Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
poes schreef:Beetje zoals orgaandonor en dan: dat je om de zoveel jaar actief kunt aangeven: als ik om abortus kom vragen moet je mij verplicht een dag bedenktijd geven. Zou dat voor je werken?
Zo heb jij je dag en anderen de keuze
Edit: het weze duidelijk dat ik orgaandonatie niet vergelijk met abortus. Naar dat je dus op voorhand je keuze kunt doorgeven qua bedenktijd.
ruitje schreef:Hoe kan je nou weer bepalen wat 'erger' is, beiden is vreselijk als je daar spijt van hebt toch ? En waar hij of zij meer last van zou hebben is zo persoonlijk en per situatie afhankelijk, daar kun je echt niets zinnigs over zeggen
ruitje schreef:Hoe kan je nou weer bepalen wat 'erger' is, beiden is vreselijk als je daar spijt van hebt toch ? En waar hij of zij meer last van zou hebben is zo persoonlijk en per situatie afhankelijk, daar kun je echt niets zinnigs over zeggen
ruitje schreef:Ten eerste ging het toch over de vrouw en wat voor haar erger was? Of betrekken we nu toch het kind er in? Want ten eerste kun je dan toch mogelijk ook wel spreken over dat het kind 'de dupe' is van abortus? Dat is maar net hoe je dat ziet
En ten tweede is het ook een aanname dat een kind de dupe is als een moeder spijt heeft van geen abortus. Je kunt niet 'meten' welke kinderen het beter hebben?
MarlindeRooz schreef:Dat komt omdat mensen die geloven een andere waarheid kennen. Namelijk dat een klompje cellen of een wezen wat niet levensvatbaar is belangrijker is dan de wensen van een volwassen persoon. Zij zien dat als een pure waarheid en zien het als een doodszonde om zo'n wezentje te "vermoorden". Net zoals dat een fanatieke veganist iedereen wil bekeren en vleeseters ziet als moordenaars.
Vjestagirl schreef:Kinke schreef:ik weet wel wat ze geloven, maar mijn vraag is: waarom jouw geloof opleggen aan anderen?
Zo vind ik de zondagssluiting van winkels ook belachelijk. Laat anderen zelf beslissen of ze op zondag boodschappen willen doen of willen werken.
Ergens snap ik het wel. "uw wil geschiede, op aarde zoals in de hemel". Dus als je ervan overtuigt bent dat het de bedoeling is van God dat ... [vul maar iets in] dan ga je er van uit dat dat het beste is voor iedereen. Dat het de bedoeling is dat dat gebeurd. Dan is het niet relevant wat andere mensen wel of niet willen, want wat die mensen willen is niet wat God wil, en God is de baas.
Alleen, als atheïst (of anders gelovige) loop je er tegenaan dat het je niet zo veel interesseert wat God wil, want je gelooft niet in God.
anjali schreef:MarlindeRooz schreef:Dat komt omdat mensen die geloven een andere waarheid kennen. Namelijk dat een klompje cellen of een wezen wat niet levensvatbaar is belangrijker is dan de wensen van een volwassen persoon. Zij zien dat als een pure waarheid en zien het als een doodszonde om zo'n wezentje te "vermoorden". Net zoals dat een fanatieke veganist iedereen wil bekeren en vleeseters ziet als moordenaars.
Precies ja. Ik ben ook tegen het doden van dieren. Echter heel veel anti-abortuspersonen geven weer helemaal niets om dieren.Vandaar dat ik me in die groepen ook niet thuis voel.En dan heb je dus de dierenvrienden die weer niets om mensen (nog ongeboren mensen in dit geval) geven.
LWDaisy schreef:ruitje schreef:Hoe kan je nou weer bepalen wat 'erger' is, beiden is vreselijk als je daar spijt van hebt toch ? En waar hij of zij meer last van zou hebben is zo persoonlijk en per situatie afhankelijk, daar kun je echt niets zinnigs over zeggen
Bij een gedane abortus waarvan je spijt hebt, heb alleen jij spijt.
Bij een niet gedane abortus waar je spijt van hebt, is ook het kind de dupe.
ruitje schreef:Ten eerste ging het toch over de vrouw en wat voor haar erger was? Of betrekken we nu toch het kind er in? Want ten eerste kun je dan toch mogelijk ook wel spreken over dat het kind 'de dupe' is van abortus? Dat is maar net hoe je dat ziet
En ten tweede is het ook een aanname dat een kind de dupe is als een moeder spijt heeft van geen abortus. Je kunt niet 'meten' welke kinderen het beter hebben?
anjali schreef:Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat sommigen hier doen alsof een zwangerschap een soort virus is wat je zomaar kunt opdoen. In geval van verkrachting is dat natuurlijk zo maar daarover gaat het hier niet want dan mag abortus dus wel. Maar in alle andere gevallen overkomt het je niet zomaar,je hebt toch zelf ingestemd met de handeling die tot de zwangerschap leidde? En de meesten hier zijn voldoende voorgelicht om de wet van oorzaak en gevolg te kennen?
anjali schreef:Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat sommigen hier doen alsof een zwangerschap een soort virus is wat je zomaar kunt opdoen. In geval van verkrachting is dat natuurlijk zo maar daarover gaat het hier niet want dan mag abortus dus wel. Maar in alle andere gevallen overkomt het je niet zomaar,je hebt toch zelf ingestemd met de handeling die tot de zwangerschap leidde? En de meesten hier zijn voldoende voorgelicht om de wet van oorzaak en gevolg te kennen?
anjali schreef:Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat sommigen hier doen alsof een zwangerschap een soort virus is wat je zomaar kunt opdoen. In geval van verkrachting is dat natuurlijk zo maar daarover gaat het hier niet want dan mag abortus dus wel. Maar in alle andere gevallen overkomt het je niet zomaar,je hebt toch zelf ingestemd met de handeling die tot de zwangerschap leidde? En de meesten hier zijn voldoende voorgelicht om de wet van oorzaak en gevolg te kennen?