Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Oscar x Cabochon merrie

 
Profiel   

Ik zit erover te denken aankomend voorjaar mijn merrie te laten denken. Het gaat om de volgende merrie;

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... onja-ronia

Als we gaan dekken en het veulentje mag gezond ter wereld komen willen we hem of haar graag zelf houden. Mijn merrie heeft voldoende looplust en ook is ze sensibel genoeg. Ik zoek daarom een betrouwbare dressuurhengst die niet gauw ergens van onder de indruk is.

Alvast bedankt voor jullie tips!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 22:17 



 
Profiel   

Heb je ook een goede standfoto?

En goede en slechte punten van de merrie? wat wil je verbeteren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 14:14 



 
Profiel   

Het is iig mooi oud bloed waardoor je veel keuze hebt :P
Ik ben ook benieuwd naar meer info van de merrie. Wat waren haar ibop punten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 14:46 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]



Hierbij wat meer informatie;

Ik heb Cadonja op haar achtste met veulen aan de voet gekregen. Zodra het veulen van de merrie af kon was de afspraak dat deze terug ging naar de fokker. Een in het lijf sterke merrie maar rijtechnisch nog erg groen aangezien ze vanaf haar gelopen ibop op haar vierde niet meer onder het zadel was geweest. Ik moet zeggen dat het niet altijd een makkelijke combi was. Het heeft even geduurd voor we samen een goede weg gevonden hadden.

Ik weet uit een artikel dat mijn merrie op 26 mei 2011 in Tolbert haar ibop gelopen heeft en ik haal daar de volgende tekst uit;

‘Van Norel uit Wapenveld kreeg nog een merrie met mooie punten ster, Cadonja Ronia (v.Oscar). De complete langgelijnde merrie met ras en een heel opvallend mooie voorhand kreeg 80 voor exterieur en ook 80 voor beweging, waarbij haar draf met 85 punten het hoogste scoorde.’

Het verdere rapport kan ik helaas niet vinden.

Pluspunten; sterke voorhand, ouder type wat mij persoonlijk erg aanspreekt kwa bouw en uitstraling. Minpunten: iet wat korte benen in verhouding met het lang gelijnde lichaam.

Kwa karakter is ze stabiel en afwachtend in de omgang, gèèn merrie gedrag, een sterke en stabiele leider. Altijd op haar hoede, hoort en ziet alles en kan dan zowel in de wei als onder het zadel met veel bravour reageren. Onder het zadel gretig en sensibel, kan zenuwachtig reageren wanneer ze een foutje maakt. Eenmaal haar vertrouwen gewonnen geeft ze jou het gevoel de wereld aan te kunnen. Zitten en gaan. Ze wil het graag samen en altijd goed doen.

Wat mij betreft zou de nakomeling met name onder het zadel iets stabieler mogen zijn en minder onder de indruk van omgevingsfactoren. Een fijn dressuur paard waar ik en mijn gezin jaren plezier van gaan beleven.


Laatst bijgewerkt door Juffiepd26 op 25-11-22 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 16:16 



 
Profiel   

https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-418014

Hier heb je het genetische profiel van je merrie, ze is voorlopig keur en een volledig Van Norel gefokt paard.

Je hebt een hengst nodig die vergrotend fokt met een mooi front en een correct fundament.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 16:37 



 
Profiel   

Bedankt Elisa2! Weer wat geleerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 18:34 



 
Profiel   

Misschien kijken naar Obsession Taonga? Mooie, jonge hengst. Vitalis x All at Once, ggk voor KWPN.
Oogte wel wat scherp, maar wel handelbaar en stabiel.
https://fb.watch/h0KG3IgA8s/

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 18:49 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-418014

Hier heb je het genetische profiel van je merrie, ze is voorlopig keur en een volledig Van Norel gefokt paard.

Je hebt een hengst nodig die vergrotend fokt met een mooi front en een correct fundament.

Ze is Keur. Staat ook in het beginscherm. En ze had 78,5 punten op de IBOP.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 20:10 



 
Profiel   

Ook goed ;-)

Ik zou voor een bewezen hengst gaan die een goed karakter en maat doorgeeft omdat jullie gewoon een fijn gebruikerspaard willen fokken.

Vivaldi bloed, Spielberg, Furst Romancier komen zo in me op. Wellicht Bon Bravour maar twijfel daar wat over het fundament.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 21:20 



 
Profiel   

Terugfokken op duits bloed.. want ze komt uit duitse.moederlijn.. en dan vooral de oude bloedlijnen..

Escolar. Escobar. Zijn hengsten die kwa type goed zijn voor zon merrie.

Fransiskus frh met ingrid klimke.. ook top


Of ga voor dv sperma..

Ik.had in 2021 veulen van wolkentanz v weltmeyer..
De kampioenshengst.. " ouderwets" gefokt.. maar t type hoe een dressuurpaard moet zijn met top karakter..

Dv sperma gewoon bij landgestut celle te koop. Oa ook andere bewezen ggk duitse kampioenshengsten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 00:28 



 
Profiel   

@amen, leuk om te lezen! Ik ben over het algemeen wel fan van Duitse hengsten. Ze hebben naar mijn idee een bepaalde degelijkheid en uitstraling wat mij aanspreekt. For Romance vind ik ook een prachtige hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 01:05 



 
Profiel   

Om in het gedachtengoed van Van Norel te blijven: Winningmood!
Geeft paarden met fijne karakters, mooi front en doorgaans ook een goed achterbeen. Daarnaast ook Duits bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 01:14 



 
Profiel   

amen schreef
Terugfokken op duits bloed.. want ze komt uit duitse.moederlijn.. en dan vooral de oude bloedlijnen..

Escolar. Escobar. Zijn hengsten die kwa type goed zijn voor zon merrie.

Fransiskus frh met ingrid klimke.. ook top


Of ga voor dv sperma..

Ik.had in 2021 veulen van wolkentanz v weltmeyer..
De kampioenshengst.. " ouderwets" gefokt.. maar t type hoe een dressuurpaard moet zijn met top karakter..

Dv sperma gewoon bij landgestut celle te koop. Oa ook andere bewezen ggk duitse kampioenshengsten!


Escolar en Escobar staan niet bekend om hun makkelijke karakters, zelf zou ik ook denken dat de types te zwaar en ouderwets zijn voor deze merrie. Fransiscus geeft ze volgens mij ook aardig heet en scherp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 09:06 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ook goed ;-)

Ik zou voor een bewezen hengst gaan die een goed karakter en maat doorgeeft omdat jullie gewoon een fijn gebruikerspaard willen fokken.

Vivaldi bloed, Spielberg, Furst Romancier komen zo in me op. Wellicht Bon Bravour maar twijfel daar wat over het fundament.



Ik ben nieuw op bokt dus nog een beetje aan het uitvogelen hoe ik kan reageren op iemands bericht ;-)

Vivaldi en Furst Romancier bloed stonden inderdaad al op mijn lijstje! Ik denk omdat mijn merrie juist de wat ouderwetse degelijkheid heeft kwa bouw het wel mooi is een wat sjiekere hengst te gebruiken ipv een oudere.

Mocht je nog hengsten aan kunnen raden uit deze lijnen hoor ik het graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 09:41 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Om in het gedachtengoed van Van Norel te blijven: Winningmood!
Geeft paarden met fijne karakters, mooi front en doorgaans ook een goed achterbeen. Daarnaast ook Duits bloed.


Het veulen waarmee ze bij mij op stal kwam was een winningmood. Speelse aanhankelijke donder, erg leuk maar stekelvos en veel wit! Persoonlijk als ik dan iets mag kiezen zie ik liever minder wit. Ik volg hem nog steeds, leuk om te zien en hij doet het erg goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 09:43 



 
Profiel   

Juffiepd26 schreef
Elisa2 schreef
Ook goed ;-)

Ik zou voor een bewezen hengst gaan die een goed karakter en maat doorgeeft omdat jullie gewoon een fijn gebruikerspaard willen fokken.

Vivaldi bloed, Spielberg, Furst Romancier komen zo in me op. Wellicht Bon Bravour maar twijfel daar wat over het fundament.



Ik ben nieuw op bokt dus nog een beetje aan het uitvogelen hoe ik kan reageren op iemands bericht ;-)

Vivaldi en Furst Romancier bloed stonden inderdaad al op mijn lijstje! Ik denk omdat mijn merrie juist de wat ouderwetse degelijkheid heeft kwa bouw het wel mooi is een wat sjiekere hengst te gebruiken ipv een oudere.

Mocht je nog hengsten aan kunnen raden uit deze lijnen hoor ik het graag!


Dan zou ik kijken naar For Ferrero.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 11:50 



 
Profiel   

Heb je nog een standfoto? Waar je het bericht typt, daar onder zie je staan 'voeg foto's toe'. Daar kun je een foto uploaden en aanklikken om hier te delen. Ben wel nieuwsgierig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 12:06 



 
Profiel   

Juffiepd26 schreef
Elisa2 schreef
Ook goed ;-)

Ik zou voor een bewezen hengst gaan die een goed karakter en maat doorgeeft omdat jullie gewoon een fijn gebruikerspaard willen fokken.

Vivaldi bloed, Spielberg, Furst Romancier komen zo in me op. Wellicht Bon Bravour maar twijfel daar wat over het fundament.



Ik ben nieuw op bokt dus nog een beetje aan het uitvogelen hoe ik kan reageren op iemands bericht ;-)

Vivaldi en Furst Romancier bloed stonden inderdaad al op mijn lijstje! Ik denk omdat mijn merrie juist de wat ouderwetse degelijkheid heeft kwa bouw het wel mooi is een wat sjiekere hengst te gebruiken ipv een oudere.

Mocht je nog hengsten aan kunnen raden uit deze lijnen hoor ik het graag!


Dat dacht ik zelf ook, ze kan wel wat "bloed" gebruiken.

Ik betwijfel of For Ferrero zelf genoeg maat fokt, anders is een zoon van hem wellicht interessant. Of Furst Romancier zelf, maar ik twijfel of die voldoende bloed toe kan voegen. Next Romancier werd ook geroemd om zijn fijne karakter maar dat is nog een jonge hengst en er is nog weinig over de nafok bekend.

Qua Vivaldi bloed lijkt Dream Boy mij wel een mooie optie, fokt wat bloederiger door en fijne karakters en heeft juist een langgelijnde merrie nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 13:07 



 
Profiel   

wat dacht je van de hengst blue horse farrell
daar ken ik een paar hele fijne rijpaarden van.
Mooi en groot en fijn bewegen met een goed karakter.

Ik vind zelf Glamourdale een fijne hengst voor scherpe merries.
Hij fokt alleen wisselend in de maat dus als je een kleine moederlijn hebt dan zal het veulen niet groter worden.
Heb je een groot fokkende moederlijn krijg je een mooie maat.
En het zijn wat laatbloeiers dus ze hebben wat meer tijd nodig om te ontwikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 16:31 



 
Profiel   

Zelf heb ik BH Zackerey op mijn lijstje staan voor meer front en gouden karakter.

Alsook Viva Vitalis: een zoon van Vitalis uit de volle zus van For Romance. Jonge hengst, maar wel een berekende 'gok' want komt uit een bewezen stam en heeft een bewezen vader. En je combineert er dus het Vivaldi en Furst Romancier bloed mee.

Glamourdale zou ik niet doen op deze merrie. Je gaat er niet mee verfijnen, maar wel het steile achterbeen en grovere hoofd verankeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 21:19 



 
Profiel   

SarahJ schreef
Zelf heb ik BH Zackerey op mijn lijstje staan voor meer front en gouden karakter.

Alsook Viva Vitalis: een zoon van Vitalis uit de volle zus van For Romance. Jonge hengst, maar wel een berekende 'gok' want komt uit een bewezen stam en heeft een bewezen vader. En je combineert er dus het Vivaldi en Furst Romancier bloed mee.

Glamourdale zou ik niet doen op deze merrie. Je gaat er niet mee verfijnen, maar wel het steile achterbeen en grovere hoofd verankeren.


De uitspaak van Glamourdale zie ik het niet zo als hoe jij het ziet.
Ik ken juist veel Glamourdale die erg chique zijn en geen steile achterbenen hebben. En ook geen grof hoofd.
Ik heb zelf 2 x gefokt met Glamourdale en beiden uit verschillende moeders. En beiden paarden zijn erg luxe en mooi klein hoofdje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 17:46 



 
Profiel   

Imposant. (Gelders)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 18:31 



 
Profiel   

Just Wimphof? Geeft hele fijne karakters maar fokt volgens mij niet altijd vergrotend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 19:18 



 
Profiel   

Albert schreef
Imposant. (Gelders)
Ik vind een Gelderse hengst helemaal geen gek idee voor een merrie met mv Cabochon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 21:59 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik zie nu dat mijn laatste bericht niet geplaatst is, vandaar dat het hier al even stil is.

Ik ben aan het kijken naar Vivaldi bloed daarnaast vind ik Mc Laren ook een aansprekende hengst mede door zijn fijne karakter. Noble Prince Norel tipte iemand mij nog, prachtige hengst maar wel veel dezelfde bloedlijn als de merrie. Kortom, ik ben er nog niet over uit ;-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 16:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen