Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 248 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251 ... 274  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Bedankt voor jullie reactie!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-22 22:02 



 
Profiel   

Ik heb echt weer even een baal moment.. :(

Anouk was ruim 1,5 jaar goed. De foto’s van 2 maanden geleden zagen er super goed uit, maar helaas sinds van de week staat ze weer tegen bevangenheid aan. Nu op de novacam en ascal.

Waarschijnlijk door het nieuwe hooi, aangezien er nog 3 staan die bevangen zijn. Het is in een kleine 1,5 week gebeurd :(

Ze was net van de Omeprazol af voor haar maagzweertjes.. die zijn we ook direct weer gestart. Zand in haar darmen was voor 75% verminderd. We gingen de goede kant op en nu dit.. -O-

Sorry.. moest het even kwijt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-22 07:24 



 
Profiel   

femke_harley schreef
Ik heb echt weer even een baal moment.. :(

Anouk was ruim 1,5 jaar goed. De foto’s van 2 maanden geleden zagen er super goed uit, maar helaas sinds van de week staat ze weer tegen bevangenheid aan. Nu op de novacam en ascal.

Waarschijnlijk door het nieuwe hooi, aangezien er nog 3 staan die bevangen zijn. Het is in een kleine 1,5 week gebeurd :(

Ze was net van de Omeprazol af voor haar maagzweertjes.. die zijn we ook direct weer gestart. Zand in haar darmen was voor 75% verminderd. We gingen de goede kant op en nu dit.. -O-

Sorry.. moest het even kwijt!


Oh noo wat balen zeg!
Zou gelijk kijken of je kan schakelen en ander hooi kan regelen.
Sterkte!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-22 19:31 



 
Profiel   

Marjo89 schreef
femke_harley schreef
Ik heb echt weer even een baal moment.. :(

Anouk was ruim 1,5 jaar goed. De foto’s van 2 maanden geleden zagen er super goed uit, maar helaas sinds van de week staat ze weer tegen bevangenheid aan. Nu op de novacam en ascal.

Waarschijnlijk door het nieuwe hooi, aangezien er nog 3 staan die bevangen zijn. Het is in een kleine 1,5 week gebeurd :(

Ze was net van de Omeprazol af voor haar maagzweertjes.. die zijn we ook direct weer gestart. Zand in haar darmen was voor 75% verminderd. We gingen de goede kant op en nu dit.. -O-

Sorry.. moest het even kwijt!


Oh noo wat balen zeg!
Zou gelijk kijken of je kan schakelen en ander hooi kan regelen.
Sterkte!!


We zijn weer direct terug op het ruwvoer waar we eerder ook op stonden en waar ze het goed op doet. Vandaag liep ze gelukkig wel beter met de novacam en ascal. Maar baal er zo onwijs van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-22 22:07 



 
Profiel   

Ik zou graag jullie mening willen, ik weet niet meer wat ik moet.
Vorig jaar melde ik mij hier met mijn pony die bevangen was. Nouja bevangen later bleek hij zulke korte voeten te hebben dat het daar door kwam. Het was december/januari 2021-2022, dat hij vorig jaar 'bevangen' werd stond hij nog niet zo lang op deze plek. Er staan langs mijn paddock alleen maar esdoorn en eikel bomen, ja ik weet dat ze gevaarlijk zijn maar mijn vader wil ze niet weg halen. Volgend hem worden de paarden er niet ziek van. Toen wij hier net kwamen heeft hij uiteraard ook veel van de bladeren gegeten en nu vallen de bladeren eerder, in mijn hoofd 1+1=2. Nou belde ik vanmorgen de dierenkliniek met dezelfde vraag en of het in het bloed gevonden kan worden. Vriendin van mij haar pony leek hoefbevangenheid te hebben maar bleek spierbevangen van de esdoorn. Uiteindelijk werd ik net terug gebeld door de dierenarts en die zei ja hij heeft gewoon suikerziekte. Nou vind ik dat vrij kort door de bocht aangezien hij juist altijd vrij veel eten krijgt omdat hij eerder te dun als te dik is. Hij heeft niet op het gras gestaan dit jaar en geen nieuw hooi, zelfs geen verandering in hardcover. Voetjes zien er momenteel juist erg goed uit, heb hem voor de zekerheid maar wel weer plakschoenen gegeven. Wat is nu wijsheid? Morgen andere dierenarts bellen of gewoon dit uitzingen en hopen dat het beter gaat. Als een arts zwart op wit geeft dat het door de bomen komt gaan ze nl wel weg.. de arts die i net sprak gaf aan dat het daar absoluut niet mee te maken kon hebben.
Ik heb hem net geschoren dus dit is mijn mini vriend in iets verdoofde toestand :o

[ img ]

Persoonlijk ken ik suikerziekte juist als paarden die te veel binnen krijgen.. dat krijgt hij niet. Als ik eerlijk ben is hij nu voor zijn doen vol, dit is omdat ik vrij veel men met hem en hij daar giga van invalt. Mijn vakantie begon deze week en ik zou dus veel gaan mennen. Afgelopen weekend was dat dus in het water gevallen.. allemaal niet erg als hij maar beter word en ik de oorzaak weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 17:58 



 
Profiel   

Is hij specifiek op insuline resistentie getest dan? Dat haal ik niet helemaal uit je verhaal. Je kunt ook nog aan ppid denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 19:14 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Is hij specifiek op insuline resistentie getest dan? Dat haal ik niet helemaal uit je verhaal. Je kunt ook nog aan ppid denken.


Nee dat was de diagnose door de telefoon... die arts heeft mijn pony nog nooit gezien. Cushing opperde ik ook maar hij is nog maar net 5 en daarom vond ze het niet van toepassing. Ik ga toch maar een afspraak maken met een andere DA en dan 1 die wel wil kijken. De arts aan de telefoon zei je kan altijd langs komen om foto's te laten maken voor te kijken wat de schade is. Misschien was ik niet duidelijk naar haar toe, ik wil niet schade afwachten ik wil de oorzaak aanpakken :+
Vorige keer foto's late maken en toen was er geen schade, ik wil dat zo houden.. dat kan alleen maar door de oorzaak te vinden lijkt mij. Misschien zit ik helemaal fout hoor :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 21:05 



 
Profiel   

Wij kregen vandaag de uitslag van de hooianalyse binnen.. schiet mij maar lek!
Energie laag, proteïne laag, suiker gemiddeld.

Oke het suiker is niet laag, maar nog 3 andere staan bevangen, waarvan sommige van 24/7 weidegang komen..

Toch lijkt dit het enige wat ze allemaal binnen krijgen en het enige wat is veranderd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 21:43 



 
Profiel   

femke_harley schreef
Wij kregen vandaag de uitslag van de hooianalyse binnen.. schiet mij maar lek!
Energie laag, proteïne laag, suiker gemiddeld.

Oke het suiker is niet laag, maar nog 3 andere staan bevangen, waarvan sommige van 24/7 weidegang komen..

Toch lijkt dit het enige wat ze allemaal binnen krijgen en het enige wat is veranderd..



Iemand die stiekem appels ofzo voert?
Staan ze nog op t land?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 21:47 



 
Profiel   

Je weet dat analyses van hooi kunnen verschillen?

Zijn meerdere mensen die van de zelfde partij meerdere monsters hadden genomen en uit alle kwam andere uitslag omdat het per stukje hooi verschillen kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 21:51 



 
Profiel   

tirzasarah10 schreef
capopjekop schreef
Is hij specifiek op insuline resistentie getest dan? Dat haal ik niet helemaal uit je verhaal. Je kunt ook nog aan ppid denken.


Nee dat was de diagnose door de telefoon... die arts heeft mijn pony nog nooit gezien. Cushing opperde ik ook maar hij is nog maar net 5 en daarom vond ze het niet van toepassing. Ik ga toch maar een afspraak maken met een andere DA en dan 1 die wel wil kijken. De arts aan de telefoon zei je kan altijd langs komen om foto's te laten maken voor te kijken wat de schade is. Misschien was ik niet duidelijk naar haar toe, ik wil niet schade afwachten ik wil de oorzaak aanpakken :+
Vorige keer foto's late maken en toen was er geen schade, ik wil dat zo houden.. dat kan alleen maar door de oorzaak te vinden lijkt mij. Misschien zit ik helemaal fout hoor :o


Goede zet om een andere dierenarts te bellen iig. Je kunt zoiets niet concluderen over de telefoon. Daar heb je toch echt een bloedonderzoek voor nodig. En je hebt groot gelijk dat je de oorzaak wil weten. Dan kun je gericht aanpassingen doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 04:46 



 
Profiel   

@hagelslag: ze kunnen ze niet makkelijk voeren. Niet volledig uitgesloten overigens. Geen weidegang, dat is sinds 1,5 jaar toen ze bevangen stond een no-go!

@spenk: nee dat wist ik niet! -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 17:49 



 
Profiel   

@Tirzasarah10, vind ik idd een snelle diagnose van de DA, beetje kort door de bocht. De mijne is 3x bevangen geweest (gewoon van te gulzig te vreten) en is niet eens insulineresistent/suikerziek. En als je weet dat die bomen gevaarlijk zijn/kunnen zijn, zou ik ze gewoon weghalen of zorgen dat de paarden er iets verder bij uit de buurt blijven (bijv. met schrikdraadje).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 20:31 



 
Profiel   

Ik lees veel over pulsatie voelen in kootholte bij bevangenheid, ik voel regelmatig even aan de benen van mijn pony, nu voel ik hartslag aan de binnenkant van het pijpbeen en net onder de kogel aan de zijkant. In de kootholte voel ik niks. Pulsatie die ik voel lijkt ook normaal het is niet sat je het extreem voelt.
Nu vroeg ik me alleen af of je bij het been op die plekken altijd en bij alle paarden de aders voelt kloppen of dat dit toch een beginnend teken van bevangenheid zou zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 14:19 



 
Profiel   

Een fijne update!
Gisteren is de dierenarts voor controle geweest. Vorige week was rechtsvoor nog ietsjes warmer en ietsjes meer pulsatie voelbaar, maar was ze klinisch goed! Gisteren groen licht gekregen om te stoppen met de medicijnen! Nog een weekje rust en dan langzaam aan weer starten met beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 17:04 



 
Profiel   

Onze hoefbevangen haf gaat eindelijk weer aardig goed. Vanaf mei zijn we al bezig en kwam ook nog even een hoefzweer tussendoor. Maar ze loopt weer aardig goed. Nu paar keer even los gelaten op het land zodat ze even haar energie kwijt kan en rende supergoed. Niet lang gedaan hoor maar even rekken en strekken is ze af en toe wel aan toe.
Merk dat ik land nog erg spannend vind als ze erop is omdat ik bang ben voor het gras. Ze rent dan ook met graasmasker. Kan het kwaad als ze met graasmasker dan even wat gras eet? Het is nu niet koud/zonnig dat ik denk dat suikers nu wel meevallen?....heb het dus niet over hele dagen erop he...gewoon even af en toe.

Hoe doen jullie dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 18:31 



 
Profiel   

Met koude nachten en dan zo'n erop on gevaarlijk zijn.

Wij hebben inmiddels beide ponnies niet op t gras. Of naja ze staan op t zelfde stukje paddock/land t hele jaar door.
1/3 heeft nog een paar grassprieten maar dat valt ansich mee.


Onze beide komen gewoon niet meer op t gras.
Is veel makkelijker qua gezondheid.
Heel af en toe mogen ze een hapje aan de hand grazen.
Kaar verder mogen ze hooi eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 20:22 



 
Profiel   

Ik meld me hier ook even..
Mijn pony is nu 1.5 week hoefbevangen. Pony ontlast zijn rechter voorbeen en liep stijf. Dierenarts is erbij geweest op de pijnstillers etc. Advies was onder andere hoefijzers met silleconen en een zooltje. Dit is er woensdag opgezet. Er zit een ijzer onder met 2 lippen, zooltje en silleconen. Echter sinds dit beslag eronder zit gaat het berg afwaarts. Hij wil alleen nog maar op het puntje van zijn hoef staan en loopt nu ook niet rad in stap. Pijnstillers opgehoogd. Maar zal dit aan het beslag leggen? Zal ik de ijzers eraf laten halen en terug of zijn vorige beslag? Ik vind het namelijk wel heel typisch dat hij sinds het beslag slechter is geworden.. echter kan de smid niet gelijk komen. Dus dan haalt de dierenarts ze er vandaag eronder uit en staat hij dus even een paar dagen zonder ijzers..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 10:11 



 
Profiel   

Ijzers kunnen een oplossing zijn, maar zonder zooltjes! Komt er teveel druk op de zool. Heb het meegemaakt. Zooltjes eronder weg gehaald omdat het steeds slechter ging na het plaatsen, wel op een ijzertje en binnen twee dagen liep hij een stuk beter...

Maar, ik heb m daarna op schoenen gezet. Geen beschadigingen aan een toch al zieke hoef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 10:43 



 
Profiel   

Hier ook enkel ervaring met een ijzer zonder zooltjes, namelijk een breakover beslag. Maar mijn shet moest ook wel wennen. Ze heeft ongeveer een week last gehad en daarna ging ze met grote stappen vooruit.

Heb je geen hoefschoenen liggen toevallig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 10:49 



 
Profiel   

judithM schreef
Ijzers kunnen een oplossing zijn, maar zonder zooltjes! Komt er teveel druk op de zool. Heb het meegemaakt. Zooltjes eronder weg gehaald omdat het steeds slechter ging na het plaatsen, wel op een ijzertje en binnen twee dagen liep hij een stuk beter...

Maar, ik heb m daarna op schoenen gezet. Geen beschadigingen aan een toch al zieke hoef.


De dierenarts komt vandaag het hele beslag verwijderen omdat de smid niet in de buurt is. Ik heb de hoefsmid gevraagd zijn huidige beslag er weer onder te doen.

Hoefschoenen vind ik persoonlijk niks en heb ik ook niet liggen. Hij heeft altijd op voorijzers gestaan. Hopelijk kan de hoefsmid snel komen want zonder ijzers zal ook gevoelig zijn, maar ik moet wat..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 11:16 



 
Profiel   

@vantlis
Heb je de rest van het dieet ook aangepast?

En niet elk paard/ponnie kan tegen ijzers/zooltjes.
Wat bij de ene echt top werkt kan voor de andere echt de laatste druppel zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 13:02 



 
Profiel   

hagelslag schreef
@vantlis
Heb je de rest van het dieet ook aangepast?

En niet elk paard/ponnie kan tegen ijzers/zooltjes.
Wat bij de ene echt top werkt kan voor de andere echt de laatste druppel zijn


Hij krijgt alleen nog geweekt hooi, verder niets. Woensdag komt de hoefsmid het eronder uit halen want dit werkt niet. Echter adviseert de veearts een omgekeerd hoefijzer en de hoefsmid niet.. hij stond zoinzo al op normale hoefijzers voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 13:13 



 
Profiel   

Omgekeerd ijzer is vreselijk ouderwets en schijnt te vallen onder dierenmishandeling.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 13:19 



 
Profiel   

Ik vind het bijzonder dat in 2022 nog steeds dierenartsen en soms zelfs smeden een omgekeerd ijzer aanraden. Sowieso als een dierenarts advies gaat geven over specifiek beslag. Dat laat ik liever aan de smid over. Op het gebied van hoefbevangenheid gebruik ik de dierenarts vooral voor signaleren van het probleem en de medicatie. Voor andere zaken raadpleeg ik m'n smid bij bevangenheid
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 13:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 248 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251 ... 274  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen