Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Duitse federatie komt met beoordeling videobeelden Beerbaum

 
Profiel   

Equnews.nl
Algemeen

[ img ]
Ludger Beerbaum en Cool Feeling in 2019. Foto: Aniek1985


De Duitse paardensportfederatie publiceert een reactie na een interne beoordeling van de videofragmenten, die vorige week werden uitgezonden, waarin Ludger Beerbaum beschuldigd wordt van 'barreren'.

De Duitse televisiezender RTL heeft meerdere videofragmenten ter beschikking gesteld voor de FN. De federatie heeft die beelden dan ook onderzocht om te kijken of er al dan niet regels worden overtreden.

De FN kwam naar buiten met volgende evaluatie:

"Bij een eerste evaluatie van de scènes komen wij tot de conclusie dat delen van de gedocumenteerde processen duidelijk niet overeenstemmen met onze beschrijving van het aanraken. Zo kan bijvoorbeeld een longeerbeweging worden waargenomen voordat de stang de benen van het paard raakt," aldus Soenke Lauterbach, secretaris-generaal van de Duitse hippische federatie (FN).

Wat de tuchtprocedure van de bond betreft, onderzoekt de FN nu verder of de foto's aanleiding geven tot een beschuldiging van een inbreuk op de verordening inzake prestatietests (Leistungs-Prüfungs-Ordnung, LPO). Het LPO (§920 LPO) beschrijft concrete handelingen en alleen deze kunnen door de FN met een tuchtmaatregel worden bestraft. Naast de vraag of dergelijke handelingen bestaan, wordt ook nagegaan wie de handelende personen zijn.

De tuchtcommissie van de FN is bevoegd voor tuchtprocedures. De tuchtcommissie is een honorair orgaan dat bestaat uit onafhankelijke juridische deskundigen. Aan het einde van een tuchtprocedure beslist de tuchtcommissie of een overtreding is bewezen en of een tuchtmaatregel zal worden opgelegd. Een tuchtmaatregel kan bijvoorbeeld een boete zijn of uitsluiting van deelname aan toernooien, d.w.z. een verbod.

De procedures van het Openbaar Ministerie of de veterinaire autoriteiten wegens een mogelijke overtreding van de wet op het dierenwelzijn staan los van de tuchtprocedures van de vereniging. De FN heeft vorige week al de aandacht van het Openbaar Ministerie op de televisiereportage gevestigd.

Op de door RTL verstrekte videobeelden zijn ook scènes van een landelijke paardenshow te zien. Ook deze worden momenteel onderzocht om na te gaan of een regelgevingsprocedure moet worden ingeleid.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:00 



 
Profiel   

Ik snap überhaupt niet waarom het is toegestaan de benen van het paard aan te raken met een stok/zweep/noem het maar, wanneer het springt :?.

Tussen toucheren en barreren zit geen kont verschil, beide is even oneerlijk voor het dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:32 



 
Profiel   

'Longeerbeweging'. In de Duitse bron staat nergens 'Longierbewegung' maar wel 'Ausholbewegung'. Uithalen dus, maw, met kracht iets doen - in dit geval 'toucheren'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:35 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Ik snap überhaupt niet waarom het is toegestaan de benen van het paard aan te raken met een stok/zweep/noem het maar, wanneer het springt :?.

Tussen toucheren en barreren zit geen kont verschil, beide is even oneerlijk voor het dier.


Dat snap ik nou ook niet. Er wordt geld verdient letterlijk over de rug van het paard in zeer slechte zin.
Dit moet echt ophouden, toucheren of barreren, beide oneerlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:30 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Ik snap überhaupt niet waarom het is toegestaan de benen van het paard aan te raken met een stok/zweep/noem het maar, wanneer .


Nou ze kunnen dus soms wel wat slordig worden. Als ze een keertje , volgens de regels , aangetikt worden zijn ze weer wat voorzichtiger.
Je kan dit een paar keer doen voor ze bijv. naar een belangerijke wedstrijd moeten en geloof me paarden zien heus wel dat er iemand achter de hindernis staat.
(Dit is NIET een oplossing voor een paard wat onvoldoende talent/ superslordig is uiteraard)….

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:33 



 
Profiel   

Vriendelijk schreef
_San87_ schreef
Ik snap überhaupt niet waarom het is toegestaan de benen van het paard aan te raken met een stok/zweep/noem het maar, wanneer .


Nou ze kunnen dus soms wel wat slordig worden. Als ze een keertje , volgens de regels , aangetikt worden zijn ze weer wat voorzichtiger.
Je kan dit een paar keer doen voor ze bijv. naar een belangerijke wedstrijd moeten en geloof me paarden zien heus wel dat er iemand achter de hindernis staat.
(Dit is NIET een oplossing voor een paard wat onvoldoende talent/ superslordig is uiteraard)….


Je doet je naam geen eer aan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:36 



 
Profiel   

Op de fotos was ook een stuk vierkant/rechthoek piepschuim te zien waar ze mee liepen. Rood omcirkeld. Noem me naïef, maar hoe misbruikten ze dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:41 



 
Profiel   

Vriendelijk schreef
_San87_ schreef
Ik snap überhaupt niet waarom het is toegestaan de benen van het paard aan te raken met een stok/zweep/noem het maar, wanneer .


Nou ze kunnen dus soms wel wat slordig worden. Als ze een keertje , volgens de regels , aangetikt worden zijn ze weer wat voorzichtiger.
Je kan dit een paar keer doen voor ze bijv. naar een belangerijke wedstrijd moeten en geloof me paarden zien heus wel dat er iemand achter de hindernis staat.
(Dit is NIET een oplossing voor een paard wat onvoldoende talent/ superslordig is uiteraard)….

Dus? Het zijn dieren. Die ga je niet tegen de benen meppen terwijl ze springen. Kom op zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:42 



 
Profiel   

Nee klopt, dat is inderdaad dus niet de bedoeling en "meppen" is dus inderdaad iets wat absoluut niet is toegestaan volgens de regels.

In het Nederlandse artikel is sprake van een longeerbeweging, wellicht is dat ongelukkig vertaald want in het Duitse artikel is sprake van een 'uithalende beweging'.
Dus dat klinkt toch wel naar teveel kracht gebruiken/meppen.
In ieder gaat een commissie zich buigen over wat er precies te zien is op het beeldmateriaal en bekijken om wie het daar precies gaat en daar eventueel maatregelen tegen nemen.
Wordt vervolgd en ieder geval ook weer geen reclame voor onze sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 15:36 



 
Profiel   

Vriendelijk schreef
Nee klopt, dat is inderdaad dus niet de bedoeling en "meppen" is dus inderdaad iets wat absoluut niet is toegestaan volgens de regels.

In het Nederlandse artikel is sprake van een longeerbeweging, wellicht is dat ongelukkig vertaald want in het Duitse artikel is sprake van een 'uithalende beweging'.
Dus dat klinkt toch wel naar teveel kracht gebruiken/meppen.
In ieder gaat een commissie zich buigen over wat er precies te zien is op het beeldmateriaal en bekijken om wie het daar precies gaat en daar eventueel maatregelen tegen nemen.
Wordt vervolgd en ieder geval ook weer geen reclame voor onze sport.

Het gaat er voor mij om, dat je überhaupt niks gebruikt dat tegen de benen vam het paard komt, wanneer het paard springt. Niet met een zwaaiende beweging, niet met een longeerbeweging, niet stil houdend. Wat zijn dat voor praktijken, een paard iets tegen de benen aan laten komen als het een keertje niet zo lekker springt.

Zou wat zijn, iedere keer wanneer wij als mens even niet onze dag hebben, meteen een klets over de vingers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 15:50 



 
Profiel   

Nouja, zo worden er ook vierkante of 6-hoekige hardhouten balken gebruikt met dus scherpe randen, die dan al dan niet expres word aangetikt zodat het paard het "afleert" ... vind ik net zo schandalig en daar word heel vaak mee getraind!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 16:08 



 
Profiel   

Vriendelijk schreef
Wordt vervolgd en ieder geval ook weer geen reclame voor onze sport.


Het feit dat er een manier is om een paard volgens de regels tegen de benen aan te tikken om ze 'voorzichtiger' te maken, en dat mensen dat normaal vinden, dát lijkt me al geen reclame voor de sport.

Hoewel mijn persoonlijke prioriteit er eerder bij ligt dat zulke praktijken het dierenwelzijn schaden, in plaats van me vooral zorgen te maken over of dit het imago van de sport schaadt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 16:14 



 
Profiel   

Vriendelijk schreef
_San87_ schreef
Ik snap überhaupt niet waarom het is toegestaan de benen van het paard aan te raken met een stok/zweep/noem het maar, wanneer .


Nou ze kunnen dus soms wel wat slordig worden. Als ze een keertje , volgens de regels , aangetikt worden zijn ze weer wat voorzichtiger.
Je kan dit een paar keer doen voor ze bijv. naar een belangerijke wedstrijd moeten en geloof me paarden zien heus wel dat er iemand achter de hindernis staat.
(Dit is NIET een oplossing voor een paard wat onvoldoende talent/ superslordig is uiteraard)….


Het is gewoon GEEN oplossing en dat je dit aanprijst vind ik echt schandalig. Dat is wat er dus mis is
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen