Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Arabier wordt heel heet

 
Profiel   

Hoi,

Sinds kort ben ik weer begonnen met rijden na 2 jaar geleden mijn eigen paard te hebben verkocht (KWPN’er, heel braaf, kon ik alles mee). Ik heb nu een verzorgpaard, een Arabier, die ik 3 keer per week rijd.

Aan het begin ging het best goed, moesten we wat aan elkaar wennen, maar kon ik er prima mee overweg. De laatste tijd zet ik hem meer aan het werk, rijd ik hem echt goed van achter en over de rug enz… Alleen wordt hij, zodra hij merkt dat hij aan het werk moet, zo heet dat ik er niks meer mee kan. Het is dan letterlijk een bom die op ontploffen staat en om de 3 seconden (ook in stap) “schrikt” hij ergens van en rent er vandoor. Hem echt aan het werk zetten werkt niet, want zelfs met 5 figuren en overgangen rijden per rondje blijft hij overal op kijken en wegrennen. Ook hem juist naar voren rijden of hand mee geven werkt niet, want hij is echt heel heet… Ik ben niet snel bang, maar ondertussen begin ik het niet heel grappig meer te vinden…

Ik heb het gevoel dat hij het doet om onder het werk uit te komen, want zodra ik met lange teugel ga stappen (en hij door heeft dat het klaar is), is de rust ineens weer terug gekeerd.

Hij heeft wel net een nieuw zadel. Alleen liep hij juist met dit zadel veel vrijer en makkelijker over de rug, dus ik heb niet het gevoel dat het hier door komt (maar wil de eigenaar wel nog even vragen hier naar te kijken).

Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor hoe ik dit kan aanpakken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 18:57 



 
Profiel   

monica8901 schreef
Ik heb het gevoel dat hij het doet om onder het werk uit te komen, want zodra ik met lange teugel ga stappen (en hij door heeft dat het klaar is), is de rust ineens weer terug gekeerd.

Je hebt hier de oplossing.
Zodra je merkt dat hij (te) heet wordt ga je gelijk even tussendoor stappen met een lange teugel.
Jij als ruiter moet ervoor gaan zorgen dat hij niet over zijn grens heen gaat en voorkomen dat hij een bommetje wordt.
En ja, in het begin zal je heel veel aan het stappen zijn, maar dat is beter dan hem te heet laten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 19:01 



 
Profiel   

Wat zegt en doet de eigenaar? Dat lijkt me de eerste om tips aan te vragen. Als zijn gedrag erg veranderd sinds hij een nieuw zadel heeft, dan moet daar wel naar gekeken worden, dat zou te toevallig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 19:16 



 
Profiel   

Brainless schreef
monica8901 schreef
Ik heb het gevoel dat hij het doet om onder het werk uit te komen, want zodra ik met lange teugel ga stappen (en hij door heeft dat het klaar is), is de rust ineens weer terug gekeerd.

Je hebt hier de oplossing.
Zodra je merkt dat hij (te) heet wordt ga je gelijk even tussendoor stappen met een lange teugel.
Jij als ruiter moet ervoor gaan zorgen dat hij niet over zijn grens heen gaat en voorkomen dat hij een bommetje wordt.
En ja, in het begin zal je heel veel aan het stappen zijn, maar dat is beter dan hem te heet laten worden.


Ja, het is iets wat ik inderdaad ook probeer te voorkomen. Alleen wil ik hem (door steeds te gaan stappen) ook weer niet zijn zin geven. Dus het voelt een beetje dubbel om te doen. En uiteindelijk maakt het stappen tussendoor ook niet meer uit, omdat hij of als ik hem oppak weer wegrent of tijdens het stappen al…

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 19:35 



 
Profiel   

Heb je les met hem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 19:37 



 
Profiel   

miereneter schreef
Wat zegt en doet de eigenaar? Dat lijkt me de eerste om tips aan te vragen. Als zijn gedrag erg veranderd sinds hij een nieuw zadel heeft, dan moet daar wel naar gekeken worden, dat zou te toevallig zijn.


Heb ik inderdaad ook contact mee, maar hij zegt dat hij het bij hem niet doet. Dus als het aan het zadel zou liggen zou dat bijna wel het geval moeten zijn…

Wel hoor ik van meerdere mensen dat hij bij hem niet echt aan het werk wordt gezet en gewoon een beetje “rond hobbelt”… Dus ik denk echt dat het is om mij uit te proberen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 19:38 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Heb je les met hem?


Nee, maar nu dit steeds vaker voorkomt, wil ik dat wel graag. In de tussen tijd was ik benieuwd of er iemand was die hetzelfde heeft mee gemaakt en misschien weet hoe je ermee om kan gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 19:41 



 
Profiel   

Je hebt hier de oplossing.
Zodra je merkt dat hij (te) heet wordt ga je gelijk even tussendoor stappen met een lange teugel.
Jij als ruiter moet ervoor gaan zorgen dat hij niet over zijn grens heen gaat en voorkomen dat hij een bommetje wordt.
En ja, in het begin zal je heel veel aan het stappen zijn, maar dat is beter dan hem te heet laten worden.[/quote]

Ja, het is iets wat ik inderdaad ook probeer te voorkomen. Alleen wil ik hem (door steeds te gaan stappen) ook weer niet zijn zin geven. Dus het voelt een beetje dubbel om te doen. En uiteindelijk maakt het stappen tussendoor ook niet meer uit, omdat hij of als ik hem oppak weer wegrent of tijdens het stappen al…[/quote]

Maar nu ik er over nadenk zou ik het misschien inderdaad moeten inzetten net voor de momenten dat hij eigenlijk al te heet wordt. En niet pas op het moment dat hij al op ontploffen staat. Ben dan alleen wel bang dat ik hem dan bijna niet meer aan het werk kan zetten (paard heeft Z gelopen, dus kent wel al heel wat) maar het is wel het proberen waard. Dankje. Maar andere tips zijn zeker nog welkom:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 19:46 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat ze heel heet kunnen worden als je teveel in de mond zit en zich 'opgesloten' voelen. Juist als ze heet worden werkt het vaak de boel los te gooien en ontspannen. Vanuit daar rustig en correct aan het werk zetten.

Heeft de eigenaar les? Anders zou ik van dezelfde instructie les nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 19:51 



 
Profiel   

Een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die je hem biedt.

Hij is met alles behalve met jou bezig begrijp ik uit je verhaal. Mijn paard is ook snel afgeleid, dus moet ik als ruiter zorgen dat ze geen tijd heeft om met haar omgeving bezig te zijn.

Ik geef haar constant opdrachten en begin met kleine voltes. Wanneer ze op zo’n kleine volte ontspant draai ik daar de andere kant op weer op een kleine volte. Heb ik haar aandacht bij mij dan voeg ik kleine stukken rechtuit tussendoor. Gaat het paard dan weer spoken? Hop meteen weer op de volte. Spookt hij op de volte nog steeds? Kleiner maken. Jij bepaalt de richting en het tempo. Uiteraard ( en dit is belangrijk! ) niet vergeten zelf te ontspannen, blijf ademen en duidelijk met je lichaam de richting aangeven, dus niet naar het paard kijken, maar heel duidelijk kijken waar je paard heen moet. Als je hem duidelijkheid geeft zal hij makkelijker de richting in blijven gaan die jij wilt.
Blijf met je benen rijden en niet door de spanning strak pakken op de teugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 19:58 



 
Profiel   

monica8901 schreef
Ik heb het gevoel dat hij het doet om onder het werk uit te komen, want zodra ik met lange teugel ga stappen (en hij door heeft dat het klaar is), is de rust ineens weer terug gekeerd.

Brainless schreef
Je hebt hier de oplossing.
Zodra je merkt dat hij (te) heet wordt ga je gelijk even tussendoor stappen met een lange teugel.
Jij als ruiter moet ervoor gaan zorgen dat hij niet over zijn grens heen gaat en voorkomen dat hij een bommetje wordt.
En ja, in het begin zal je heel veel aan het stappen zijn, maar dat is beter dan hem te heet laten worden.

Citaat
Ja, het is iets wat ik inderdaad ook probeer te voorkomen. Alleen wil ik hem (door steeds te gaan stappen) ook weer niet zijn zin geven. Dus het voelt een beetje dubbel om te doen. En uiteindelijk maakt het stappen tussendoor ook niet meer uit, omdat hij of als ik hem oppak weer wegrent of tijdens het stappen al…


Ik heb ervaring met een Arabiertje en een Spanjaard.

Ik denk dat er een misverstand in het spel is.
Ik denk dat het een heel braaf dier is, dat de indruk krijgt 'dat er groot gevaar is!'

Nu is het werk uiteraard niet 'kijken, schrikken en vluchten' -
maar niet ieder paard weet dit.

Een extra handicap bij mijn Arabiertje was haar stijfheid: het begin van het werk was dus dat ik op de monsters lette en zij moest gymnastieken.
(Bij de Spanjaard is het makkelijker: ik let op de monsters en zij moet in balans lopen.)
....zijn de eerste gymnastische doelen bereikt (balans, souplesse) was het leed geleden en was/is het genieten van het karakter: mensgerichte pleasers.

Als het 'oppakken' het probleem is, overweeg dan om met een balansteugel (en/ of neckrope en /of halstertouw om de hals) te rijden.
Brengt het paard in balans (als in: beter ruggebruik) spaart de mond, werkt prima als 'noodrem' en kan ook dienstdoen om jou bovenop te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 19:59 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die je hem biedt.

Hij is met alles behalve met jou bezig begrijp ik uit je verhaal. Mijn paard is ook snel afgeleid, dus moet ik als ruiter zorgen dat ze geen tijd heeft om met haar omgeving bezig te zijn.

Ik geef haar constant opdrachten en begin met kleine voltes. Wanneer ze op zo’n kleine volte ontspant draai ik daar de andere kant op weer op een kleine volte. Heb ik haar aandacht bij mij dan voeg ik kleine stukken rechtuit tussendoor. Gaat het paard dan weer spoken? Hop meteen weer op de volte. Spookt hij op de volte nog steeds? Kleiner maken. Jij bepaalt de richting en het tempo. Uiteraard ( en dit is belangrijk! ) niet vergeten zelf te ontspannen, blijf ademen en duidelijk met je lichaam de richting aangeven, dus niet naar het paard kijken, maar heel duidelijk kijken waar je paard heen moet. Als je hem duidelijkheid geeft zal hij makkelijker de richting in blijven gaan die jij wilt.
Blijf met je benen rijden en niet door de spanning strak pakken op de teugels.


Dat is inderdaad wat ik probeer te doen, maar dankjewel voor de reactie, dan blijf ik dit ook proberen.

En ontspannen zitten en niet naar het paard kijken ga ik ook bewust op letten nu:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 20:05 



 
Profiel   

[/quote]

Ik heb ervaring met een Arabiertje en een Spanjaard.

Ik denk dat er een misverstand in het spel is.
Ik denk dat het een heel braaf dier is, dat de indruk krijgt 'dat er groot gevaar is!'

Nu is het werk uiteraard niet 'kijken, schrikken en vluchten' -
maar niet ieder paard weet dit.

Een extra handicap bij mijn Arabiertje was haar stijfheid: het begin van het werk was dus dat ik op de monsters lette en zij moest gymnastieken.
(Bij de Spanjaard is het makkelijker: ik let op de monsters en zij moet in balans lopen.)
....zijn de eerste gymnastische doelen bereikt (balans, souplesse) was het leed geleden en was/is het genieten van het karakter: mensgerichte pleasers.

Als het 'oppakken' het probleem is, overweeg dan om met een balansteugel (en/ of neckrope en /of halstertouw om de hals) te rijden.
Brengt het paard in balans (als in: beter ruggebruik) spaart de mond, werkt prima als 'noodrem' en kan ook dienstdoen om jou bovenop te houden.[/quote]

Dankjewel voor de reactie. Kan ik proberen:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 20:08 



 
Profiel   

Monya Spijkhoven (die hier ook columns schrijft) had van de week iets moois op instagram gezet:
https://www.instagram.com/p/Cj7gupZI56M/
monyaspijkhoven

Stel je voor: jouw paard is kijkerig in de rijbak. In één hoek bij de bloembak blijft ‘ie alert en wijkt ‘ie telkens uit, loopt door je hulpen heen of stopt…en draait om...

Vanuit de hoeven van jouw paard:

✔Die bloembak lijkt verdacht veel op een leeuw. En ik word naar die leeuw geduwd. Ik ga steeds meer tegendruk geven om maar niet bij die leeuw te geraken. Maar er wordt steeds harder geduwd en ik snap het niet, daar zit die leeuw. Ik raak steeds meer gespannen. Ik ga van alles doen om maar niet naar die leeuw te hoeven want ik weet niet wat die leeuw gaat doen en mijn instinct zegt dat ik daar niet moet zijn. Maar mijn ruiter zegt dat ik niet moet zeuren en zal alles doen om me daar te krijgen. Uiteindelijk geef ik toe. Maar ik heb niets geleerd, ik ben namelijk overspoeld met gevoelens van hulpeloosheid. Ik doe het met stress in mijn lijf en brein.

✔OF: mijn ruiter legt me uit dat die leeuw er wel is maar me niets kan doen. Want voordat ik bij die leeuw bent neemt mijn ruiter me mee naar iets anders, we gaan net even iets anders doen waardoor ik mijn gedachten kan verzetten en ik de leeuw even vergeet of ik mag net voor de leeuw op de volte gaan en de ruiter begeleidt me door deze volte groter en groter te maken. Of weer kleiner als ik dat nodig heb. Mijn ruiter laat me niet alleen. Mijn ruiter vraagt rustig mijn aandacht en maakt het me niet meteen moeilijk. Ik ga steeds minder op de leeuw letten en meer op mijn ruiter. Want als mijn ruiter zegt dat die leeuw niet eng is ben ik veilig. Ik voel me zelfs dapper! Ik kan het!

Oplossingsgericht denken in je training geeft je een plan, dat plan geeft je handvatten in de begeleiding van je paard en die (bege)leiding geeft jullie samen een succesje en meerdere succesjes geven vertrouwen.

Het recept om een toptrainer te worden: van verwachten naar ontvangen!

Kortom, de theorie van oplossingsgericht trainen is eenvoudig: als iets niet werkt, stop er mee en doe wat anders. Als iets wel werkt, doe er meer van. Als iets wel werkt, neem dan genoegen met minder van hetzelfde om er later weer meer van te proberen. Als iets wel of niet werkt, leer het (van) anderen.


Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 22-10-22 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 20:56 



 
Profiel   

Ik herken het gedeeltelijk en wat voor mij werkt, is dat ik blijf rijden. Dus niet je been er af of geen overgangen/tempowisselingen voorwaarts meer durven rijden, maar juist actief. En je hulpen heel clean en simpel houden. Bij mij doet mijn eigen ademhaling al de helft. Als ik ontspannen zit en mee ga in de beweging van het paard kan ik met minimale hulpen groot effect behalen. Heerlijk als je al die energie in goede banen weet te leiden :j

Zijgangen kunnen soms ook helpen om de spanning wat af te laten vloeien, omdat er daarmee buiging in het lijf komt.
En wat ik als tip meekreeg, was juist om tijdens het instappen alles los te laten: echt lange teugel en soms gaan we als een sneltrein door de bak :+, maar daarmee komt het paard wel door zijn lijf en lukt het daarna om vanuit een meer ontspannen lijf dat 'op rek' is andere oefeningen te vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 21:00 



 
Profiel   

Als dat paard al Z heeft gelopen zou ik eens goed naar mijn eigen rijden gaan kijken. Best kans dat je er te veel druk op zet, te onrustig bent in je rijden of te veel doet waardoor zijn hoofd het niet kan verwerken. (En hij dus in reactie daarop heet wordt.)

Dat zou ik trouwens ook doen als hij geen Z had gelopen maar bewijst wel dat hij met de juiste hulpen wel kan presteren.

Ik geloof niet in uitproberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 21:19 



 
Profiel   

KootMiraDrum schreef
Monya Spijkhoven (die hier ook columns schrijft) had van de week iets moois op instagram gezet:
https://www.instagram.com/p/Cj7gupZI56M/
monyaspijkhoven

Stel je voor: jouw paard is kijkerig in de rijbak. In één hoek bij de bloembak blijft ‘ie alert en wijkt ‘ie telkens uit, loopt door je hulpen heen of stopt…en draait om...

Vanuit de hoeven van jouw paard:

✔Die bloembak lijkt verdacht veel op een leeuw. En ik word naar die leeuw geduwd. Ik ga steeds meer tegendruk geven om maar niet bij die leeuw te geraken. Maar er wordt steeds harder geduwd en ik snap het niet, daar zit die leeuw. Ik raak steeds meer gespannen. Ik ga van alles doen om maar niet naar die leeuw te hoeven want ik weet niet wat die leeuw gaat doen en mijn instinct zegt dat ik daar niet moet zijn. Maar mijn ruiter zegt dat ik niet moet zeuren en zal alles doen om me daar te krijgen. Uiteindelijk geef ik toe. Maar ik heb niets geleerd, ik ben namelijk overspoeld met gevoelens van hulpeloosheid. Ik doe het met stress in mijn lijf en brein.

✔OF: mijn ruiter legt me uit dat die leeuw er wel is maar me niets kan doen. Want voordat ik bij die leeuw bent neemt mijn ruiter me mee naar iets anders, we gaan net even iets anders doen waardoor ik mijn gedachten kan verzetten en ik de leeuw even vergeet of ik mag net voor de leeuw op de volte gaan en de ruiter begeleidt me door deze volte groter en groter te maken. Of weer kleiner als ik dat nodig heb. Mijn ruiter laat me niet alleen. Mijn ruiter vraagt rustig mijn aandacht en maakt het me niet meteen moeilijk. Ik ga steeds minder op de leeuw letten en meer op mijn ruiter. Want als mijn ruiter zegt dat die leeuw niet eng is ben ik veilig. Ik voel me zelfs dapper! Ik kan het!

Oplossingsgericht denken in je training geeft je een plan, dat plan geeft je handvatten in de begeleiding van je paard en die (bege)leiding geeft jullie samen een succesje en meerdere succesjes geven vertrouwen.

Het recept om een toptrainer te worden: van verwachten naar ontvangen!

Kortom, de theorie van oplossingsgericht trainen is eenvoudig: als iets niet werkt, stop er mee en doe wat anders. Als iets wel werkt, doe er meer van. Als iets wel werkt, neem dan genoegen met minder van hetzelfde om er later weer meer van te proberen. Als iets wel of niet werkt, leer het (van) anderen.


Deze is echt heel erg mooi! Geeft me even een heel ander perspectief, dankjewel dit ga ik meenemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 21:50 



 
Profiel   

xChanelx schreef
Ik herken het gedeeltelijk en wat voor mij werkt, is dat ik blijf rijden. Dus niet je been er af of geen overgangen/tempowisselingen voorwaarts meer durven rijden, maar juist actief. En je hulpen heel clean en simpel houden. Bij mij doet mijn eigen ademhaling al de helft. Als ik ontspannen zit en mee ga in de beweging van het paard kan ik met minimale hulpen groot effect behalen. Heerlijk als je al die energie in goede banen weet te leiden :j

Zijgangen kunnen soms ook helpen om de spanning wat af te laten vloeien, omdat er daarmee buiging in het lijf komt.
En wat ik als tip meekreeg, was juist om tijdens het instappen alles los te laten: echt lange teugel en soms gaan we als een sneltrein door de bak :+, maar daarmee komt het paard wel door zijn lijf en lukt het daarna om vanuit een meer ontspannen lijf dat 'op rek' is andere oefeningen te vragen.


Dankjewel voor je reactie en tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 21:52 



 
Profiel   

Sybelle schreef
Als dat paard al Z heeft gelopen zou ik eens goed naar mijn eigen rijden gaan kijken. Best kans dat je er te veel druk op zet, te onrustig bent in je rijden of te veel doet waardoor zijn hoofd het niet kan verwerken. (En hij dus in reactie daarop heet wordt.)

Dat zou ik trouwens ook doen als hij geen Z had gelopen maar bewijst wel dat hij met de juiste hulpen wel kan presteren.

Ik geloof niet in uitproberen.


Klopt, het zal ook zeker niet alleen aan het paard liggen. Het is ook een heel eerlijk en lief paard, dus ik denk ook dat er van mijn kant iets is wat ervoor zorgt dat het zo gaat. Maar ik kan er zelf nog niet achter komen wat aangezien ik juist ontspannen en met niet te veel druk in de hand probeer te rijden… maar goed of dat dan ook zo overkomt is dan een tweede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 21:57 



 
Profiel   

Ik herken dit gedrag wel, veel paarden vertonen dit voordat ze echt 100% nageeflijk worden/ komen. Vaak zit er een stukje overgave bij tussen de oren wat lastig is zeg maar en dat uit zich dan in het schrikken.

Heeft hij succes met het vandoor gaan of kun je hem weer makkelijk corrigeren? Ik zou het gewoon negeren en verder rijden. Als hij heel heet wordt helpt het soms om hem iets lager in stellen of wat meer voorwaarts/ neerwaarts tussendoor te rijden.

Heb je les?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 07:59 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zou het gewoon negeren en verder rijden. Als hij heel heet wordt helpt het soms om hem iets lager in stellen of wat meer voorwaarts/ neerwaarts tussendoor te rijden.

Heb je les?

Mijn arabier wordt dan niet rustiger hoor, die moet je echt leren om tijdens het rijden te voorkomen dat hij (veel) te heet wordt.
Doorrijden is voor beide dan niet leuk.
Als ruiter moet je bij hem de grens leren voelen tussen goed/fijn aan het werk zetten en te heet worden.

TS
Een paard wordt niet heet om te ergens onderuit te komen, het paard wordt juist mega fanatiek en reageert daardoor overdreven op de ruiter en de omgeving.
Het is aan jouw die balans zien te bewaren en het paard te helpen de (verkeerde0 energie af te laten vloeien als het te veel wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 09:15 



 
Profiel   

Mijn idee bij een arabier die Z heeft gelopen is dat het een leermeester is, die met zijn gedrag jou iets zegt.
Het zou kunnen dat hij jou hulpen te scherp of te plotseling vind, of dat je naar zijn zin te lang doorgaat met hulpen of commando’s geven en hij daar zenuwachtig van wordt.
Waarschijnlijk kan je veel van dit paard leren, leuke kans.
Ik kan niet herleiden of terugvinden wat je eigen niveau van rijden is, sorry als ik wat doms zeg maar dit is mijn gedachte bij dit topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 09:25 



 
Profiel   

Brainless schreef
Elisa2 schreef
Ik zou het gewoon negeren en verder rijden. Als hij heel heet wordt helpt het soms om hem iets lager in stellen of wat meer voorwaarts/ neerwaarts tussendoor te rijden.

Heb je les?

Mijn arabier wordt dan niet rustiger hoor, die moet je echt leren om tijdens het rijden te voorkomen dat hij (veel) te heet wordt.
Doorrijden is voor beide dan niet leuk.
Als ruiter moet je bij hem de grens leren voelen tussen goed/fijn aan het werk zetten en te heet worden.

TS
Een paard wordt niet heet om te ergens onderuit te komen, het paard wordt juist mega fanatiek en reageert daardoor overdreven op de ruiter en de omgeving.
Het is aan jouw die balans zien te bewaren en het paard te helpen de (verkeerde0 energie af te laten vloeien als het te veel wordt.


Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik heb een Arabier en die doet echt níks om onder het werk uit te komen, het zijn juist hele werkwillige paardjes.
Ik herken je verhaal wel. Maar ik vraag me dan toch zeker af: ligt het aan onbalans van het paard, onbalans van de ruiter? Vindt hij het moeilijk? Maar ook, weet je zeker dat er geen ongemak is? Want: spanning opbouwen en eronderuit willen herken ik bij mijn Arabier zeker als zijnde óf onbalans en/óf ongemak.
Dus kijk nog eens kritisch op het harde en zachte hoe hij loopt en dubbelcheck het zadel. Arabieren zijn echt heel gevoelig voor kleine veranderingen. Ga eens vanaf de grond aan werk en kijk naar hoe hij zijn lichaam gebruikt. En misschien helpt het wel om eerst vanaf de grond aan het werk te gaan en te kijken of je vanuit daar wel de spanning kunt laten afvloeien? Wat neem je daaruit mee voor onder het zadel?
Ik vind het fijn om eerst even aan de hand los te werken en er daarna pas op te gaan vanuit alle rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 09:25 



 
Profiel   

Mijn ervaring met de Arabier van mijn dochter is dat te veel druk idd problemen geeft.
Veel mensen denken dat als je ze maar rond houdt, ze minder makkelijk kunnen vluchten.
Bij een Arabier lijkt die druk in de mond echt averechts te werken.
Lekker actief en ontspannen beginnen met veel tempowisselingen en verrassende figuren werkt bij de Arabier van mijn dochter het fijnst en dan komt de nageeflijkheid uiteindelijk vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 09:35 



 
Profiel   

Ik herken het schrikkerige gedrag ook bij mijn arabier. Leuk om alle tips en gedachtes hierover te lezen!

Elisa2 schreef
Ik herken dit gedrag wel, veel paarden vertonen dit voordat ze echt 100% nageeflijk worden/ komen. Vaak zit er een stukje overgave bij tussen de oren wat lastig is zeg maar en dat uit zich dan in het schrikken.

Heeft hij succes met het vandoor gaan of kun je hem weer makkelijk corrigeren? Ik zou het gewoon negeren en verder rijden. Als hij heel heet wordt helpt het soms om hem iets lager in stellen of wat meer voorwaarts/ neerwaarts tussendoor te rijden.

Heb je les?


Ik kan me hier erg in vinden. Toevallig had ik het hier gister nog over met mijn instructrice. Het is fijn dat ze die energie heeft alleen moet je dat als ruiter omzetten naar werk in plaats van schrikkerig gedrag. Als dat lukt dan kun je heerlijk rijden. Ik moet er op letten dat ik juist niet teveel ga doen in een poging er doorheen te komen. Als ik zelf ontspannen kan blijven en haar toch met kleine hulpen aan het werk kan zetten, dan lukt het.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 10:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen