Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Fries kan niet eten, wat is er aan de hand?

 
Profiel   

Hij is de enige met dit probleem. De anderen zijn oudere merries.
Dank ook voor jullie steun <3
Ik heb er echt niet goed van geslapen
Vannacht Idd ook bedacht de da te bellen, misschien is melding daar de logische stap als ze zelf niet bellen (bv of de da wil bellen om te vragen hoe het nu met het paard gaat), dan hoeft ie mij niets te melden.

Mijn collegaverzorger gaat straks heen, dan hoor ik hoe het gaat

Wordt vervolgd…
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 11:18 



 
Profiel   

Ik speel even advocaat van de duivel :

Als ik even alle emotie er uit trek, dan is er toch een DA bij dit paard geweest? Nu hebben heus niet alle DA's de wijsheid in pacht maar je mag toch verwachten dat wanneer de situatie zo dramatisch was dat de dierenbescherming bellen nodig was die DA wel aan de bel getrokken zou hebben?

Feitelijk gezien:

Paard mankeerd wat--DA komt en behandeld-- er is verbetering volgens de eigenaren maar niet genoeg volgens de verzorgsters.

Verzorgsters willen nu dierenbescherming bellen( wat 0 nut heeft als hij onder DA behandeling staat doet DB niks) of de DA bellen( wat 0 nut heeft want een DA mag met jou niks delen)

Je kunt gewoon niks als verzorgster, dat is rot, maar wel de realiteit. Dus of je legt je neer/probeert vriendelijk het gesprek aan te gaan. Of je besluit dat van die mensen een paard verzorgen niet bij je past en gaat weg. Je kunt naar mijn idee niks afdwingen eigenlijk, je bent geen partij in deze :o

Is hard, maar wel reëel denk ik :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 12:16 



 
Profiel   

Update: da komt vanmiddag, gelukkig.
Nu wordt er wat gewandeld en aan de hand gegraasd met hem


@ruitje, het is niet dat we die acties willen uitvoeren, het is dat we kijken wat voor opties zinvol zouden zijn. Dus dB en da bellen zijn dingen waar we over nagedacht, overwogen hebben. Dat het waarschijnlijk 0 positief of zelfs negatief resultaat zou geven weegt absoluut mee in keuzes. We willen vooral gewoon dat dit paard geholpen wordt. En zijn gefrustreerd dat de mogelijkheden zo beperkt zijn. Ik denk ook dat wat je zegt hard maar reëel is.

Gelukkig heeft de eigenaar geluisterd (en dus dank voor jullie uitleg want die heeft meegespeeld) en komt de da vanmiddag en ik hoop echt dat het dan opgelost is.

Jullie geven met je opmerkingen wel heel mooi ons dilemma weer.. er zijn geen goede antwoorden (behalve natuurlijk da door de eigenaar + adequate behandeling)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:46 



 
Profiel   

Laat maar even weten hoe het ging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:42 



 
Profiel   

Ik gok toch ook een slokdarm verlamming gezien het een Fries betreft.

Hier twee volle zussen die beide het hebben. De jongste (toen 15) is twee jaar terug ingeslapen en kreeg alles door de neus.

De oudere zus is nu 20 en heeft het sinds een klein jaar en slijmt alleen maar vanuit de mond. Er zitten goede dagen tussen en met het juiste voerbeleid kan je het leven verlengen. Dier is een blij beestje, maar als ze te sterk vermagert gaat ze ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:52 



 
Profiel   

Wederom update: da geweest
Hij heeft een bobbel op z’n tong die de andere da gemist heeft (die heeft al sorry gezegd)
Zoiets als voor ons ontstoken keel, dan slik je niet meer want dat doet pijn
Nu ontstekingsremmer pijnstiller en antibiotica
Oorzaak onduidelijk
Maar hij eet nu voor wat ie waard is :D
Opdracht aan verzorgers is met hem te grazen aan de hand, dat zal hij fijn vinden

En mocht ie toch nog naar de kliniek moeten dan gaan ze (met een van ons)

Dus al met al hebben ze het heel fijn opgepakt en lijkt het mee te vallen

En die arme pup kan z’n buikje weer vol eten

Hoe zoiets kan ontstaan is mij een raadsel. Geprikt door iets? Bacterie infectie?
Zijn temp was nu wat hoger, 38,7

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:14 



 
Profiel   

Fijne update, je weet nu wat er aan de hand is, en het lijkt mee te vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:18 



 
Profiel   

Goed gedaan TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 18:05 



 
Profiel   

hasufel schreef
Wederom update: da geweest
Hij heeft een bobbel op z’n tong die de andere da gemist heeft (die heeft al sorry gezegd)
Zoiets als voor ons ontstoken keel, dan slik je niet meer want dat doet pijn
Nu ontstekingsremmer pijnstiller en antibiotica
Oorzaak onduidelijk
Maar hij eet nu voor wat ie waard is :D
Opdracht aan verzorgers is met hem te grazen aan de hand, dat zal hij fijn vinden

En mocht ie toch nog naar de kliniek moeten dan gaan ze (met een van ons)

Dus al met al hebben ze het heel fijn opgepakt en lijkt het mee te vallen

En die arme pup kan z’n buikje weer vol eten

Hoe zoiets kan ontstaan is mij een raadsel. Geprikt door iets? Bacterie infectie?
Zijn temp was nu wat hoger, 38,7


Wat fijn dat er nu een diagnose is, goed gedaan!
Hoop dat hij snel opknapt. Veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 18:19 



 
Profiel   

Wat een fijne update! Goed gedaan TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 09:42 



 
Profiel   

Ik kom er net vandaan
Goed humeur, honger en eten
Wilde ook al spelen in de bak
Nou gauw weer spekjes opbouwen en hopen dat het zo blijft

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 11:34 



 
Profiel   

Wat een fijn nieuws! het kan soms zo simpel zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 15:04 



 
Profiel   

Antibiotica werkt niet binnen een dag. Dan zal het de pijnstiller zijn die maakt dat hij geen belemmering meer heeft bij het eten.
Wat fijn dat het paard van die ellende af is, goed gedaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 15:59 



 
Profiel   

Ja pijnstiller en ontstekingsremmer denk ik
Is ook de vraag of antibiotica überhaupt iets gaat doen want er is geen oorzaak duidelijk, dus hoeft geen bacterie te zijn

En de eigenaar heeft het nou goed opgelost hoor, ik heb niets gedaan behalve zeggen dat er een da moest komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 17:19 



 
Profiel   

Nou jullie hebben ook jullie zorgen op een goede manier gekanaliseerd zodat de eigenaar er geen ‘last’ van heeft gehad, er geen spanningen zijn ontstaan tussen jullie en de eigenaren en jullie er gewoon nog welkom zijn.
Een forum als Bokt kan dan zo helpend zijn, even gedachten wisselen met anderen en rustig het verstandigst doen.
Er zijn ook vast wel meiden die (overdreven gezegd) gillend en huilend bij de eigenaar zouden doorgaan over dat er weer een dierenarts moet komen waarmee je jezelf ongewild afstoot bij de paarden eigenaar.
Dus dat is ook net zo goed goed gedaan vind ik hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 17:33 



 
Profiel   

Dank:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 17:46 



 

+:)+ Super gedaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 19:30 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 19:21 



 
Profiel   

Hele topic nog niet doorgelezen maar sommige Friezen zijn bekend met slokdarmverlamming. Hier zelf een paard gehad die het had. Liep met een plukje hooi in de mond rond en kon niet eten. Keel was iets opgezet en er werd eerst gedacht aan een keelontsteking of droes. Uiteindelijk bracht een slikfilmpje in de kliniek duidelijkheid. 50% van de slokdarm was verlamd. Nat schapenhooi uit de ruif en brok zo dun geweekt als melk ging er prima in, net als gras. Na 2 jaar was de verlamming verder gegaan en heb ik haar laten gaan.

Edit, lees over bobbel op tong, antibiotica wat aanslaat. Hoop dat alles beter blijft gaan.


Laatst bijgewerkt door Bravura op 04-12-21 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 19:34 



 

Bravura schreef
Hele topic nog niet doorgelezen maar sommige Friezen zijn bekend met slokdarmverlamming. Hier zelf een paard gehad die het had. Liep met een plukje hooi in de mond rond en kon niet eten. Keel was iets opgezet en er werd eerst gedacht aan een keelontsteking of droes. Uiteindelijk bracht een slikfilmpje in de kliniek duidelijkheid. 50% van de slokdarm was verlamd. Nat schapenhooi uit de ruif en brok zo dun geweekt als melk ging er prima in, net als gras. Na 2 jaar was de verlamming verder gegaan en heb ik haar laten gaan.

Misschien in het vervolg toch even een topic doornemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 19:37 



 
Profiel   

Er staat Edit....en altijd handig om te weten dat er iets als een slokdarmverlamming bestaat toch? Mocht eea straks toch niet geheel beter gaan. Hier ook maanden lang steeds DA en allerlei behandelingen gehad voor de slikfilm uiteindelijk werd aangedragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 19:42 



 

Bravura schreef
Er staat Edit....en altijd handig om te weten dat er iets als een slokdarmverlamming bestaat toch? Mocht eea straks toch niet geheel beter gaan. Hier ook maanden lang steeds DA en allerlei behandelingen gehad voor de slikfilm uiteindelijk werd aangedragen.

Je edit was na mijn post, dus toen ik postte stond er geen edit ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 19:44 



 
Profiel   

Vanochtend ging het goed, hij eet het liefste gras.

En dingen leren is altijd goed. Vanwege het risico bij Friezen en gezien het in zijn familie zit kan het geen kwaad hier wel alert op te zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 21:43 



 
Profiel   

Jet schreef
Tetanus lijkt me niet, dat gaat veel sneller, daar gaan geen paar dagen overheen totdat een paard dood-e doodziek is.


Ondertussen is de oorzaak al gekend, maar ik wou nog even meedelen dat tetanos ook traag kan gaan hoor. Dagen tot weken. Niet iedereen ligt direct stijf op de grond neer met dichtgeklemde kaken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:15 



 
Profiel   

GaelleS schreef
Jet schreef
Tetanus lijkt me niet, dat gaat veel sneller, daar gaan geen paar dagen overheen totdat een paard dood-e doodziek is.


Ondertussen is de oorzaak al gekend, maar ik wou nog even meedelen dat tetanos ook traag kan gaan hoor. Dagen tot weken. Niet iedereen ligt direct stijf op de grond neer met dichtgeklemde kaken :)


Dat is inderdaad nieuws voor me, dank je voor het vertellen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen