeld is het niet in evenwicht. Mijn paarden staan ook voorop maar het moet wel haalbaar zijn.

Jij zegt het.

Ik krijg uit het verhaal een beetje een onderbuikgevoel van een volstrekt idioot georganiseerd bedrijf.
Hoe verzin je het dat je mest met de hand moet verwijderen?
Hoe groot is die paddock dat het zoveel tijd kost?

Op de stal waar wij staan is voor een groep ook een dagelijks mestrooster. Onder "normale" omstandigheden (niet zijnde afgelopen week) mest je de paddock in 30 - 45 min uit. Groep van 12 paarden, paddock ongeveer twee rijbakken groot.

Maar wij doen dat met de riek; soort van het type dat hierboven genoemd is en een kruiwagen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 22:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen