Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Houding en zit/ frame beoordelen - discussietopic

 
Profiel   

Ik vind je beenligging op de laatste foto mooi. Ook is er voldoende ruimte voor je bekken naar mijn idee, dus als je daar rechtop gaat zitten ben je klaar :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 11:55 



 
Profiel   

Wat een leuk topic!
Hele fijne, positieve feedback zie ik voorbij komen, al heb ik nog niet alles gelezen.
Sowieso heel leerzaam, als ik tijd heb ga ik er even voor zitten.

Ik vind zelf dat ik nog wat "trotser" mag gaan zitten, ik probeer mezelf een beetje klein te maken omdat ik op een klein diertje zit |o
Ook mag m'n arm losser (vanuit m'n schouder), daar ben ik mee bezig met behulp van o.a massages.
[ img ]
[ img ]

En m'n zadel mag nog iets naar achter, maar ik was m'n onderlegger vergeten en dan kruipt het zadel toch iets naar voren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:07 



 
Profiel   

different1 schreef
Wat een leuk topic!
Hele fijne, positieve feedback zie ik voorbij komen, al heb ik nog niet alles gelezen.
Sowieso heel leerzaam, als ik tijd heb ga ik er even voor zitten.

Ik vind zelf dat ik nog wat "trotser" mag gaan zitten, ik probeer mezelf een beetje klein te maken omdat ik op een klein diertje zit |o
Ook mag m'n arm losser (vanuit m'n schouder), daar ben ik mee bezig met behulp van o.a massages.
[ [url=m/dKh27s.webp]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pj2xmv.webp]Afbeelding[/url] ]

En m'n zadel mag nog iets naar achter, maar ik was m'n onderlegger vergeten en dan kruipt het zadel toch iets naar voren...


Tani is zo’n leuk paard! Ik denk eigenlijk dat het meevalt met hoeveel jij op een actieve manier ‘trotser’ mag gaan zitten. Mijn gevoel zegt, zeker op de draffoto, dat dat wellicht ook nog wat aan de balans ligt. Ze is actief en buigt aardig goed in de gewrichten, maar het achterbeen is nog wat achter de massa. Als die wat meer onder de massa gaat komen met halve ophoudingen en wat terugschakelen, dan denk ik dat dat ook terug te zien gaat zijn in jouw houding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:37 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ik vind je beenligging op de laatste foto mooi. Ook is er voldoende ruimte voor je bekken naar mijn idee, dus als je daar rechtop gaat zitten ben je klaar :)


Vind je? In had op deze foto vooral heel erg het idee dat door de benodigde korte beugellengte ik mijn hak te overdreven uitduw. En dat dat weer spanning creeert in kuit, hamstring, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:38 



 
Profiel   

Je duwt je hak idd teveel uit, maar heup en hak is wel mooi 1 lijn. Dus ontspannen, knie laten vallen vanuit je heup en het is prima. En rechtop zitten natuurlijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 14:19 



 
Profiel   

Interessant topic, ik ben benieuwd wat jullie in mijn foto's zien. Het zijn wel allemaal wedstrijdfoto's, want ik ben eigenlijk altijd alleen, dus verder alleen oortjesfoto's meestal :+ We rijden overigens op L-niveau


(als je op het pijltje klikt ook nog een draffoto)



Deze wedstrijd hadden we veel spanning, dit zie je ook direct terug in mijn zit, ik klem, klap voorover en pak hem helemaal kort en vast :+


Zal ook even kijken of ik wat zinnigs kan zeggen over anderen
@ Different, wat een leuke pony! Wat ik denk te zien op jouw foto's, je zit een beetje met je kont naar achteren, maar ik denk dat het komt omdat je ook zegt dat je zadel naar voren is geschoven, dat het nu iets achterover ligt. Ik zou het zelf ook mooier vinden als je je handen iets lager houdt, zodat je meer 1 lijn bit-elleboog hebt. Maar eigenlijk vind ik dat je er prachtig op zit verder en ik ben jaloers op hoe mooi recht je je handen houdt, dat is echt een werkpunt bij mij
@ Always, jij hebt echt wel lange benen volgens mij? Zo lijkt het iig op de foto's, ik heb het idee dat je in sommige zadels gewoon je benen niet lekker weg kan leggen en daardoor elders wat compenseert? Die recente foto op je verzorgpaard vind ik helemaal niet zo verkeerd op die terugwerkende binnenhand na, maargoed dat is net een momentopname ook.
@ Adjepatatje, leuk, ook een haflinger! Dressuurfoto vind ik best netjes, springen heb ik helemaal geen verstand van

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 22:07 



 
Profiel   

Heb jij lange benen, Fangio? Ik heb het idee een beetje dat je bovenbeen net niet genoeg ruimte heeft waardoor je onderbeen niet zo mooi lang kan afhangen. Maar ik vind het er ook zeker niet heel storend uitzien.

Maar ik zie ook 2 verschillende zadels, klopt dat? :D

Het topic gaat dan over houding en zit, ik vind je algemene plaatje wel een fijn beeld met een blije pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 22:25 



 
Profiel   

Fangio schreef
Interessant topic, ik ben benieuwd wat jullie in mijn foto's zien. Het zijn wel allemaal wedstrijdfoto's, want ik ben eigenlijk altijd alleen, dus verder alleen oortjesfoto's meestal :+ We rijden overigens op L-niveau

[ Video ]
(als je op het pijltje klikt ook nog een draffoto)

[ Video ]

Deze wedstrijd hadden we veel spanning, dit zie je ook direct terug in mijn zit, ik klem, klap voorover en pak hem helemaal kort en vast :+
[ Video ]

Zal ook even kijken of ik wat zinnigs kan zeggen over anderen
@ Different, wat een leuke pony! Wat ik denk te zien op jouw foto's, je zit een beetje met je kont naar achteren, maar ik denk dat het komt omdat je ook zegt dat je zadel naar voren is geschoven, dat het nu iets achterover ligt. Ik zou het zelf ook mooier vinden als je je handen iets lager houdt, zodat je meer 1 lijn bit-elleboog hebt. Maar eigenlijk vind ik dat je er prachtig op zit verder en ik ben jaloers op hoe mooi recht je je handen houdt, dat is echt een werkpunt bij mij
@ Always, jij hebt echt wel lange benen volgens mij? Zo lijkt het iig op de foto's, ik heb het idee dat je in sommige zadels gewoon je benen niet lekker weg kan leggen en daardoor elders wat compenseert? Die recente foto op je verzorgpaard vind ik helemaal niet zo verkeerd op die terugwerkende binnenhand na, maargoed dat is net een momentopname ook.
@ Adjepatatje, leuk, ook een haflinger! Dressuurfoto vind ik best netjes, springen heb ik helemaal geen verstand van


Wat een super gave haflinger zeg! Een echte glimworm en lekker strak in het velletje.

Ik moet zeggen dat ik verschillende dingen zie ik verschillende foto’s dus ik vind het lastig om er 1 lijn uit te trekken. Op de draffoto’s vind ik eigenlijk dat je best een nette houding hebt. Je benen mogen nog net wat meer afhangen. Op de galopfoto’s lijk je hem wat naar voren te willen duwen/stimuleren. Ook hier weer, blijf zitten en laat je been afhangen. Probeer de voorwaartse hulp vanuit je zit en je kuit te geven en minder vanuit hak en onderbeen naar achter.
Dit deel van been laten afhangen lijkt op de foto’s voort te komen uit 2 dingen. De romp van jouw paard in verhouding tot de lengte van jouw benen, je komt er nog onderuit en hij begint rond bovenin qua ribben volgens mij maar draait ook snel weer naar binnen. Ik heb het idee dat je daarom je hak optrekt en onderbeen naar achter brengt om te proberen meer contact te maken met de buik. Daarnaast lijkt het alsof je je hand wat strak in een vuist houdt en je pols soms wat naar binnen gedraaid. Hierdoor zie ik wat spanning ontstaan in de schouder van je paard. Het voorbeen kan net niet lekker naar voren bewegen. Mijn gevoel wat ik hierbij krijg is dat je knie daarom wat naar voren schuift, waardoor je je onderbeen weer meer naar achter brengt. En omdat je een zadel hebt met weinig wrong (wat niet per se erg is) word je daarin niet tegengehouden. Als je net wat meer ontspanning en veer in je hand houdt denk ik dat je paard wat meer opwaarts kan komen in de schouder en jij wat makkelijker je benen kan laten afhangen.

Een kleine disclaimer, ik krijg dit gevoel bij je foto’s maar ergens denk ik dat er uit filmpjes net een ander beeld kan ontstaan. Het zijn wedstrijdfoto’s met soms wat spanning zoals je zegt, dus dat kan een wat vertekenend beeld geven van de dagelijkse praktijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 22:31 



 
Profiel   

@ Prugelpiet, nouja, houding/zit en frame paard ging het over, dus daar mag je ook wat van zeggen als je wil wat mij betreft hoor :Y) Ik denk dat ik niet zozeer lange benen heb, maar wel een relatief klein/slank paard :') Goed opgemerkt van het zadel overigens, ik heb er een op de laatste foto een Bates dressage opliggen ipv mijn wintec. Wat ik zelf merk is dat ik heel snel m'n knie optrek, ik denk omdat ik ergens de buik mis aan mn onderbeen. In de Bates zit nu een wat langere wrong en daar heb ik het idee dat ik mn been makkelijker iets langer op kan laten.

@ Gaabje, ik denk dat jij veel dingen goed opgemerkt hebt. In de les zijn we namelijk druk aan het werk om (vooral in galop) stiller te zitten, ipv constant te duwen en drijven. Ook nu het wijken erbij is gekomen merk ik inderdaad dat ik echt mn hele been naar achteren leg/omhoog trek tot ik buik voel zegmaar om daar dan de hulp te geven.

Hier nog een wat ouder filmpje van een clinic, maar hier zie je ook dat klemmen in de galop heel erg in terug

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 12:52 



 
Profiel   

Fangio: sorry alvast....... dit is absoluut niet negatief bedoeld, het is bedoeld om je te helpen.

Wat ik zie is een ruiter uit balans, die angst heeft om te vallen, daardoor idd klemt. Je doet het minder in draf, maar ook daar zit je als een wasknijper op je paard. Je hangt voorover, en daardoor heb je een paard wat zijn uiterste best doet dat niet ook te doen, maar niet kan ontspannen. Je krijgt dan een soort vicieuze cirkel, waarin jij het paard uit balans brengt, paard gespannen raakt en wat haastig, jij weer gaat klemmen omdat je die spanning voelt, en zo gaat dat door.

Ik vraag me af of je weleens lessen in Centered Riding hebt gehad, want ik denk dat dat je enorm kan helpen.
Ik merk ook in de lessen die ik zelf geef dat ik voortdurend met mensen terug ga naar de basis. Want als je niet kunt zitten, kun je ook je hulpen niet correct geven, en dan blijven mensen steken in de L van Levenslang, en dat is zo jammer. Ik verwijt het maneges ook overigens, dat ze niet meer aandacht besteden aan een goede zit en houding van de ruiter, want dat is het behoud van hun paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 16:52 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Fangio: sorry alvast....... dit is absoluut niet negatief bedoeld, het is bedoeld om je te helpen.

Wat ik zie is een ruiter uit balans, die angst heeft om te vallen, daardoor idd klemt. Je doet het minder in draf, maar ook daar zit je als een wasknijper op je paard. Je hangt voorover, en daardoor heb je een paard wat zijn uiterste best doet dat niet ook te doen, maar niet kan ontspannen. Je krijgt dan een soort vicieuze cirkel, waarin jij het paard uit balans brengt, paard gespannen raakt en wat haastig, jij weer gaat klemmen omdat je die spanning voelt, en zo gaat dat door.

Ik vraag me af of je weleens lessen in Centered Riding hebt gehad, want ik denk dat dat je enorm kan helpen.
Ik merk ook in de lessen die ik zelf geef dat ik voortdurend met mensen terug ga naar de basis. Want als je niet kunt zitten, kun je ook je hulpen niet correct geven, en dan blijven mensen steken in de L van Levenslang, en dat is zo jammer. Ik verwijt het maneges ook overigens, dat ze niet meer aandacht besteden aan een goede zit en houding van de ruiter, want dat is het behoud van hun paarden.


Ik denk dat je alles hier wel een beetje uit verband trekt :') , natuurlijk heb ik wat spanning, je wilt op wedstrijd toch zo goed mogelijk voor de dag komen. Tel daarbij op dat dit mn allereerste (jonge) paard is wat ik zelf opleid en daar zijn echt wel wat foutjes bij ingeslopen, galop was vroeger erg lastig, want ik had op de manege nooit geleerd hoe je nu daadwerkelijk het verschil tussen links er rechts maakte, gewoon hakken erin en ze sprongen wel aan.
Maar "angst om te vallen" en "levenslang in de L" is wel een beetje overdreven. Pony is superbraaf en loopt z'n rondje wel, hebben tot nu toe (2 wedstrijden in de L) al iedere keer ruim winst gereden.
En om je gerust te stellen, ik heb regelmatig ook een zitles op Joker, want ik ben me ervan bewust dat er ruimte is voor verbetering :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 15:04 



 
Profiel   

Ik denk dat ik prima weet waar ik het over heb :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 15:08 



 
Profiel   

Nou je post foto's hier ter beoordeling , dan moet je ook wel een beetje tegen de reacties kunnen ookal zijn deze niet wat je verwacht had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 18:02 



 
Profiel   

Interessant topic! Ik ga er een paar foto's uitpikken om op te reageren:

Always, jouw eerste foto in je openingspost vind ik er netjes uitzien, ik heb wel het idee dat je je hak iets teveel uitdrukt en daardoor wat spanning krijgt in je been.

Avelanche: de post met de twee foto's van de verschillende zadels. Je ziet inderdaad zoals je zegt een mooi verschil, wel vindt ik dat de ruiter op beide foto's het bekken wat meer kan kantelen en dus wat meer op haar billen kan gaan zitten.

Art_Ificious: je ziet duidelijk dat je op het paard van de laatste foto het meest op je gemak bent. Ik vind je onderbeen daar nog wel bijna wat te ver naar achter liggen waardoor je in je bovenlichaam ook wat naar voren kantelt, maar misschien vertekent dat wat doordat je net een wending rijdt.

Adjepatatje: ik heb het idee dat je wat klemt met je onderbeen, je teen gaat naar buiten en je onderbeen ligt strak tegen je paard. Hierdoor ontstaat ook weer wat spanning in je bovenbeen. Paard kan wel echt lekker springen trouwens, gaaf fanatiek hoofd ook!!

Hieronder mijn eigen foto's, goed topic trouwens, zo ga ik zelf weer eens even heel kritisch kijken. Morgen ga ik in ieder geval op mijn pianohanden letten :Y)

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 18:38 



 
Profiel   

martinev schreef
Avelanche: de post met de twee foto's van de verschillende zadels. Je ziet inderdaad zoals je zegt een mooi verschil, wel vindt ik dat de ruiter op beide foto's het bekken wat meer kan kantelen en dus wat meer op haar billen kan gaan zitten.

Ik ben dat niet helemaal met je eens. Als ik mijn bekken achterover zou kantelen, kan ik niet meer mijn zit openen, mijn buikspieren gebruiken om de beweging op te vangen, en niet meer veren in mijn rug. Plus dat als ik meer op mijn billen zou gaan zitten, ik onmiddellijk óf mijn schouders af laat hangen, of achterover hang, en beide wil ik niet, want niet fijn voor mijn paard :)
Ik geef er de voorkeur aan (en leer het ook anderen aan) om met mijn bekken rechtop te zitten, omdat je dan maximale bewegingsvrijheid hebt in het zadel en je zit optimaal kunt inzetten in je rijden. Dus het zou hooguit een fractie zijn op het tweede zadel.

Wel grappig idd, en ook wel leuk om te demonstreren dat een te brede twist ineens je hele houding verandert. Overigens zitten op het eerste zadel ook vrij dikke wrongen (je hebt ze nu nog veel groter overigens) en die maken het nog erger, want ze duwen je benen verder uit elkaar. Op die foto is werd ik naar voren geduwd door de brede twist, en zat ik denk ik zo om mijn heupen te sparen. Ik heb serieuze artrose in een van mijn heupen, en als ik en op mijn billen moet gaan zitten, en het zadel voor mij te breed is, kan ik simpelweg niet meer lopen.

Mijn zadel nu heeft een heel open zit en de wrong ligt voor mijn bovenbeen, maar mijn been raakt hem niet, en zo vind ik het prettig :)

Even jouw foto's:
Het valt me op dat je wat achterover zit. Het is maar een fractie, maar van mij mag je meer rechtop komen. Handen en schouders mooi.

Is de tweede foto een momentopname, want op de andere foto's staan je handen wel rechtop.
Tweede foto heb ik de neiging om te gaan uitzuchten, ik denk wat spanning te zien je je schouders en je bovenbenen, je paard wil daar ook niet loslaten, en op die foto lijk je haast een bolle rug te hebben, maar moeilijk te beoordelen door de bodywarmer, paard heeft daar ook iets een weggedrukte rug.

Laatste foto vind ik superfijn om te zien. Benen mooi lang en los, hand is open en mee, schouders los en zacht, je hele houding daar is heel prettig en open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 22:58 



 
Profiel   

Avalanche schreef
martinev schreef
Avelanche: de post met de twee foto's van de verschillende zadels. Je ziet inderdaad zoals je zegt een mooi verschil, wel vindt ik dat de ruiter op beide foto's het bekken wat meer kan kantelen en dus wat meer op haar billen kan gaan zitten.

Ik ben dat niet met je eens. Als ik mijn bekken achterover zou kantelen, kan ik niet meer mijn zit openen, mijn buikspieren gebruiken om de beweging op te vangen, en niet meer veren in mijn rug. Plus dat als ik meer op mijn billen zou gaan zitten, ik onmiddellijk óf mijn schouders af laat hangen, of achterover hang, en beide wil ik niet, want niet fijn voor mijn paard :)
Ik geef er de voorkeur aan (en leer het ook anderen aan) om met mijn bekken rechtop te zitten, omdat je dan maximale bewegingsvrijheid hebt in het zadel en je zit optimaal kunt inzetten in je rijden.


Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind ook dat door hoe je je bekken nu houdt je rug wat hol getrokken wordt. Ik snap goed dat je geen afhangende schouders of achterover hangen wil, maar ik vraag me af of een klein tikje kantelen van je bekken dat ook echt gaat veroorzaken. Maar, vele wegen leiden naar Rome en als dit voor jou werkt is het top, ik vind je houding netjes, maar dit was iets kleins wat me opviel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 23:09 



 
Profiel   

Mja, ik ben er eigenlijk ook altijd mee aan het spelen, wat werkt, wat werkt niet, voelen, en het ene paard is ook meer bergop gebouwd dan het andere wat je zit ook beïnvloedt. Ideaal is imo middelpunt bekken in middelpunt zadel, zodat je echt optimale drukverdeling hebt van het zadel en zelf maximale vrijheid hebt.

Maar ik heb de pest aan zadels die me vastzetten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 23:12 



 
Profiel   

Ik vind het super spannend maar wil wel graag een poging wagen omdat ik graag wil leren.

Ik zit verre van perfect maar heb de laatste 4 maanden hier wel grote verbeteringen in gemaakt. Ik heb een andere instructrice en ben een paar keer bij joker, het mechanische paard, geweest. Dit heeft mij ook veel inzicht gegeven.

Benieuwd welke tips jullie hebben :D
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 05:46 



 
Profiel   

Dapper gedaan...!
Waar ik eerst naar kijk zijn dingen als evenwicht en 'het totale plaatje'.
Zeker op de eerste twee foto's ligt jullie beider zwaartepunt ver naar voor. Daardoor ziet het er wat ongemakkelijk uit, en wellicht breng je je ellebogen naar achter in een poging het zwaartepunt wat terug te brengen.
Mijn tip: breng het zwaartepunt terug met je bekken. Kantel je bekken door 'je navel naar binnen' te doen en je knie te laten zakken.
Neus wat rond mbt oefeningen voor de psoasspier.
In de derde foto is het beeld 'rustiger', jullie zwaartepunt is wat verder terug en je maakt je mooi lang op deze foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 09:02 



 
Profiel   

Dankjewel @janneke2

Rechtsom is idd onze moeilijke kant. Wij oefenen goed verder en nemen het zwaartepunt extra mee in onze training *\%/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 20:41 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Even jouw foto's:
Het valt me op dat je wat achterover zit. Het is maar een fractie, maar van mij mag je meer rechtop komen. Handen en schouders mooi.

Is de tweede foto een momentopname, want op de andere foto's staan je handen wel rechtop.
Tweede foto heb ik de neiging om te gaan uitzuchten, ik denk wat spanning te zien je je schouders en je bovenbenen, je paard wil daar ook niet loslaten, en op die foto lijk je haast een bolle rug te hebben, maar moeilijk te beoordelen door de bodywarmer, paard heeft daar ook iets een weggedrukte rug.

Laatste foto vind ik superfijn om te zien. Benen mooi lang en los, hand is open en mee, schouders los en zacht, je hele houding daar is heel prettig en open.

Kijken wij naar dezelfde foto's?
Foto 2 is juist de enige foto waarop de hand rechtop staat. Ik vind je houding op foto 2 echt heel mooi Martinev, met name het bovenlijf. Hele mooie arm en hand houding, met een ontspannen arm, ellenboog voor het lichaam, hand rechtop en hele onderarm in 1 lijn naar de mond. Middenrif opgericht en recht voor je uitkijkend en een rechte ontspannen rug. Enige aanmerking, misschien beugels 1 gaatje langer dat je hak nog mooier onder je bovenlijf komt en je iets meer in het middenpunt van je zadel zakt. Op deze foto zie je heel duidelijk het verschil vind ik tussen iemand die recht gaat zitten door zijn middenrif op te richten vs iemand die recht gaat zitten door zijn schouders strak naar achteren te brengen. Jouw rug blijft mooi recht ipv hol en jouw arm blijft mooi ontspannen ipv dat je vanuit de schouder spanning op de arm zet!
Die derde foto vind ik juist de minste. Binnenhand werkt iets terug, binnenellenboog achter het lichaam en hand plat. Hierdoor zit er op dit moment veel minder veer in die arm. Ook geef je op die foto zelf iets teveel na en lijk je je binnenknie iets op te trekken waardoor jouw eigen bekken iets contra in de beweging lijkt te draaien.

Super hoor dat je foto's durft te plaatsen EmmyAJ. Ik vind ze wat moeilijk te beoordelen. Je lijkt vrij strak te zitten, niet ontspannen, maar komt dat door de bodyprotector die je draagt. Draag je die ook juist omdat je het wat spannend vind om te rijden dat daar misschien ook het strakke vandaan komt? Maar ik denk dat jij heel veel winst kan boeken door je hand een stuk verder naar voren te plaatsen, zoals op die 2e foto van Martinev. Dan wordt het hele beeld al veel meer ontspannen.

Avalanche, ik herken het artrose in de heupen en daarom niet op je billen willen zitten (heb inmiddels ook een kunstheup). Ik zit ook verreweg het liefst op een zadel met weinig tot geen wrong en geen gedwongen zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 12:42 



 
Profiel   

Dankjewel voor de tips oji.

Deze fotos komen uit een filmpje waarin ik het doorzitten oefen. Dit vind ik heel lastig dus dat gespannen zitten komt daar vandaan denk ik (maakt het doorzitten natuurlijk niet makkelijker 8)7 ). Mijn handen mogen idd vader naar voren. Mijn instructrice roept dat ook tijdens iedere les. blijft een aandachtspunt. zelfde als ontspannen blijven zitten.

Het stelt mij wel gerust dat jullie de dingen zien die ik sws aan het oefenen ben nu. en dat mijn oude fouten niet meer te zien zijn.

Mijn bodyprotector heb ik gewoon als extra bescherming aan. vroeger had ik hem idd aan uit angst. Die angst is nu weg en ik kan ook zonder rijden maar gezien ik de bodyprotector toch heb en hij mij tijdens het rijden niet stoort, trek ik hem gewoon aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 13:46 



 
Profiel   

Ik zie in grote lijn ook wel wat Avalance bedoelt.

Ik vind MartineV op foto 1 ook wat makkelijker/meer ontspannen zitten. Wel zie ik dat het paard het hoofd wat kantelt, Kan zijn dat je daar wat te weinig je buitenbeen eraan hebt.
De 2e foto lijkt de houding prima te zijn (wellicht een beetje vertekend door de bodywarmer), maar zit je wat meer "op" het paard dan "eromheen"; teveel achterin het zadel i.p.v. voorin het zadel. Een paar gaatjes langer zitten kan helpen. Verder vind ik inderdaad ook (bij deze moment opname) het paard niet lekker bewegen. De bovenlijn is van achteren naar voren niet mooi ontspannen waardoor je paard in een "valse" aanleuning loopt (deuk(je) voor de schoft en knik in de hals), De hals(spier) van je paard moet in 1 lijn vanaf de schoft naar de nek/kaak rond zijn. Dit beeld krijg je wanneer het paard van achteren naar voren niet goed aan elkaar/aangesloten loopt. Wat de oorzaak is kan ik vanaf de foto niet zien. Het kan natuurlijk net een momentopname zijn dat je paard verstrakt. Het kan ook dat de energie en lossigheid van het achterbeen , niet doorgegeven worden naar voren, omdat het ergens door wordt belemmerd. Dan kan Je paard kan dus helemaal niet goed tot dragen komen. Dan is het ook altijd goed om mogelijke oorzaken nog eens goed na te lopen. Bv past het zadel nog goed, heeft het paard voldoende schoudervrijheid, etc.

ter illustratie
Valse aanleuning (de halsspier, verdwijnt ongeveer op de helft); de bovenhals niet rond, de onderhals niet ontspannen:

[ img ]

Correcte aanleuning


[ img ]



De 3e foto vind ik wel weer fijn ontspannen. Je paard zo nog meer aan de oefening hebben als je het achterbeen er wat meer bij houdt. Dus naar voorwaarts neerwaarts rijden vanuit de situatie dat je paard echt draagt op het achterbeen. De kunst daarbij is je paard ook dragend te houden, waarbij je door steeds meer voorwaarts neerwaarts de rugspier a.h.w. verlengt.

Dit is natuurlijk een houding/zit topic en niet een rij ITP, en mijn commentaar is niet bedoeld om kritiek te geven op het rijden, maar het een heeft natuurlijk veel te maken met het ander. Jouw houding bepaalt ook de houding van je paard en andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 14:31 



 
Profiel   

Geen idee of er vanaf deze foto's beoordeeld kan worden maar ik doe maar een poging.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 15:03 



 
Profiel   

Ik heb ook puur naar de houding en zit van de ruiter gekeken. Op de 2e foto van Martinev vind ik het paard ook niet het finste ogen, maar de houding en zit van met name het bovenlijf wel. Vind foto 2 en 3 moeilijk te vergelijken. Op foto 2 wordt het dier in een wedstrijdhouding/oprichting gereden wat sowieso moeilijker voor het dier is en waar meer aanspanning gevraagd wordt en dus ook sneller wat strakheid en spanning bij een paard oplevert. Foto 3 is laag en rond, echt een loswerkhouding waarbij het paard dus ook losser oogt. Overigens vind ik op foto 3 de ruiter meer achterop het zadel zitten als op foto 2, alleen lijkt het minder "op" het paard omdat ze daar ook wat meer in elkaar gezakt zit. Ik ben het volledig eens dat de beugels langer mogen om meer in het middelpunt van het zadel te zakken.

Maar goed, ik doe het je nog niet na hoor Martinev! Ha ha ik wou dat ik zo netjes zat!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 15:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen