Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Roan herkennen?

 
Profiel   

Kun je het herkennen wanneer een veulen met één roan ouder zelf ook roan zal worden (ik denk dat het in het Nederlands bruinschimmel of stekelharig heet?).

Ik heb ooit gelezen dat ze dan enkele witte wimpers hebben, klopt dat of is het broodje aap?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 16:41 



 
Profiel   

Bruin schimmel en stekelharig is wat anders dan roan kleur

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 17:08 



 
Profiel   

Bruinschimmel is het oude woord voor bruinroan en is dus correct (maar verouderd). Net zoals moorkopschimmel de oude term voor zwartroan was. Wij gebruiken in NL ondertussen ook de Engelse term roan, omdat bruinschimmel ook incorrect voor vosroan werd gebruikt.

Stekelharigheid is idd een ander gen (rabicano)

Je ziet roan vanzelf na de veulenverharing. En anders kun je testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 17:54 



 
Profiel   

Ik was eigenlijk vooral op zoek naar de waarheid over de wimpertheorie (-:

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 18:04 



 
Profiel   

Ik denk dat die wimpertheorie eerder op gewone schimmels slaat. Die beginnen nogal eens rond de ogen.
Als er íets kleur behoudt is het juist het hoofd van een roan, dus witte wimpers zou zeer onlogisch zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 18:11 



 
Profiel   

Testen of afwachten is mijn advies, ik zou niet op wimpers af gaan bij roan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-22 07:58 



 
Profiel   

Ik heb een stekelharig zwart bonte jaarling, zijn moeder was ook stekelharig zwart op het papier wordt zwart roan en roan zwart bont genoemd.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 20:09 



 
Profiel   

[ img ]

hij heeft zware wimpers, maar heeft ook een brilletje en hij is 100% zeker GEEN schimmel ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 20:11 



 
Profiel   

Ja, ik vind nu ik er naar zoek echt wel meer sites waar ze zeggen dat roans witte wimpers kunnen hebben.

Maar ik wacht gewoon af, als Fristi (zo heet mijn veulen) spectaculair van kleur wordt kan ik altijd nog testen.

Roan én stekelharig kan natuurlijk ook. Moeder is heeeel licht (zwart)stekelharig en vader is hartstikke (bruin) roan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 20:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen