Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 25 [ 622 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring mud control platen

 
Profiel   

Dat is ook het idee dat ik er van heb. Op dit moment zou ik ze voor de slowfeeder in de modder leggen omdat het echt te nat is. In het voorjaar gaan we ze dan wel “fatsoenlijk” leggen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 09:50 



 
Profiel   

Hier werden in de zomer aan de ingang van een aantal weitjes mud control-platen aangelegd. Ik vond het toen bij hevige regenval al heel goed werken, maar ik wilde sowieso de winter afwachten om te zien hoe ze zich houden tijdens de natste periode. Ondertussen is het winter en ben ik verbaasd hoe goed het zich dus houdt. De platen liggen op de allernatste stukken, denk aan kuitbeendiepe modder en plassen, en toch blijft het op de platen droog. Ik ben overtuigd en ga in het voorjaar deze ook laten aanleggen aan de ingang van het weiland van mijn paard. Ik wacht wel bewust totdat de omstandigheden zo perfect mogelijk zijn. In mijn hoofd is dat toch beter dan de platen op al natte grond aanbrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 09:50 



 
Profiel   

Inderdaad het wordt een soort van platvorm op de modder. Makkelijke tijdelijke oplossing voor als blijkt dat het toch te modderig is, om dan in een drogere periode opnieuw te leggen en eerst de bodem te verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 10:40 



 
Profiel   

Ik ben overtuigd en ga ook bestellen en een proefstuk leggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 11:18 



 
Profiel   

Mag je die trouwens leggen zonder vergunning?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 11:19 



 
Profiel   

Waarom zou dat niet mogen? Je verandert toch niks aan de bodemstructuur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 11:57 



 
Profiel   

Nou van mij zou het ook gelijk mogen haha, maar ik vraag het maar even voor de zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 15:20 



 
Profiel   

Ik kies er ook voor omwille van buren.. we hebben hier nogal last van water dus als ik ga beginnen met grondwerken krijgen we problemen gok ik. Je doet geen aanpassing aan de grond dus zou ook niet weten waarom vergunning. Is bovendien waterdoorlatend en verplaatsbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 19:38 



 
Profiel   

Heb in september 11m2 aan paddocktegels neergelegd voor de stal.
Riedwiesenhof RWH36 paddockplaat, gekocht en opgehaald bij paddockplaten.be in Paal-Beringen, België.
Kosten €27,- per m2 (= 4 tegels)/
De ondergrond hebben we zelf een beetje netjes en vlak gemaakt en daarna de tegels neergelegd. En zand erop om de gaten te vullen zodat het nog wat steviger ligt.
Ben er zo blij mee dat ik er over denk om nog een lading te halen en neer te leggen.

Ter vergelijking heb ik ook een paar tegels van Kramer neergelegd, 6 stuks voor €21,90, maar dat is zoals verwacht echt andere kwaliteit. Ook veel opener aan bovenzijde, dus die moeten echt opgevuld worden.
Ik zie ze trouwens niet meer op de site van Kramer staan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 10:58 



 
Profiel   

Ik ben pas in een Kramer winkel geweest en heb ze in de hand gehad. Erg slappe dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 11:12 



 
Profiel   

Fijn te horen *\o/* die van ons (ook bij paddockplaten gehaald) zijn gisteren aangekomen. Heb nu een klein stuk in de modder gelegd als noodoplossing en moet zeggen dat het zo ook werkt. Niet ideaal maar geloof ook dat ze goed gaan werken eens we ze op vlakke ondergrond + zand hebben liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 11:15 



 
Profiel   

Mijn paddock is een natte bende, doordat het niet gedraineerd is…
Het is gewoon een bak zand, en nu erg nat.
De paarden graven er in en doen ook wel eens een galopje.

Zouden die platen wat zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 11:16 



 
Profiel   

boemel schreef
Ik ben pas in een Kramer winkel geweest en heb ze in de hand gehad. Erg slappe dingen.


Zit dan toch veel kwaliteitsverschil in, die van Riedwiesenhof zijn echt robuust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 11:17 



 
Profiel   

Kalea schreef
boemel schreef
Ik ben pas in een Kramer winkel geweest en heb ze in de hand gehad. Erg slappe dingen.


Zit dan toch veel kwaliteitsverschil in, die van Riedwiesenhof zijn echt robuust.


Ja, heel veel verschil. Ik heb ze nu in een klein randje gelegd, waar de paarden niet staan, maar ik koop ze zeker niet meer. Die van Riedwiesenhof zijn echt robuust en ik vind ze erg goed te tillen/leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 11:25 



 
Profiel   

Ik heb de grondwerker niet hier gekregen, ik zit dus nog een jaar in de blub. Met 300m² van die dingen in stapels liggen voelt dat wel zuur :+

Maar wij gaan ze idd op voorbereide grond leggen, ik vertrouw de "leg maar op slijk" versie ook niet helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 11:33 



 
Profiel   

Gimmick11 schreef
Mijn paddock is een natte bende, doordat het niet gedraineerd is…
Het is gewoon een bak zand, en nu erg nat.
De paarden graven er in en doen ook wel eens een galopje.

Zouden die platen wat zijn?

Hier ook, kunnen af en toe aardig te keer gaan en vooral dat graven word je gek van dus ben ook benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 11:38 



 
Profiel   

Ik heb ooit eens voor een opdracht, een bak gedraineerd. Die paarden hadden binnen no time alle drainage strengen eruit gespit, terwijl deze toch op 70 cm1 diep lag. Die paarden waren gewoon weg, hele beste grondwerkers alleen niet op de juiste plek.

Platen in een bak kan wel maar dan moet je nooit geen sprongetje willen maken. Als ondergrond in een paddock heb ik wel eens een ondervloer van B keus betontegels 50x50 gemaakt onder afschot gelegd en daarna een laag grof rivierzand erop. Ging perfect. Ik moet erbij zeggen, dat de gehele bak boven het maaiveld niveau van de omgeving lag. De kanten gemaakt met zware beton banden.
De paddock was trouwens ideaal voor paarden die een peesblessure hadden gehad.

De Duitse platen b.t.w zijn constructief heel erg goed en voldoende hoog en niet te vergelijken met andere soorten platen, die in de handel worden aangeboden. Ik heb bij die Duitse platen geen enkel belang trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 17:24 



 
Profiel   

dat de gehele bak, moet vervangen worden door paddock.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 18:27 



 
Profiel   

Belsje schreef
Ik heb de grondwerker niet hier gekregen, ik zit dus nog een jaar in de blub. Met 300m² van die dingen in stapels liggen voelt dat wel zuur :+

Maar wij gaan ze idd op voorbereide grond leggen, ik vertrouw de "leg maar op slijk" versie ook niet helemaal.


Gaan jullie de grond gewoon gelijk leggen in het voorjaar of er eventueel ook beetje zand onder leggen? Zou dat beter resultaat geven of weggegooid geld zijn? Ik moet de paddock sowieso recht laten maken voor we kunnen leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 20:54 



 
Profiel   

De grondwerker komt hier volgende week de boel prepareren. Goed spitten en dan mooi glad maken met wat afschot naar 1 kant. We weten alleen nog niet precies met wat voor zand we het zullen opvullen en wat voor zand er op moet komen. Dus als er nog tips zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 21:06 



 
Profiel   

Dan is het best droog bij jullie nu? Hier is het nog steeds dikke modder, maar ondergrond is dan ook helemaal toe gelopen en laat geen water meer door.. jammer genoeg nog maanden geduld moeten hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 21:14 



 
Profiel   

Ja, het zand is nog wel een beetje vochtig, maar de plassen zijn weg. En de komende dagen kan het nog wat drogen gelukkig. Ik heb wel flink mijn best gedaan met geultjes graven om het water weg te krijgen en dat betaalt zich nu uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-21 07:35 



 
Profiel   

Hoe je uiteindelijk een paddock met het beste resultaat kan maken, hangt voor het grootste deel af van de omstandigheden. Een zand onderbodem is compleet anders dan klei, leem of veen. Je zal hoe dan ook een punt moeten maken waar het water heen kan. Verspreiden van het water in de oppervlakte geeft over het algemeen een slecht eindresultaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 10:24 



 
Profiel   

Worden de mud control platen ook niet glad nu het vriest? Ik wil voor mijn pony met peesblessure tijdelijk een stukje wei afzetten en dicht leggen met mud control platen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 09:15 



 
Profiel   

Dat ligt eraan, hoeveel zand je er op kan gooien, alleen de kale platen kunnen volgens mij, maar ik heb daar geen, ervaring glad worden. Het zijn kunststof platen en deze kunnen bevriezen. Daarnaast zijn er type platen die erg snel verouderen door vorst.

Als de ondergrond niet aangepakt kan worden, zou ik het zeker nu niet uitvoeren in deze weersomstandigheden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 09:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 25 [ 622 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen