Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Opmerkelijk: Inwoner klaagt gemeente aan omwille van "paardenoverlast"

 
Profiel   

Equnews
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Maureen Stegeman Fotografie


In de Noord-Nederlandse gemeente Opperdoes is een inwoner naar de rechtbank gestapt met als aanklacht de overlast van teveel paarden. "Als we in onze lounge zitten, ruiken we constant een urinelucht. Ook liggen er paardenharen in onze moestuin. Door de stank hebben we bovendien veel muggen in onze woning."

D. Stam heeft daaropvolgend een rechtszaak aangespannen tegen de gemeente Medemblik. "Stam wil dat de gemeente in actie komt tegen de drie Fjord-paarden die bij zijn buurman W. Luitwieler worden gehouden."

De gemeente stelde zich op het standpunt dat de paarden aan het Zwartepad daar legaal zijn. Stam liet het er niet bij zitten, omdat volgens hem de stankoverlast niet in dit oordeel is meegenomen. De gemeente hield vorig jaar een geurproef in de lounge van Stam door twee deskundige toezichthouders. Dat onderzoek leverde niet veel op, want de ene geurdeskundige rook een lichte urinelucht en zijn collega rook helemaal niets.

Lees meer op de site van het Noordhollands Dagblad.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 18:56 



 
Profiel   

Nou, stuur Victor en Mr. Visser er maar heen hoor! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 19:01 



 
Profiel   

Hahahaha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 19:09 



 
Profiel   

Dat vind ik van die sukkels :D

Dan liever die van de NPO.

Altijd vervelend, zo'n geschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 19:09 



 
Profiel   

Ze moeten eens beginnen met... wie woonde er eerst. Zoiets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 19:20 



 
Profiel   

Nou het feit al dat ze het over een lounge hebben, zegt mij al dat de geur waarschijnlijk extreem meevalt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 19:30 



 
Profiel   

Sommige mensen..... kunnen beter op een eigen eilandje gaan wonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 19:51 



 
Profiel   

Het ligt er wel aan hoe ze staan.
Kennisen van mij woonden naast iemand met 3 paarden die altijd op een klein stukje zand staan.
Ze scheppen netjes de drollen weg maar urine uiteraard niet.
Als het een lange tijd droog is stonk het daar. Ja ik als paarden liefhebber vond dat ook.
Nu met weer flink wat regen niet meer. Dan spoelt het denk ik weg.

Mijn kennissen, van boeren komaf, zijn daarom verhuisd.


Dus ook in dit artikel, hoe staan die paarden?
Is dat net naast de tuin? Hoe groot is dat stuk?
Je kunt er zo weinig over zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 20:03 



 
Profiel   

Ach sommige mensen hebben altijd wat te klagen. Je hebt er ook die de landelijke media opzoeken omdat er een squashbaan in de wijk wordt aangelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 20:52 



 
Profiel   

Citaat
De gemeente hield vorig jaar een geurproef in de lounge van Stam door twee deskundige toezichthouders. Dat onderzoek leverde niet veel op, want de ene geurdeskundige rook een lichte urinelucht en zijn collega rook helemaal niets. Stam was sowieso niet zo enthousiast over de onderzoeken door de gemeente. Volgens hem ervaart hij vooral overlast bij noordoostenwind, maar de controles zouden juist bij een westenwind worden gehouden.


Citaat
Rechter De Haan stelde vast dat bemiddeling in deze ruzie weinig zin heeft, omdat de standpunten mijlenver uit elkaar liggen. Luitwieler gaf aan dat er al heel lang paarden worden gehouden aan het Zwartepad en dat hij er alles aan doet om de overlast voor de buren te beperken. Hij wees de rechter er ook op dat de ramen bij buurman Stam dag en nacht op een kier staan. Volgens hem valt het daarom wel mee met de stank.


Wel opvallend idd dat de ramen wel altijd open staan dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 21:07 



 
Profiel   

Nouja, het kan vooral als het zo lang droog is best gaan meuren hoor maar. Onze zandpaddocks zijn ook best dicht bij ons huis en 1 ruin pist steeds op dezelfde plek en dat gaat echt flink ruiken maar binnen en in de tuin ruiken we het niet, enkel als je langs die paddock loopt. Dus ja het kan stinken maar enkel als het dus een tijd niet regent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 21:15 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Citaat
De gemeente hield vorig jaar een geurproef in de lounge van Stam door twee deskundige toezichthouders. Dat onderzoek leverde niet veel op, want de ene geurdeskundige rook een lichte urinelucht en zijn collega rook helemaal niets. Stam was sowieso niet zo enthousiast over de onderzoeken door de gemeente. Volgens hem ervaart hij vooral overlast bij noordoostenwind, maar de controles zouden juist bij een westenwind worden gehouden.


Citaat
Rechter De Haan stelde vast dat bemiddeling in deze ruzie weinig zin heeft, omdat de standpunten mijlenver uit elkaar liggen. Luitwieler gaf aan dat er al heel lang paarden worden gehouden aan het Zwartepad en dat hij er alles aan doet om de overlast voor de buren te beperken. Hij wees de rechter er ook op dat de ramen bij buurman Stam dag en nacht op een kier staan. Volgens hem valt het daarom wel mee met de stank.


Wel opvallend idd dat de ramen wel altijd open staan dan

Zo vaak is er toch ook geen noordoostenwind in ons land?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 21:24 



 
Profiel   

"Ook liggen er paardenharen in onze moestuin"... _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 21:27 



 
Profiel   

Bij mijn vorige huis stonden 8 paarden van de buren in paddock naast onze tuin en dat stonk heel erg. Ik heb zelf ook paarden en ben van boeren komaf. Dus ja het kan wel degelijk voor stank overlast zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 21:28 



 
Profiel   

Citaat
Hoe vaak noordoosten wind?
Afbeeldingsresultaat voor noordoostenwind
In alle maanden is zuidwest de overheersende windrichting, vooral in de winter- en herfstmaanden. In de herfst- en wintermaanden waait de wind zo'n 30% van de dagen uit het zuidwesten. In het voorjaar is te zien dat de windrichtingen noord en noordoost bijna net zo vaak voorkomen als de zuidwestenwinden

Klopt Picopico

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 21:30 



 
Profiel   

Kuggur schreef
"Ook liggen er paardenharen in onze moestuin"... _O-



Hier moest ik ook erg om giechelen := De horror!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 21:30 



 
Profiel   

Nou liever paardenharen in mijn moestuin (oke die heb ik wel niet, maar dat terzijde haha) dan met je gezicht in een spinnenweb lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 21:31 



 

Als ramen nog altijd open staan, dan zal het wel meevallen met de overlast zou je denken..

Wij hadden tijd geleden een klant waarvan de buurman klaagde over de vele vliegen vanaf de mesthoop .. die helemaal leeg en schoon was. Tja toen de beste man dat mocht bekijken wist die niet hoe snel die weg moest komen met een rotsmoes _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 21:41 



 
Profiel   

Ik heb hier gewoond.
Deze weg ligt vlakbij de vuilstort. Die kun je soms ruiken.
Daarnaast heeft ie het over muggen.
Muggen ( als de beste man ook echt muggen bedoelt, want ze willen in West-Friesland vliegen ook wel muggen noemen) komen niet op stank af , maar waar water is zijn muggen....en laat daar nu genoeg van zijn in de buurt. Sloten genoeg daar evenals het IJselmeer op korte afstand .
Het is vlakbij de zuurkoolfabriek en de kolen op het land stinken echt wel. Het blad laten ze namelijk rotten op het land, na de oogst. En geloof me : je kan beter een paard ruiken als rotte kool . Maar ik ben bevooroordeeld :D
Stam is wel een Opperdoezer naam, dus ik denk dat de paardenmensen zijn nieuwe buren zijn .
In Opperdoes zijn veel mensen met paarden van buitenaf komen wonen, omdat de huizen en grond relatief betaalbaar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 22:25 



 
Profiel   

Jeetje mijn dorp haalt wel overal het paardennieuws zo zeg :') Overigens kan ik wel zeggen dat de buurman aan de andere kant van deze paarden familie van mij is en nog nooit iets heeft geroken. Die vindt dat ze het hartstikke netjes houden daar en is juist blij met hun als buren. Ik kom er best vaak en heb inderdaad ook nooit iets geroken dus ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in.

En inderdaad er zitten daar overal sloten omheen, er staan overal en nergens ook schapen/koeien en er wordt heel wat verbouwd. Het is echt een landweggetje dit waar meerdere paardenhouders wonen, weiland, sloten en land waar inderdaad veel kolen etc. worden verbouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 22:55 



 
Profiel   

Oke even ander licht dan. Ik heb een hele scherpe neus en hou van paarden maar… gatsie wat stinkt het zeg. Zelfs de allerschoonste stallen vind ik echt nog vies ruiken, na een tijdje vind ik het wel minder. Maar de geur die bij mijn geliefde sport komt kijken kan me echt gestolen worden. Ik kan me echt wel voorstellen dat de geur vervelend kan zijn als je een scherpe neus hebt. Maar gezien deze personen ook over haren in de moestuin klagen ( :') ) verliezen ze wel geloofwaardigheid. Vind het echt wel bijzonder intolerant naar hun buren toe. Ik snap dat het niet lekker is wel naast een drietal knollen te wonen maar zou hier nooit over klagen. Wellicht dat je eens het gesprek kunt aangaan en misschien is wel een simpele oplossing die de geur al doet afnemen? Naast andere wonen komt altijd met wat dingen die minder zijn. That’s life. Vraag me echt af hoeveel vrije tijd je hebt als je hier helemaal een probleem van kunt maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 23:20 



 
Profiel   

Precies ja, mensen zoals dit moeten eens hobbies gaan zoeken, of meer van huis zijn.
Dus, buitenaf, overal sloten, land, vee, en dan zeuren over haartjes in de moestuin. Mensen zoals dit zouden eens een paar jaar in een flat moeten gaan wonen doei moestuintje en doei frisse, hollandse lucht :wave:
Ik heb overigens nog nooit paard geroken, maar misschien omdat ik letterlijk ben opgegroeid met ze, elke dag mest en mijn paarden niet op een kleine paddock hou. Maar goh, klagen over mugjes, haartjes en geurtjes in een landelijk gebied. Ze zouden luchtverfrissers op moeten hangen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 01:48 



 
Profiel   

Urinelucht en haren in de moestuin, zouden ze zelf geen sproeiende kater hebben :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 07:57 



 
Profiel   

Wij hebben dat ook eens gehad. Woonde toen nog in NL en de buurman klaagde over geluidsoverlast in de nacht van mijn paard.

Even ter info, het was een buitengebied waar ooit iemand van een stalletje illegaal een vakantiehuisje had gemaakt. Dat vakantiehuisje werd steeds verder uitgebreid, zelfs met stenen muren. De eigenaar van de grond verkocht dat stukje grond mét vakantiehuisje. Gemeente nam het huisje op in het kadaster waarmee het legaal werd. Er kwam een meneer uit het buitenland wonen die in zijn land niet meer kon wonen vanwege politieke moeilijkheden. Die meneer ging eerst de kistkalverenfokker naast hem aanklagen. Immers de kistkalveren stonden dichter dan 30m bij zijn woning. Duh! Tot aan de hoogste rechtsmacht ging hij door. Maar verloor. Toen waren wij aan de beurt dus met geluidsoverlast in de nacht van mijn paard.

Wij hebben toen geluidsopnames gemaakt. Beest stond zo rustig als het maar zijn kan. Maarrrr... hij liet wel enorm veel scheten, hahahahaha. Er is iemand van de gemeente gekomen om de situatie te beoordelen en de geluidsopnames te beluisteren, we hebben nog nooit zo gelachen om een scheet.

De meneer kreeg geen voet aan de grond bij de gemeente en gelukkig zijn we een paar jaar later verhuisd.

In dat paar jaar heeft hij ons wel het leven erg moeilijk gemaakt. Zo bleef hij klagen, ik mocht na tien uur 's avonds niet meer met klompen over het tuinpad lopen, dus mijn paarden 's avonds verzorgen mocht ik niet op klompen doen, hij heeft onze honden diverse keren laten ontsnappen door een hek open te zetten, het was nog voor de tijd van camera's helaas. En ik was als de dood dat hij mijn dieren wat zou aandoen. We hebben dan ook een keer mijn shetje gevonden met een mega diepe rechte steekwond in zijn boeg. We hebben voor onze eigen gemoedsrust maar aangenomen dat het ons hangbuikzwijntje is geweest die dat mijn zijn tanden heeft gedaan.

Waarom ik dit vertel, is dat de mensen met de fjorden erg kwetsbaar worden als je zulke z**kers naast je hebt. Zet een extra binnenlint neer waardoor ze in ieder geval buiten armlengte van derden zullen zijn. Veel sterkte in ieder geval voor de fjordeneigenaars!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 10:36 



 
Profiel   

Paarden kunnen best wel stinken. Heb zelf vorig jaar ook stankoverlast ervaren van mijn eigen paarden. Niet te harden, een van de oudjes had besloten om op het beton te gaan pissen, dat ging echt vreselijk stinken. Zo erg dat ik geen was meer buiten kon drogen. Wel denk ik dat je makkelijk maatregelen kunt treffen tegen erge stank, een beetje stank moet je als buurman denk ik wel tolereren. Dat paarden muggenoverlast geven is wel erg opmerkelijk, vliegen ja maar muggen daar heb ik nog nooit van gehoord.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 10:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen