Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Baucher trens dubbel gebroken ervaringen!

 
Profiel   

Voor mijn jonge merrie ben ik opzoek naar een ander bitje, op ons huidige bit (HH dubbel gebroken bustrens sweet iron) loopt ze net niet helemaal lekker, wilt totaal niet het bit aannemen en loopt nu teveel als een lama etc. Ik rij met weinig druk voor (puur ook omdat ze dit met dit bit totaal niet accepteert om iets met je handen te doen) en we rijden zoveel mogelijk van achteren naar voren.
Ik kwam een baucher trens tegen en in de beschrijvingen zag ik dat deze stiller ligt in de mond. Een water- en kneveltrens vind ze ook niet prettig, waardoor ik bij een Baucher sweet iron uitkwam
Wat zijn jullie ervaringen met dit bit in combinatie met jonge pony's?


De tandarts komt ook om daar dingen uit te sluiten. Ze heeft namelijk ook nog alle 4 haar wolfstanden die wellicht ook nu aan het vervelen zijn ;(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 20:43 



 
Profiel   

Geen ervaring mee, maar je bent er van op de hoogte dat dit bit een hefboomwerking heeft? KNHS staat deze overigens pas toe vanaf Z1 dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 20:48 



 
Profiel   

Ik zou een gebroken bit nooit met een hefboomwerking combineren, het kan dan echt een notenkraker worden. Moet je niet willen imo.
Een ongebroken bustrens ligt ook superstil in de mond en is heel vriendelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:01 



 
Profiel   

Waarom blijft men toch geloven dat dit bit een hefboomwerking heeft? Onderzoek heeft uitgewezen dat dit helemaal niet zo is, het enige dat er gebeurd is dat de druk achter de oren minder wordt. Het is juist een fijn bit voor gevoelige paarden.

Een baucher kan heel fijn werken, maar is ontzettend paard afhankelijk. Ik zou eerst wachten tot de tandjes getrokken zijn en dan met het huidige bit nogmaals proberen. Een bitfitter kan misschien een fijne oplossing zijn, dan hoef je niet allerlei bitten zelf aan te schaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:21 



 
Profiel   

Ik zie de toegevoegde waarde niet van dit bit.
Je mondstuk blijft soort gelijk en daar zal het eerder door komen.

Heb je al eens ongebroken geprobeerd?
Ook in sweet Iron of kunststof.
Met of zonder tongboog. Dat geeft naar mijn idee meer effect om verandering te zien.

Overigens lopen mijn beide paarden niet fijn op gewoon dubbel gebroken. Maar wel op het 45 graden gedraaide dubbel gebroken van Sprenger. Dat maakt blijkbaar ook al een heel ander gevoel in de mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:28 



 
Profiel   

BM_Stables schreef
Voor mijn jonge merrie ben ik opzoek naar een ander bitje, op ons huidige bit (HH dubbel gebroken bustrens sweet iron) loopt ze net niet helemaal lekker, wilt totaal niet het bit aannemen en loopt nu teveel als een lama etc. Ik rij met weinig druk voor (puur ook omdat ze dit met dit bit totaal niet accepteert om iets met je handen te doen) en we rijden zoveel mogelijk van achteren naar voren.
Ik kwam een baucher trens tegen en in de beschrijvingen zag ik dat deze stiller ligt in de mond. Een water- en kneveltrens vind ze ook niet prettig, waardoor ik bij een Baucher sweet iron uitkwam
Wat zijn jullie ervaringen met dit bit in combinatie met jonge pony's?


De tandarts komt ook om daar dingen uit te sluiten. Ze heeft namelijk ook nog alle 4 haar wolfstanden die wellicht ook nu aan het vervelen zijn ;(


Bij een extreem gevoelig paard dat het bit niet durft aan te nemen zou ik eerder naar een ongebroken mondstuk kijken, mogelijk van kunststof. Heb ook positieve verhalen over Fager titanium stang gehoord voor paarden die niet zo goed tegen gewone metalen mondstukken kunnen maar wel baat hebben bij iets meer stevigheid dan wat je gemiddeld kunststof bitje kan bieden :)

Baucher heeft trouwens 0.0 hefboomwerking, het zorgt juist voor minder druk achter de oren (hefboom zit omgekeerd zeg maar). Het is helemaal geen scherp bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:57 



 
Profiel   

Hier vond ik het fijn om mijn gevoelige paard te rijden op een Beris prime bit. Dit is een super zacht flexibel bit (als je midden vastpakt vouwt die gewoon dubbel zo zacht/flexibel). Doordat het ongebroken is en super zacht durven paarden het vaak makkelijker aan te nemen en er beetje tegen te duwen. Daardoor leren ze de druk ban bit makkelijker accepteren en als dat goed gaat kan je nog wel eens terug overstappen naar een metaal bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 22:10 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik zou een gebroken bit nooit met een hefboomwerking combineren, het kan dan echt een notenkraker worden. Moet je niet willen imo.
Een ongebroken bustrens ligt ook superstil in de mond en is heel vriendelijk.


Dit bit heeft zo goed als geen hefboomwerking. En anders is deze heel minimaal. Ongebroken was ze helaas helemaal niet fijn mee, toen ben ik er geen eens op gegaan omdat ze aan de longe al niet fijn voelde met een ongebroken bit :/ mijn pony laat gelukkig heel goed merken wat ze wel en niet wilt hahah

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 09:50 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik zie de toegevoegde waarde niet van dit bit.
Je mondstuk blijft soort gelijk en daar zal het eerder door komen.

Heb je al eens ongebroken geprobeerd?
Ook in sweet Iron of kunststof.
Met of zonder tongboog. Dat geeft naar mijn idee meer effect om verandering te zien.

Overigens lopen mijn beide paarden niet fijn op gewoon dubbel gebroken. Maar wel op het 45 graden gedraaide dubbel gebroken van Sprenger. Dat maakt blijkbaar ook al een heel ander gevoel in de mond.


Ongebroken is ook geprobeerd net als enkel. Ze is beleerd met enkel gebroken, maar daar ben ik geen fan van. Op dubbel gebroken doet ze het het beste tot nu toe

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 09:51 



 
Profiel   

Ik zie niet wat de baucher bitring kan veranderen aan je probleem?

Als ongebroken het niet is, probeer eens te kijken naar mondstukken die niet helemaal breken. Zoals Myler. Wel flexibel, maar kan niet te ver door scharen in de mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 09:59 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Ik zie niet wat de baucher bitring kan veranderen aan je probleem?

Als ongebroken het niet is, probeer eens te kijken naar mondstukken die niet helemaal breken. Zoals Myler. Wel flexibel, maar kan niet te ver door scharen in de mond.


Deze zouden stabieler/stiller liggen. Myler is me echt veel te duur helemaal om uit te proberen. Ik bezuinig niet graag op mn paard maar zoveel geld voor een bit leg ik niet neer. Ik had een Myler level 1 gezien, deze had ook baucher ringen en toen heb ik verder gekeken voor een goedkoper alternatief

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 16:56 



 
Profiel   

Lijkt me niet stabieler dan een knevel trens.
Ik kan me niet voorstellen dat je dat gaat merken.

Billy Allen en ook Harry's horse lijken op myler en zijn goedkoper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:02 



 
Profiel   

Als je Myler bitten wilt testen, dan kun je hier terecht: https://www.mylerbitten.nl/2-weken-proberen/ Hoef je ze niet direct aan te schaffen maar kun je proberen en retourneren of omruilen als 't niet bevalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:03 



 
Profiel   

Ik zou eerst die wolfskiezen uitsluiten of daar niet de problemen van komen.
Heeft je paard dit altijd gedaan? En wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Bij dat jonge spul is om de 6 maanden totaal niet overdreven.
Ik weet niet hoe je beleerd hebt, maar ik zou ook bitloos overwegen, al is het wel zo dat wanneer de problemen veroorzaakt worden door een scherpe rand die in de wang snijd je met bitloos nog slechter af bent.

Edit: ik lees je onderschrift?
Gaat het om een andalusier? Mijn ervaring is dat die ook vaker dan gemiddeld moeite hebben met dit stuk.
Ik zou eerder naar een ongebroken bitje willen of 1 met een "locked" functie, zoals bijv. myler of trust locked(zelf erg blij mee)
Daarnaast is een instructrice/instructeur met veel ervaring met andalusiers/barokke paarden ook erg aan te raden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:11 



 
Profiel   

BM_Stables schreef
Kelly_ann schreef
Ik zie niet wat de baucher bitring kan veranderen aan je probleem?

Als ongebroken het niet is, probeer eens te kijken naar mondstukken die niet helemaal breken. Zoals Myler. Wel flexibel, maar kan niet te ver door scharen in de mond.


Deze zouden stabieler/stiller liggen. Myler is me echt veel te duur helemaal om uit te proberen. Ik bezuinig niet graag op mn paard maar zoveel geld voor een bit leg ik niet neer. Ik had een Myler level 1 gezien, deze had ook baucher ringen en toen heb ik verder gekeken voor een goedkoper alternatief


Ik heb Sprenger bitten. Belachelijk duur, maar een goed bit gaat een paardenleven lang mee, en mijn sprenger (dubbelgebroken knevel, een zogenaamd dangerbit, wat dus niet door kan knijpen) is veel meer anatomisch correct dan een goedkoop bit, en dus worden ze ook veel beter geaccepteerd door het paard.


DuoPenotti schreef
Lijkt me niet stabieler dan een knevel trens.
Ik kan me niet voorstellen dat je dat gaat merken.

Ik ook niet, een kneveltrens ligt in mijn ervaring het meest stil in de mond.
BM_Stables schreef
Ongebroken was ze helaas helemaal niet fijn mee, toen ben ik er geen eens op gegaan omdat ze aan de longe al niet fijn voelde met een ongebroken bit :/

Dat is jammer, want als je erop gaat, kun je veel beter voelen wat er nu gebeurt in de mond. Aan de longe, tenzij je met de dubbele longe werkt, is dat zo goed als niet te voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:58 



 
Profiel   

siskeh schreef
Ik zou eerst die wolfskiezen uitsluiten of daar niet de problemen van komen.
Heeft je paard dit altijd gedaan? En wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Bij dat jonge spul is om de 6 maanden totaal niet overdreven.
Ik weet niet hoe je beleerd hebt, maar ik zou ook bitloos overwegen, al is het wel zo dat wanneer de problemen veroorzaakt worden door een scherpe rand die in de wang snijd je met bitloos nog slechter af bent.

Edit: ik lees je onderschrift?
Gaat het om een andalusier? Mijn ervaring is dat die ook vaker dan gemiddeld moeite hebben met dit stuk.
Ik zou eerder naar een ongebroken bitje willen of 1 met een "locked" functie, zoals bijv. myler of trust locked(zelf erg blij mee)
Daarnaast is een instructrice/instructeur met veel ervaring met andalusiers/barokke paarden ook erg aan te raden.


Eigenlijk al vanaf het begin toen ze terug was uit training, ik heb toen een dubbel gebroken watertrens erin gehangen die was er heel snel weer uit. En daarna de dubbel gebroken bustrens. En t is al vanaf het begin eigenlijk net niet het juiste bit, maar goed toen dachten we ook van mss ook wennen want alles is nieuw, zowel het bit als hoofdstel als omgeving, maar het blijft als t ware. Ik wacht sowieso eerst de tandarts af, collega van me vermoed dat haar tanden gewoon aan het vervelen zijn of door doppen of de wolfskiezen want die heeft ze heel fijn alle 4...

Ze is met bit beleerd! Ze is een Andalusier kruising volbloed, tenminste dit is ons verteld hoever dat klopt is niet te controleren helaas :/

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:34 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Billy Allen en ook Harry's horse lijken op myler en zijn goedkoper.


Ik heb nu ook een Harrys Horse! Vond die qua prijs kwaliteit erg mooi en sweet iron haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:35 



 
Profiel   

Maik79 schreef
Als je Myler bitten wilt testen, dan kun je hier terecht: https://www.mylerbitten.nl/2-weken-proberen/ Hoef je ze niet direct aan te schaffen maar kun je proberen en retourneren of omruilen als 't niet bevalt.


Ja het lastige is nu de bak, ik kan wel daar een bitje proberen maar ik weet niet of ik in die 2 weken een rijbare bak heb! En een (vreemde) binnenbak huren geeft wss vertekend beeld omdat ze die bak niet kent. Maakt het ook lastig! Ik ga in ieder geval eerst de tandarts afwachten en als het bit daarna nog niet helemaal haar bit is alsnog kijken voor een andere

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:37 



 
Profiel   

Maar bedoel die op de myler lijkt
https://www.drunensruiterhuis.nl/bustre ... EALw_wcB#2

Ook in watertrens. Minder stabiel maar dat vinden sommige juist weer fijn.

Maar zou nu ook eerst de tandarts afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:39 



 
Profiel   

Paarden hebben bijna altijd last van de wolfskiezen met een bit! Het druk ontwijkende gedrag is daar wel het bewijs voor. Ik zou die eerst laten verwijderen voor je bitten gaat wisselen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:42 



 

Ik heb een tijdje met een enkel gebroken baucher gereden in de jaren '90.. mijn instructeur vond dat toen wat scherper inwerken en dat zou beter zijn voor een moeilijk paard zei hij.

Of het waar was weet ik niet, maar ik vond het toch geen prettig bit hoor. Zou het niet opnieuw kopen en wist niet eens dat het nog steeds bestaat :o

Ik zou ook op zoek gaan naar een goed Sprenger bit, de moeilijkste paarden lopen er zo fijn mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:47 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Maar bedoel die op de myler lijkt
https://www.drunensruiterhuis.nl/bustre ... EALw_wcB#2

Ook in watertrens. Minder stabiel maar dat vinden sommige juist weer fijn.

Maar zou nu ook eerst de tandarts afwachten.


Mmhh ja die van de link is er niet in appel bit of sweet iron dat is dus wel echt iets wat ik zoek. Merk namelijk wel dat ze dat een stuk fijner vind. Watertrens was ze echt alles behalve fijn op door de ringen. Jonge paarden zijn soms heel leuk not haha....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:58 



 
Profiel   

Liep ze tijdens het beleren met het enkel gebroken bit wel goed? Dat jij daar geen fan van bent hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je paard dat ook niet is. Wellicht wilt deze juist weinig/minder druk op de tong...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:01 



 
Profiel   

_coquette_ schreef
Liep ze tijdens het beleren met het enkel gebroken bit wel goed? Dat jij daar geen fan van bent hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je paard dat ook niet is. Wellicht wilt deze juist weinig/minder druk op de tong...


Ongeveer hetzelfde als op dit bit, vind der zelf fijner op de dubbel gebroken bus als op de enkel gebroken waarmee ze is ingereden
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen