Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bewegingen merrie

 
Profiel   

Hoi!

Is er iemand die een beetje verstand/kijk heeft op de bewegingen van een pony? Ik zou graag wat filmpjes sturen via PB dan.

Maandag komt de dierenarts al, maar ik twijfel of ik niet te snel heb gebeld.

Ik zou de filmpjes graag via Pb door sturen met de bijbehorende klachten die ze nu heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 16:17 



 
Profiel   

Mag mij wel sturen hoor...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 17:23 



 
Profiel   

Mag mij ook wel een pb sturen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 17:24 



 
Profiel   

Ik wil best met je meekijken hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 17:25 



 
Profiel   

PB gestuurd. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 17:37 



 
Profiel   

Ik wil ook wel mee kijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 17:57 



 
Profiel   

Ik wil ook wel meekijken. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 12:45 



 
Profiel   

Stuur maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 12:50 



 
Profiel   

Je mag ze mij ook sturen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 13:06 



 
Profiel   

Toch ook hier even het uitgebreide verhaal omdat er misschien mensen zich erin herkennen. En anders voor mezelf fijn om terug te lezen/bij te houden.

Mijn pony is altijd wat stijver geweest, maar nooit zo erg als nu. Daarbij komt ook dat ze eigenlijk allerlei vage klachten heeft ontwikkelt.

Symptomen
- loom, Weinig voorwaartse drang
- Opgeblazen buik
- Ligt heel veel te slapen, oogt ook moe
- Geeft soms lastig voetjes, als je ze te lang omhoog houd ‘valt’ ze om (moeheid?)
- Stijf
- trillingen in achterhand (2x gezien)
- Niet willen lopen, eerste paar passen na stilstaan (bijv na poetsen) erg traag/voorzichtig
- Jeuk aan staart
- Kort draaien gaat bijna niet
- Struikelen (Is ook gevallen met mijn verzorgsters ohz, was er zelf helaas niet bij dus ken de context verder ook niet)

De dierenarts is er nu twee keer bij geweest deze week (sinds 2 weken zijn de klachten eigenlijk langzaam toegenomen).

Op het oog was alles goed, gisteren bij de smid gaf ze een duidelijke pijnreactie bij haar bekken, vandaag totaal weer niet. Knietjes voelde goed, hoeven zagen er mooi uit volgens de smid. Haar vacht glimt gigantisch.

Ik heb maandag zelf een PSSM test opgestuurd, DA vond dit ook erg logisch gezien haar klachten. Ze is maandag getest op IR, dit was negatief, ze liet een hele mooie waarde zien.

Voor nu is het plan 8 dagen pijnstilling > telefonisch contact met dierenarts. Hopelijk is de PSSM test dan ook bekend (iemand een idee hoelang dit duurt?)

Als blijkt dat ze pijn heeft en geen PSSM heeft is de volgende stap algeheel bloedonderzoek, komt daar niks uit word het een rit naar de kliniek om foto’s/echo te maken van haar bekken.

Het gekke is eigenlijk dat zodra ze voor de wagen staat ze helemaal opleeft, het zielige hoopje pony is dan nergens te bekennen. Oortjes naar voren en lekker cruisen.

Ze staat nu sinds een maand op het land 24/7, met graasmasker op. Ze krijgt een handje Agrobs Alpengrün Mash, biergist, Pavo vital, magnesium (Pharmahorse), GlucoBalance en Omega-3-6-9 olie.

Filmpjes van hoe ze loopt wil ik via PB sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 19:20 



 
Profiel   

Pijnreactie bij het bekken, is er een echo gemaakt van de baarmoeder/ eierstokken en is een blaasontsteking uitgesloten?

Is de pony getest op ataxie? wat voor een hooi krijgt ze? zijn hoefbevangenheid en artrose al uitgesloten?

Het is wel heel apart dat ze opleeft voor de wagen, loopt ze dan wel goed?

Nouja je stappenplan lijkt me goed, ik ben benieuwd of er iets uit de pssm test komt. Is de pony goed ontwormd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 08:25 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Pijnreactie bij het bekken, is er een echo gemaakt van de baarmoeder/ eierstokken en is een blaasontsteking uitgesloten?

Is de pony getest op ataxie? wat voor een hooi krijgt ze? zijn hoefbevangenheid en artrose al uitgesloten?

Het is wel heel apart dat ze opleeft voor de wagen, loopt ze dan wel goed?

Nouja je stappenplan lijkt me goed, ik ben benieuwd of er iets uit de pssm test komt. Is de pony goed ontwormd?


Nee er zijn nog helemaal geen echo’s of foto’s gemaakt. Dat is pas de laatste stap volgens de dierenarts. Gisteren bij de dierenarts gaf ze ook geen pijn reactie.

Niet getest op ataxie, heb ik de dierenarts ook niet over gehoord. Als die een vermoeden had denk ik dat ze daar wel over begonnen was. Ze staat nu op gras 24/7.

Voor de kar loopt ze inderdaad wel goed, heel apart. Vandaar ook dat ik er echt een dr•l van snap. Het is ook niet zodanig erg dat we niet meer mogen rijden, dierenarts raadde juist aan om haar in beweging te houden omdat rust het lijkt te verergeren. Maar ik vind de klachten die ze heeft zo vaag.

Ik ben ook héél benieuwd naar de PSSM test! Ze is goed ontwormd, mestonderzoek is schoon maar voor de zekerheid nog ontworming gegeven.

Bedenk me wel dat vorig jaar, toen ze ook het land op ging, ze dezelfde vagen klachten had maar deze met een/twee weken weg waren (en in mindere mate), nu houd het langer aan en vind ik de klachten ook heviger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 18:10 



 
Profiel   

Dat is wel apart want dan zou je denken dat ze reageert op het gras, misschien op de suikers in het gras. Insuline resistentie oid maar dan zijn het wel heftige klachten.

Nouja mocht je het filmpje nog hebben dan wil ik er ook wel naar kijken, misschien doet het me ergens aan denken. Vage klachten zijn altijd lastig en je moet idd ergens beginnen met uitsluiten dus jullie stappenplan lijkt me prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 08:46 



 
Profiel   

Ik denk in eerste instantie aan (beginnende) hoefbevangenheid/insulineresistentie. Vooral dat kort draaien niet gaat en voet geven ook lastig is. Veel slapen klinkt bij mij als de voeten ontlasten (die zeer doen bij hoefbevangenheid).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 08:53 



 
Profiel   

Ze is getest op IR en deze waarde was goed, dus geen IR. Hoefbevangenheid zou kunnen natuurlijk, maar zowel hoefsmid als dierenarts (2 verschillende) vonden dit beeld niet passen bij HB.

Ik moet tot volgende week zaterdag pijnstilling geven, vandaag was dag 3 van pijnstilling en ik merk geen verschil. Ze is nog even suf en stijf.

Ik ga haar nu maandag van de weide halen en een aantal weken kijken hoe dat dan gaat… Mogelijk dat ze toch inderdaad niet goed met de suikers/het vele eten om kan gaan… Ergens ook logisch want als ik veel snoep word ik ook gevoeliger voor ontstekingen (huid) en veel vermoeider als normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 18:46 



 
Profiel   

Filmpje gezien maar beeld past imo ook niet bij HB inderdaad.

Als je geen verschil merkt door de pijnstilling dan zit het waarschijnlijk niet in pijn. Maar ik denk dat het wel verstandig is om haar van de wei te halen, het is een shetje en die kunnen vaak toch niet zo goed tegen het rijke gras in het voorjaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 09:18 



 
Profiel   

Ja inderdaad, ze heeft vanmiddag al eventjes niet op het gras gestaan (4 uur ongeveer) en vond toen al dat ze wat alerter oogde. Morgen gaat ze voor twee weken van het gras af om te kijken hoe het dan gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 20:05 



 
Profiel   

Lijkt me idd een goed plan, zou kunnen dat ze door het jonge gras wat koliekerig is, of gewoon zoveel eet dat ze er ongemakken van heeft? Mss weidegang daarna opbouwen met strookbegrazing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 20:21 



 
Profiel   

hwn schreef
Lijkt me idd een goed plan, zou kunnen dat ze door het jonge gras wat koliekerig is, of gewoon zoveel eet dat ze er ongemakken van heeft? Mss weidegang daarna opbouwen met strookbegrazing?


Ja dat zou misschien ook het stijve lopen kunnen verklaren, althans als ik zelf buikpijn heb ga ik ook spieren spannen.

Helaas is dat op deze stal niet mogelijk… Het is ook al een gedoe om te regelen dat ze nu van het gras gaat sinds ze er weer op staan. Maar ga het toch proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 20:24 



 
Profiel   

Misschien moet je dan wel even verder kijken. Stel dat die 2 weken zonder gras werkt. Wat ga je dan daarna doen?
Moet ze dan weer op het gras terug of zijn er dan wel andere mogelijkheden op deze stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 09:17 



 
Profiel   

Dat weet ik niet precies, maar ga ik uiteraard wel overleggen op stal.

Dit is nu dag 2 van de weide af en ze is al een stuk vrolijker. Energielevel is nog wel heel wisselend, vanmorgen met rijden ging het onwijs goed en vanavond met wandelen was ze weer heel suf. Hopelijk komt dat met de dagen goed..

PSSM1 uitslag was negatief, dus dat kan ik ook uitsluiten. PSSM2 weet ik niet of ik daar op ga testen… Volgens de DA zijn daar nog heel veel dingen onzeker over en kan ik beter eerst het dieet proberen.

Wat ik zelf wel nog wil doen denk ik is een goede osteo/chiropractor/masseur langs laten komen kijken of dat helpt. Vorige keer haalde het niks uit, maar toen stond ze ook nog op het gras (vorig jaar). Waar zou ze het meest baat bij kunnen hebben, wie heeft het meest verstand van rug en lendenen? Chiro?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 22:24 



 
Profiel   

Afgaand op je verhaal en zonder beeldmateriaal krijg ik nu de indruk dat jouw stalmanagement niet past bij wat je pony nodig heeft.
De basis van dat probleem zou weleens kunnen liggen in een verstoorde vitamine/mineralenbalans.
Bloedtest kan je helpen om dat duidelijk te krijgen.

Als het gras waar ze op staat niet voorziet in de juiste verhouding vitamine/mineralen en het voer dat jij geeft nu ze niet op de wei staat klopt beter, dan verklaart dat je waarneming.

Maar let erop: meten is weten!
Wat ik doe is niet meer dan proberen te verklaren wat je beschrijft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 22:53 



 
Profiel   

Misschien een osteopaat die ook dierenarts is? het is lastig om te zeggen, echt afhankelijk van het probleem. Als het spierproblemen zijn dan kan een goede fysio goed helpen, chiropractie voor mijn gevoel vooral bij wervel problemen. Een osteopaat kijkt naar het geheel, dus spieren, pezen, banden, organen etc.

Ik weet niet hoe ze de laatste keer behandeld is? het is ook goed om eens een goede instructeur mee te laten kijken om te zien of eventuele spierproblemen niet komen door de manier waarop ze loopt. Want als dat zo is kun je natuurlijk blijven behandelen zonder resultaat zolang de training niet aangepast wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 08:03 



 
Profiel   

Pbtje kan je sturen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 08:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen