Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oude shetlander

 
Profiel   

Hoi allemaal,
Ik heb een verzorgshetlander. 20 jaar. Je zou haar ouder schatten. De eigenaar is nog jonger dan mij. Gaat binnenkort naast haar wonen. Eigenaar laat de verzorgers alles opknappen. Ik doe dit met nog iemand en diegene heeft er geen plezier meer in. Ik vind het zielig om te stoppen met verzorgen. Een pony verdient ook gewoon een goed leven.

We mogen ook vrij weinig. Mogen alleen 100 meter in de straat lopen. Niet in het bos ernaast. Ze staat ook alleen. Er wonen nu twee oude mensen, familie van de eigenaar, en die zijn bang dat er wat gebeurd met de pony. We mochten eerst ook niet uitmesten. Nu doen we het wel, maar ik ben de enige die het doet. Als ik niet kan gebeurd het dus niet.

Pony mag ook niet grazen, want dan word ze te dik aldus de mensen die er nu wonen.


Wat moet ik nu doen? Moet ik praten met de eigenaar?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 08:53 



 
Profiel   

Om te beginnen gras en Shetlanders is een uitdaging want inderdaad daar worden ze dik van of anders hoefbevangen. zie [MD] Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:
Ook wandelen kan ongelukken opleveren dus het is wel een goede eigenaar. Uitmesten daar valt over te twisten.
Mag je poetsen tutten oid?
Overigens dat plezier hebben dat ben jij de pony weet niet beter. Beter is het om m met paardenvriendjes te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 08:57 



 
Profiel   

Ik verzorg die pony al drie jaar, ik ga ook met nog vervelendere ponys op stap. Ze is 100 procent verkeersmak em doet bij mij nooit iets verkeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 09:00 



 
Profiel   

Heel cru, maar zolang de shetlander eten en drinken heeft, valt het niet onder verwaarlozing. Ik heb zelf twee eigen shetties en die mogen ook niet veel grazen. Dit omdat de ene jeuk krijgt van gras en de andere is al eens hoefbevangen geweest. Krijgt de shetlander voldoende hooi en water? Dan is er weinig aan de hand. Ja een soortgenoot zou verplicht moeten zijn, maar dat is het hier helaas niet in Nederland. En verder dat je er d weinig mee mag doen dat kun je altijd wel aan de eigenaar vragen of je eventueel wat meer mag, als je een leuk idee hebt dat je bvb wat lichte vrijheidsdressuur zoals flehmen aan de pony mag leren. Mag dit niet dan zou ik vooral op zoek gaan naar een andere verzorgpony, want ook met shetlanders is er zoveel meer te doen dan alleen een klein stuk wandelen. Die van mij wandelen, fietsen, lange teugelen en ze lopen enkelspan en tweespan voor de kar. Alleen baasje heeft het geduld niet voor vrijheidsdressuur. Alhoewel ze wel voedsel weigeren kennen, achteruit en opzij en een beetje touch (mijn hand aan raken).


Laatst bijgewerkt door Jorex op 20-08-22 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 09:01 



 
Profiel   

Ik mag poetsen, tutten werkt niet echt met afgeschuurde manen. Ze kan wel een beetje longeren, maar we mogen ook geen zweep of bit gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 09:02 



 
Profiel   

Tja, in de winter geef ik haar hooi of het nou mag of niet. In de zomer mag het niet. Mensen die er wonen zijn 80 plus...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 09:04 



 
Profiel   

Wat krijgt ze in de zomer dan wel als ze en niet op gras staat en geen hooi krijgt? Want 1 van die 2 is de basis. Of staat ze in een wei, dan is er in de zomer meestal voldoende gras gegroeid inderdaad en hoef je alleen s winters bij te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 09:06 



 
Profiel   

Een Shetlander eet eerder te veel dan te weinig. Als de eigenaar al 80 is zegt dat veel over kennis van hun
beesten. Ik zou dus nooit zelf bij gaan voeren en dit netjes met de eigenaar bespreken. Afgeschuurde manen zegt iets over teveel suikers in het eten of beestjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 12:41 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Een Shetlander eet eerder te veel dan te weinig. Als de eigenaar al 80 is zegt dat veel over kennis van hun
beesten. Ik zou dus nooit zelf bij gaan voeren en dit netjes met de eigenaar bespreken. Afgeschuurde manen zegt iets over teveel suikers in het eten of beestjes.


Daar ben ik het niet mee eens. Echt niet alle Shetlanders eten altijd teveel. En al zou dat zo zijn, dat geldt net zo goed voor andere pony’s en paarden.
En aannemen dat iemand van 80 kennis heeft over hun beesten is ook iets dat niet altijd aannemelijk is. Ik heb zat oudere mensen met pony’s meegemaakt die er niks voor over hadden en absoluut geen verstand hadden van het houden en onderhouden van pony’s. Afgeschuurde manen kan zoveel meer betekenen dan alleen suikers. Eczeem? Luizen of andere vergelijkbare aandoeningen?

Ik zou eens proberen om met de eigenaar te praten. Waarom mogen bepaalde dingen niet? Misschien als je in gesprek gaat en uitlegt wat jij meemaakt, dat er een oplossing te vinden is? Ik snap dat je in een lastige situatie zit. Als je hooi voert in de winter, koop jij dit hooi of doet de eigenaar dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 13:01 



 
Profiel   

Wat een lastig pakket zit je in TS, kan je achterhalen waarom je bepaalde zaken niet mag doen?

Ik heb een mini en twee verzorgsters. Zij mogen met mijn mini heel veel doen, zolang het maar op het erf is. Bijvoeren mogen ze niet, voedselbeloningen alleen met de door mij aangeleverde brokjes: dit omdat het aangeboden voer vanuit stal meer dan voldoende is en veel paardensnoep gewoon een hoop rommel bevat. Krijgt de shet niet gewoon zijn eten vanuit de staleigenaar, waardoor jij hem niet hoeft te voeren?

Ze mogen van mij niet met hem langs de weg: hij is 98% verkeersmak maar als hij eenmaal overprikkelt raakt (wat je moeilijk aan ziet komen) is het risico op ongelukken gewoon te groot. Zou dit misschien ook een reden kunnen zijn waarom jij niet met jouw shet langs de weg mag?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 13:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen