Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Margreet bij Diergeneeskunde: hoe loopt een paard nou echt?

 
Profiel   

RTV Utrecht
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Paardenmeisjes in de omgeving? Dat is niet zo gek. Paarden zijn populairder dan ooit! Sinds het begin van de coronapandemie is de verkoop van paarden en pony's met een kwart toegenomen. Dat maakt dat er op dit moment in Nederland ruim 3000 maneges en 450.000 paarden zijn. De liefde voor paarden is groot en de zorg is in Nederland op hoog niveau.

Tweehonderd jaar geleden begon op een zolderkamer aan de Utrechtse Biltstraat de studie Diergeneeskunde. Drie docenten en een handjevol mannelijke studenten trapten af. Inmiddels is de faculteit uitgegroeid tot één van de toonaangevende opleidingen in de wereld met hun focus op onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg. Margreet is de komende weken te gast bij deze nog altijd énige studie Diergeneeskunde in Nederland.
Bij de 'Kliniek Paard' van de faculteit Diergeneeskunde worden dieren met complexe problemen uit het hele land - en ver daarbuiten - behandeld. Veel van die problemen zijn terug te voeren op de manier waarop het paard beweegt. Maar, hoe beweegt een paard eigenlijk?

Een normaal paard
Deze simpele vraag blijkt een veel complexer antwoord te hebben dan je denkt. De van oorsprong Portugese Filipe Serra Bragança leidt een onderzoeksteam dat onderzoekt hoe een 'gemiddeld' paard nu eigenlijk loopt. "Honderden jaren keken we gewoon naar de benen van een paard dat mank liep, logisch", legt Filipe uit. "Wat wij nu doen is heel veel paarden - enkele honderden - om de beurt beplakken met sensoren om in de computer vast te leggen hoé dat paard beweegt. Wat doen de benen, wat doet het bekken, wat doen schoft en hoofd bij iedere stap? Uiteindelijk weet je dan hoe een 'normaal' paard loopt."

"En als je eenmaal weet hoe een 'normaal' paard loopt, dan kun je dus ook zien wat er ánders is aan een paard dat kreupel is!", vervolgt Filipe enthousiast zijn verhaal. En wat blijkt? "Het gros van de paarden met kreupelheid heeft geen probleem aan de benen, maar aan het hoofd of het bekken! Met dit tijdrovende onderzoek, zie je nu al dat de zorg sneller en beter wordt."

Bekijk het filmpje hier.


Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:24 



 
Profiel   

Mooi dat ze hier onderzoek aan doen.
Maarre, het probleem zit niet in hoofd of bekken, maar de informatie (beetje verkeerd begrepen door de interviewer denk ik).

Overigens is er een superinteressante podcast over dit onderwerp. Wel in het Engels. Hier een linkje naar de laatste aflevering: https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... NGI5?ep=14

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:47 



 
Profiel   

Ik ben alleen altijd een beetje bang dat je altijd wel iets vind, maar dat dat niet perse een probleem is.
Net als bij mensen met full body scans etc., niemand is 100% maar niet elke afwijking is een probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:58 



 
Profiel   

Sintara schreef
Ik ben alleen altijd een beetje bang dat je altijd wel iets vind, maar dat dat niet perse een probleem is.
Net als bij mensen met full body scans etc., niemand is 100% maar niet elke afwijking is een probleem

Oh, dat zeker.
Maar hopelijk vinden ze straks makkelijker de echte oorzaak van de kreupelheid (die lang niet altijd in het been zit).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 16:54 



 
Profiel   

Mijn neuroloog vind die full body scans dubbel.
Hij zegt ik heb patiënten waarbij er dingen ontdekt zijn, waardoor ze nog leven.
Maar ik krijg geregeld mensen onnodig in paniek.
Mijn vader heeft bijvoorbeeld een goedaardig gezwel op een van zijn bijnieren.
Dat komt veel voor en is helemaal niet erg omdat áls het al wat doet, de andere bijnier compenseert.
Maar ze hadden dus de uitslag vanuit het ziekenhuis online gezet vóór hij uitleg had gekregen.
Gevolg: blinde paniek want er zat een tumor.
Ik heb uit moeten leggen, dat dit niet erg was, maar hij was compleet overstuur.
En dat is dus echt niet leuk..

En mijn neuroloog zegt ook ik krijg mensen met rampzalige MRI’s die nergens last van hebben.
En mensen met een perfecte MRI die barsten van de pijn.
Er is meer dan zichtbaar is op foto/MRI, pijn door weke delen zoals hypermobiliteit is niet zichtbaar.
Maar dat betekend niet dat een patiënt dan maar niks mankeert.
Dus ja ik vind het heel dubbel het preventieve scannen, want soms wil je dingen gewoon niet weten als iemand er geen hinder van heeft.
Maar ik heb ook levens kunnen redden dankzij bedrijven als prescan, het blijft gewoon lastig.

Bij dit onderzoek heb ik ook een dubbel gevoel.
Het is voor mij niet onlogisch dat veel kreupelheden uit het bekken komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:31 



 
Profiel   

callippo schreef
Mooi dat ze hier onderzoek aan doen.
Maarre, het probleem zit niet in hoofd of bekken, maar de informatie (beetje verkeerd begrepen door de interviewer denk ik).

Overigens is er een superinteressante podcast over dit onderwerp. Wel in het Engels. Hier een linkje naar de laatste aflevering: https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... NGI5?ep=14


Ik zat ook even met een vraagteken op m’n hoofd :D Ze bedoel inderdaad de informatie, aan de beweging van het hoofd kan je zien welk voorbeen kreupel is en aan de beweging van het bekken welk achterbeen.

Die podcast is echt een mega-aanrader trouwens. Sommige afleveringen wel vrij ingewikkeld misschien.

Het gaat hier om een bewegingsscan trouwens, niet om een mri of ct scan. Ik denk juist dat dit soort onderzoek de toekomst is, omdat kreupelheid en pijn juist te zien is aan de functie/het gebruik van het lijf en niet perse aan structuren die ev. kapot lijken te zijn op een rontgen, mri of ct scan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:55 



 
Profiel   

callippo schreef
Sintara schreef
Ik ben alleen altijd een beetje bang dat je altijd wel iets vind, maar dat dat niet perse een probleem is.
Net als bij mensen met full body scans etc., niemand is 100% maar niet elke afwijking is een probleem

Oh, dat zeker.
Maar hopelijk vinden ze straks makkelijker de echte oorzaak van de kreupelheid (die lang niet altijd in het been zit).

Dat zou mooi zijn idd :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen