Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard 'verbeteren' of om de 'beperkingen' heen werken

 
Profiel   

Het is een iets andere benaderingswijze, maar wel eentje die ik af en toe tegen kom. Ik zet bewust eea in aanhalingstekens aangezien ik er wel vanuit ga dat we praten over gezonde paarden en niet over paarden in een revalidatietraject bijvoorbeeld.

De ene instructeur geeft aan in de les ook te werken aan het paard. Hoe het paard zo soepel mogelijk te maken, te leren ook de 'moeilijke' kant te ontspannen, op te rekken. Te buigen. Een voor het paard op dat moment wat moeilijkere oefening nog een keertje te herhalen zodat het paard ook leert zijn lichaam correct te gebruiken. Zodat je op termijn, als je zelf als ruiter daar consequent mee bezig bent, het paard ook verbeterd en het voor het paard ook gemakkelijker wordt.

De andere instructeur werkt juist om de 'beperkingen' heen. Door te kijken naar de lichaamsbouw en de bewegingen van het paard bepaalde oefeningen te kiezen waardoor het paard deze gemakkelijker kan uitvoeren. Moeilijkere oefeningen voor het paard minder te vragen of dat jij als ruiter daar een compromis in vind om het voor het paard gemakkelijker te maken. Paard vindt bijvoorbeeld buiging lastig, door dan de hoek een beetje schoudervoor in te zetten kun je dit als ruiter opvangen ipv buiging door de hoeken te vragen.

Aan beide benaderingen zitten voor mijn gevoel voor en nadelen. Aangezien ik zelf niet zo goed in de uitleg en mechanica zit vind ik het ook lastig om dit goed uit te leggen merk ik.

Maar goed, hoe staat Bokt hier tegenover en komen deze benaderingswijzen herkenbaar voor?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 13:09 



 
Profiel   

Apple schreef
Het is een iets andere benaderingswijze, maar wel eentje die ik af en toe tegen kom. Ik zet bewust eea in aanhalingstekens aangezien ik er wel vanuit ga dat we praten over gezonde paarden en niet over paarden in een revalidatietraject bijvoorbeeld.

De ene instructeur geeft aan in de les ook te werken aan het paard. Hoe het paard zo soepel mogelijk te maken, te leren ook de 'moeilijke' kant te ontspannen, op te rekken. Te buigen. Een voor het paard op dat moment wat moeilijkere oefening nog een keertje te herhalen zodat het paard ook leert zijn lichaam correct te gebruiken. Zodat je op termijn, als je zelf als ruiter daar consequent mee bezig bent, het paard ook verbeterd en het voor het paard ook gemakkelijker wordt.

De andere instructeur werkt juist om de 'beperkingen' heen. Door te kijken naar de lichaamsbouw en de bewegingen van het paard bepaalde oefeningen te kiezen waardoor het paard deze gemakkelijker kan uitvoeren. Moeilijkere oefeningen voor het paard minder te vragen of dat jij als ruiter daar een compromis in vind om het voor het paard gemakkelijker te maken. Paard vindt bijvoorbeeld buiging lastig, door dan de hoek een beetje schoudervoor in te zetten kun je dit als ruiter opvangen ipv buiging door de hoeken te vragen.

Aan beide benaderingen zitten voor mijn gevoel voor en nadelen. Aangezien ik zelf niet zo goed in de uitleg en mechanica zit vind ik het ook lastig om dit goed uit te leggen merk ik.

Maar goed, hoe staat Bokt hier tegenover en komen deze benaderingswijzen herkenbaar voor?


Toevallig hadden we het hier afgelopen week op stal over.

Ik ben van de eerste optie. Als een paard ergens wat beperkter op/in is, dan zeker niet vermijden maar er juist aan werken. Niet meteen op standje 10 of een half uur lang maar wel steeds ietsjes meer. Ik verwacht dan niet direct veel maar ben al blij als ik een kleine reactie krijg die de goede kant opgaat als ik het een heel heel klein beetje vraag. Dat kun je dan uitbouwen en uiteindelijk zal het paard zijn lichaam beter gaan gebruiken. Ga je het "vermijden" dan zal het niet gaan verbeteren en is de kans aanwezig dat het paard gaat compenseren en uiteindelijk misschien zelfs wel echte lichamelijke klachten krijgt.

Laat ik het zo zeggen, ik heb nog geen paard beter zien worden van een correcte basis "vermijden", wel slechter.

Hier trouwens een paard wat uit een revalidatietraject kwam. Ik moest dingen vermijden van de kliniek en vervolgens konden we opnieuw beginnen en toen nog een keer... Daarna toch echt de gehele basis aangepakt en hoewel we er nog echt niet zijn, gaat het nu toch echt de goede kant op en is hij nog nooit zo fijn door zijn lijf geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 16:05 



 
Profiel   

Gymnastiseren natuurlijk! Door het op een akkkoordje te gooien met de beperkingen van een paard gaat hij alleen maar vaster zitten. Daarom vind ik preventief fysio ook een uitstekend idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 16:11 



 
Profiel   

Eens met de voorgaande reactie. Wel op een natuurlijke en vriendelijke manier de werkpunten proberen te verbeteren, dus zonder hulpmiddelen/-teugels of erge dwang.

Persoonlijk zou ik voor zo'n paarden juist een revalidatietrainer/-instructeur inschakelen, kan je blessures door de scheefheden vermijden.

Als ik een paard longeer, zal ik bijv. beginnen op de moeilijke kant, dan de makkelijke kant, en dan nog eens de moeilijke kant meenemen, zodat die dubbel getraind is, maar het paard het toch even wat makkelijker heeft tussenin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 16:17 



 
Profiel   

In de basis absoluut 1. Je kunt een paard niet heel houden als je tijdens trainingen alle moeilijke dingen uit de gaat. Een groot deel van de moeilijkheden komt namelijk vanuit scheefheid en hoe meer je de moeilijke kant ontwijkt maar wel door traint op de makkelijke kant, hoe schever het paard wordt. Dat is dus geen optie.

Wanneer je het gaat hebben over oefeningen op hoog niveau, kan de 2e een betere optie zijn. Maar dat is meer het punt 'waar ligt de grens van het kunnen van dit paard'. Als je paard geen 1.30 kan springen, vooral niet doen. In dressuur is dat punt minder zwart-wit, maar uiteraard ook aanwezig. Echter heb je het dat dus niet over moeilijkheden uit de weg gaan, maar niet over de grens gaan van het kunnen van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 16:21 



 
Profiel   

Ik geloof dat ik dan een combi reed altijd.
De moeilijke kant blijven oefenen geeft een paard dat zegt, zak er maar in.
De moeilijke kant niet oefenen heeft idd geen nut.

Wel leerde ik er in om die moeilijke kant met een omweg te bereiken.
Vond een paard het in draf moeilijk maar in galop handiger (niet ongebruikelijk met toen springpaarden) dan draaide ik eerst warm in de galop, of ook in stap.
Was de buiging gemakkelijker te krijgen in de volte, dan vanuit die volte en niet vanuit die rechte lijn.
Was verzameling gemakkelijker in galop, dan dat eerst en als de achterhand sterker werd pas meer op de draf focussen.

En ik pakte juist de mindere kant niet meer, eerder een paar keer minder. Maar wel altijd mee.
Die kant trekt wel bij. Daar werden ze mijn idee niet schever van, wel werkbaarder.
Altijd de ontspanning willen bewaren en dat is op de grens van de moeilijkere kant soms moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 16:33 



 
Profiel   

Paarden of mensen die b.v. scheef zijn die zijn altijd aan het corrigeren, ze verplaatsen het gewicht regelmatig om de spieren wat rust te gunnen. Verzuring en verkramping is wat er dan optreedt, dit is vermoeiend. Dus ja ik vind het wel belangrijk om het probleem aan te pakken. Een soepel lichaam wat correct op de benen staat en dus goed in balans is kan beter tegen belasting en hersteld ook beter na een zware training of blessure of ziekte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 16:40 



 
Profiel   

Bij een gezond paard zou ik denken: meer gymnasticeren en kijken op welke manier het wel kan. Toch zie ik zelfs daar wel nuance: je kunt niet altijd alles tegelijk aanpakken, en dan kan het nuttig zijn om een deel van de tijd bepaalde dingen bewust makkelijker te maken terwijl je ze wel onder controle houdt. Dat lijkt me ook goed voor het vertrouwen van het paard in de ruiter en het zelfvertrouwen van het paard want het paard ervaart dat er niets onmogelijks wordt gevraagd.
Maar over het algemeen zou ik denken dat dat ter overbrugging is tot je er wel mee aan de gang kunt.

Bij oudere paarden merk ik dat dat wat opschuift, niet alles is meer haalbaar of verbeterbaar. Dan kan het op peil houden van een basisconditie belangrijker zijn dan het verfijnen van de details. En de gevolgen van scheef belasten zijn ook minder groot voor de lange termijn. (Een paard dat met 4 geen rechtergalop kan en altijd links mag aanspringen heeft nog zoveel jaren voor zich, en krijgt waarschijnlijk ongelijke slijtage op latere leeftijd als je dat in stand houdt. Bij een paard dat met 20 alleen links aanspringt ligt dat toch wat anders, en plezier en conditie op de kortere termijn zouden dan belangrijker worden.)

Wat dat betreft lijkt het me in elk geval nuttig om beide mogelijkheden te kennen, zodat je er bewust voor kunt kiezen om het een of het andere te doen en dat dan ook zo duidelijk mogelijk te doen. (Dus niet steeds een halve vraag stellen en vervolgens frustratie of verwarring omdat het niet lukt.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 16:56 



 
Profiel   

Tja. Wie van jullie vindt dat-ie even goed met links moet kunnen schrijven als met rechts? Wie óefent met links schrijven als-ie rechts is?

Ik ben kamp: gebruik de sterke kanten van je paard, ipv te proberen de zwakke kanten op te krikken tot niveau sterke kant - waarbij de kwaliteiten van de sterke kant verdwijnen.

Ik heb er nog geen paard kapot aan zien gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 17:06 



 
Profiel   

Zolang je maar onder ogen blijft zien: het is niet voor iedereen weggelegd om een prima ballerina te worden.

We hebben allemaal onze talenten maar ook onze limieten, ook je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 17:13 



 
Profiel   

Leuke overdenkingen. :j
Voor mij is het altijd een beetje van beide; elke oefening en paard en situatie zijn weer anders op elkaar ingesteld en het is aan ons om samen met het paard te voelen wat kan en niet kan. Ik heb veel stallen en instructeurs/instructrices meegemaakt waar het één kant op ging en het dan vaak op Bügen of breken uitkwam.

Zelf heb ik lang aan yoga gedaan, puur omdat ik het héél tof vond na maanden een bepaalde lenige oefening aan te kunnen. Op het eerste gezicht gaf mijn gevoel aan dat niet te kunnen, gaandeweg wende ik er stapsgewijs aan en kon ik verder.. Zo zie ik ook de oefeningen voor het paard die of in kleinere stukjes geknipt kunnen worden en helpen verbeteren, of gewoonweg niet zullen gaan zoals het perfecte plaatje het wel weergeeft. In diezelfde yoga-oefeningen leg ik nog steeds mijn linkerbeen niet in mijn nek, wat vrouwen of voorbeeldfoto's klaarblijkelijk héél goed kunnen. :D

Soms het je het één nodig, soms het ander en er is fingerspritzen-gefühl en eerlijkheid nodig dat samen te ontdekken. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 17:51 



 
Profiel   

Een van mijn managers zei vroeger; het is makkelijker om van een 7 een 9 te maken dan van een 3 naar een 5. Waarbij niet gezegd is dat er aan die 3 maar helemaal niet te werken valt, het gaat alleen meer tijd kosten. Ik denk dat ik ook zo in mijn lessen sta, de lastige dingen niet laten maar er wel meer tijd voor uit trekken. En dat die 7 dan in korte termijn naar een 9 gaat is ook belangrijk; dan gaat er iig iets goed waardoor het zelfvertrouwen blijft groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 18:38 



 
Profiel   

Ik gebruik zelf beide, en ik denk dat het heel erg afhangt van de situatie wat ik toepas.

Stel je voor, ik wil een diagonaal uitgestrekte draf rijden. Valt mijn paard dan compleet uit elkaar, versnelt ipv verruimt, valt op de voorhand, gaat in de hand hangen, enz.: dan is hij niet sterk genoeg voor een diagonaal uitgestrekte draf en zal ik eerst zijn kracht moeten trainen d.m.v. ondersteunende oefeningen, omdat hij het gevraagde simpelweg niet aankan. De crux zit voor mij in het volgende: als ik het nog 3x vraag, kan hij het dan wel? Zo nee, vraag ik het niet weer.

Maar stel nou dat ik keertwendingen oefen met mijn paard, dat het principe van die keertwendingen prima in 't snotje heeft, maar achter nog wat groot doorstapt waardoor de wendingen groot uitvallen. Dan vraag ik dus wel nog een keer, puzzel ik wat met mijn hulpen om die keertwending kleiner en netter te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 18:43 



 
Profiel   

Ik snap het topic maar half, wellicht.

Ik ben van de school: maak het een paard gemakkelijk om het te doen.

Paardrijden is een denksport.

Bijvoorbeeld buigen.
Er is een duidelijke reden waarom dat lastig is: scheefheid en gebrek aan verticale balans. Werk aan de winkel...!
(En tot die tijd ben je blij dat Knollie de hoek om gaat en rijd je vierkanten of honingraten ipv voltes.)
Maar verticale balans opbouwen en werken aan recht worden: 'dat kan een paard'.
Daarna is het grootste verschil tussen links en rechts (stijve zijde/ holle zijde) opgelost.
(Ik heb me wel eens stomverbaasd afgevraagd wat ik toch fout deed: Knollie was van voorkeurskant gewisseld. Maar zo subtiel dat het niet direct opviel... :o )

Goed galopperen: de Spaanse school wacht met galop tot een paard in stap en draf een correcte schouderbinnenwaarts kan (dus met schoftlift). De barokke types galopperen dan heerlijk soepel en 'berg op'.

Verzameling: dat kan al vanaf dag 1: oefen een groentje om op zit en zwaartepunt halt te houden, op de achterhand.

(En niet meteen dat hoofd in die krul, juist als de balans er nog niet is: gun je dier hals en hoofd om zichzelf in evenwicht te houden - dan hoeft hij zich niet schrap te zetten. Veel 'stijfheid' is schrapzetten.)

Ik doe dus zogezegd wat Apple in haar tweede alinea beschrijft: werken aan de moeilijkheden.
Maar het ziet er uit als wat in de OP staat in de derde alinea: niet door een confrontatie op te zoeken, maar te kijken wat er in de basis mogelijk is en dat uitbouwen...
(Balans, ontspanning/niet schrap zetten, rechtrichten, het dragen van de achterhand - en een blij beest.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 21:21 



 
Profiel   

Ik vind het een combinatie van. Voorbeeld. Paard is linksachter wat slap. De linkergalop is daardoor lastig, paard laat je niet helemaal goed zitten, je moet veel moeite doen om hem in de galop te houden en het paard is niet lekker voorwaarts. Als je dat 10 minuten doet, ben je beide helemaal gesloopt. Rechtsom loopt het paard gemakkelijk rond in galop, springt goed door, laat de ruiter makkelijk zitten en is goed te bewerken. Ik zou er dan voor kiezen om veel werk te stoppen in de rechter galop, daarin oefeningen stoppen, zodat hij in het algemeen gewoon sterker wordt. Linksom wel mee pakken maar dan 2 rondjes bijv.
Dit is even een globaal voorbeeld he, maar ik denk dan wel dat je met zo'n voorbeeld de linkergalop hier beter mee kan helpen dan in de galop zelf te moeten klo0ien.
Maar dan bedoel ik dus niet dat je het helemaal vermijd. Alleen je gaat niet te veel forceren of doordrukken, ik ben namelijk zelf ook een luie ruiter dus ik wil zelf ook niet te hard moeten werken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 18:44 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Tja. Wie van jullie vindt dat-ie even goed met links moet kunnen schrijven als met rechts? Wie óefent met links schrijven als-ie rechts is?

Ik ben kamp: gebruik de sterke kanten van je paard, ipv te proberen de zwakke kanten op te krikken tot niveau sterke kant - waarbij de kwaliteiten van de sterke kant verdwijnen.

Ik heb er nog geen paard kapot aan zien gaan.

Kunnen schrijven is natuurlijk wel iets anders. Dan hebben we het over fijn-motorische bewegingen en dat is heel moeilijk om precies gelijk te krijgen. Die fijn-motorische beweging vraag je niet van een paard op het moment dat je links en rechts de zelfde bewegelijkheid en balans vraagt.

Ik ben absoluut team gymnastiseren :) de kwaliteiten onderhouden en de zwakke punten verbeteren. Als je dat niet doet, zou ik niet weten hoe je een paard kan ontwikkelen in balans en draagkracht.

Aan de andere kant heb ik verschillende (spring)paarden gereden die je gewoon lekker met rust moest laten, omdat ze dan het beste functioneerden. Volgens mij is het, net als met eigenlijk alles, kijken naar de individuen. Kijken wat bij je paard en bij jezelf past :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 18:54 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik vind het een combinatie van. Voorbeeld. Paard is linksachter wat slap. De linkergalop is daardoor lastig, paard laat je niet helemaal goed zitten, je moet veel moeite doen om hem in de galop te houden en het paard is niet lekker voorwaarts. Als je dat 10 minuten doet, ben je beide helemaal gesloopt. Rechtsom loopt het paard gemakkelijk rond in galop, springt goed door, laat de ruiter makkelijk zitten en is goed te bewerken. Ik zou er dan voor kiezen om veel werk te stoppen in de rechter galop, daarin oefeningen stoppen, zodat hij in het algemeen gewoon sterker wordt. Linksom wel mee pakken maar dan 2 rondjes bijv.
Dit is even een globaal voorbeeld he, maar ik denk dan wel dat je met zo'n voorbeeld de linkergalop hier beter mee kan helpen dan in de galop zelf te moeten klo0ien.
Maar dan bedoel ik dus niet dat je het helemaal vermijd. Alleen je gaat niet te veel forceren of doordrukken, ik ben namelijk zelf ook een luie ruiter dus ik wil zelf ook niet te hard moeten werken :+

Als een paard linksachter slap is, is normaal gesproken de rechtergalop juist lastiger. Immers is in de rechter galop links het dragende achterbeen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 18:58 



 
Profiel   

Hmm, links of rechtshandigheid is niet alleen fijnmotoriek. Het bepaalt ook of voetballers links of rechts schieten bv. Dat is imo niet anders dan wanneer je paard voorkeur voor linker- of rechtergalop heeft.

In mijn tak van sport (endurance) bepaalt mijn paard dus in welke galop hij 60 km wil lopen. En als dat 50 km rechts is en 10 km links, so be it.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 18:59 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Hmm, links of rechtshandigheid is niet alleen fijnmotoriek. Het bepaalt ook of voetballers links of rechts schieten bv. Dat is imo niet anders dan wanneer je paard voorkeur voor linker- of rechtergalop heeft.

In mijn tak van sport (endurance) bepaalt mijn paard dus in welke galop hij 60 km wil lopen. En als dat 50 km rechts is en 10 km links, so be it.



De beste spelers zijn vaak tweebenig :) dat is denk ik deels genetisch, maar deels ook training. Dat geldt voor paarden ook. Er zijn paarden die van nature heel recht en gelijk ontwikkeld zijn. Voor de dressuur zijn dat de makkelijkste om mee te werken. Het betekent echter niet dat een paard dat van nature een sterke voorkeurskant heeft niet recht kan worden :) (ik geloof overigens dat dit ook bij mensen geldt. Wat je kan staat natuurlijk deels vast, maar je kunt ook heel veel leren. Growth mindset vs fixed minedset)

Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit voor endurance anders is. Al kan ik me ook voorstellen dat paarden die echt een sterke voorkeurskant hebben, blessuregevoelig kunnen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 19:08 



 
Profiel   

Citaat
Ik vind het een combinatie van. Voorbeeld. Paard is linksachter wat slap. De linkergalop is daardoor lastig, paard laat je niet helemaal goed zitten, je moet veel moeite doen om hem in de galop te houden en het paard is niet lekker voorwaarts. Als je dat 10 minuten doet, ben je beide helemaal gesloopt. Rechtsom loopt het paard gemakkelijk rond in galop, springt goed door, laat de ruiter makkelijk zitten en is goed te bewerken. Ik zou er dan voor kiezen om veel werk te stoppen in de rechter galop, daarin oefeningen stoppen, zodat hij in het algemeen gewoon sterker wordt.



Ik zou nooit zo te werk gaan... o:
Omdat galop asymmetrisch is.
(Excuses voor de open deur...)
Die asymmetrie brengt met zich mee dat als je veel galopeert op de makkelijkste kant, je die zojde sterker maakt.
Accoord, qua ademconditie, vetverbranding, wordt het dier sterker - maar de slapte in dat ene achterbeen blijft zo.

Ik zou me afvragen of het echt slapte is, of niet bijvoorbeeld een SI probleem, of een asymmetrie mbt de 'buik'spieren.
En veel oefenen in draf met de verticale balans, met heuveltjes en balkjes en de kwaliteit van de schouderbinnenwaarts zo hoog mogelijk maken.
(Linksachter slap: doe SB naar links en travers naar rechts.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 19:52 



 
Profiel   

Ik denk dat je uiteindelijk toch altijd een combinatie van beide gebruikt. Je wilt je paard meestal sterker trainen en rechter maken maar je moet wel realistisch zijn over wat de top van zijn kunnen is en waar je ook bent in je hele training. Naast het fysieke resultaat (sterker, soepeler, rechter) probeer je met een paard natuurlijk ook altijd een stukje gehoorzaamheid/plezier in het werk/vertrouwen te trainen, dat gaat meestal hand in had maar je kan soms ook een stukje gymnastiek laten varen om aan een stukje motivatie te werken imo.
Bijvoorbeeld als ik met ons paard een bosrit rij probeer ik haar niet helemaal als een banaan te laten lopen maar is het hoofddoel niet echt gymnastiseren maar dat is wel heel waardevolle training, want als ik het niet doe dan merk je na een tijdje dat ze zich gaat vervelen, het werk minder leuk vind etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 20:30 



 
Profiel   

Interessant de verschillende benaderingen :j

Wat DuoPenotti ook zegt, in praktijk kom je waarschijnlijk uit op een combinatie van beiden. Als je alleen het moeilijke oefent dan heeft je paard er op gegeven moment ook genoeg van en krijg je een dikke middelvinger. Als je om de 'beperkingen' heen werkt dan krijg je een paard dat op termijn alleen maar stijver wordt.

Mijn eigen benadering (en die van mijn instructeur) sluit meer aan bij benadering 1, maar ik kwam toevallig in gesprek met iemand die volgens benadering 2 aan het werk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 11:10 



 
Profiel   

Het ligt er maar net aan wat de beperking is. Qua rechtrichten enzovoorts ga ik niet om de moeilijkheden heen werken, maar er juist aan werken. Dat betekent niet dat je door blijft gaan tot paard het zat is of te moe? Ik pak oefeningen mee die ervoor zorgen dat ze gelijkmatiger worden.
bijvoorbeeld bij een middendraf ga ik niet continu die diagonaal meepakken als ze niet verruimen maar versnellen. Maar juist steeds een paar passen maar. Dat is niet erom heen werken lijkt me, maar opdelen in stukjes die paard wel kan. Bij een scheef paard ga ik niet meer energie in de moeilijke kant steken, maar wel oefeningen om hem soepel en rechter te krijgen. Bij balans verlies in galop wat meer voltes om balans makkelijker goed te houden en daarbij kracht te trainen

Maar als de moeilijkheid voor paard is dat ze niet zo ruim lopen of weinig sprong in galop dan ga ik niet daar aan werken, maar gewoon aan alle basis dingen zoals kracht, rechtgerichtheid enzovoorts. Dan worden ze vanzelf sterker en worden de gangen beter. Dus dat zie ik als gevolg en niet doel tijdens training

Ik ben niet zo goed in uitleggen :') maar ik ben wel voor verbeteren en niet om beperkingen heen werken, tenzij het paard het medisch niet kan. Maar dat kan wel betekenen dat we hetgene wat zo moeilijk is niet op dat moment oplossen, maar in stukjes hakken en eerst de basis weer voor elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 11:25 



 
Profiel   

Ik denk verbeteren en met verbeteren is een goede chiropractor vaak ook een uitkomst. Meestal isdat al de verbeterimg waar je verder mee kan....oeverloos rechtrichten is ook weer blessures rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 18:11 



 
Profiel   

Ouder topic, maar ik wilde toch nog even reageren.

Eigenlijk is het paard verbeteren altijd werken aan de basis en daar in kan ieder paard verbeterd worden mits goed getraind. Mijn inziens moet ieder paard gewoon nageeflijk, op eigen benen en rechtgericht kunnen lopen en dat is vaak al moeilijk genoeg voor de meeste mensen. De stappen daarna zijn dan niet zo moeilijk meer. De "beperkingen" liggen vaak niet bij het paard maar bij de ruiter.

Ook een tinker met weinig souplesse van nature kan durchlassig worden (waardoor de souplesse vergroot) met de juiste training bijv. omdat dat een: gevolg van goede training is.

De kunst met het trainen is niet continu herhalen wat een paard moeilijk vind, maar werken aan de basis continu zodat het hetgene wat het moeilijk vind steeds makkelijker kan uitvoeren. En als dat op een goede manier gebeurd dan heeft het paard geen enkele beperking meer uiteindelijk. Dat is het doel van dressuur rijden in mijn ogen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 13:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen