Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Twaalf tips voor een goede en makkelijke verkoop van je paard

 
Profiel   

Equnews.be
Algemeen

[ img ]
Zorg voor een duidelijke standfoto bij de verkoopadvertentie.
Foto: Marlies Trap Fotografie


In een tijd waar paarden kopen en verkopen steeds centraler komt te staan in de paardensport, zowel bij professionals als amateurs, brengt een lukrake verkoopadvertentie niet altijd meer de juiste uitkomst op. Met deze twaalf tips bekom je een vlotte, goede en eerlijke verkoop.


1. Presentatie is alles
Wanneer de meeste mensen op zoek gaan naar een paard hebben ze vanzelfsprekend enkele basisvereisten in het achterhoofd zoals leeftijd, discipline, grootte, et cetera die ze graag afgevinkt zien. Daarnaast wil het oog vaak natuurlijk ook wat, dus zorg dat je paard ook echt verkoop klaar is! Een schoon, mooi, aantrekkelijk, en vooral correct getraind paard verkoopt nu eenmaal makkelijker dan een dier dat onverzorgd overkomt.

2. Gebruik eyecatcher foto's
Verkoopadvertenties op internet worden vaak in één oogopslag goed- of afgekeurd. Het is dus belangrijk dat je duidelijke foto's gebruikt die meteen de aandacht trekken. Zorg dat het paard volledig in beeld staat, er verzorgd uitziet, en dat zijn goede punten worden benadrukt.

Bij standfoto's is het aan te raden om het paard vierkant op te stellen. Toon ook rijfoto's van de verschillende gangen, en bij een sportpaard zorg je het beste ook voor enkele relevante foto's met betrekking tot de discipline. Neem je foto's bij mooi, zonnig en helder weer, en zorg voor een schone piste en een verzorgd geheel. Even wat rommel opruimen, paard en ruiter in een setje met neutrale kleuren, het helpt allemaal.

Maak zeker ook genoeg foto’s zodat je kan kiezen. Kies een foto waar het paard alert en energiek op overkomt, maar ook één waarop de ruiter correct zit en rijdt. Wees niet zuinig in het maken van foto’s, beter teveel dan te weinig foto’s om uit te kiezen. Let hierbij wel op dat de foto's die je kiest van goede en duidelijke kwaliteit zijn, en het paard centraal in beeld staat bij een rechte achtergrond.

3. Bewegende beelden maken het verschil
Naast een goede foto die meteen de eerste indruk bepaalt, is een bijkomende video wel meestal doorslaggevend bij het wekken van de interesse van de koper. Met de juiste video kun je de kwaliteiten van je paard extra in de verf zetten. Let er wel goed op dat je de video niet te lang maakt.

De perfecte video is hoogstens twee tot drie minuten lang, daarna verslapt de aandacht van de kijker. Toon in deze minuten de stap, draf en galop, en voeg bij sportpaarden ook zeker enkele stukken toe waarin ze hun discipline uitoefenen. Zo laat je bij dressuurpaarden het beste enkele bevestigde oefeningen zien, voeg je bij een springpaard (een deeltje van) een parcours toe, etc. Let erop of je in HD kan filmen, dit zorgt vaak voor scherpere beelden.

4. Eerlijkheid duurt het langst
Zoals bij alles duurt eerlijkheid altijd het langst. Beschrijf in je verkoopadvertentie op een duidelijke en eerlijke manier de eigenschappen en prestaties van het paard, zodat potentiële kopers weten wat ze kunnen verwachten. Houdt daarbij de advertentie zakelijk, kort en bondig. Vermeld de afstamming, karakter, (sport)niveau, de sportprestaties, gebreken en het eventuele potentieel van het dier. Daarnaast vermeld je de leeftijd, stokmaat en natuurlijk het stamboek.

5. Een correcte prijs
Een prijs kan de verkoop maken of breken. Vraag je te veel, dan staat je paard onnodig lang te koop, waardoor mensen kunnen denken dat "er wel iets mis zal zijn met het paard". Om diezelfde reden is het vaak ook niet goed om te weinig te vragen. Verkoop je wel tegen je lage prijs, dan help je daarmee jezelf natuurlijk ook niet echt. Een correcte prijs baseer je op trainingsniveau, potentieel, gezondheid, karakter, afstamming en geslacht.

Heb je twijfels over wat een correcte prijs is? Ga je dan niet meteen baseren op andere paarden die op verkoopsites worden aangeboden, maar schakel in dat geval eventueel een derde persoon in die je kan helpen bij het bepalen van de prijs. Geef je liever alleen een prijsklasse op in de advertentie? Wees dan telefonisch duidelijker over de gewenste prijs. Doe je ook dat liever niet, vraag eventueel naar het budget van de koper.

6. Kies het juiste verkoopplatform
Is je verkoop advertentie volledig af? Zorg dan dat je je paard via de juiste online kanalen aanbiedt, welke afhangen van wat voor paard je hebt en welk doel het heeft. Zo zal je je sportpaard op hoog niveau niet snel verkopen via Marktplaats of 2dehands, en is er minder bekijks voor recreatiepaarden op sites zoals Sporthorses.

Naast online verkoopplatformen kan je even kijken welke Sociale Media kanalen geschikt kunnen zijn om je advertentie op te delen, en licht ook zeker instructeurs, hoefsmeden en eventueel je dierenarts in dat jouw paard te koop staat. Deze mensen hebben vaak veel connecties, en zullen dus ook sneller benaderd worden met de vraag of ze weten of er een leuk paard te koop staat. Ja dus, die van jou!

7. Wees voorbereid
Zorg ruim van te voren dat alle papieren van je paard verzameld liggen op één plek, zodanig dat je het zo kan pakken als er een kijker komt. Heb je nog aanvullende informatie over het paard, heb deze dan ook bij de hand wanneer een potentiële koper je paard komt testen of bekijken.

8. Anticipeer snel op reacties
Word je gebeld of krijg je een e-mail over je paard? Reageer dan direct en volledig. Een paard verkopen kost energie, maar mensen die snel een reactie krijgen op hun vragen hebben meer interesse dan wanneer zij dagen op een reactie moeten wachten. Neem dus de tijd om e-mails en telefoontjes te beantwoorden, en zorg ervoor dat je de potentiële kopers niet met verdere vragen blijven zitten.

Probeer ook proactief te handelen, en bel af en toe enkele geïnteresseerde kijkers na. Let hierbij wel op dat je niet te veel druk zet, en de situatie steeds goed leest. Heb je zelf geen tijd of zin om hier aandacht aan te besteden, dan kan is het inschakelen van een handelaar een goed alternatief.

9. Wees duidelijk over gezondsheids- en trainingsproblemen
Als verkoper ben je verplicht om eventuele gebreken te melden. Stalondeugden zoals luchtzuigen of even, medische problemen zoals cornage, of een verleden van hoefbevangenheid, alles dient helder en duidelijk te worden vermeld. Heb je weet van medische problemen en/of moeilijkheden in het gedrag of training, dan dien je de potentiële koper hier over in te lichten.

Wanneer je dit niet doet loop je het risico dat je je paard terug moet nemen, en je geeft de paardenwereld een slechte naam. Geef eventueel bij de koper aan dat jouw dierenarts gegevens over jouw paard kan en mag geven. Als de koper hier niet op ingaat, dan is dit voor eigen verantwoordelijkheid omdat hij of zij zijn onderzoeksplicht niet goed heeft uitgevoerd.

Bij een eventueel geschil in de toekomst kan dit een groot verschil uitmaken. Een koper die het paard uitgebreid laat keuren moet eigenlijk niet voor verrassingen komen te staan. Is je paard af en toe flink stout, biedt het dan niet aan als beginnerspaard. Hier kunnen de grootst mogelijke ongelukken door gebeuren.

10. Aandacht bij het testen
Als je een rijpaard aanbiedt dan zullen potentiële kopers in veel van de gevallen eerst zelf het paard willen komen uitproberen. Hierbij kunnen ze nagaan of je verkoop advertentie naar waarheid was, en of het dier voldoet aan hun wensen. Zorg er dus voor dat dit op een veilige manier kan gebeuren, en regel hiervoor indien mogelijk een binnen- of buitenpiste.

Breng ook zeker tijdig je aansprakelijkheidsverzekering in orde, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan wanneer er toch iets zou gebeuren bij het uittesten van je paard. Het is immers jouw dier en dus ook jouw verantwoordelijkheid dat alles goed en veilig verloopt.

11. Zet alles op papier
Beslissen de geïnteresseerden dat ze het paard willen kopen, dan is het aangewezen om dit even in een verkoopcontract te gieten. Met een dergelijk verkoopcontract weten beide partijen exact waar ze aan toe zijn en kunnen problemen na de verkoop minder snel uit de hand lopen.

Je meldt hierin de gegevens van het paard, de overeengekomen prijs, eventuele gebreken waar de koper van op de hoogte is, de verkoop- en leverdatum en andere van belang zijnde informatie.

