Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard actiever maken tijdens het rijden??

 
Profiel   

midgie schreef
Ik sprreek in het algemeen.
Ik ben ook recreatie ruiter en in het bos moeten mijn paarden mij ook dragen en mogen zeker niet doen wat ze willen , ik train juist in de bak om ze buiten veilig te kunnen rijden ,iets met zit en hulpen aanleren!
4 jaar is idd jong daar zit ik niet eens op

Ok. Je quote mij dus daarom voelde ik me aangesproken, als je in het algemeen spreekt is het ms handiger om niet 1 persoon te quoten. Ik ben niet de enige in dit topic die aangeeft dat haar paard dressuur niet leuk vind.
Mijn paard mag idd bij mij ook niet doen wat ze wil in het bos, bij haar vorige eigenaresse wel. Ook ik train mijn paard dus nu in de bak om haar alsnog de basis aan te leren, dus we staan er hetzelfde in ;)
4 jaar te jong om op te zitten vind ik dan weer wat overdreven, maar daar heeft ieder zij eigen mening over en dat mag ook.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 16:32 



 
Profiel   

Ik zit wel op 4-jarigen hoor. Niet heel intensief, maar ik heb zelfs wel over 2,5 jarige gehangen......

En dat heel af en toe doen is echt niet heel erg, maar ze gaan het wel super normaal vinden dat er een mens op hun rug zit, en inrijden is dan veel makkelijker voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 22:45 



 
Profiel   

O, dit komt bekent voor. Shetlander van ons liep ook nooit door. Met een zweepje erachter hielp niet, een tik, een schreeuw, longeerzweep, voerbeloning. Niks hielp. Pony was gewoon oke maar zodra die onder het zadel was of in de hand zo lui als wat. Was dol op aandacht superlief maar wel alles op zijn tempo. Heb hem nooit zien galloperen. En draf heel sloom. We hebben vrij springen geprobeerd, vrijheidsdressuur, meer longeren, wandelen, kind die wel goed kan rijden erop en niks vond die leuk.
Hij is uiteindelijk pas door gaan lopen toen mijn tante er zo klaar mee was en ze er elke dag mee is gaan wandelen. Als die langzaam ging en niet sneller ging kreeg hij een tikje en als hij er op reageerde kreeg die een klein stukje banaan. Daar was hij dol op := Maar hij liep nog steeds nooit echt in 1x door.

Al met al het was gewoon een gekke pony.....

Je kan proberen te kijken of hij ook iets wel leuk vind. En misschien dat voerbelonnig bij jou paard kan helpen

En anders probeer je het zo: :o

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 06:25 



 
Profiel   

Ik kom hier nog op terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 06:49 



 
Profiel   

mijn paard was tot een maand voor zijn overlijden prima aan de hulpen. Toen ineens begon hij slechter aan de hulpen te staan. We zijn naar de kliniek met hem gegaan omdat het leek alsof hij ook steeds benauwder werd. Hij had al astma maar dat hadden we tot die tijd goed onder controle. Na onderzoek bleek dat hij een gigantische lek had in zijn aortaklep. Dat is ook de reden waarom hij niet meer aan de hulpen was, zijn hart kon het letterlijk niet aan.

Twee weken later is hij ingeslapen ;(

Luister naar je paard. Een paard vertoont niet zomaar afwijkend gedrag, en is dus ook niet zomaar langzaam. Het kan ook je eigen leven kosten.
Als ik was doorgereden met mijn paard had hij waarschijnlijk een hartaanval gehad wat natuurlijk levensgevaarlijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 07:54 



 
Profiel   

midgie schreef
Wat is actief ?
Kan heel goed zijn dat jou paard actief het been gebruikt en jij denkt dat hij sloom is?
Er zijn geen slomen paarden maar stijven paarden, dus ga aan de slag met gymnastiseren en gymnastiseren moet je niet in een hoog tempo doen, want het paard moet leren actief in het achterbeen te worden dus buiging en voorwaarts,
Ik zou zeggen haal je sporen en je benen eraf en ga aan de slag met jou eigen energie en dat van het paard.
Probeer eens langzamer te gaan op je zit en dan weer naar het tempo waar het paard zich comfortabel bij voelt en dat is op dit moment slomer als jij wil maar dat hoeft niet perse niet actief te zijn.
Hoe en wanneer en waarom geef je je hulpen?
Als je met beide benen aanspoort dan moet het paard gaan gissen welk been er naar voren, dus leer je paard zijn benen te voelen wanneer ze bv in het begin in de lucht zijn en geef daar een hulp op dan kan je paard er wat mee, een been wat op de grond staat kan hij niet verplaatsen een been wat in de lucht is wel , dus spoor nooit met beide benen aan , voel je de rotatie van je paard?
Want daarin kun je gaan helpen om een binnenbeen actiever te krijgen en meer schoudervrijheid te creeren , want een paard wat op de voorhand loop kan nooit actief van achteren zijn en gaat bij meer op het verkeerde been aansporen nog meer over zijn schouder hangen en drukt zijn schoft omlaag, dus ja waar ligt het probleem, echt alleen maar bij jezelf, leer het paard te voelen, leer te luisteren naar wat hij zegt, hij is sloom omdat jij dat van hem vraagt door meer en meer druk erop te zetten met sporen en zweep, juist zijn de sporen als je ze echt goed wil gebruiken voor de ultieme verfijning en moet geen straf zijn, naar mijn mening heb je nooit sporen nodig als je op je zit rijd, paard rijden is samen werken en niet het paard jou mee laten sjouwen in een onbalans, want het ene paard gaat er vandoor en de andere word sloom, paardrijden is samen werken en die samenwerking duurt jaren,
Dus zoek iemand die jou kan leren je paard te trainen op een manier dat het ook leuk is voor je paard en een manier waar jij niet gefrustreerd van word en je paard alleen maar meer gaat aan sporen en met de zweep meppen.
Paardrijden moet leuk zijn het is een hobby en als je in je hobby een dier zeer moet gaan doen dan is het niet leuk meer voor beide toch, mijn paarden zijn mijn beste maatje en als ik mijn hulpen groter moet gaan maken dan begin ik weer helemaal bij de basis en dat is vanaf de grond, soms zelfs in stilstand.

Dus als jij de instelling hebt dat je paard moet doen wat je zegt kun je beter een andere hobby zoeken, want een paard is de spiegel en als hij sloom loopt doe jij iets helemaal fout!!

Nu weet ik ondertussen hoe het komt dat ze sloom was en fout was niet bij mij, ik zou mijn paard helemaal nooit pijn doen, daar moet je mij ook niet van beschuldigen hoe jij rijd is jou manier, ik heb mijn manier en dat is niet een paard pijn doen! Het probleem lag niet bij mij maar medisch!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-22 22:31 



 
Profiel   

Van dikke klieren word je paard niet sloom, meid.

Je krijgt hier echt heel goede tips. Niet netjes om zo onbeleefd te reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-22 15:13 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Van dikke klieren word je paard niet sloom, meid.

Je krijgt hier echt heel goede tips. Niet netjes om zo onbeleefd te reageren.

Was ook niet door dikke klieren ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-22 16:00 



 
Profiel   

Dat is mooi, maar dan nog geeft ze heel fijne en nuttige tips, waar je in de toekomst nog heel veel aan kunt hebben :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-22 16:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen