Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kort/stijf achterlopen

 
Profiel   

Hoi allemaal.
Ik ben benieuwd of hier mensen ervaring mee hebben.

Als ik mijn paard lange teugel geef loopt hij gewoon goed. Maar op t moment dat ik mijn teugels wat op maat maak wordt hij heel kort en stijf in de achterhand, drukt zijn rug weg. Nee ik trek niet aan de teugels ik zoek verbinding en rij er met mijn been aan. Maar wat ik ook doe hij blijft kort en spanning houden. Een lange teugel lukt dan wel maar dan denderd die lekker op de voorhand door me heen. Longeren aan bijzet/langlaagtouw heeft hij het niet. Het is echt puur wanneer er iemand op zit en teugels op maat pakt. Ik ben hier al 2 jaar als bijrijder toen zijnde mee bezig meerdere instructrices geweest maar tot nu toe nog geen verklaring. Gaat minimaal 1/2 x per jaar naar tandarts osteopaat zadelmaker etc

Hij heeft vorig jaar 3 maanden stil gestaan vanwege een op dat moment onverklaarbare kreupelheid linksachter. Foto’s/echos gemaakt van het been/sprong. Er was niks op te zien. DA heeft toen maar ontstekingremmer uit geschreven (baat het niet dan schaad het niet) en dat leek aan te slaan. We konden erna weer opbouwen namelijk. Nu zag ik gister hem niet kreupelen maar ook weer niet helemaal top op linksachter. Dit was in de bak. Op t harde was het niet. Ben bang dat er in het SI iets niet helemaal lekker zit/ontsteking. Mocht dit door zetten zet ik hem op ontstekingremmer om te kijken of het weer aan slaat. Zo ja, weet ik dat het een ontsteking/dergelijks is. En kan ik daar weer verder mee naar een evt kliniek
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 12:17 



 
Profiel   

De simpelste manier om dit te testen is: zet hem een week op pijnstilling..is het probleem weg dan heeft het dier pijn en is verder onderzoek nodig.

Omdat hij het aan de longe niet doet kan het ook komen door een zadel wat niet goed past, kissing spines, problemen in de wervels in de hals. Het hoeft dus niet perse in het been of in het SI gewricht te zitten. Neem ook de achterknieen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 12:27 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
De simpelste manier om dit te testen is: zet hem een week op pijnstilling..is het probleem weg dan heeft het dier pijn en is verder onderzoek nodig.

Omdat hij het aan de longe niet doet kan het ook komen door een zadel wat niet goed past, kissing spines, problemen in de wervels in de hals. Het hoeft dus niet perse in het been of in het SI gewricht te zitten. Neem ook de achterknieen mee.

Hij is overigens sindskort van mij!
Ja ik wil wel hem door de molen halen maar ik moet daar nog wel even wat meer voor sparen. Laat ik gelijk hals nek en si doen

Het is een paard wat altijd wel wat stijf/vast begint. Naarmate hoelanger ik rij hoe soepeler en beter die wordt. Geen idee of dit normaal is voor een 12 jarige.

Hij heeft vaak wisselende periodes van fijn lopen en nog even en ik vraag een startkaart aan. Naar periodes van jaa.. moet ik ervan zeggen zoek het verschil tussen een kameel en mijn paard ofzo. Dat contrast is al 2 jaar erg groot bij hem. Vaak zat dat ik op stapte en patsboem weer helemaal vast. Dat ik denk… hoe dan.. vorige week liep je nog zo fijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 12:29 



 
Profiel   

Begrijpelijk, daarom kun je beter ook eerst uitsluiten of het pijn is dmv de pijnstiller test. Misschien kun je een filmpje maken zodat we hier gericht mee kunnen kijken en denken zodat je misschien een richting krijgt om naar te denken. (idd SI of wat anders) dat scheelt ook, kun je gerichter onderzoek doen.

Ik zie dat je je bericht aangevuld hebt, is hij gekeurd voordat je hem kocht? want het beeld wat je omschrijft klinkt ook wel als artrose. Vooral de opstart problemen, stijf en stram in het begin en beter naarmate hij meer loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 12:33 



 
Profiel   

Hij is sinds kort van jou zeg je, is hij gekeurd bij aankoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 12:35 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Begrijpelijk, daarom kun je beter ook eerst uitsluiten of het pijn is dmv de pijnstiller test. Misschien kun je een filmpje maken zodat we hier gericht mee kunnen kijken en denken zodat je misschien een richting krijgt om naar te denken. (idd SI of wat anders) dat scheelt ook, kun je gerichter onderzoek doen.

Ik zie dat je je bericht aangevuld hebt, is hij gekeurd voordat je hem kocht? want het beeld wat je omschrijft klinkt ook wel als artrose. Vooral de opstart problemen, stijf en stram in het begin en beter naarmate hij meer loopt.

Nee ik heb hem niet klinsch gekeurd want ik weet zeker dat hij er door heen was gekomen op dat moment. Wel buigproer laten doen en rek proef door stalgenoot die paardenarts is geweest. Gewoon 100% zuiver. Rontgelogisch had achteraf gekunt maarja het is mijn oogappeltje. Met een scheve been had ik hem ook gekocht. Misschien voor een wat lagere prijs. Dit paard is mij zoveel waard. Die zal ik nooit verkopen mits er geen rare omstandigheden voordoen met mij natuurlijk haha. Geen opmerking etc van dat is dom dat roep ik ook altijd haha etc. Maar is een bewuste keuze omdat ik dit paard ook ken. Met of zonder bemerking. Hij is speciaal voor mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 12:41 



 
Profiel   

Ik heb er geen oordeel over, alleen nu heb je wel medische problemen. Een paard kan ook vast gaan zitten doordat het aan het compenseren is omdat het ergens last van heeft. Uitsluiten dus..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 13:27 



 
Profiel   

Ik ga mee met de adviezen hierboven, laat pijn uitsluiten :)

Zoals ik lees betekend het paard veel voor je, dus ik zou het dan zelf een prettig idee vinden als het je beestje geen pijn heeft! ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 14:28 



 
Profiel   

Als hij zo belangrijk voor je is en duidelijk aangeeft dat aan de teugel hem pijn doet dan moet je hem dus lange teugel geven.Luisteren naar wat je dier aangeeft is heel belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 14:30 



 
Profiel   

Stijf lopen in het begin is niet normaal. Ik gok ook dat er iets niet helemaal lekker zit.

Overigens kan je ook met lange teugel je paard laten verzamelen. Kwestie van oppakken en vragen, en dan voorzichtig weer teugels langer bij de gewenste reactie. En dat herhalen tot het kwartje valt. Beetje zoals ze dat in de western doen. Maar ik vermoed dat dat niet is waar jij naartoe wilt omdat je het over een startkaart had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 15:49 



 
Profiel   

Zoek jij altijd contact en daarna met been aanvullen? Want eigenlijk wil je van achter naar voor en paard die jouw hand opzoekt ipv andersom.

Wat gebeurt er als je met die lange teugel gaat rijden en hem met been naar jouw hand toe rijdt? Dus hem het contact laat maken? Op de voorhand door je heen denderen maakt niet zoveel uit, want je zal toch echt eerst reactie op been moeten hebben waarna hij jouw hand opzoekt. En oefenen met terug komen op zit. Als je dan eventueel alle gangen dit gedaan hebt kan je kijken of je wat meer op maat kan pakken als hij door de overgangen en schakelingen zelf wat omhoog komt.

Het klinkt alsof hij wat blokkeert als je hem korter pakt. Dat kan door iets in het lijf komen, maar kan ook dat jij te veel contact pakt en te weinig van achter naar voren met been begint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 15:55 



 
Profiel   

troi schreef
Stijf lopen in het begin is niet normaal. Ik gok ook dat er iets niet helemaal lekker zit.

Overigens kan je ook met lange teugel je paard laten verzamelen. Kwestie van oppakken en vragen, en dan voorzichtig weer teugels langer bij de gewenste reactie. En dat herhalen tot het kwartje valt. Beetje zoals ze dat in de western doen. Maar ik vermoed dat dat niet is waar jij naartoe wilt omdat je het over een startkaart had.

Was bij wijze van hoor ben geen wedstrijdruiter haha. Heb sindskort les van iemand die volgens de academische dressuur les geeft hopelijk kan dat ook nog wat goeds brengen. Enige nadeel hiervan vaak is dat er erg veel gevraagd wordt om travers/schouderbinnen te doen.


Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 28-06-22 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 16:08 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Zoek jij altijd contact en daarna met been aanvullen? Want eigenlijk wil je van achter naar voor en paard die jouw hand opzoekt ipv andersom.

Wat gebeurt er als je met die lange teugel gaat rijden en hem met been naar jouw hand toe rijdt? Dus hem het contact laat maken? Op de voorhand door je heen denderen maakt niet zoveel uit, want je zal toch echt eerst reactie op been moeten hebben waarna hij jouw hand opzoekt. En oefenen met terug komen op zit. Als je dan eventueel alle gangen dit gedaan hebt kan je kijken of je wat meer op maat kan pakken als hij door de overgangen en schakelingen zelf wat omhoog komt.

Het klinkt alsof hij wat blokkeert als je hem korter pakt. Dat kan door iets in het lijf komen, maar kan ook dat jij te veel contact pakt en te weinig van achter naar voren met been begint.

Met lange losse teugel gaat hij sterren kijken, spoken zoeken in de bak, en zijn rug wegdrukken. Met longeren aan de enkele longe ook. Altijd hoofd omhoog en nooit is even een rondje stofzuigen. Ik maak hem actief aan mijn been en vang wat op met grotendeels zit of evt ophouding. Maar ook dan komt hij erg stijf in de achterhand. Hij is aan de voorkant vaak ook erg stug/sterk. Ik kan eraan rijden wat ik wil maar blijft stug en stijf

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 16:14 



 
Profiel   

michelle933 schreef
troi schreef
Stijf lopen in het begin is niet normaal. Ik gok ook dat er iets niet helemaal lekker zit.

Overigens kan je ook met lange teugel je paard laten verzamelen. Kwestie van oppakken en vragen, en dan voorzichtig weer teugels langer bij de gewenste reactie. En dat herhalen tot het kwartje valt. Beetje zoals ze dat in de western doen. Maar ik vermoed dat dat niet is waar jij naartoe wilt omdat je het over een startkaart had.

Was bij wijze van hoor ben geen wedstrijdruiter. Heb sindskort les van iemand die volgens de academische dressuur les geeft hopelijk kan dat ook nog wat goeds brengen. Enige nadeel hiervan vaak is dat er erg veel gevraagd wordt om travers/schouderbinnen te doen.


Dat zijn erg goede gymnastiek oefeningen. Die vreselijk veel vertellen over de gezondheid van je paard. Doe ik als westernruiter ook heel veel. Ook al zou het op wedstrijd mij nooit gevraagd worden.

Kan deze instructeur je ook leren om deze oefeningen aan de dubbele longe te doen? Dan werk je onbelast aan de lenigheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 16:16 



 
Profiel   

Hm ik zou eigenlijk denken aan een probleem in de hals.

Ik heb een paard staan met artrose in de hals en die loopt veel liever met losse teugel of langer maar wel contact. Pak ik hem op gaat hij ook stijver en rug wegdrukken. Als ik dan weer losse teugel geef gaat die z'n hals strekken en loopt die weer soepeler.
Deze wordt tevens enkel nog recreatief bereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 16:57 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Hm ik zou eigenlijk denken aan een probleem in de hals.

Ik heb een paard staan met artrose in de hals en die loopt veel liever met losse teugel of langer maar wel contact. Pak ik hem op gaat hij ook stijver en rug wegdrukken. Als ik dan weer losse teugel geef gaat die z'n hals strekken en loopt die weer soepeler.
Deze wordt tevens enkel nog recreatief bereden.

Zou ook heel goed nog kunnen! Ik kan hier helaas geen filmpjes uploaden

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 17:04 



 
Profiel   

michelle933 schreef
MyWishMax schreef
Zoek jij altijd contact en daarna met been aanvullen? Want eigenlijk wil je van achter naar voor en paard die jouw hand opzoekt ipv andersom.

Wat gebeurt er als je met die lange teugel gaat rijden en hem met been naar jouw hand toe rijdt? Dus hem het contact laat maken? Op de voorhand door je heen denderen maakt niet zoveel uit, want je zal toch echt eerst reactie op been moeten hebben waarna hij jouw hand opzoekt. En oefenen met terug komen op zit. Als je dan eventueel alle gangen dit gedaan hebt kan je kijken of je wat meer op maat kan pakken als hij door de overgangen en schakelingen zelf wat omhoog komt.

Het klinkt alsof hij wat blokkeert als je hem korter pakt. Dat kan door iets in het lijf komen, maar kan ook dat jij te veel contact pakt en te weinig van achter naar voren met been begint.

Met lange losse teugel gaat hij sterren kijken, spoken zoeken in de bak, en zijn rug wegdrukken. Met longeren aan de enkele longe ook. Altijd hoofd omhoog en nooit is even een rondje stofzuigen. Ik maak hem actief aan mijn been en vang wat op met grotendeels zit of evt ophouding. Maar ook dan komt hij erg stijf in de achterhand. Hij is aan de voorkant vaak ook erg stug/sterk. Ik kan eraan rijden wat ik wil maar blijft stug en stijf


Klinkt toch alsof hij niet goed nageeflijk gereden/ getraind wordt en no offence maar dat is wel vaker het geval bij Academische dressuur.

Rijtechnisch zou ik me helemaal niet focussen op die voorkant, gewoon beginnen aan de longe en paard goed van achter naar voren laten lopen door middel van scherp aan de hulpen maken/ veel schakelen. (niet over het tempo jakkeren) Daar wordt ieder paard nageeflijk van, mits medisch in orde en hij gaat ook pas fijn worden aan de voorkant als hij beide achterbenen even actief en met voldoende buiging onder zijn lichaam gaat brengen. Zolang dat niet voor elkaar is, hoef je helemaal niet aan de voorkant te zitten.

Maar...dat allemaal kun je pas gaan doen als je zeker weet dat hij medisch niets mankeert!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 07:47 



 
Profiel   

Ik up hem even op.
Vandaag is de osteopaat geweest en hij was links achter iets onzuiver. We kijken het 2 weken aan, mocht het na de behandeling vandaag niet beter zijn, raadde ze mij aan om toch te kijken voor een inwendig echo onderzoek van het SI gewricht en evt in te laten spuiten. Iemand enig idee wat dat ongeveer kost?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-22 18:14 



 
Profiel   

michelle933 schreef
Was bij wijze van hoor ben geen wedstrijdruiter haha. Heb sindskort les van iemand die volgens de academische dressuur les geeft hopelijk kan dat ook nog wat goeds brengen. Enige nadeel hiervan vaak is dat er erg veel gevraagd wordt om travers/schouderbinnen te doen.

Uiteraard in overleg met de osteopaath /dierenarts:
schouderbinnenwaarts en travers zijn 'gereedschap'.
Er is een klassiek advies om het het eerste halfjaar oid te beperken tot een pas of 6.

En je dier dus 'lekker laten gymnastieken' als in:
rechtuit, 4 pas SB, volte in, na 360 graden een volte met wat wijken, weer rechtuit, een pas of 6 travers, een lange zijde de draf of galop verruimen en 'weer netjes gaan zitten' (verzamelen),
en afhankelijk van hoe dat gaat
weer wijken op de volte of rechtuit, SB op volte of rechtuit, travers op volte of rechtuit.
En lekker veel stappen tussendoor (tijdens het rijden en wandeldagen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 12:53 



 
Profiel   

Gewoon wat klinieken bellen om te vragen hoeveel het daar kost, laten controleren is altijd goed. Het onzuivere lopen kan ook nog komen doordat hij scheef gereden is/ wordt. Wellicht is een kreupelheidsonderzoek ook interessant om te doen.

Oefeningen zou ik me niet aan wagen voordat hij lekker van achter naar voren loopt en nageeflijk is, heeft helemaal geen zin anders. (mits medisch goed natuurlijk)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-22 08:04 



 
Profiel   

Hier exact hetzelfde probleem gehad vorig jaar. Onzuiver achter, alleen met rijden als je wat van hem vroeg, verder niet gevoelig op zijn rug oid. Uiteindelijk na een half jaar klooien toch op de foto laten zetten van voor tot achter. Het probleem kwam inderdaad uit de hals en kwam er alleen uit met een foto. Was ook niet gevoelig op de hals met een osteo.

Probleem was daarna opgelost toen de nek opgelost was. DA gaf mee dat problemen achter vaak uit de hals komen dus wellicht een optie om toch de hals mee te pakken met een foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-22 08:26 



 
Profiel   

Doet hij het ook met longeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 22:12 



 
Profiel   

Zoals ik jouw verhaal lees zou ik (als ik het correct heb dan he) eerst een osteo laten komen.

Ik legde mijn probleem daar altijd voor en ging dan 2 weken aan de slag vanaf de grond met het paard. Vaak dubbele lijnen, lang en laag met over het algemeen veel galopperen. Ook stukjes achterwaarts aan de hand zowel op het harde als zachte. Hiermee bleef ik heel secuur kijken wat de reactie was.

1,5 week a 2 weken later kwam mijn osteo dan weer om spierspanning te voelen. Zijn bevinding liet mij altijd foto's maken of een ander plan starten.

Kort van achter kan een boel redenen hebben, maar in jouw verhaal krijg ik het idee dat je paard vasthoud als je oppakt en hierdoor gaat overcompenceren. Denk aan hals, rug, bekken of Si. Door er niet aan te zitten en gewoon is secuur te kijken wat het lichaam doet zie je vaak een heleboel.


Dit is puur een gedachte zonder het paard te hebben gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-22 06:25 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Gewoon wat klinieken bellen om te vragen hoeveel het daar kost, laten controleren is altijd goed. Het onzuivere lopen kan ook nog komen doordat hij scheef gereden is/ wordt. Wellicht is een kreupelheidsonderzoek ook interessant om te doen.

Oefeningen zou ik me niet aan wagen voordat hij lekker van achter naar voren loopt en nageeflijk is, heeft helemaal geen zin anders. (mits medisch goed natuurlijk)

Ja dat is beetje een probleem. Hij schijnt een drama te zijn met trailerladen, hij gaat er niet in. En als die er toch in staat raakt die helemaal over de zijk. Ik heb zelf ook geen ervaringen daarin en ook geen trailer zelf. Ik heb contact met de dierenarts en even afwachten of zij ook aan huis foto/echo maken. Bespaard me paard heel veel stress.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-22 07:16 



 
Profiel   

Vaak doen ze dat wel, hoe is dat eerder gegaan toen er een foto gemaakt is? het is handig als je op stal ook de mogelijkheden hebt dat ze hem even op het harde kunnen laten draven.

Dat trailerladen is wel iets om te gaan oefenen met iemand die er goed in is om hem daar in te laten wennen/ ontspannen. Zeker als je ooit nog wedstrijden in je hoofd hebt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-22 07:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen