Niet aan willen komen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Niet aan willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 20:26

Hoi allemaal,

Ik heb een 26-jarige merrie, die nu 18 jaar in mijn leven is. Een ronde, stevige merrie. Kreeg een handje muesli in de winter naast hooi en in de zomer grasland. Leek alsof ze groeide van lucht.

Totdat... ik vorig jaar ben verhuisd van stal. Ze is afgevallen, bleef maar afvallen en ik voer kilo's voer bij.
En het gekke is; er is onbeperkt ruwvoer. Veel meer dan ze afgelopen jaren kreeg. Ze staat hele dagen buiten en beperkt op het gras. Dat leek geen probleem, omdat ze altijd overgewicht had. Nu is dat wel vervelend natuurlijk.

Ruwvoeranalyse gaf aan: hoog in suiker en energiewaarde, laag in structuur en eiwit. Ik heb nog nooit eerder een analyse gedaan dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal van vorig hooi. Ze kreeg altijd verpakt en dit is ook verpakt.

Er is o.a. door een dierenarts bloedonderzoek gedaan, mestonderzoek, osteopaat, tandarts, zandkuren..
Er is echt helemaal niks te vinden. Beestje is verder topfit.

Waar ze normaal dus een handje muesli kreeg, is dit nu om en nabij: 1 kg fibrebeet, 1kg fibrenuggets, 200 gram sojaschroot, 600 gram linamix. Priores en andere merken (mijten bijv.) ook geprobeerd maar dat had ook geen effect.

En ze blijft er niet uit zien. En dat als enige van de paarden die er staan, dat is juist het aparte. Zij was juist altijd de meest stevige...

En echt, als ik had getwijfeld aan het stalbeleid had ik allang met piepende banden het erf afgereden. Maar het is daar prima voor elkaar. Dus verhuizen kan natuurlijk, als het de oplossing is, maar dat is natuurlijk een gok, en ik wil ook niet met haar blijven slepen. Ook getwijfeld om haar een maand in het gras te zetten, alleen als het weideseizoen straks af is zitten we weer in hetzelfde schuitje. Echter om zo de winter in te gaan... Daar maak ik me wel zorgen om.

Heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad of nog een ander idee?

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:32

Heb je al eens laten testen op cushing? Hier ook een oudje van bijna 29 jaar maar deze heeft een slecht gebit en was altijd al slank.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:34

Bloedonderzoek is gedaan? is ze daarbij op PPID getest? bij zand zou ik verwachten dat er ook wel iets van koliek/mest problemen zijn. Maar Zand écht uitsluiten kan alleen door een rontgenfoto van de darmen te laten maken

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 20:37

jazzejam schreef:
Heb je al eens laten testen op cushing? Hier ook een oudje van bijna 29 jaar maar deze heeft een slecht gebit en was altijd al slank.

Ja, alle bloedwaarden waren perfect. Volgens de dierenarts kon het na het onderzoek haast niet anders zijn dan haar gebit.

Na een gebitscontrole (die ik had ingepland n.a.v. het afvallen) begon ze giga proppen te maken. Ze at moeilijk hooi. Daarna naar een andere tandarts geweest (die werkte in duo-schap) en dat probleem verdween weer, had te maken met verschil in druk op haar kiezen. Maar dan zou je denken dat ze nu toch wel weer moet aankomen, een paar maanden later..

Ze glanst overigens ook zoals altijd en ook gewoon eetlust.

Anoniem

Re: Niet aan willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:40

Hoe ligt ze in de kudde?
Kan er niet ergens een trigger zijn waar ze stress van krijgt?

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Niet aan willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:44

Oorzaak weet ik ook niet, maar als er nog voldoende gras is, zou ik die idd es onbeperkt op de weide gooien, je weet nooit...

Of zou het niet kunnen te maken hebben met te weinig structuur in het hooi? Dat het daardoor te laxerend werkt en niet blijft plakken? Zelf ben ik nogal fan van luzernehooi, maar je moet het maar zien te vinden soms (hier gelukkig al jaren zelfde leverancier, maar de Belgische kust zal uit je buurt zijn wss )

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 20:45

Romy1234 schreef:
Hoe ligt ze in de kudde?
Kan er niet ergens een trigger zijn waar ze stress van krijgt?

Ze staat met mijn andere merrie. Dat is al een jaar of 10 zo. Enige is dat op de vorige stal een derde paard erbij stond, waar ze erg goede vrienden mee was. Dat heeft ze nu niet. Mijn paarden accepteren elkaar, kunnen bij wijze van niet zonder elkaar, maar zijn zeker ook geen dikke maatjes helaas.

Anoniem

Re: Niet aan willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:47

En qua beweging, is daar in iets veranderd ten opzichte van je vorige stal? Word ze nog gereden?
Misschien toch wel het missen van het andere paard wat haar maatje was?

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 20:47

hwn schreef:
Oorzaak weet ik ook niet, maar als er nog voldoende gras is, zou ik die idd es onbeperkt op de weide gooien, je weet nooit...

Of zou het niet kunnen te maken hebben met te weinig structuur in het hooi? Dat het daardoor te laxerend werkt en niet blijft plakken? Zelf ben ik nogal fan van luzernehooi, maar je moet het maar zien te vinden soms (hier gelukkig al jaren zelfde leverancier, maar de Belgische kust zal uit je buurt zijn wss )

Ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen wat dat nu exact betekent, weinig structuur in het hooi. Iemand die daar meer van weet? Zou het een oorzaak kunnen zijn? Ik vind het contrast met vóór de verhuizing zo groot. Terwijl ze op de vorige stek minder hooi en veel minder krachtvoer kreeg.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 20:50

Romy1234 schreef:
En qua beweging, is daar in iets veranderd ten opzichte van je vorige stal? Word ze nog gereden?
Misschien toch wel het missen van het andere paard wat haar maatje was?


Ze kreeg nog lichte arbeid, ook op de nieuwe stal. Wat dat betreft was ze veel fitter dan mijn 18-jarige. Op de grijze haren na niets te merken van haar leeftijd. Daar ben ik inmiddels mee gestopt, omdat ze al geen energie heeft om zichzelf op gewicht te houden. -O-

Een maatje misschien.. Al vind ik haar niet enorm onrustig verder. Er staan ook 3 andere paarden maar daar heeft ze niet zoveel mee op de een of andere manier. Een leuke ruin valt ze meestal voor :') . Al was haar vorige maatje een merrie.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Niet aan willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:01

Staat ze samen met die drie paarden? Kan het zijn dat ze laag in de rangorde staat en daardoor niet zomaar bij het hooi kan?

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 21:09

Eapy schreef:
Staat ze samen met die drie paarden? Kan het zijn dat ze laag in de rangorde staat en daardoor niet zomaar bij het hooi kan?

Nee ze staat apart, alleen met mijn andere merrie. En daar is ze overduidelijk de hoogste in rang. Ze heeft nooit laag in de rangorde gestaan.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Niet aan willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:14

Is ze apart op PPID getest? Dat zit niet bij het standaard bloedonderzoek.

Geen oorzaak maar wellicht een oplossing: die van mij is fantastisch opgeknapt op Merriebrok. Bij uitgekomen na eerst duur fancy voer te proberen maar dat at hij niet graag. Merriebrok ging perfect en hij kwam er mooi van aan.

Misschien paar keer een vitamine spuit geven? Geen oplossing maar misschien helpt het wat.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:25

ik herken het wel :j

zie je jouw paard wel continue eten dan?
hoe word dat onbeperkt hooi aangeboden? in netten?

mijn merrie kan daar bijvoorbeeld niet uit eten.
die mist de boventanden waardoor ze het niet uit het net kan pakken.
staat de hele dag gezellig bij zo’n net maar krijgt dus niks binnen…die heb ik nu apart met eigen hooi,getest en hoog eiwit en laag suiker. en krijgt seniores bij.

ga echt staan kijken of je paard wel eet, maakt het misschien heel veel proppen door slecht gebit?
dat kan ook dan vallen ze ook echt vreselijk af.
of is het hooi echt oud, of slechte kwaliteit?


seniores priores is hartstikke mooi spul,maar zet geen zoden aan de dijk als je dat 1x per dag voert.
liefst 2x of meer en meng er grasbrok door of luzernebrok…ik ben geen fan van sojaschroot,dat is voor koeien mooi,maar ik vind het voor paarden niet geschikt.
kies dan inderdaad liever voor de fibrenuggets.

heb je daar eventueel de kans om je paard apart te zetten en zelf hooi te kopen?

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 21:25

Nyaleti schreef:
Is ze apart op PPID getest? Dat zit niet bij het standaard bloedonderzoek.

Geen oorzaak maar wellicht een oplossing: die van mij is fantastisch opgeknapt op Merriebrok. Bij uitgekomen na eerst duur fancy voer te proberen maar dat at hij niet graag. Merriebrok ging perfect en hij kwam er mooi van aan.

Misschien paar keer een vitamine spuit geven? Geen oplossing maar misschien helpt het wat.


Ik heb hier specifiek naar gevraagd (net als naar leverbot; dat werd ook opgenoemd in mijn omgeving), maar dat kon volgens de arts worden uitgesloten vanuit het onderzoek.

Brok eet ze niet. Ze eet alles, behalve dat. Ik heb het zelfs geweekt door haar slobber (toen nog priores), feest ging mooi niet door, haha. Droog krijgt ze het niet, daar heeft ze (wel 17 jaar geleden..) een aantal keer koliek door gehad. Alleen de linamix, dat gaat wel goed, gemixt met de rest.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Niet aan willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:30

Is ze nu wel getest of niet want je moet echt specifiek erop testen. Dat is geen normaal bloedonderzoek. En misschien toch nog eens de tanden nakijken dat ze echt geen proppen maakt. En pakt ze haar rust genoeg of is ze erg onrustig? Dat ze op die manier te veel calorieën verbrand.

Eet ze ook niet iets als senioren priores zodat ze toch voor de winter wat vetjes opbouwt,

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 21:35

ellepel schreef:
ik herken het wel :j

zie je jouw paard wel continue eten dan?
hoe word dat onbeperkt hooi aangeboden? in netten?

mijn merrie kan daar bijvoorbeeld niet uit eten.
die mist de boventanden waardoor ze het niet uit het net kan pakken.
staat de hele dag gezellig bij zo’n net maar krijgt dus niks binnen…die heb ik nu apart met eigen hooi,getest en hoog eiwit en laag suiker. en krijgt seniores bij.

ga echt staan kijken of je paard wel eet, maakt het misschien heel veel proppen door slecht gebit?
dat kan ook dan vallen ze ook echt vreselijk af.
of is het hooi echt oud, of slechte kwaliteit?


seniores priores is hartstikke mooi spul,maar zet geen zoden aan de dijk als je dat 1x per dag voert.
liefst 2x of meer en meng er grasbrok door of luzernebrok…ik ben geen fan van sojaschroot,dat is voor koeien mooi,maar ik vind het voor paarden niet geschikt.
kies dan inderdaad liever voor de fibrenuggets.

heb je daar eventueel de kans om je paard apart te zetten en zelf hooi te kopen?


Altijd als ik kom staat ze met haar hoofd in de hooibak. Ze krijgt het los in een bak. Proppen zijn even erg geweest na een tandencontrole, maar dat is inmiddels weer ok (en daarvoor viel ze al af). Volgens de staleigenaar eten ze ook gewoon kilo's weg.

Ze krijgt nog wel 2x per dag priores vanuit de stal. Halve schep ongeveer. En daarnaast kom ik dan 1x per dag met mijn emmer vol voer. Met je eens over sojaschroot :j . Alleen als je je paard zo van je af ziet gaan waar je geen verklaring voor hebt dan probeer je echt alles.

Mijn paarden staan al bij elkaar dus ze hoeft niet apart. Eigen hooi kopen is nog niet iets wat ik heb besproken. Is misschien toch een noodzaak om dat te gaan bespreken, ik kom echt niet verder in oorzaken vinden. Al wil ik ze niet voor het hoofd stoten, immers doen de andere paarden het goed op dit hooi.
Laatst bijgewerkt door Sempre op 25-08-22 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 21:40

alice0cullen schreef:
Is ze nu wel getest of niet want je moet echt specifiek erop testen. Dat is geen normaal bloedonderzoek. En misschien toch nog eens de tanden nakijken dat ze echt geen proppen maakt. En pakt ze haar rust genoeg of is ze erg onrustig? Dat ze op die manier te veel calorieën verbrand.

Eet ze ook niet iets als senioren priores zodat ze toch voor de winter wat vetjes opbouwt,


Haar tanden zijn nu door drie personen nagekeken, bovenop de reguliere controle vorig jaar, nog nooit bijzonderheden gehad, nu ook niet. Ik heb de dierenarts ernaar gevraagd vwb PPID en die zegt dat het uitgesloten is middels dit onderzoek. Ik ga er dus vanuit dat daar specifiek op is getest.

Ik vind haar verder niet opvallend gedrag vertonen. Maar of ze 100% op haar gemak is weet ik ook niet; ik kom dagelijks met een emmer voer dus als ze mij ziet wordt ze sowieso onrustig.

Priores ook geprobeerd, sloeg niet aan na zakken gevoerd te hebben. Dus nu overgestapt naar PAVO sinds een maand of 2.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:40


snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Niet aan willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:51

En als je haar op Andere ruwvoer zet ( van oude stal..) of vetter kuilvoer.. erbij

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:53

Slaapt ze nog voldoende? Kun je kijken of je meer slapen aantrekkelijker kunt maken?
En kun je (evt tijdelijk) of ze blijer wordt van een paard van stal erbij?

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Niet aan willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:50

Je zegt hooi laag in eiwit.
Het kan best zijn door de leeftijd grens nu dat je paard wel behoefte heeft aan meer eiwitten.
Mijn shetlander bijvoorbeeld haalt ook niet voldoende uit het hooi en is dan ook wel op leeftijd.
Zij krijgt slobber bijgevoerd voor extra eiwitten.
Myo proteïne flakes van agrobs is mooi, maar ook de gold van Equifit (mocht je ook wat power missen)
Beide vrij veilig om bij te voeren heb hier echt verschil mee gezien bij verschillende paarden.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Niet aan willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:21

Ik krijg de mijne van 27 ook niet meer op gewicht. Subli gewone slobber zet meer aan dan de priores, misschien heb je daar nog wat aan.
Hij is gelukkig en lijdt niet. Ik denk dat door zijn tanden het kauwen minder lukt en daardoor ook de opname van voedingstoffen. Hij eet ook langzamer. 24 uur toegang tot eten is wel belangrijk voor hem, maar het lukt hem gewoon niet om het constant weg te krijgen. Ik hoop dat ik hem nog een keer door de winter heen krijg..

Het verschilt heel erg per paard en soms kan je er ook gewoon niets meer aan doen. Oud is nu eenmaal oud. Maar ik blijf heel hard proberen..

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Niet aan willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:25

Weet je zeker dat je gebit nu optimaal is??

Niet bij alle paarden met PPID/cushing gaat de ACTH-waarde omhoog. Indien je meer verschijnselen van PPID hebt kun je ook gewoon eens een paar dagen behandelen met Prascend en kijken wat er gebeurt.

Heb je verder ontworming/zand eten/rantsoen etc uitgesloten?

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Niet aan willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:27

Een keer ontwormen?