Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Sadira schreef:Ik ben fan van PaVeNa (Paardenvervoer Natúúrlijk), hij rijdt altijd met onwijs veel respect voor de paarden en mijn paard heeft het heel erg gewaardeerd dat ze los kon staan tijdens de reis en haar eigen houding kon kiezen. Hij komt ook regelmatig in Frankrijk.
bartissimo schreef:Hoi.
Ik zoek nog transport voor een pony naar midden zweden ergens rond 20 februari. Deze is niet stamboek en dat schijnt nogal lastig te zijn (lees bijna onbetaalbaar)omdat deze onder strengere voorwaarden vervoert moet worden als een stamboek paard of pony.
En mag je ook zelf rijden met de trailer evt?
Iemand tips?
Kinke schreef:Sadira schreef:Ik ben fan van PaVeNa (Paardenvervoer Natúúrlijk), hij rijdt altijd met onwijs veel respect voor de paarden en mijn paard heeft het heel erg gewaardeerd dat ze los kon staan tijdens de reis en haar eigen houding kon kiezen. Hij komt ook regelmatig in Frankrijk.
Dit is wel een belangrijk punt vind ik. Doet Marcel Jordan dat ook niet zo?
Marije_jiplover schreef:Wanneer je een paard laat vervoeren, gelden wel de regels van de Transportverordening en bij niet-stamboekpaarden (=niet-geregistreerd, een heel ongelukkig gekozen term voor dus niet stamboekpaarden, ook wel fok-en gebruikspaarden genoemd) zijn die eisen inderdaad strenger.
Paard mag niet langer dan maximaal 24 overweg zijn van vertrek tot eindbestemming en als dat wél zo is, móet het voor tenminste 24 uur worden afgeladen op een aangewezen halteplaats.
Met stamboekpaarden en FEI sportpaarden mag men ook bij commercieel vervoer zelf kiezen hoe de reis wordt ingedeeld. De reis opdelen in meerdere stukken, pauzeren voor alleen de nacht (en dus niet de volle 24 uur) en pauzeren op elke zelf gekozen locatie, ipv de aangewezen halteplaatsen. En bij reizen langer dan 8 uur zijn er ook nog extra documenten nodig voor een nietstamboekpaard. Het reisjournaal is dan verplicht naast het gezondheidscertificaat.
Als er dus 1 paard op een commercieel transport staat dat die extra eisen heeft, heeft dat gevolgen voor de hele rit. Die moet door dat ene paard aan extra eisen voldoen.
Marije_jiplover schreef:Dat gaat hier wel wat offtopic, maar heeft ermee te maken dat deze regelgeving in heel Europa geldt en er in andere delen van Europa met deze dieren zonder afstammingsgegevens wat minder zuinig wordt omgegaan dan bijvoorbeeld bij ons.
In sommige delen van Europa worden deze paarden gefokt voor het vlees bijvoorbeeld (salami pony's) en dan is men er wat minder zuinig op en mag het zo min mogelijk kosten.
De Transportverordening is van toepassing op al het commercieel transport van gewervelde dieren en de geregistreerde (=stamboek- en FEI) paarden zijn juist de uitzondering geworden, ten opzichte van de niet-geregistreerde paarden, waarvan de regelgeving vergelijkbaar is met die voor het vervoer van varkens, schapen of koeien.
Voor geregistreerde paarden zijn de regels veel soepeler, blijkbaar omdat die over het algemeen een grotere waarde vertegenwoordigen en men er dan vanzelf al zuiniger mee omgaat tijdens het transport.
Bidoof schreef:Zighenya schreef:World Horse Transport rijdt een paar keer in de week naar Frankrijk. Hebben vast nog een plekje vrij voor je
Bij nader inzien zou ik WHT nooit aan iemand aanraden, mijn eigen paarden gaan in elk geval niet met ze mee
Waarom heb je je bedacht?