12. Background check van de koper
Als laatste, maar zeker niet minst belangrijke puntje, is het enorm aangeraden om je koper na te trekken. Een verantwoordelijke verkoper wil dat zijn paard goed terecht komt, en niet in de handel terecht komt of erger.

Een eerlijke advertentie zorgt veelal voor mensen die weten waar ze aan beginnen en hier ook voor te vinden zijn. Heb je een kijker? Wees eerlijk, open en ga het gesprek aan over paarden in het algemeen. Vraag naar ervaring, de dierenarts of hoefsmid die ze zelf hebben, en waar het paard gestald zal worden. Wees niet schuw om de koper even te Googelen, of zoek deze op op Facebook. Soms vind je niks en soms vind je al genoeg om te weten dat je beter nog even verder zoekt, al hoop je natuurlijk eerder op een ‘dat zit wel snor’ gevoel.



Laatst bijgewerkt door Banjer op 01-12-22 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tekst aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 19:58 



 
Profiel   

Vierkant opstellen? Beter open, dus maak je foto's van de linkerkant van je paard, dan het rechterachterbeen meer naar voren, rechtervoorbeen iets naar achter. Zoals de voorbeeldfoto dus, die ook geen vierkant opgesteld paard laat zien.

En recht van opzij, niet schuin van voren..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 21:09 



 
Profiel   

En vooral duidelijke recente foto’s zonder filters en poespas. Een show foto plaatsen en dan een Shetlander van 1,68 aantreffen vind ik heel irritant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 06:59 



 
Profiel   

Een Shetlander van 1.68m bestaat niet, dus wat dat betreft :')

Wees eerlijk in de advertentie, dat voorkomt voor beide partijen verspilling van tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 07:25 



 
Profiel   

Graag ook foto’s zonder beenbeschermers of bandages zodat een geïnteresseerde kan zien dat er geen gallen of andere rottigheid verstopt zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:10 



 
Profiel   

En video's graag zonder vertraging, irritante muziekjes en andere "leuke" dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:15 



 
Profiel   

Ik wil meteen de prijs weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:26 



 
Profiel   

Geen paarden aanbieden voor 13.000.- en als je dan het filmpje opvraagt een paard ziet die gewoon kreupel is _-:(
Of dat er staat met een bemerking en dat je dan hoort dat er met 3 benen iets mis is. Hoezo ‘een’ bemerking en dan ook nog beweren dat hij goedgekeurd is voor de sport :evaw:

En inderdaad. Niet vaag over de prijs van tussen 10 en 15.000.-
Wat is dat dan. Is dat 11 of is dat 14.5 ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:31 



 
Profiel   

Of een ‘sportpaard’, terwijl het dier nog niet eens onder het zadel is :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:37 



 
Profiel   

Roodvos schreef
En video's graag zonder vertraging, irritante muziekjes en andere "leuke" dingen.



Inderdaad, sommige filmpjes zijn grotendeels in slow motion, kan je de gangen nog niet beoordelen.

Verder nog een tip, zorg dat er iemand is de je paard kan voorrijden als je dit zelf niet kan als er kopers langs komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:39 



 
Profiel   

Autumnn schreef
Of een ‘sportpaard’, terwijl het dier nog niet eens onder het zadel is :Y)

Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat hij "sportgefokt"is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:39 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik wil meteen de prijs weten.

Dit dus. Of in ieder geval een duidelijk prijscategorie.
Want je wilt als potentiele koper graag weten of een paard wel in je budget past.
Want bij N.O.T.K/ op aanvraag/ zie advertentie (en dan bij voorkeur niets over de prijs zeggen) ben ik snel geneigd deze over te slaan.

En wat de ene lagere prijsklasse noemt, noemt de ander hoge prijsklasse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:45 



 
Profiel   

Melzazu schreef
Geen paarden aanbieden voor 13.000.- en als je dan het filmpje opvraagt een paard ziet die gewoon kreupel is _-:(
Of dat er staat met een bemerking en dat je dan hoort dat er met 3 benen iets mis is. Hoezo ‘een’ bemerking en dan ook nog beweren dat hij goedgekeurd is voor de sport :evaw:

En inderdaad. Niet vaag over de prijs van tussen 10 en 15.000.-
Wat is dat dan. Is dat 11 of is dat 14.5 ?

Dat laatste ja. Krijg ik hem dan voor 10 of voor 15.000? Toch wel een verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:49 



 
Profiel   

anjali schreef
Autumnn schreef
Of een ‘sportpaard’, terwijl het dier nog niet eens onder het zadel is :Y)

Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat hij "sportgefokt"is.


Maar zet dat dan neer….. of ‘een belofte voor de toekomst’. Jeukwoorden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:50 



 
Profiel   

anjali schreef
Melzazu schreef
Geen paarden aanbieden voor 13.000.- en als je dan het filmpje opvraagt een paard ziet die gewoon kreupel is _-:(
Of dat er staat met een bemerking en dat je dan hoort dat er met 3 benen iets mis is. Hoezo ‘een’ bemerking en dan ook nog beweren dat hij goedgekeurd is voor de sport :evaw:

En inderdaad. Niet vaag over de prijs van tussen 10 en 15.000.-
Wat is dat dan. Is dat 11 of is dat 14.5 ?

Dat laatste ja. Krijg ik hem dan voor 10 of voor 15.000? Toch wel een verschil.


Ja toch? Van dat verschil kun je ook keuren en eventueel een nieuw zadel erbij bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:51 



 
Profiel   

Advertenties als "Met pijn in het hart verkopen wij allerliefste Polly. Onze lieve Polly is goed gewend op buitenrit....bla bla bla bla"

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 10:01 



 

Daphne__ schreef
Vierkant opstellen? Beter open, dus maak je foto's van de linkerkant van je paard, dan het rechterachterbeen meer naar voren, rechtervoorbeen iets naar achter. Zoals de voorbeeldfoto dus, die ook geen vierkant opgesteld paard laat zien.

En recht van opzij, niet schuin van voren..
En zorg dat de linkerbenen recht onder het paard staan zodat je de stand van de benen kunt beoordelen. Op de foto in de OP staat het paard bijvoorbeeld te ver naar achteren met zijn linkerachterbeen (en te vierkant met de voorbenen) - voor verkoop geen bruikbare foto, ook omdat hij teveel van voren genomen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 10:10 



 
Profiel   

ingvdh schreef
Verder nog een tip, zorg dat er iemand is de je paard kan voorrijden als je dit zelf niet kan als er kopers langs komen.

Ja, dat is ook een goede. Was ooit op een dressuurstal bij een regionaal bekende ruiter/amazone voor een 4-jarige. Kon niet voorgereden, want de vaste ruiter was er niet die dag. Ik mocht wel even uitproberen, maar verkoper ging er niet eerst op :7 . Ja, doeeeei :evaw:

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 10:15 



 
Profiel   

Nou dat zeker inderdaad, zorg dat het paard netjes kan worden voorgereden of wees daar eerlijk over als dat niet mogelijk is. Ben wel eens met een klant voor een paard wezen kijken aan de andere kant van het land. Foto's bleken wat minder recent dan aan de telefoon werd verteld, ik herkende het dier nauwelijks toen het van stal getrokken werd. Even los in de bak ging het paard compleet uit z'n stekker. Opzich geen probleem, sommige paarden zijn gewoon heel blij met losstaan, maar even voorrijden? Neeee dat ging niet hoor. De bijrijder was niet aanwezig en de eigenaar had rugklachten. Maar je kan er zo op hoor, ze is heel braaf! Ik vertrouwde het niet en toch maar even goed doorgevraagd. Puntje bij paaltje: het paard was al een half jaar niet meer onder het zadel geweest. Maar je kan er zo op hoor, ze is heel braaf! :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 10:29 



 
Profiel   

saarie schreef
Nou dat zeker inderdaad, zorg dat het paard netjes kan worden voorgereden of wees daar eerlijk over als dat niet mogelijk is. Ben wel eens met een klant voor een paard wezen kijken aan de andere kant van het land. Foto's bleken wat minder recent dan aan de telefoon werd verteld, ik herkende het dier nauwelijks toen het van stal getrokken werd. Even los in de bak ging het paard compleet uit z'n stekker. Opzich geen probleem, sommige paarden zijn gewoon heel blij met losstaan, maar even voorrijden? Neeee dat ging niet hoor. De bijrijder was niet aanwezig en de eigenaar had rugklachten. Maar je kan er zo op hoor, ze is heel braaf! Ik vertrouwde het niet en toch maar even goed doorgevraagd. Puntje bij paaltje: het paard was al een half jaar niet meer onder het zadel geweest. Maar je kan er zo op hoor, ze is heel braaf! :+


Joh, en daar ben je niet op gegaan? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 10:43 



 
Profiel   

Dat dus een volgende tip,

Als je een rijpaard aanbied, zorg dan dat deze regelmatig bereden wordt voordat er kopers komen kijken.
Vraag desnoods iemand anders om het paard weer op te pakken als je dat zelf niet kan of zet het paard ergens neer waar het gereden kan worden.

Dat laatste kost geld, maar aan de andere kant levert het ook geld op, een fijn gereden paard brengt gewoon meer op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 11:17 



 
Profiel   

Melzazu schreef
saarie schreef
Nou dat zeker inderdaad, zorg dat het paard netjes kan worden voorgereden of wees daar eerlijk over als dat niet mogelijk is. Ben wel eens met een klant voor een paard wezen kijken aan de andere kant van het land. Foto's bleken wat minder recent dan aan de telefoon werd verteld, ik herkende het dier nauwelijks toen het van stal getrokken werd. Even los in de bak ging het paard compleet uit z'n stekker. Opzich geen probleem, sommige paarden zijn gewoon heel blij met losstaan, maar even voorrijden? Neeee dat ging niet hoor. De bijrijder was niet aanwezig en de eigenaar had rugklachten. Maar je kan er zo op hoor, ze is heel braaf! Ik vertrouwde het niet en toch maar even goed doorgevraagd. Puntje bij paaltje: het paard was al een half jaar niet meer onder het zadel geweest. Maar je kan er zo op hoor, ze is heel braaf! :+


Joh, en daar ben je niet op gegaan? :+



Neuh die heb ik even aan me voorbij laten gaan haha, ben niet levensmoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 11:19 



 
Profiel   

Ik heb vorig jaar mijn paard naar mijn instructrice gebracht voor de verkoop en kan dat echt iedereen aanbevelen om je paard door een deskundige stal te laten verkopen.

Zij heeft mijn paard eerst nog een maand getraind zodat alle oefeningen er piekfijn op zaten en zij is ook gewend om klanten over de vloer te krijgen. Ik krijg dan toch veel spanning als ik mijn paard voor moet rijden etc. Bovendien zit zij in de juiste kringen en heeft een goede naam opgebouwd.

Je bent dan wel wat geld kwijt maar ik heb uiteindelijk mijn paard binnen een week (nadat er mee geadverteerd was) verkocht voor de vraagprijs dus vond het het geld dubbel en dwars waard. Alles wordt dan voor je geregeld. Paard had ik zelf al volledig röntgen laten keuren maar moest nog klinisch gekeurd worden en het nodige bloedonderzoek. Paard is uiteindelijk naar India verkocht. Ik kreeg zelfs via haar nog diverse foto's en filmpjes bij haar nieuwe eigenaar. Ik heb er een heel goed gevoel aan overgehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 14:09 



 
Profiel   

lizzy1 schreef
Ik heb vorig jaar mijn paard naar mijn instructrice gebracht voor de verkoop en kan dat echt iedereen aanbevelen om je paard door een deskundige stal te laten verkopen.

Zij heeft mijn paard eerst nog een maand getraind zodat alle oefeningen er piekfijn op zaten en zij is ook gewend om klanten over de vloer te krijgen. Ik krijg dan toch veel spanning als ik mijn paard voor moet rijden etc. Bovendien zit zij in de juiste kringen en heeft een goede naam opgebouwd.

Je bent dan wel wat geld kwijt maar ik heb uiteindelijk mijn paard binnen een week (nadat er mee geadverteerd was) verkocht voor de vraagprijs dus vond het het geld dubbel en dwars waard. Alles wordt dan voor je geregeld. Paard had ik zelf al volledig röntgen laten keuren maar moest nog klinisch gekeurd worden en het nodige bloedonderzoek. Paard is uiteindelijk naar India verkocht. Ik kreeg zelfs via haar nog diverse foto's en filmpjes bij haar nieuwe eigenaar. Ik heb er een heel goed gevoel aan overgehouden.

Naar India! Dat is voor het eerst dat ik hoor dat een paard daarnaartoe verkocht is.Ik heb in je profiel gekeken en volgens mij heb jij toch KWPN-ers verkocht maar vanuit namen heb ik er niet veel verstand van. IK dacht echt dat ze in India alleen type polo-paard eventueel zouden importeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 14:43 



 
Profiel   

[/quote]
Naar India! Dat is voor het eerst dat ik hoor dat een paard daarnaartoe verkocht is.Ik heb in je profiel gekeken en volgens mij heb jij toch KWPN-ers verkocht maar vanuit namen heb ik er niet veel verstand van. IK dacht echt dat ze in India alleen type polo-paard eventueel zouden importeren?[/quote]

Azië is sowieso helemaal in opkomst wat betreft sportpaarden. In mijn geval werden er 6 paarden gekocht voor diverse klanten in India. Mijn paard is verkocht als leerpaard aan een meisje van 12 jaar. Mijn instructrice heeft al heel wat paarden naar de hele wereld verkocht maar India stond nog niet op haar lijstje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 14:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen