Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zacht bitje voor paard achter de teugel

 
Profiel   

wij zijn momenteel een paard aan het doorrijen dat de neiging heeft van zich op te krullen en achter de teugel te kruipen. Het toonde die tendens al vanaf het zadelmak maken, ook aan de longe, zonder ruiter.
Ondertussen is natuurlijk de mond gecontroleerd en bijgewerkt.

Wij zijn natuurlijk ook rijkunstig bezig: krachtig vooruit rijden en toch (weliswaar zacht) contact houden, ook als ze zich opkrult.
Op de momenten dat ze toch het bit goed aanneemt best wel toestaan dat ze voor de loodlijn komt.
Verder veel uitnodigen om voorwaarts- neerwaarts te lopen.

Paard is 4 jaar, zadelmak sedert april, dan enkele maanden weidegang en nu al enkele weken weer zacht aan het werk.

Nu komt mijn vraag.
Zou een zachter/ ander bitje het proces ook niet kunnen bevorderen? ( we gebruiken nu een dubbel gebroken watertrensje)

Mylerbitten bv. pretenderen dat ze helpen.
Heeft daar iemand ervaring mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 18:38 



 
Profiel   

koend schreef
wij zijn momenteel een paard aan het doorrijen dat de neiging heeft van zich op te krullen en achter de teugel te kruipen. Het toonde die tendens al vanaf het zadelmak maken, ook aan de longe, zonder ruiter.
Ondertussen is natuurlijk de mond gecontroleerd en bijgewerkt.

Wij zijn natuurlijk ook rijkunstig bezig: krachtig vooruit rijden en toch (weliswaar zacht) contact houden, ook als ze zich opkrult.
Op de momenten dat ze toch het bit goed aanneemt best wel toestaan dat ze voor de loodlijn komt.
Verder veel uitnodigen om voorwaarts- neerwaarts te lopen.

Paard is 4 jaar, zadelmak sedert april, dan enkele maanden weidegang en nu al enkele weken weer zacht aan het werk.

Nu komt mijn vraag.
Zou een zachter/ ander bitje het proces ook niet kunnen bevorderen? ( we gebruiken nu een dubbel gebroken watertrensje)

Mylerbitten bv. pretenderen dat ze helpen.
Heeft daar iemand ervaring mee?



Nee. Geef dat beestje eerst eens een jaar eerlijk de tijd om sterker te worden ipv meteen te gaan rommelen met bitten.

Voor dat ze het bit echt aanneemt en het volhoud ben je zo een jaar verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 18:41 



 
Profiel   

Ongebroken bitten kunnen zeker helpen. Veel paarden vinden dat gewiebel in de mond maar niks.

Dan kun je kijken naar de kunststof bitjes als die van Winderen of trust innosense.
Maar ook de simpele van RVS of sweet iron van bijvoorbeeld Harry's horse.
Myler kan ook, maar is ook weer dun. Dat hoeft niet scherper te zijn als het paard weinig ruimte heeft, maar kan wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 18:42 



 
Profiel   

Voor paarden met een gevoelige mond gebruikte ik vaak het bit van Sprenger, een bustrens en dan de novocontact.
Of een bustrens van Trust met sweet iron.
Probeer eens een bustrens, deze liggen veel stiller en worden daarom ook makkelijker aangenomen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 18:42 



 
Profiel   

Mn Fries heeft die tik ook. Ik heb ook eerst dubbel gebroken gereden, toen met trust flexi soft. Werkte ook niet. Zijn loopt het fijnst op enkel gebroken

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 18:44 



 
Profiel   

Absolem schreef
koend schreef
wij zijn momenteel een paard aan het doorrijen dat de neiging heeft van zich op te krullen en achter de teugel te kruipen. Het toonde die tendens al vanaf het zadelmak maken, ook aan de longe, zonder ruiter.
Ondertussen is natuurlijk de mond gecontroleerd en bijgewerkt.

Wij zijn natuurlijk ook rijkunstig bezig: krachtig vooruit rijden en toch (weliswaar zacht) contact houden, ook als ze zich opkrult.
Op de momenten dat ze toch het bit goed aanneemt best wel toestaan dat ze voor de loodlijn komt.
Verder veel uitnodigen om voorwaarts- neerwaarts te lopen.

Paard is 4 jaar, zadelmak sedert april, dan enkele maanden weidegang en nu al enkele weken weer zacht aan het werk.

Nu komt mijn vraag.
Zou een zachter/ ander bitje het proces ook niet kunnen bevorderen? ( we gebruiken nu een dubbel gebroken watertrensje)

Mylerbitten bv. pretenderen dat ze helpen.
Heeft daar iemand ervaring mee?



Nee. Geef dat beestje eerst eens een jaar eerlijk de tijd om sterker te worden ipv meteen te gaan rommelen met bitten.

Voor dat ze het bit echt aanneemt en het volhoud ben je zo een jaar verder.

Niet per se mee eens, ik heb paarden echt als een blad aan een boom om zien slaan met een ander bit. Leeftijd en africhtingsniveau heeft daar niet altijd wat mee te maken. Kan wel uiteraard, ik zou het ook niet uitsluiten, maar ik vind het wel het proberen waard.

@TS wegens bovenstaande reden zou ik het wel relatief simpel houden (als in: ik zou zelf niet zo snel kiezen voor een "fancy" (lees: duur) model van Myler of NS oid). Probeer inderdaad eens of een ander basismondstuk een verschil maakt, enkel- of ongebroken.

Ongebroken zou mijn eerste neiging zijn om te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 18:54 



 
Profiel   

Mijn paard is wat verder in de africhting (M geklasseerd en wordt 8 jaar). Vooral het afgelopen jaar heb ik wat gepuzzeld met diverse bitringen en mondstukken.

Uiteindelijk is het de sprenger novocontact enkelgebroken D-trens geworden. Daar loopt hij mooi tegenaan en kauwt ook niet te snel af bij een eenzijdige teugelhulp (wat hij bijv. wel deed bij een ongebroken bit).
Daarnaast loopt mijn paard ook bitloos goed, maar dan wel alleen op een sidepull.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 19:09 



 
Profiel   

Ja, een ander bit kan absoluut helpen. Veel paarden durven veel meer contact te nemen op een ongebroken bit :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 19:13 



 
Profiel   

Wij probeerden altijd een ongebroken kneveltrens van BR :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 19:22 



 
Profiel   

Heb ook nog zo eentje gehad, was zo gevoelig dat ze direct achter teugel ging. We zijn dan bitloos gaan rijden. Uiteindelijk heeft de nieuwe eigenares wel correct met bit kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 20:22 



 
Profiel   

Ik pak bij zulke paarden altijd de Trust Innosense en dan een bustrensje. Werkt niet altijd, maar voor sommige paarden kan het echt wel verschil maken. Dubbel gebroken watertrens is voor de meeste paarden met dit probleem imo veel te wiebelig.

Wachten en hiermee doorrijden zou ik niet doen. Een paard kan zich veel beter ontwikkelen wanneer je meer verbinding vanuit het achterbeen naar de hand toe hebt. Als een ander bit je daarbij kan helpen, zeker doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 20:35 



 
Profiel   

Ik pakte een dubbel gebroken bustrens ipv watertrens. Dat was voor die van mij genoeg verschil icm training. Ongebroken was absoluut geen succes, myler ook niet.

Maar het was wel een combinatie van bit en training, maar dat zei je zelf ook al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 20:39 



 
Profiel   

Een Trust InnoSense bitje of een Poponcini bitje. Die laatste is wat dunner dan de Trust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 20:51 



 
Profiel   

Dit vind ik ook een fijn geprijst bit om te proberen: https://www.divoza.com/nl/br-combo-cont ... watertrens

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 21:12 



 
Profiel   

Overigens heb ik voor de mijne deze:

https://www.dekroo.nl/products/sprenger ... trens-16mm

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 21:33 



 
Profiel   

Een dubbel gebroken watertrensje is een zeer wiebelig bit. Ik zou dus iets stabieler zoeken: een bustrens, maar zelfs nog liever een kneveltrens, dat vind ik altijd echt een topper bij jonge paarden. En dan enkel- of ongebroken. Tenzij je al een grote bittenverzameling hebt liggen, zou ik in de uitprobeerfase de wat "goedkopere" bitten eerst proberen of aan stalgenoten vragen. Trust vind ik bv. ook een heel goed merk, maar is wat minder leuk voor de portemonnee om daar verschillende van uit te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 13:48 



 
Profiel   

Neem aan dat je aan de longe opkrullen met hulpteugels bedoelt?
Elastieken? Bijzetteugels? Dubbele longe?

Denk dat dubbele longe en zonder hulpen zo’n paard juist sterker maken. Lekker naar voren, krulletje niet zo belangrijk, eerst sterker worden en balans ontwikkelen. Want pas dan gaat zo’n paard voor of op de loodlijn komen. Er vanuitgaande dat het paard niet door de druk van het bit zelf al überhaupt naar beneden wordt gerost, natuurlijk.
Is natuurlijk heel logisch dat een vierjarige de kracht niet heeft om op een normaal, voorwaarts tempo goed de ruiter te dragen.


Qua bit… een bustrens of kneveltrensje?
Enkelgebroken niet zo fan van vanwege de klemmende werking die het maakt, maar ik ga er niet vanuit dat dit paard zoveel druk zal ervaren als het achter de loodlijn kruipt.
Dubbelgebroken met rond middenstukje (geen plaatje) is natuurlijk een veelgebruikte, maar ik. Vind dat het ene gevoelige paard hier dan weer juist rustig op wordt en de ander juist niet omdat het zo beweeglijk is.

Ongebroken is natuurlijk een stabiel bit. Zelf geen ervaring mee, maar weet dat ze wel goed kunnen helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 13:57 



 
Profiel   

Mijn jonge paard had ook wat moeite met het bit fijn aannemen en heb ik in het begin op een Trust Innosense ongebroken gereden. Daar werd hij na een maand of 2 juist weer wat te zwaar op en toen ben ik gewisseld naar een Myler bustrens lvl 1. Daar deed hij het heel fijn op :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 14:00 



 
Profiel   

Misschien is een een bitfitter een optie

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 14:23 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Neem aan dat je aan de longe opkrullen met hulpteugels bedoelt?
Elastieken? Bijzetteugels? Dubbele longe?

Denk dat dubbele longe en zonder hulpen zo’n paard juist sterker maken. Lekker naar voren, krulletje niet zo belangrijk, eerst sterker worden en balans ontwikkelen. Want pas dan gaat zo’n paard voor of op de loodlijn komen. Er vanuitgaande dat het paard niet door de druk van het bit zelf al überhaupt naar beneden wordt gerost, natuurlijk.
Is natuurlijk heel logisch dat een vierjarige de kracht niet heeft om op een normaal, voorwaarts tempo goed de ruiter te dragen.


Een jaar geleden ben ik begonnen met vrij leren cirkeltjes lopen, grondwerk, dan longe aan het halster, later longe aan het bit, dan pas een paar keer bijgezet en toen merkte ik dat opkrullen reeds. Bijzetteugels weer weg.
Dan aan de dubbele longe. Ook daarin regelmatig het opkrullen. Tussendoor weer vaak de longe aan het halster of gewoon aan het bit.
Dan een maand bij de zadelmakmaker (springruiter) die niet bijzet en alles vooruit oplost. Hij polste me ook of ik haar veel bijgezet had, niet dus.

Nee, ik denk echt niet dat die paar keer bijzet de oorzaak zijn, zo traumatisch was het helemaal niet.

Ondertussen zijn we op goede weg maar ik vroeg me af of ik mijn paardje niet kon helpen met een ander bit.
Volgende week is er weer tandencontrole. Dan kijk ik het weer een weekje aan.
Als ik weinig verschil zie, bestel ik het ongebroken van Harry's horse.
Bedankt voor de input, over enkele weken vertel ik jullie hoe het liep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 09:30 



 
Profiel   

Te veel vooruit zetten kan ook lijden tot opkrullen, want een jong dier heeft daar vaak onvoldoende balans voor. Uiteraard moet je voorwaarts rijden, maar probeer het paard zo te activeren dat hij zichzelf in balans kan houden en kans heeft het bit op te zoeken.

Ik zelf heb fijne ervaringen met een simpele dubbelgebroken bustrens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 09:41 



 
Profiel   

Mijn paard kroop ook continu achter de teugel in het begin. Hij liep iets fijner op een zwaarder bitje, geen idee waarom (ligt misschien stiller in de mond?)maar wat echt verschil maakte zijn vaste ringen, dus bustrens/d-trens. Mondstuk maakte minder uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 09:57 



 
Profiel   

koend schreef
Een jaar geleden ben ik begonnen met vrij leren cirkeltjes lopen, grondwerk, dan longe aan het halster, later longe aan het bit, dan pas een paar keer bijgezet en toen merkte ik dat opkrullen reeds. Bijzetteugels weer weg.
Dan aan de dubbele longe. Ook daarin regelmatig het opkrullen. Tussendoor weer vaak de longe aan het halster of gewoon aan het bit.
Dan een maand bij de zadelmakmaker (springruiter) die niet bijzet en alles vooruit oplost. Hij polste me ook of ik haar veel bijgezet had, niet dus.

Nee, ik denk echt niet dat die paar keer bijzet de oorzaak zijn, zo traumatisch was het helemaal niet.

Ondertussen zijn we op goede weg maar ik vroeg me af of ik mijn paardje niet kon helpen met een ander bit.
Volgende week is er weer tandencontrole. Dan kijk ik het weer een weekje aan.
Als ik weinig verschil zie, bestel ik het ongebroken van Harry's horse.
Bedankt voor de input, over enkele weken vertel ik jullie hoe het liep.


Ik bedoelde niet dat het traumatisch zou zijn. :P Ik vroeg me gewoon af hóe je longeert. Dat maakt zulke verschillen namelijk.
Ben het wel eens met Princesj, een jong paard goed op een rustig maar actief tempo laten lopem (of hoe je het wil noemen), is juist fijn voor de balans. Op een rustig tempo. En pas wanneer ze daar beter in worden, steeds meer stukken voorwaartser. Uiteraard wel netjes aan de hulpen terugschakelen. Niet een luie hobbeldebobbel.
Verschilt uiteraard per jong paard, maar in dit geval..

Bit kan je altijd proberen inderdaad. Ik denk dat dit altijd een speurtocht blijft bij sommige paardjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 10:14 



 
Profiel   

Zijn er al mogelijke oorzaken onderzocht? Deze klacht komt vaker voort uit een zere rug (strakke trapezius) of een zere mond, en gezien z'n leeftijd kan daar zeker wat zijn ivm wisselen dan dat het op te lossen is met een ander bit

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 19:02 



 
Profiel   

koend schreef
Wij zijn natuurlijk ook rijkunstig bezig: krachtig vooruit rijden en toch (weliswaar zacht) contact houden, ook als ze zich opkrult.
Op de momenten dat ze toch het bit goed aanneemt best wel toestaan dat ze voor de loodlijn komt.
Verder veel uitnodigen om voorwaarts- neerwaarts te lopen.


Het paard MOET juist voor de loodlijn blijven.... dus dat toestaan is sowieso het beste dat je kunt doen :D

Krachtig voorwaarts is misschien niet direct altijd je oplossing, het gaat om balans.... als je paard uit balans is (en die kans is groot bij een babypaard van 4) dan is het logisch dat ie oplossingen zoekt voor die onbalans (zoals opkrullen).
Krachtig voorwaarts maakt dat ie nog meer gaat lopen stuwen (of rennen) maar niet perse wint aan stabiliteit, het is dus de vraag of je daarmee dat opkrullen tegen gaat.

Wat gebeurt er als je het paard eens rijdt zonder bit? En ook gewoon probeert het paard in balans te krijgen zonder bit aan de enkele longe?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 09:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen