Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard kreupel

 
Profiel   

Goedenavond,
Ten eerste; contact met de dierenarts is er al geweest maar ik zou graag wat meer ervaringen/tips willen horen. Temperatuur is opgenomen; geen verhoging en hij heeft metacam gehad.

Vanmiddag om 13u werd ik gebeld door een stalgenoot dat mijn paard zijn rechter voor ijzer heeft afgetrapt, dit zag ze toen de paarden van het weiland op stal werden gezet. Ik ben dus zo snel mogelijk naar stal gegaan, ik heb hem rond 14:30 uit zijn box gehaald om te kijken hoe het met zijn hoef gesteld was. Dat was prima, stukje hoef eraf maar niks schokkends. Tot ik zijn linker achterheen ging uitkrabben; kogel dik en warm. Dus ik stap met hem naar de afspuitplaats en godzijdank was hij totaal niet kreupel. Even gekoeld, cool gel gesmeerd en weer op stal gezet.

Vanavond rond 20:30 was ik weer op stal om te koelen en ik zag het al: achterbeen op rust en behoorlijk dik. Dus even gevoeld, echt dik alsof er vocht in zat en warm, niet pulserend. Nu was niet alleen de kogel dik maar ook het pijpbeen. Dus uit stal gehaald, gestapt en kats kreupel op zowel links achter als rechts voor (waar het ijzer is afgetrapt). Weer gekoeld, zowel met water en ice boots, na het koelen was de ader(?) langs zijn hak (binnenkant been) ook helemaal dik en warm maar dat is misschien door het koelen? Na het koelen leek het vocht in het been wat harder te zijn geworden, wat eerst voelde als een soort “waterbed” voelde het daarna alsof ik vet indrukte.

Kan iemand me misschien tips geven waar ik verder op moet letten/naar kan kijken? Ik heb nog nooit eens paard met een been blessure gehad tot nu toe… Alvast bedankt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 22:13 



 
Profiel   

Let op dat het achterbeen geen Einschuss is, dan maak je het alleen maar erger met veel stappen, koelen is wel altijd goed.
Verder kan ik je niet helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 22:16 



 
Profiel   

FleurSandro schreef
Let op dat het achterbeen geen Einschuss is, dan maak je het alleen maar erger met veel stappen, koelen is wel altijd goed.
Verder kan ik je niet helpen

Dankjewel voor de tip! We denken eerder dat hij een trap heeft gehad van een ander paard of onderuit is gegaan, aangezien er ook wat sporen in de wei te vinden waren.

Koorts heeft hij gelukkig niet, is ook niet sloom of lusteloos. Maar ik hou deze symptomen zeker in de gaten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 22:23 



 
Profiel   

Wat is wijsheid…
Inmiddels zijn er foto’s genomen en hij heeft een scheurtje in het koot- of kroonbeen (ben even vergeten welke het precies was), wel de meest gunstige scheur die er is schijnbaar en de prognose is dan ook super. 6 tot 8 weken op rust en daarna opbouwen. Maar zeg dat tegen een 4 jarige volbloed… ‘s nachts staat hij op stal en overdag staat hij nu in een paddock van 5 bij 5meter welke grenst aan de weide, dus hij kan wel neuzen met de paarden - als ze vooraan komen staan, meestal staan ze ver weg te grazen.
Nu is het zo dat hij erg begint te ijsberen in de paddock, hij verveelt zich rot natuurlijk. De vraag is dus ook of we hem niet beter terug kunnen zetten bij de anderen zodat hij niet zulke korte draaien maakt telkens. Nou had ik daar opzich wel voor geweest maar mijn twijfel komt omdat het een onderdanig paard is die zich makkelijk weg laat jagen (en daarbij dus soms ook een drafje aanneemt).
Wat zouden jullie doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 16:22 



 
Profiel   

Kan je geen tweede paddockje maken ernaast en (eventueel om beurt) een ander paard ernaast zetten, zodat hij niet alleen staat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 16:31 



 
Profiel   

Is het een fissuur? Dat kan idd heel mooi genezen maar wel met RUST!
Met te veel beweging, draaien of anderszins belasting oid kan het doorscheuren en en ben je verder van huis.

Dus ik zou hem echt op boxrust zetten voorlopig. Desnoods eerst met een lichte sedatie 's ochtends zodat hij niet helemaal pipo wordt als de andere paarden naar buiten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 17:11 



 
Profiel   

Ik ben bang dat hij echt rust moet hebben. Ik zou hier zeker niet vanaf stappen! Een paard bij mij op stal mocht ook zijn stal bijna niet uit. Het is even hard, maar straks ben je nog verder van huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 20:51 



 
Profiel   

Misschien een klein paddockje in het land maken, zodat hij en bij de anderen staat en gras kan eten. Elke dag een stuk opschuiven zodat er wel wat blijft te eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 21:42 



 
Profiel   

Zou het van de stalhouder mogen om een klein blessureweitje in te richten, met een ouder, rustig paard erbij?

En anders kan je hem misschien tijdelijk wegbrengen naar een plek waar alle paarden overdag binnen blijven? Het is ff niet heel paardwaardig uiteraard, maar als ze allemaal binnen staan heerst er veel meer rust :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 21:56 



 
Profiel   

Hier een Arabische volbloed die ooit 3 maanden op stal moest voor een barst.
Wat doet hij als je hem gewoon in de stal zet? Als hij daar niet draait, daar laten. Je kan eventueel ook naar een kalmerend middel kijken, ik heb mijn paard toen Zzen van Audevard gegeven, dat is op basis van kruiden en volgens mij ook doping-vrij. Op die manier bleef ze rudtig en brak ze zichzelf niet af zeg maar. Misschien is zoiets een optie?

Of hij nu op die paddock zo groot als een stal staat of in een echte stal, maakt in wezen niet veel uit. Mijn merrie was 7 toen ze op rust moest , toen ze 4,5 was heeft ze echter eens 6 weken op stal voor een peesblessure en dat gingprimq. Kleine paddocks zijn hier geen optie, daar loopt ze gewoon door om bij ‘r vriendjes te zijn, of ze galoppeert in een mini-volte (ja, dat doet ze ook op 5x7 m) als de rest gek doet.

Ik zou je paard niet in de groep zetten tenzij je hem echt op geen enkele andere manier rustig kan houden, in de groep zal hij sowieso mee spelen en gek doen en dat kan z’n been niet gebruiken (hoewel dat draaien ik slecht is inderdaad, het is soms moeilijk hè).
Beter enkele maanden zielig in een stal en genezen dan nooit genezen, vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 22:03 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties! Toch besloten om hem echt alleen te laten staan maar in een andere, grotere paddock (longeren doen we hier ook). Hij staat hier zo te zien iets rustiger, ik denk ook omdat hij vanaf hier geen zicht heeft op iedereen die in de stallen zijn, vanaf de eerste paddock wel en dan wilde hij eruit gehaald worden. Op stal staat hij ook niet echt rustig helaas, dan heb ik hem liever in een grote paddock. Iets rustgevends op kruiden gebaseerd is ook wel interessant, daar ga ik even naar kijken. Dankjewel

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 13:13 



 
Profiel   

Graag heb ik weer even jullie mening nodig.
Mijn paard stond erg rustig in de paddock waar hij nu staat, maar sinds een week is hij erg gaan ijsberen (de ontsteking is nu uit het gewricht en hij voelt zich weer goed). We moeten nog 10 weken opbouwen, in deze tijd moet hij rustig aan doen; hij mag geen heftige plotselinge bewegingen maken (in galop weg schieten, bokken, steigeren etc).
Maargoed, het ijsberen is dus een probleem en kan het herstel in de weg zitten. Nu kan ik hem op een groot (heel groot) weiland zetten; alleen, zonder paarden in zicht. Of daar kan 1 rustig paard bij van de land eigenaar.
Andere optie is om hem op een stal te zetten waarbij alle paarden binnen blijven staan 24/7. Zolang hij maar “in de grote kudde” mee gaat en zich niet buitengesloten voelt. Wat zouden jullie doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 11:38 



 
Profiel   

Lang op stal zetten zou ik nooit doen, lijkt mij erg slecht voor de doorbloeding en bespiering en daardoor ook niet voordelig voor het herstelproces.
Kleine stukjes heb ik helaas ook slechte ervaringen mee: ijsberen, bokken, zot doen, etc. Als de paarden uit het zicht zijn of het eten komt.

Hier gaan de geblesseerden nu op de paddock bij mijn shetlanders. Als je zulke optie niet hebt, zou ik voor het weiland kiezen met 1 rustig paard of alleen, afhankelijk van het temperament van je paarden. Zeker geen vrolijke ruin van een jaar of 5 bijzetten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 11:42 



 
Profiel   

Dat hangt er helemaal vanaf hoe het scheurtje in het bot er nu voor staat. Zijn er controlefoto's gemaakt? Zo nee, dan zou ik dat eerst laten doen en met je dierenarts overleggen over wat het handigste voor revalidatie is.


Laatst bijgewerkt door Lon op 13-08-22 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 11:45 



 
Profiel   

Die van mij (breukje hoefbeentak) staat op een paddock met in de paddock er naast altijd een ander paard/pony. Er staat pertinent een gevulde hooiruif en zo blijft hij (tot onze verbazing) vrij rustig. Hij staat er inmiddels 12 weken en heeft de afgelopen 2 weken wel dagen dat hij even debiel doet als hij in de paddock wordt gezet. Hetzelfde doet hij dan wel ook bij op stal gaan. Niet te voorkomen. Maar over het algemeen is hij super rustig, met een maatje in de paddock er naast en voldoende hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 11:50 



 
Profiel   

Is het geen optie om wat kleine stukjes af te zetten en een rustig paard ernaast te zetten in de wei?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 12:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen